XXL Nutrition

Rippetoe geschikt? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Aranu

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
2 mrt 2008
Berichten
64
Waardering
2
Lengte
1m88
Massa
87kg
Vetpercentage
16%
Gegroet,

Sinds kort ben ik na 2 jaar geen sportschool te hebben betreed, eindelijk weer begonnen met trainen. Ik heb eens rondgekeken voor een trainingsprogramma en kwam zoals verwacht uit op Rippetoe. Nu is mijn doel ietwat veranderd in de afgelopen 2 jaar. Ik wil mijn bovenlichaam iets gespierder hebben, met name mijn biceps en schouders, maar mijn doel is om fitter te worden en terug te gaan naar mijn atletische roots (wedstrijdzwemmen).

Zou Rippetoe alsnog een geschikt beginnersschema zijn met dit doel voor ogen? (ik weet hoe positief jullie over rippetoe denken ;-) ).

Bij voorbaat dank.

Edit: Mijn stats zijn op het moment trouwens 1.89m en 85kg. Ik heb wel vechtsporten gedaan in de afgelopen 2 jaar dus geheel out of shape ben ik ook niet.
 
Ik heb redelijk wat massa bijgekregen op mijn bovenlichaam door Starting Strength ("Rippetoe") te doen. Verder denk ik dat het zowat het beste is wat je kan doen om je zwemmen te verbeteren.
Als ik jou was zou ik de versie met power cleans doen. Gaat imo veel helpen in het afstoten.
 
Rippetoe met wat wat barbell curls. ;)
Get to work dan zul je je doel best bereiken.
Hard werken, zwaar. ;)
 
Ga eens op een zwem-forum vragen wat ze daar voor krachttraining adviseren.
 
volgens mij is rippetoe geschikt om wat basis kracht bij te krijgen.
daarna moet je misschien eerder iets gaan doen met olympische lifts en explosiviteit.
die explosiviteit ga je goed kunnen gebruiken bij het zwemmen.
 
Rippetoe's Starting Strength staat er nou niet bepaald om bekend dat het echt goed is voor kracht in je bovenlichaam. Niet dat het niet kan, maar meestal blijft dat achter.

Sowieso vind ik het persoonlijk geen goed schema voor sport, enkel om als absolute beginner wat basis kracht te krijgen, of misschien om snel weer je oude kracht terug te krijgen.

Ik zou doen wat wazzup zegt.
 
Rippetoe's Starting Strength staat er nou niet bepaald om bekend dat het echt goed is voor kracht in je bovenlichaam. Niet dat het niet kan, maar meestal blijft dat achter.
Ik zie in alle ss logs toch goede verhoudingen op squat, deadlift en bench hoor. Als je al een tijd traint en vooral hebt gebencht zoals velen, is het inderdaad niet goed voor kracht in je bovenlichaam. Maar dat is ook logisch, beginnersprogrammatie voor bench/press gaat niet werken als je op die oefeningen geen beginner meer bent.

Sowieso vind ik het persoonlijk geen goed schema voor sport, enkel om als absolute beginner wat basis kracht te krijgen, of misschien om snel weer je oude kracht terug te krijgen.
Dat is toch juist helemaal de bedoeling van ss?
 
Ik zie in alle ss logs toch goede verhoudingen op squat, deadlift en bench hoor.
Klopt, voor powerliften is alles meestal wel in verhouding, hoewel ik bp toch wel vaak zie vastlopen op gewicht minder dan wat de meeste bench+curl bros doen.

Dat is toch juist helemaal de bedoeling van ss?
Precies, en daarom is het niet direct geschikt voor sport zeker niet iets specifieks als zwemmen waar de verhoudingen van het trainen met SS je juist tegen kunnen werken.

Het is geen Starting Athletics.

Als je kijkt naar Michael Phelps zou je kunnen zeggen dat SS juist het tegenovergestelde is van wat je moet doen, sterker nog hij heeft voor 2008 nooit een gewicht aangeraakt en wat ik snel lees is dat krachttraining nieuw is in de zwemwereld en nog wel eens als nadelig voor zwemprestaties wordt gezien.
 
Klopt, voor powerliften is alles meestal wel in verhouding, hoewel ik bp toch wel vaak zie vastlopen op gewicht minder dan wat de meeste bench+curl bros doen.
Daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Ik zou denken: als je geen zware squats, deadlifts, etc doet kun je waarschijnlijk sneller vooruit op de bench omdat je lichaam minder moet herstellen? Anderzijds is het goed mogelijk dat die bros al jaren trainen, ook al zie je het er niet aan :p

Precies, en daarom is het niet direct geschikt voor sport zeker niet iets specifieks als zwemmen waar de verhoudingen van het trainen met SS
je juist tegen kunnen werken.
SS is ook maar iets dat je 3-6 maanden ofzo kunt volhouden en legt gewoon een goede basis zoals je zelf al zei. Daarna lijkt het me best om over te gaan op een programma dat meer nadruk legt op de snatch en de clean zoals iemand anders ook al had vermeld in dit topic.

Als je kijkt naar Michael Phelps zou je kunnen zeggen dat SS juist het tegenovergestelde is van wat je moet doen, sterker nog hij heeft voor 2008 nooit een gewicht aangeraakt en wat ik snel lees is dat krachttraining nieuw is in de zwemwereld en nog wel eens als nadelig voor zwemprestaties wordt gezien.
Ik heb ooit eens gelezen dat Phelps een enorm goede afstoot heeft en daardoor zeer sterke tijden kon neerzetten. Die goede afstoot zou hij volgens hem te danken hebben aan squats.
Kan fake zijn natuurlijk, heb er verder niets meer over gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt dat (zware) squats zorgen voor een grote afgifte van groeihormoon.
Rippetoe is een goede basis.
 
Back
Naar boven