MuscleMeat

Stelling Rippetoe's squat. discuss (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Scheelt dat hier nog nooit over geouwehoerd is..
 
Ik sta altijd zo smal, ook met de low-bar. Past het beste bij mijn lichaamsbouw.
 
Scheelt dat hier nog nooit over geouwehoerd is..

Ik weet niet of je sarcastisch bent, maar ik kon er inderdaad geen topic over vinden.
 
Ben fan van Rippetoe maar deze uitvoering vind ik niks. Hij staat te smal imo gezien positie van de barbell. Verder kijkt hij naar zijn voeten terwijl je in het algemeen beter vooruit kunt kijken vanwege de spine. Of dit de reden is dat zijn rug bolt geen idee maar ook niet wenselijk. Verder lijkt hij te dippen met heupen om gewenste diepte te halen.
 
grote bloemen, kleine bloemen zijn tog grass :D
 
Ik squat ook zo, maar sta wel iets breder (medium stance) om geen last te hebben van mijn te korte hamstrings en om de posterior chain meer erbij te betrekken. Ik kijk ook vooruit. Maar goed, ik heb nog wel een flinke weg te gaan voordat ik een serieuze squat heb...
 
wat een #*otemuziek om op te trainen.

hij houdt toch wel net wat lang pauze tussen zn reps vind ik, zo zwaar is t nu ook niet.

dat naar beneden kijken is erg slecht is mij altijd geleerd idd.
 
Wat een onzin hier allemaal zeg.
 
Wat een onzin hier allemaal zeg.
NVM draagt niks bij.

Edit:
Wat is precies onzin. Door te posten wat een onzin maar geen toelichting geven is ook beetje onzinnig imo.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb door SS en Bill Starr variaties gesquat op deze manier. Achteraf gezien veel problemen van gehad en wou ik dat ik of een degelijke PL squat had aangeleerd, of gewoon voor high bar was gegaan zoals ik nu probeer.
 
Ik heb door SS en Bill Starr variaties gesquat op deze manier. Achteraf gezien veel problemen van gehad en wou ik dat ik of een degelijke PL squat had aangeleerd,

Ik heb net hetzelfde gehad/nu nog steeds wat last van.
 
Ik heb door SS en Bill Starr variaties gesquat op deze manier. Achteraf gezien veel problemen van gehad en wou ik dat ik of een degelijke PL squat had aangeleerd, of gewoon voor high bar was gegaan zoals ik nu probeer.

Ik heb net hetzelfde gehad/nu nog steeds wat last van.

Zouden jullie dit willen toelichten?
 
I'm with JP on this 1 :D
 
Nee zeker geen knie problemen, maar ik denk dat de combinatie van deze squats met een zittend leven/slechte mobiliteit geen goede is.

Ik had nu liever een programma gedaan waarin werd aangemoedigd eerst een paar weken ondersteunend hamstring/onderrug en mobiliteit werk te doen alvorens een degelijke full ROM high bar of power squat aan te nemen. Nu kan ik dat alsnog gaan doen en had ik m'n rug wel kunnen vernagelen, als het niet allerlei dingen verergert heeft.

Als beginner te horen krijgen dat flexibliteit geen issue kan zijn (woorden van rip himself) bij deze form van squats en je het er maar gewoon mee moet doen is in mijn mening een recipee for disaster.

Misschien ligt het niet zo zeer aan de squat techniek zelf maar aan het kortzichtige advies eromheen, of gebrek ervan. En ook deels eigen gebrek aan inzicht in dat soort issues als beginner natuurlijk.

Ik vind het ook eigenaardig dat hij met Bill Starr getraind heeft die pro high bar squats was, maar dan zelfs deze stijl verzonnen heeft voor beginners.

Heb ook laatst een artikel van hem gelezen over dat z'n programma eigenlijk voortkomt uit de commerciele noodzaak om in enkele weken zichtbare resultaten in nieuwe klanten van z'n gym te willen bereiken. Dat verklaart een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Ben fan van Rippetoe maar deze uitvoering vind ik niks. Hij staat te smal imo gezien positie van de barbell. Verder kijkt hij naar zijn voeten terwijl je in het algemeen beter vooruit kunt kijken vanwege de spine. Of dit de reden is dat zijn rug bolt geen idee maar ook niet wenselijk. Verder lijkt hij te dippen met heupen om gewenste diepte te halen.

