AndroidHealthClinic

Rio 2016

Bezoekers in dit topic

Die Tom Egbers komt ook niet over als een groot sportkenner. Enige wat hij weet is over die vrouwenmepper van Heracles. Bleek later, dacht ik heel,anders in mekaar te zitten
 
Die Tom Egbers komt ook niet over als een groot sportkenner. Enige wat hij weet is over die vrouwenmepper van Heracles. Bleek later, dacht ik heel,anders in mekaar te zitten
Andere tijden sport is wel een verheerlijking binnen de nos en in zijn eigenlijke straatje.
 
Russische cyberspionnen hebben een aanval uitgevoerd op het Wereldantidopingagentschap (WADA). Dat heeft het WADA zelf bekendgemaakt. De hackers, die schuilgaan onder de naam 'Fancy Bears', maakten vertrouwelijke medische gegevens van Amerikaanse sporters openbaar. Onder de geviseerde atleten bevinden zich de tennis zussen Serena en Venus Williams, en Simone Biles, viervoudig olympisch turnkampioene.

"Na een gedetailleerde studie van de databestanden van het WADA hebben we ontdekt dat tientallen Amerikaanse atleten positief zijn bevonden", kloppen de 'Fancy Bears' zich op hun website op de borst. "Olympische medaillewinnaars in Rio gebruikten op regelmatige basis verboden middelen. Ze rechtvaardigden dat omdat het zogezegd voor therapeutisch gebruik was. De atleten kregen met andere woorden de toelating om zich te doperen. Dit is nogmaals het bewijs dat de medische departementen van het WADA en het IOC corrupt zijn."

'Fancy Bears' publiceert op zijn website vervolgens een reeks medische documenten van ondermeer Serena en Venus Williams. Daaruit zou moeten blijken dat de Amerikaanse tenniszussen verboden middelen tot zich namen. Ook van turnsensatie Simone Biles, in Rio goed voor vier gouden medailles, worden documenten op het internet gegooid. De hackers dreigen ermee nog meer vertrouwelijke gegevens openbaar te zullen maken.

Het WADA, dat enkele weken geleden al melding maakte van een cyberaanval, toont zich niet onder de indruk. "WADA veroordeelt deze cyberaanval, die de bedoeling heeft het globale antidopingsysteem te ondermijnen", zegt directeur Olivier Niggli. "We zijn ervan op de hoogte dat de aanval afkomstig is uit Rusland. Laat het duidelijk zijn dat deze criminele daden erg schadelijk zijn voor de pogingen om Rusland weer te vertrouwen."

Vorige maand bleek al dat het WADA-account van de Russische klokkenluidster Yuliya Stepanova was gehackt. De aanvallers probeerden toen wellicht haar verblijfplaats te achterhalen. Stepanova bracht het grootschalige dopingsysteem in de Russische sportwereld naar buiten. Vanwege dat dopingsysteem werd Rusland deels geweerd van de Olympische Spelen en volledig buitengesloten van de Paralympics.

Serena Williams zou volgens documenten die 'Fancy Bears' publiceert, tal van verboden producten uit de WADA-lijst tot zich hebben genomen: oxycodone, hydromorphone, prednisone en methylprednisolone. Williams zou van de Internationale Tennisfederatie (ITF) echter de toelating hebben gehad om de producten aan te wenden voor therapeutisch gebruik, de zogenaamde 'therapeutic use exemption'. Hetzelfde geldt voor zus Venus, die de verboden middelen prednisone, prednisolone, triamcinolone en formoterol 'mocht' gebruiken.

Turnster Simone Biles zou dan weer positief getest hebben op methylphenidate. "Maar er stelt zich geen enkel probleem", aldus de Internationale Turnfederatie. "Biles beschikt over een attest dat ze dat middel mocht aanwenden voor therapeutisch gebruik. Alles is volgens de regels gebeurd." Biles zelf pleit onschuldig. "Ik heb ADHD en ik neem daar van kindsbeen af al medicijnen voor", reageerde ze op Twitter. "Ik geloof in een zuivere sport, heb altijd de regels gevolgd en zal dat blijven doen."
 
Back
Naar boven