XXL Nutrition

Rijst of Aardappels

Bezoekers in dit topic

JeroenEgbers

Cool Novice
10 jaar lid
Lid sinds
3 jan 2008
Berichten
137
Waardering
3
Wat kun je het beste voor de training eten (avondeten)

Ik eet zoiezo 100 gram kipfilet en 200 gram groenten

wat kan ik er nog bijnemen 100 gram aardappelen of 100 gram rijst of allebei??

ik neem iets later (nog wel voor de training) 25 gram tarwe en 25 gram whey met 0,5 liter melk

ik hoor het wel,

!!
 
Doe maar 100gr rijst. 100gr aardappelen is trouwens veel te weinig..
 
Rijst ligt bij mij veel lichter op de maag dan aardappels, dus ik zou persoonlijk voor de rijst gaan voor de training. (maar verder zal het niet veel uit maken, beetje afhankelijk ook van wat je er bij eet en wat voor soort rijst enzo)
 
half zakje rijst voor de training en half zakje erna?
 
Aardappels laten je bloed toch iets meer pieken? Is het darom dat jullie allemaal rijst eten? of omdat het beter verteerd?
 
Spankstra hoe komt het dat jij altijd van die kansloze vragen steld.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand nou bang wordt van die foto van jou.

Suc6 met trainen.

Gr. Jeroen
 
Aardappels laten je bloed toch iets meer pieken? Is het darom dat jullie allemaal rijst eten? of omdat het beter verteerd?

Daar zit wel een kern van waarheid in: de GI van aardappels hangt samen met de bereidingswijze en het soort van aardappels. Zo hebben zoete aardappels een veel lagere GI dan de aardappels die wij hier doorgaands eten (bijv. het Bintje).
Als je aardappels bakt stijgt de GI van aardappels sterker dan wanneer je ze stoomt (koken zit daar meestal tussenin) en is een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel het resultaat. Gebakken aardappels kunnen een GI hebben van wel 90-95, wat erg hoog is, bijna zo hoog als bijvoorbeeld puur druivensuiker.
 
hee meneer Jeroen...

misschoien is het makkelijk als je een blog aanmaakt dan kan je lekker veel vragen stellen en dan zien we misschien beter het verband tussen bepaalde vragen, ik heb nlk een paar postst van je gelezen en ikdenk dat het makkleijker is om gewoon het blogje aant e maken
 
Daar zit wel een kern van waarheid in: de GI van aardappels hangt samen met de bereidingswijze en het soort van aardappels. Zo hebben zoete aardappels een veel lagere GI dan de aardappels die wij hier doorgaands eten (bijv. het Bintje).
Als je aardappels bakt stijgt de GI van aardappels sterker dan wanneer je ze stoomt (koken zit daar meestal tussenin) en is een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel het resultaat. Gebakken aardappels kunnen een GI hebben van wel 90-95, wat erg hoog is, bijna zo hoog als bijvoorbeeld puur druivensuiker.

PLus dat Americanen bijna geen aardappels en brood eten, en aangezien veel mensen klakkeloos het Amerikaanse voedingspatroon kopieren uit artikeltjes zie je aardappels en brood niet zo heel vaak terug in schema's.

Aardappels hebben wel een veel betere PRAL waarde dan rijst. GI slaat toch nergens op voor wie zijn calorieen telt en zeker niet als hij (m/v) zijn aardappels netjes prakt (zoals het hoort) met zijn spruitjes met wat jus en een stuk rookworst (dat dus niet prakken).

Overigens verteert rijst makkelijker dus ik zou zelf liever rijst (of pasta) nemen voor de training dan aardappels.
 
+1 Brood of rijst voor de training! Na de Training neem ik vaak rijst(80 Gram), en savonds als avondeten met de pot mee, vaak aardappelen (275 Gram).
Aardappelen liggen vaak zwaarder op de maag omdat je er veel meer van moet eten..

Echter vind ik de combo aardappelen groenten lekkerder dan Rijst Groenten.. darom wissel ik af.. 1 * p/d rijst 1 * p/d Aardappelen!

Het klopt wel dat de GI van aardappelen stukken hoger ligt dan de GI van Rijst.. Maar imo niet zo hoog om zorgen te maken voor vetopslag..

@Wazzup, Wat eten Amerikanen dan voor de 'gezonde' Carbs?
 
Spankstra hoe komt het dat jij altijd van die kansloze vragen steld.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand nou bang wordt van die foto van jou.

Suc6 met trainen.

Gr. Jeroen


WTF? Roid Rage!!!!:eek::eek::eek::D:D:D
 
@Wazzup, Wat eten Amerikanen dan voor de 'gezonde' Carbs?

De gemiddelde Amerikaan eet geen "gezonde" carbs.

Doughnuts, coca cola, vruchtensap, koekjes, rijst en pasta.
En als het al brood is dan is het met pindakaas en jam.

En de "gezonde" Amerikanen draaien het liefst helemaal 180 graden en doen ALLE koolhydraten in de ban ... paleo-****nutters.
 
Zie niet in wat er mis zou zijn met aardappels . Ze zijn lekker , zitten vol vitaminen en zijn rijk aan zetmeel .
 
Een echter nederlander eet aardappelen.
Het liefst stampot boerenkool met spekjes een likje mosterd en augurkjes voor mij
En een dikke rookworst niet te vergeten
 
Wat een probleem dat er geen is, genoeg aardappelen, rijst,pasta of brood eten, wat maakt het uit welke van de vier het is? Zolang je maar je koolhydraten binnen krijgt. Al de rest zijn bijkomstigheden en de moeite niet waard er je hoofd over te breken. Om je eten op de duur nog binnen te krijgen moet je toch afwisselen, ik eet dus afwisselend rijst,pasta, brood of aardappels.
 
Enige kennis van de GI waardes van voedingsmiddelen kun je ten gunste gebruiken (zeker als je daarbij de Glycemische Lading (GL) betrekt).
Zo kun je voedingsmiddelen met een hoge GI en GL inzetten wanneer een grote stijging van de bloedwaardes en grote afgifte van insuline gewenst is, bijvoorbeeld bij het ontbijt en na de training. Gebakken aardappels (er vanuitgaande dat sauzen ed die de GI weer drukken ontbreken) kunnen dus een prima post-workout maal vormen.
 
Aardappels met groenten (of een stamppotje) met een stukkie rundvlees en een klein beetje jus is voor mij toch wel dé avondmaaltijd hoor, ik hoef eigenlijk door de weeks niets anders..
Rijst eet ik elke middag om 12:30. Brood eet ik om 10:30 (3 snee) en om 15:00 (1 á 2 snee).
Smorgens havermout met brinta.
Na training snelle suikers en wat fruit.

Denk dat ik best een aardige variatie in KH's heb zo ;)
 
rijst is veel beter, geloof me maar.Niet luisteren naar anderen :p:D

Kom nu dat zou dan willen betekenen dat mensen die altijd aardappelen of pasta eten geen goede builder kunnen worden.
Als jij je calorieen haalt en genoeg carbs, eiwitten en vetten dan kom je er, of ju nu rijst eet of niet.
 
Back
Naar boven