MuscleMeat

Rijst vs aardappels qua kcal.

Bezoekers in dit topic

ahacadabra

Novice
Lid geworden
13 aug 2011
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
71kg
Goed, ik ben een complete noob op dit gebied maar ik ben eens aan het kijken naar wat ik dagelijks binnen krijg en hoeveel ik eigenlijk nodig heb. Uiteindelijk doel is natuurlijk om vet af te vallen en spiermassa aan te komen.

Meteen kom ik echter al iets tegen dat ik niet begrijp, op verschillende calorie-wijzers vind ik dat aardappels per 100 gram zo'n 90 kcal bevatten, rijst daarentegen 300 kcal??

Klopt dit en wat betekent dit? Rijst is volgens mij toch wel een gezondere keus dan aardappels?

Alvast bedankt!
Ik ga sowieso het voeding-gedeelte van dit forum goed doorlezen!
 
Zoals je al zegt, rijst bevat meer kcal per hoeveelheid dan aardappen .

En rijst heeft een ideale GI waarde.

zie google.
 
Dus de door mij geplaatste cijfers kloppen?
En als ik dus minder kcal binnen wil krijgen kan ik beter aardappels (gekookt natuurlijk, niet gebakken) eten dan rijst?
 
als je minder kcal binnen wil krijgen moet je minder eten
 
Dus de door mij geplaatste cijfers kloppen?
En als ik dus minder kcal binnen wil krijgen kan ik beter aardappels (gekookt natuurlijk, niet gebakken) eten dan rijst?

Hmm, het ligt er maar net aan welke hoeveelheid je van beiden neemt natuurlijk. Of misschien vind je rijst wel lekkerder, waarom zou je dan aardappelen nemen? Beiden zijn prima als ze in je macro's passen, beter nog is afwisseling.

Feit is dat gekookte aardappelen bovenaan staan voor wat betreft verzadigingsgevoel bij een gelijke hoeveelheid kcal. Rijst vind je niet in de top-10:

Verzadigingsindex:

  1. Aardappelen - 323
  2. Vis - 225
  3. Pap / havermout - 209
  4. Appels/Sinaasappels - 202
  5. Volkoren pasta - 188
  6. Rundvlees - 176
  7. Bonen / Peulvruchten - 168
  8. Druiven - 162
  9. Volkorenbrood - 157
  10. Popcorn - 154
 
Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op je berekening, je hebt de voedingswaarde van ongekookte rijst bekeken. Gekookte rijst is maar 102 calorieën per 100 gr. bijna hetzelfde als aardappelen.
 
Om nog even terug te komen op je berekening, je hebt de voedingswaarde van ongekookte rijst bekeken. Gekookte rijst is maar 102 calorieën per 100 gr. bijna hetzelfde als aardappelen.

Omfg dan klopt mijn voeddingsschema al een tijdje niet. Want op de doos staat 350kcal per 100gr dus als ik ze gereed maak zijn ze opeens 102kcal?
 
Ja, omdat ze het net sponzen zijn he, 200 gram ongekookte rijst wordt na koken grofweg 3x zo zwaar vanwege het vocht.
 
Ja, omdat ze het net sponzen zijn he, 200 gram ongekookte rijst wordt na koken grofweg 3x zo zwaar vanwege het vocht.

Ik eet ze wel rauw op dan.
 
Als jij 100 gram ongekookte rijst gaat koken van 350kcal dan is het daarna natuurlijk nog steeds 350kcal wat er in je pan zit. Het weegt alleen een stuk meer dan 100 gram. Je voedingsschema klopt dus waarschijnlijk wel als je de rijst ongekookt hebt gewogen.
 
Als jij 100 gram ongekookte rijst gaat koken van 350kcal dan is het daarna natuurlijk nog steeds 350kcal wat er in je pan zit. Het weegt alleen een stuk meer dan 100 gram. Je voedingsschema klopt dus waarschijnlijk wel als je de rijst ongekookt hebt gewogen.

Aahh thx schrok al, woog het idd ongekookt.
 
Back
Naar boven