AndroidHealthClinic

rippetoe chin ups/dips lukken me niet :(

Jonathan12345

Novice
Waardering
2
Lengte
1m83
Massa
85kg
hey ik doe sinds maandag het rippetoe schema

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
**2x8 Dips

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Bent over Rows
**2x8 Chin -ups

het probleem is dat de dips en chin ups me niet lukken.

2x1 dips en 2x2 chin ups kan ik wel :P

2x8 dips lukken me wel als ik een bankje gebruik met mijn voeten op de grond ipv verticaal hangend.

Weet iemand een goede oefening om de chin ups te vervangen en of het wijs van me is dat ik de dips nu met een bankje doe?

Ik heb de stickys doorgenomen en ik kon er niks over vinden. Als het er toch in stond mogen jullie me uitschelden.

groet
Jonathan

Laatst bewerkt:
chins dan gewoon 5x2 reps doen, of 10x2 reps, en dan hopen dat je bv over een maandje al wat meer reps achter elkaar kunt
dippen is wat lastiger.. op een bankje is te easy, maar als je ze echt nog niet kunt kan los misschien een beetje risky zijn

Dips gewoon eerst even een tijdje met een bankje doen tot je wat sterker bent. Als je uitvoering gaat vernken omdat je ze nog niet correct kunt uitvoeren, loop je snel blessures op. Chins zeker niet vervangen, gewoon doen zoals hierboven vermeld.

Bankje rechtop zetten en met je voeten op leunen (dat je in een soort L zit)

Zoek iemand die je helpt, op die manier kun je 8 volle dips dips en chins doen.
Als je spotter het een beetje fatsoenlijk doet kun je ook nog echt alles uit die dips/chins halen door gewoon minimaal te helpen.

Als je van elk minstens een rep kunt is het gewoon een kwestie van elke training reps proberen toe te voegen tot je die 2x8 kunt.

Dat zou ik eerst een paar weken proberen. Niet gelijk na 2 keer trainen andere oplossingen gaan zoeken.

Maar volgens rippetoe moet je die chinups en dips pas na een paar weken of een maand of 2 het schema gevolgd te hebben gaan doen.

Laatst bewerkt:
assisted chins op zo'n machine, of als je dat niet hebt dan misschien toch maar pulldowns totdat je sterk / licht genoeg bent om chins te doen.

kwestie van trainen en volhouden

Je kunt bij beide denk ik toch wel alternatieven vinden om het ''makkelijker'' te maken maar toch maximaal voor jou kracht? Volgens mij train je thuis, omdat veel sportscholen vaak wel een apparaat hebben staan waarbij je van een Assist gebruik kan maken.

Voor dips kun je als alternatief:
Bankje gebruiken, ellebogen langs je lichaam.
Intensiteit kan verhoogd worden door extra gewicht op je schoot en/of je benen op een ander bankje zodat je meer lichaamsgewicht gebruikt.

Voor pull ups / chin ups:
Een hoog object voor je chin up bar plaatsen waar je je benen op kan leggen. Zo hoef je niet je hele lichaamsgewicht in 1 keer te tillen.
Intensiteit verhogen ook met extra gewicht om je middel ( zodat je preciezer het gewicht kan samenstellen, voor de maximale intensiteit ) totdat je uiteindelijk je eigen lichaamsgewicht aan kan.

Allebei zijn zeer goede oefeningen, dus ik zou ze er sowieso niet zo maar eruit halen.

• Topic Starter Topic Starter
chin ups gaan al beter, ik kan er nu 3/4 achter elkaar

dips gaat ook een klein beetje beter.
ik doe er ook veel negative (zeg ik dat goed?) om het te oefenen.

als ik met me armen loop te trillen trekt dat veel aandacht. mensen vinden het grappig en bemoeien zich ermee.

één persoon raden aan eerst korte minder diepe dips te doen waarbij ik dus niet volledig naar beneden ga maar een klein beetje.

zo zou het makkelijker zijn en zou ik hem steeds dieper kunnen doen tot ik volledig kan dippen.

Is dit een goede manier om het te trainen? op deze manier word er in ieder geval minder om me gelachen als ik trillend steeds 1 dip negatief doe :P

wat raden jullie aan negative dips of korte minder diepe dips?

ik heb ook dips gedaan met een bankje zoals sommige mensen in deze tread als tip gaven maar dat was iets te licht.

Ik moest met dips ook vanaf 1 rep beginnen en ik zou het niet voor minder dan volledige ROM willen doen. Gewoon elke rep proberen weer omhoog te komen. Als het niet meer lukt en je kunt al een paar reps vind ik negatives niet meer nodig. Misschien vermoeiien die je dan weer juist te veel. Maar dat is moeilijk te zeggen.

Toen een paar reps me nou eenmaal lukte ging het vrij hard vooruit naar de 10, 12 reps. Met ROM opbouwen op latere reps duurt het alleen maar langer denk ik.

Hoe lang volg je rippetoe al?

normaal zou ik negatives voorstellen, maar aangezien je al 1 pull/chinup kan, zou ik gewoon voortbouwen naar 3,4,5 consecutieve chinups, je zult gewoon geduld moeten hebben vrees ik

gewoon het regelmatig doen. Elke dag eentje, en na een week kan je er 2.

helper zoeken bij chins, eens je er wat mee weg bent word je hier rap beter in.

Terug
Naar boven