Heb hem in een interview horen zeggen dat ie een kronkel/bolling in zijn bovenrug heeft dus dat deze houding voor hem natuurlijker is; hij zegt zo zijn nek in lijn te houden met z'n bovenste wervels.

Ook heeft ie iets aan zijn knieën, vandaar dat ie ze ook ingetaped heeft. Misschien is deze stance ook minder belastend voor z'n knieën?

Zijn niet echt textbook uitvoering, nee.

---------- Post toegevoegd Thu 15 Sep 2011 om 23:14 ----------

Heb ook laatst een artikel van hem gelezen over dat z'n programma eigenlijk voortkomt uit de commerciele noodzaak om in enkele weken zichtbare resultaten in nieuwe klanten van z'n gym te willen bereiken. Dat verklaart een hoop.

Sowieso is het noodzaak om progressie te maken, daarvoor ga je nou eenmaal naar de sportschool, dus dat dat commercieel goed ligt is logisch. Vind je dan dat ie z'n klanten zo in gevaar brengt dan ofzo?
 
Zouden jullie dit willen toelichten?

Dat mijn techniek op niks trok (ik had het niet op blessures of zoiets, maar op de techniek).
 
Squatten moet je veel doen en veel proberen. Als iets niet voor je werkt, pak je iets anders, niet gaan lopen emmeren hoe slecht die form wel niet is. Alleen mazzelaars vinden direct de voor hen ideale techniek.

Dat gezegd hebbende, wel eens de filmpjes behorende bij Starting Strength gezien? Mark laat daar iedereen deadliften met de kont omhoog, zeg maar bijna stiff-legged en alles uit de rug. Waarom in godsnaam? Dan ga je toch ernstig twijfelen aan de expertise van zo iemand...
 
Sowieso is het noodzaak om progressie te maken, daarvoor ga je nou eenmaal naar de sportschool, dus dat dat commercieel goed ligt is logisch. Vind je dan dat ie z'n klanten zo in gevaar brengt dan ofzo?
Z'n eigen klanten waarschijnlijk niet want dan is hij er zelf bij om de techniek en mobiliteit in de hand te houden hoewel ik niet weet in welke mate hij dat laatste doet. Het lijkt mij alsof hij ondanks z'n eigen tekortkomingen een aversie heeft tegen elke notie dat mobiliteit een rol speelt.

Dat is denk ik toch geen goede eigenschap van een programma/advies wanneer dat over internet verspreid wordt. Daar waar juist veel mensen zijn met tekortschietende mobiliteit die elke dag weer van 9 tot 5 aansterkt.

Het is een goed beginners programma waar ik zeker fan van ben, evenals dat je met hip tuck en deze stijl ook zwaar kunt squatten. Maar ideaal is iets anders. Misschien wordt het alleen maar in aanzien gehouden omdat er geen beter alternatief (populair) is.

Ik merk nu na veel tijd geinvesteerd te hebben dat die pogressie op zijn manier geen waarde heeft als techniek, mobiliteit, en snelheid niet gewaarbord worden, en dat wordt het in zijn programma zeker niet. Sterker nog, misschien werkt het advies erin die factoren juist tegen.

Leuk dat ik in no-time meer dan 3 plate voor reps kon hybridsquatten en kon aankomen met melk, maar ik ben nog steeds lelijk traag en stijf. Dan had ik liever een paar cm op mn vertical erbij of andere soort nuttige progressie gehad en met front/oly squats en full cleans gewaarborgde mobiliteit. En progressie daarin zie je ook wel in de spiegel, de weegschaal, en in de squat gewichten dus ik denk dat we makkelijk een beginners programma met een betere squat variant kunnen verzinnen die het zijne teniet doet.

Hij heeft niet genoeg naar Bill Starr geluisterd denk ik, of wil zich te veel afkeren van Pendlay die dat wel heeft gedaan.

Hij is zelf denk ik ook het perfecte voorbeeld van wat er mis is met z'n programma. Kijk naast deze squat ook maar naar z'n power clean, zelfs 1 plate is moeilijk en stijf als de neten. Ja hij is oud en stijf, maar dat lijkt mij ook iets dat je progressief kunt verbeteren, wat precies is dat z'n programma mist.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven