Fitness Seller

Rippetoe log Anubisss

Bezoekers in dit topic

Anubisss

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
8 nov 2009
Berichten
333
Waardering
156
Lengte
1m90
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
Hoi Hoi,

Ik ben 1,5 weken geleden begonnen met mijn Rippetoe schema. Ik zal hier mijn vorderingen bespreken.
Mijn intenties zijn voornamelijk krachttraining. Wellicht zal ik in de toekomst overstappen op massa, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Ik heb mijn vetpercentage gemeten via zo'n elektronische weegschaal in de gym. Dit is ondertussen alweer 1 maand geleden, dus ik verwacht dat ik nu wel onder de 20% zit. Ik eet ongeveer 3500 kcal. Mijn eetschema heb ik in een ander topic geopend (https://forum.bodybuilding.nl/topics/rippetoe-eetschema.399234/). Ik weet eerlijk gezegd nog niet goed of dit teveel of te weinig is, maar dat zal ik met de tijd wel ondervinden.

Aangezien ik al 1.5 weken geleden ben begonnen, zal ik even met terugwerkende kracht mijn laatste trainingen uploaden. Ik ga eerst aan mijn Deadlift werken en na een paar weken ga ik Powercleanen. Ik ga de "traditionele" Rippetoe doen zoals beschreven in zijn boek (derde editie).

upload_2016-8-15_15-56-6.png


Dit was mijn eerste training. Ik probeerde in deze training mijn max reps te halen om te ondervinden met welke gewichten ik moet beginnen.

upload_2016-8-15_15-58-29.png

Ik zat een beetje te kneuzen met de barbell press, omdat de barbell die ik normaal gebruik bezet was. Hierdoor moest ik een andere barbell gebruiken en dit was een lichtere barbell.

upload_2016-8-15_15-59-50.png


Squat ging redelijk goed. Ik vind het soms nogal lastig om below parallel te raken, maar ik hoop dat dit binnenkort met wat goede stretchoefeningen steeds beter gaat.

upload_2016-8-15_16-1-40.png

Squat ging goed, maar ik ging wel traag omhoog. Ik pak waarschijnlijk niet genoeg rust, dat komt omdat ik me schuldig voel tegenover de rest van de gym als ik het squatrack te lang bezet houd. Ik doe namelijk mijn press ook in het squatrack... Deadlift was behoorlijk zwaar, maar wel te doen.

Ik heb wel een beetje last van de buitenkant van mijn knie gekregen (van het squatten?). Een beetje een zeurderige pijn als ik mijn knie naar de binnenkant draai. Ik heb gezocht op internet waardoor dit komt, maar helaas niks kunnen vinden.


Binnenkort weer naar de gym!
 
Knieën goed naar buiten blijven duwen tijdens de squat.
Moet je niet deadlift en row alterneren in plaats van 3x per week deadlift. Je verhoogt ook te snel alle oefeningen.
 
Emm je doet at the moment niet de klassieke Rippetoe starting strength, maar op zich denk ik dat je hier voorlopig ook wel mee uit de voeten kunt hoor.
 
Knieën goed naar buiten blijven duwen tijdens de squat.
Moet je niet deadlift en row alterneren in plaats van 3x per week deadlift. Je verhoogt ook te snel alle oefeningen.
Nee, deadlift wordt afgewisseld met power clean, niet de row.

Emm je doet at the moment niet de klassieke Rippetoe starting strength, maar op zich denk ik dat je hier voorlopig ook wel mee uit de voeten kunt hoor.
In principe is het klassieke SS met powerclean, maar in "practical programming" spreekt men van de eerste paar weken enkel de deadlift te doen.
 
Knieën goed naar buiten blijven duwen tijdens de squat.
Moet je niet deadlift en row alterneren in plaats van 3x per week deadlift. Je verhoogt ook te snel alle oefeningen.

Ik denk dat ik inderdaad mijn knieën beter naar buiten moet duwen. Ik zal hier vanaf heden goed op letten.
Ik verhoog de oefeningen zoals voorgeschreven door Rippetoe. Ik heb het boek gelezen en ik probeer zo strikt mogelijk zijn richtlijnen te gebruiken. Wellicht zal ik even op de huidige gewichten blijven om toch nog aan mijn techniek te schaven. Ik heb geen zin om verkeerde techniek aan te leren. Nu de gewichten zwaarder beginnen te worden merk ik pas was het met (mijn gewrichten ;)) doet. Het is gewoon erg vervelend dat ik helemaal niet lenig ben. Het kost me erg veel moeite om meer flexibiliteit te krijgen.

Nee, deadlift wordt afgewisseld met power clean, niet de row.

In principe is het klassieke SS met powerclean, maar in "practical programming" spreekt men van de eerste paar weken enkel de deadlift te doen.

Inderdaad. Er wordt door Rippetoe geadviseerd om eerst de deadlift techniek goed te leren. De beginbeweging van de deadlift is namelijk hetzelfde als de powerclean.
 
Inderdaad goed op techniek letten nu. In dit stadium te snel willen gaan ten koste van techniek gaat je niets opleveren.
Fijn om te horen dat je het boek hebt gelezen. (heb je het ook in je bezit ter referentie?)

Wat betreft lenigheid voor de squat: ik heb eens een fantastisch goed filmpje gezien met uitleg van Dan John. Even zoeken maar ik heb het gevonden:

Ik weet niet of je er wat aan hebt. Toen ik het bekeek had ik starting strength nog niet gelezen en wist ik maar bar weinig over de squat. Ik weet nog wel dat ik plot veel dieper kon squatten, gewoon omdat ik zijn uitleg over de "goblet squat" volgde.
 
Inderdaad goed op techniek letten nu. In dit stadium te snel willen gaan ten koste van techniek gaat je niets opleveren.
Fijn om te horen dat je het boek hebt gelezen. (heb je het ook in je bezit ter referentie?)

Wat betreft lenigheid voor de squat: ik heb eens een fantastisch goed filmpje gezien met uitleg van Dan John. Even zoeken maar ik heb het gevonden:

Ik weet niet of je er wat aan hebt. Toen ik het bekeek had ik starting strength nog niet gelezen en wist ik maar bar weinig over de squat. Ik weet nog wel dat ik plot veel dieper kon squatten, gewoon omdat ik zijn uitleg over de "goblet squat" volgde.

Ik heb het boek in bezit, dus ik kan altijd het e.e.a. nalezen ter controle. Ik vind techniek aanleren via een boek alleen een beetje lastig. Filmpjes helpen veel beter. Ik ga het filmpje van Dan John wel even kijken. Het ziet er interessant uit. Ik heb wel vaker gehoord dat Goblet squats veel helpen. Wellicht kan ik het als warming up gebruiken voordat ik met de training begin. Ik zit nu te twijfelen om SS even stil te leggen om toch even aan mijn squattechniek te werken... Hmmm lastig.... :rolleyes:
 
Anubisss er is geen enkele reden om SS stil te leggen om aan je squat techniek te werken. Daar dient het net voor. Gewoon geen gewicht toevoegen als je uitvoering nog niet goed is. Tenzij het heel licht aanvoelt, dan is een slechte techniek misschien het gevolg van te weinig gewicht. Ik heb gehoord dat dit wel eens kan voorkomen.
 
Anubisss er is geen enkele reden om SS stil te leggen om aan je squat techniek te werken. Daar dient het net voor. Gewoon geen gewicht toevoegen als je uitvoering nog niet goed is. Tenzij het heel licht aanvoelt, dan is een slechte techniek misschien het gevolg van te weinig gewicht. Ik heb gehoord dat dit wel eens kan voorkomen.
Ik blijf misschien op dit gewicht met de squat of ik verhoog met 2.5 kilo. Ik heb mijn benen goed uit elkaar, maar ik heb het vermoeden dat als ik omhoog ga ze zeg maar lichtelijk naar binnen buigen. Dit kan waarschijnlijk de pijn veroorzaken aan de buitenkant. Ik zal er vandaag extra op letten. Misschien dat ik binnenkort ook wel squatschoenen koop. Ik weet niet of dit het wat kan verbeteren... ze zijn alleen aardig duur.
 
Ik blijf misschien op dit gewicht met de squat of ik verhoog met 2.5 kilo. Ik heb mijn benen goed uit elkaar, maar ik heb het vermoeden dat als ik omhoog ga ze zeg maar lichtelijk naar binnen buigen. Dit kan waarschijnlijk de pijn veroorzaken aan de buitenkant. Ik zal er vandaag extra op letten. Misschien dat ik binnenkort ook wel squatschoenen koop. Ik weet niet of dit het wat kan verbeteren... ze zijn alleen aardig duur.
Dat ken ik. Het is dan echt een kwestie van bewust je knieën uit elkaar te houden. Misschien proberen met je voeten de grond in 2 te doen scheuren. Dus je benen uit elkaar drijven bij het omhoog komen (zonder je voeten te verplaatsen en daadwerkelijk de aarde open te scheuren natuurlijk).
 
Dat ken ik. Het is dan echt een kwestie van bewust je knieën uit elkaar te houden. Misschien proberen met je voeten de grond in 2 te doen scheuren. Dus je benen uit elkaar drijven bij het omhoog komen (zonder je voeten te verplaatsen en daadwerkelijk de aarde open te scheuren natuurlijk).
Klinkt heel spannend. Haha. Ik ga het proberen. Ik hoop alleen niet dat ik mezelf uit elkaar scheur.
 
Ff zoeken op Chris duffin squat technique op YouTube in samenwerking met supertraining. Alan Thrall ook erg goed en uitgebreid. De squat techniek van rippetoe is kut.
 
Ff zoeken op Chris duffin squat technique op YouTube in samenwerking met supertraining. Alan Thrall ook erg goed en uitgebreid. De squat techniek van rippetoe is kut.
Ik heb veel gezien van Alan Thrall. Hij heeft een uitstekend Youtube kanaal. Chris Duffin is mij onbekend, maar ik heb meteen zijn video opgezocht en het ziet er veelbelovend uit! Waarom vind je de squat techniek van Rippetoe slecht?
 
Omdat hij te veel nadruk legt op het naar achter zitten en het gebruiken van hip drive waardoor je in de praktijk al snel een 'good morning squat' krijgt. Mss niet per definitie slecht maar ik ben er geen fan van.
 
upload_2016-8-17_10-52-18.png


Squat ging goed, echter waren de laatste reps wel zwaar, maar dat had ik de vorige keer ook. Ik neem 2 minuten rust, maar misschien is dat niet genoeg. Ik heb eerst Goblet squats gedaan voordat ik ging squatten en dat heeft me heel erg geholpen. Wat een heerlijke oefening. Ik kan nu veel dieper dan voorheen. Houding was ook goed.

Bench press ging goed. Ik probeerde een arch in mijn rug te houden, maar dat vind ik nogal, ehm, lastig. Laatste reps gingen wel traag. Voortaan wat meer rust pakken.

Deadlift was zwaar. Ik kon de barbell bijna niet meer in mijn handen houden. Ik heb niet zo'n stevige grip i.v.m. dat ik een pussy ben. Ik moet wat magnesium kopen. Hopelijk verbetert dat mijn grip.
 
upload_2016-8-19_9-36-12.png

Workout ging behoorlijk slecht. Ik voelde me de laatste dagen een beetje misselijk en ik had eigenlijk helemaal geen zin om te trainen, omdat ik helemaal leeg was. Ik had amper gegeten en slecht geslapen. Dit merkte ik meteen in mijn training.

Squat ging heel zwaar. Ik heb wel alles afgemaakt, maar ik merk dat ik nu veel lager kan squaten dan eerst. Ik kom makkelijk below parallel. Dit heeft er ook voor gezorgd dat de gewichten die ik eerst gebruikte, nu veel zwaarder aanvoelen. Ik kon in mijn laatste 2 setjes niet below parallel gaan omdat het anders te zwaar werd. Ik ga dus de volgende squat sessie terug in gewicht, omdat ik de oefeningen wel goed wil uitvoeren. Misschien heeft het gebrek aan eten/slaap ook meegespeeld, maar ik denk dat het toch wel verstandig is om terug te gaan in gewicht. Volgende keer ga ik 60 kilo squatten.

Press was ook teleurstellend. Ik had in mijn tweede set te weinig rust genomen. en ik vond dat ik de oefening ook niet goed uitvoerde. Ik zat stiekem een beetje te cheaten met een hupje vanuit mijn benen. Ik merk ook dat ik gewoon te snel heb willen verhogen met alle oefeningen. Ik moet het gewoon wat rustiger doen. Volgende Press 37,5 worden.

Deadlift was loodzwaar. Ik heb een mixed grip gebruikt, want anders kreeg ik dat ding niet van de vloer. Volgende deadlift sessie gaat 90 kilo worden, want mijn houding was ruk. En ik ga powercleanen, want elke sessie deadliften wordt mij nu te zwaar. Wellicht kom ik hier nog op terug en ga ik wel gewoon omhoog in gewicht... maar dat zie ik de volgende workout wel.
 
Laatst bewerkt:
Niet te gretig worden. Als je een oefening niet met goede vorm kan afmaken, stop dan de set.
Als het allemaal wat te snel zwaar wordt kan je ook met lagere gewichten verhogen. Nu doe je 5 kg op squat en deadlift toch?
 
Niet te gretig worden. Als je een oefening niet met goede vorm kan afmaken, stop dan de set.
Als het allemaal wat te snel zwaar wordt kan je ook met lagere gewichten verhogen. Nu doe je 5 kg op squat en deadlift toch?
Ik deed eerst 10 kilo per keer op de DL en de laatste training 5 kilo. Ik was veel te enthousiast begonnen.... :rolleyes:

Ik ga in de squat even 10 kilo terug. Ik wil de oefening goed uitvoeren met correcte techniek. Deadlift blijf ik op hetzelfde gewicht. Ik ga alleen de volgende sessie Powercleanen. Dat geeft mij ook even genoeg hersteltijd voor de DL.
 
Bedenk ook dat je 3 keer per week squat. Dus stel nu dat je met stappen van 2.5 kg verhoogt, dan doe je nog 15 kg per 2 weken. Dat is dubbel zoveel als bvb bankdrukken als je daarop ook met stappen van 2.5 kg werkt.
 
Je hebt gelijk. Ik dacht dat ik het wel kon doen, maar dat is niet zo. Ik moet het veel rustiger aan doen. Dan duurt het maar wat langer, ik heb toch geen haast. Ik zat me alleen te bedenken wanneer het nodig is om een belt te gaan dragen bij het deadliften. Wellicht kan dat ook wel helpen om mijn vorm goed te behouden.
 
  • Like
Waarderingen: Lef
Back
Naar boven