XXL Nutrition

Stelling Rippetoe's squat. discuss

Bezoekers in dit topic

Ja, in principe wel. De vraag is alleen of je het nog kunt veranderen als je dat niveau eenmaal bereikt hebt, waarschijnlijk zit het motorpatroon te diep ingesleten van de duizenden squats op die manier.

Maar ik zie echt vrijwel niemand op ipf diepte buigen zonder enige buttwink...
Is niet voor niks lijkt me.

Bedoel overigens niet dat het beter is, maar denk voor velen op deze diepte onvermijdelijk.
 
Maar ik zie echt vrijwel niemand op ipf diepte buigen zonder enige buttwink...
Is niet voor niks lijkt me.

Bedoel overigens niet dat het beter is, maar denk voor velen op deze diepte onvermijdelijk.

Ja dat kan, suits zullen daar misschien ook wel aan bijdragen.
 
Dat je redelijk ver kunt komen op domme kracht geloof ik best, maar je werkelijke top zul je nooit bereiken. Dan is toch een minder lakse houding t.a.v. techniek nodig.

Ik heb het niet zozeer over domme kracht. Powerlifting is echter wel een sport die voornamelijk op pure kracht neerkomt. Veel meer dan strongman of gewichtheffen dat is. Daarmee niet zeggend dat de squat geen goede techniek vereist. Maar het is toch voornamelijk een kracht issue hier. Velen claimen niet op diepte te kunnen komen, maar het is vaker een kwestie van niet dieper dúrven, simpelweg omdat ze dan niet meer omhoog kunnen komen. Dat heb ik al zó vaak gezien bij mensen. Als puntje bij paaltje komt durven ze gewoon niet in the hole te komen, omdat het uit the hole komen het zwaarste en moeilijkste deel van de lift is.
Je kan er allerlei mooie verhalen omheen verzinnen, en natuurlijk is een goeie techniek erg belangrijk, maar uiteindelijk komt het gewoon op pure kracht aan.
 
Ik weet niet man...

Als je duizenden keren gesquat hebt weet je vanzelf hoe jij het sterkste bent, hoe je het makkelijkst op diepte komt... en als dit niet lukt, ga je lekker stretchen oid. Iedereen kan uiteindelijk op een fatsoenlijke manier op diepte squatten.
Jajaja, ik werk er aan! ;)
 
Is het niet zo dat je door buttwink power verliest omdat je moet wachten tot je heup weer bijgedraait is, of in elk geval veel snelheid verliest in het midden van de squat?

http://www.youtube.com/watch?v=WK7m6I5m6gY

Zonder die hip tuck loopt hij na de bounce waarschijnlijk niet vast waardoor het een stuk makkelijker zou gaan en (lijkt mij) ook aanzienlijk zwaarder zou moeten kunnen.

Wat ik zelf merk nu ik geen buttwink meer accepteer en daarom high bar met verhoogde hielen squat is dat ik buiten het trainen in die ROM meer kracht kwijt kan en soepeler kan springen, rennen etc. Ik voel me sportiever. Met buttwink voelde ik me met een steeds sterker wordende squat juist ook steeds stijver.
 
Wie kan er zo diep buigen zonder butt wink?
 
buttwink is niks mis mee, je zal er alleen last van krijgen wanneer je een zwakke core hebt.
 
Ik heb nooit last gehad met op diepte komen. Mijn ATG is ook echt flink diep door mijn kleine kuiten ;) Buttwink heb ik ook last van bij voorbij parallel. Ben verder ook niet echt lenig.

Maar dit is alweer de zoveelste discussie over de buttwink. Niet iedereen heeft het bij ATG. Volgens mij heb ik in een ander topic ooit een filmpje van een aziaat gepost die echt een briljante ATG backsquat zonder enige buttwink deed.

Of het slecht is voor je lichaam en of je kracht inlevert... Geen idee. Ben benieuwd of we daar nog ooit uit gaan komen hier :popcorn2:
 
Is het niet zo dat je door buttwink power verliest omdat je moet wachten tot je heup weer bijgedraait is, of in elk geval veel snelheid verliest in het midden van de squat?
Zonder die hip tuck loopt hij na de bounce waarschijnlijk niet vast waardoor het een stuk makkelijker zou gaan en (lijkt mij) ook aanzienlijk zwaarder zou moeten kunnen.
Dat is het hem, de beweging wordt ingewikkelder door de buttwink. In plaats van de neergaande beweging doorzetten door je heup verder te buigen, stop je hiermee en buig je je onderrug. Vervolgens bij het omhoogkomen moet je je onderrug weer strekken. Zonder buttwink heb je dat allemaal niet, je buigt "simpelweg" je heup nog iets verder en bij het omhoogkomen heb je een veel betere bounce (hamstrings) uit de hole.

ik zie hier toch ook een flinke buttwink. Weet je cker dat dit slecht is voor de wervelkolom Sriel?
Geen idee of het slecht is, ik heb het eigenlijk alleen over de efficiëntie van de beweging. Belasting op de tussenwervelschijven is in ieder geval niet mooi loodrecht bij buttwink.
 
"Butt wink" kan volgens Rip in de meeste gevallen gemakkelijk opgelost worden door actief je knieen naar buiten te duwen. Dit zorgt er ook voor dat de adductoren verder uitgerokken worden wat een betere bounce "out of the hole" oplevert.

Most people think that the main problem with squat depth is hamstring extensibility, more
commonly referred to as “flexibility” – the ability of the hamstrings to lengthen as the depth of the
squat increases. This is not really necessary, and loose, elastic hamstrings are not the key to a deep squat.
Optimal skeletal mechanics is.

If you stand with your heels at shoulder-width apart and point your toes out at about 30
degrees, squat down, and keep your thighs parallel to your feet, then as your hip angle closes and
your thighs approach your torso, your femurs will track to a position that is outside of the ASIS – the
anterior superior iliac spine – the hip pointer that you feel right below your waistline. But if you point
your toes straight forward and let your knees follow your toes, or even if you point your toes out but
still let your knees cave in toward the middle when you squat, then as you squat down your femur will
approach the ASIS as you approach the bottom. So as your thighs crowd your belly, they tend to trap
any soft-tissue structures that may be in the area between the thigh and the hip pointer. If you have a
big gut or big thighs, or a lot of clothes on, this will keep you from obtaining a below-parallel squat.
Squat depth is a function of hip angle, the angle formed between the generalized plane of the
torso and the femur. If you try to continue to drop down to get better depth with no adjustment in
the position of your femurs, it will happen at the expense of a rounded lower back, since the hip angle
cannot become more acute if the femur is impinged. If the pelvis – which is supposed to be locked
into the lordotic curve with the lumbar vertebrae, held rigid by the erector spinae muscles – can’t tilt
forward to maintain this position because it rams into an obstruction formed by the impinged femur,
the only way to keep going deeper is to round the low back into lumbar flexion.
The obstruction occurs
before the bones actually touch, of course, since the hip flexor origins lie in between. Everybody, big
belly or not, will experience this phenomenon to one degree or another, and everybody that cannot
get below parallel with an arched low back has this problem. If you’re having depth problems, shoving
the knees out fixes it so often that it is waste of time to do anything else first.
uit Active Hip 2.0: The Director's Cut - Mark Rippetoe and Stef Bradford
 
Ik vind het erg raar dat hij zegt dat "everybody that cannot get below parallel with an arched low back has this problem"
 
Waarom vind je dat raar?
 
volgens mij is een kleine buttwink iets anders dan een bolle onderrug zonder spanning
 
Back
Naar boven