XXL Nutrition

Rippetoe of 3-day split? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Method_Man97

Novice
Lid geworden
14 feb 2017
Berichten
13
Waardering
4
Lengte
1m65
Massa
71kg
Hallo,

Ik ben sinds 2-3 weken weer serieus begonnen met krachttraining.

Dit na 2 jaar bijna niks gedaan te hebben.
Ik ben nu bijna 20, en heb van mijn 16e-17e een jaar lang met 2 ervaren bodybuilders getraind, in het begin gewoon voor de lol, trainde ook voornamelijk borst omdat ik dat leuk vond :D

Maar na 3 maanden zag ik toch echt wel een heel goed resultaat ( voornamelijk borst en schouders) en ben toen heel serieus gaan trainen.

Na verhuizing, alle sportscholen in de regio 18+, heb toen nog thuis halters en stangen besteld maar dit schoot allemaal voor geen meter op, en heb het opgegeven.

Maargoed, om op mijn vraag te komen, ik train op het moment met een 3day split.


Maandag: borst/triceps
Flat/incline Benchpress 4× 5-8
Dumbbell flyes 4x 8
Dumbbell press 4x 8
Cable crossover 4x 8
Cable flyes 4x 8

Tricep pushdown rope 4x 8
Tricep dumbell extension 4x 8
Skullcushers 4x 8

Dinsdag: rust

Woensdag: schouders/biceps
Front raises 4x 8
Lateral raises 4x 8
Overhead press 4x 8
Barbell upright row 4x 8

Barbell curls 4x 8
Hammer curls 4x 8
Overhead cable curl 4x 8



Donderdag: rust

Vrijdag: rug/benen
Barbell bent-over rows 4x 8
Deadlift 4x 8
Seated cable rows 4x 8
Dumbbell bent over rows 4x 8

Squads 3x 8
Legpress 3x 8
Leg extions/curls 3x 8

Za en zo: rust


Dit is dus hoe ik het nu doe, de reden dat ik 4 setjes doe ipv 3, ik probeer altijd een 4e setje erbij te gooien als dit nog lukt, en dan tot muscle failure ( als dit nog niet bij set 3 gebeurd ).

Voorheen deed ik dus een soortvan half vergaarde fullbody ( gewoon waar ik zin in had ).

Maar gains kreeg ik er wel mee, wil het nu dus veel serieuzer aanpakken... rippetoe is ook zo weinig oefeningen als ik het zo zie, ben je binnen 20 min mee klaar??

Wat raden jullie aan??
Is dit schema redelijk?

Heb btw geen echt voedingsschema ( nog niet ) maar let wel zoveel mogelijk op mijn voeding, ik slik ook multi vitamine, en gebruik eiwit shakes.
 
Je bent een newbie, dus Rippetoe, Stronglifts 5x5 of Greyskull LP. In ieder geval 3x per week full body met compounds, lineaire progressie en een reset protocol. That's it en een shitload eten. Bewaar die split meuk maar voor wanneer je echt sterk bent of aan de AAS wil gaan.
 
Je bent een newbie, dus Rippetoe, Stronglifts 5x5 of Greyskull LP. In ieder geval 3x per week full body met compounds, lineaire progressie en een reset protocol. That's it en een shitload eten. Bewaar die split meuk maar voor wanneer je echt sterk bent of aan de AAS wil gaan.

Ik ben newbie kwa physique, maar ik heb wel een goede techniek omdat ik al een keer een periode getraind heb.

Zal ik echt meer resultaat boeken met die rippetoe als met dit schema?

Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar dit.
 
Ik ben newbie kwa physique, maar ik heb wel een goede techniek omdat ik al een keer een periode getraind heb.

Zal ik echt meer resultaat boeken met die rippetoe als met dit schema?

Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar dit.
Een goede techniek is alleen maar een groot voordeel. Hoe beter je techniek hoe beter je het programma kunt uitmelken. En ja, je zult veel sneller kracht en massa gains maken met 3x per week full body. Je spieren groeien namelijk maar 48 uur (eiwitsynthese) en daarna is het klaar, dus je laat bij een split potentiële gains liggen.

En wat is AAS?
Anabole Androgene Steroïden. Daarmee duurt de eiwitsynthese veel langer dan 48 uur.

Dit allemaal gezegd hebbende, als je een split simpelweg leuker vind en daardoor naar de sportschool blijft gaan dan kan dat gewoon. Maar je gains zullen iets minder snel komen.
 
Een goede techniek is alleen maar een groot voordeel. Hoe beter je techniek hoe beter je het programma kunt uitmelken. En ja, je zult veel sneller kracht en massa gains maken met 3x per week full body. Je spieren groeien namelijk maar 48 uur (eiwitsynthese) en daarna is het klaar, dus je laat bij een split potentiële gains liggen.


Anabole Androgene Steroïden. Daarmee duurt de eiwitsynthese veel langer dan 48 uur.

Dit allemaal gezegd hebbende, als je een split simpelweg leuker vind en daardoor naar de sportschool blijft gaan dan kan dat gewoon. Maar je gains zullen iets minder snel komen.

Hmm oke bedankt man, ga dan toch maar is even naar dat rippetoe kijken.
Maar als ik naar dat schema kijk is dat zowat de helft van wat ik nu doe, kwa oefeningen.

Dat duurt misschien 20-30 min per training?
 
Dit is eigenlijk al het antwoord op je vraag.
Nee, mijn voorkeur kwa tijds-indeling en training gaat uit naar een 3day split.
Verder heb ik niet de kennis in hoeverre deze schema's van elkaar liggen kwa rendement, vandaar mijn vraag :)

Maar als ik veel meer resultaat boek met een FB, dan is dat uiteraard de betere keuze.
 
Nee, mijn voorkeur kwa tijds-indeling en training gaat uit naar een 3day split.
Verder heb ik niet de kennis in hoeverre deze schema's van elkaar liggen kwa rendement, vandaar mijn vraag :)

Maar als ik veel meer resultaat boek met een FB, dan is dat uiteraard de betere keuze.

Resultaten komen vooral vanuit een groot aantal consequent uitgevoerde trainingen en de motivatie om dit te bereiken heeft een groot aandeel hier in.

Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat door ergens achter te staan, de voorkeur aan geven, plezier in te hebben en er ook in te geloven vaak de grootste motivatie oplevert.
Dus kan ik me voorstellen dat op grond hier van, de 3 daagse split toch een betere keuze voor je is.

Maar objectief beschouwd, denk ik dat een 3x per week FB op dit moment toch meer op gaat leveren voor je.....
 
Hmm oke bedankt man, ga dan toch maar is even naar dat rippetoe kijken.
Maar als ik naar dat schema kijk is dat zowat de helft van wat ik nu doe, kwa oefeningen.

Dat duurt misschien 20-30 min per training?
In het begin zal je snel klaar zijn. Naarmate de gewichten zwaarder worden en je langere rusttijden en meer opwarmsets nodig hebt worden ze een stuk langer. Verder zijn er op internet waarschijnlijk wel wat opties te vinden om wat extra oefeningen toe te voegen op een verstandige manier.
 
Ik ben newbie kwa physique, maar ik heb wel een goede techniek omdat ik al een keer een periode getraind heb.

Zal ik echt meer resultaat boeken met die rippetoe als met dit schema?

Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar dit.

Benen en rug zijn de grootste spiergroepen. Die moet je niet op dezelfde dag trainen!
 
Ik was eerste ongeveer hetzelfde als jou. Trainde 3x in de week met een crappy fullbody schema en 5x5 leek me echt 10x niks. Het klopt dat je aan het begin met die hele lage gewichten niet super lang zal trainen maar met de tijd word het telkens zwaarder en uitdagender. Nadat ik toch mijn gekregen advies had opgevolgd wil ik nooit meer anders dan dit soort schema's!
Je zou eventueel mijn log kunnen checken want ik volg momenteel starting strength (link in mijn handtekening hieronder). Je zou als je meer oefeningen wilt doen ook ice cream fitness 5x5 kunnen doen. Maar naarmate je wat zwaardere gewichten kunt liften is dit naar mijn mening wat teveel volume. Ik heb icf ook als eerste 5x5 schema gevolgd.

Veel succes!
 
Luister je trouwens naar method man (rapper) of is dit gewoon toeval dat dit je naam is xd?
 
Ik was eerste ongeveer hetzelfde als jou. Trainde 3x in de week met een crappy fullbody schema en 5x5 leek me echt 10x niks. Het klopt dat je aan het begin met die hele lage gewichten niet super lang zal trainen maar met de tijd word het telkens zwaarder en uitdagender. Nadat ik toch mijn gekregen advies had opgevolgd wil ik nooit meer anders dan dit soort schema's!
Je zou eventueel mijn log kunnen checken want ik volg momenteel starting strength (link in mijn handtekening hieronder). Je zou als je meer oefeningen wilt doen ook ice cream fitness 5x5 kunnen doen. Maar naarmate je wat zwaardere gewichten kunt liften is dit naar mijn mening wat teveel volume. Ik heb icf ook als eerste 5x5 schema gevolgd.

Veel succes!

Dus ik begrijp hieruit dat je het stronglift schema 5x5 bent gaan volgen?

Stronglift en rippetoe zijn 2 verschillende schema's toch?
 
Beide prima geschikt. Ben toendertijd begonnen met SL5x5. De eerste weken gaan licht, maar het wordt al snel echt zwaar.
 
Beide prima geschikt. Ben toendertijd begonnen met SL5x5. De eerste weken gaan licht, maar het wordt al snel echt zwaar.

Bij welk gewicht moet je beginnen dan? Aangezien ik met dit splitschema al op mijn max trainde.

Als ik met dezelfde gewicht doorga op stronglifts ben ik denk ik binnen 2 trainingen vastgelopen :D
 
Dus ik begrijp hieruit dat je het stronglift schema 5x5 bent gaan volgen?

Stronglift en rippetoe zijn 2 verschillende schema's toch?

Ikzelf was begonnen met ice cream fitness door jason blaha. Dit deed ik omdat dat schema me leuker leek omdat ik dan meer oefeningen kon doen. Maar ik zou je gewoon aanraden om het beginners schema te kiezen die jij het beste kan volgen. Ik zou als ik terug kon eerder kiezen voor iets als starting strength of greyskull lp.

Je loopt niet zomaar vast hoor, tenzij je misschien nu al 200 KG squat haha. Gewoon een gewicht pakken waarmee je 3x5 of 5x5 kan doen. Ik zou gewoon de gewichten gebruiken die je nu ook doet of daar nog net een klein beetje bij opgooien omdat je nu minder reps gaat doet. En goed bulken, slapen en uitrusten hé!

Method man is inderdaad een goeie rapper haha. Luister je veel naar underground hiphop of ken je method man gewoon toevallig?
 
Back
Naar boven