XXL Nutrition

RIR 3 toepassen in minicut?

Bezoekers in dit topic

Alincane

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
26 jan 2022
Waardering
766
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
18%
Hallo mensen,

Ik ben begonnen met een minicut. En heb gelezen over dat je niet tot spierfalen in een cut moet trainen, want daar herstel je niet goed genoeg voor. Dus het word aangeraden om 3 herhalingen soort van in te houden (RIR 3).
Wat doen jullie?

Alvast bedankt voor je reactie,

Alincane

Als je ziet hoe halve bak de meeste mensen trainen is dit wel echt een geweldig smoesje om nog minder te doen of gewoon thuis te blijven.

In mijn ogen kun je het beste gewoon hard trainen, luisteren naar je lichaam en je progressie tracken.

Gaat je progressie slecht of heb je zelfs regressie; doe iets minder. Doet alles pijn? Misschien keer extra rust dagje.

Ik zou zelf eerder nadenken over hoeveel volume dat je verzet per training dan een beetje "half" gaan trainen. Dus bijvoorbeeld 4 trainingen per week van max 1 uur. Maar in dat uur zou ik wel fatsoenlijk trainen. Denk dat voor veel mensen geldt dat als je doelbewust redelijk ver van falen wegblijft dat je steeds meer "half" gaat trainen.

Veel mensen denken dat ze een oefening op RIR 0 doen terwijl ze er, als ze echt zouden willen, nog 3 reps uit zouden kunnen knallen.
Maar dat is oncomfortabel dus dat doen veel mensen niet. Maar als je dan dus bewust op RIR 3 gaat zitten, dan trainen veel mensen dus praktisch op RIR 6-7.

Je wilt juist intensiteit hoog houden tijdens de cut. Eventueel mettertijd volume omlaag halen als het je verstelvermogen in de weg gaat zitten door bijv een set minder te doen. Lichter gaan trainen en reps overhouden gaat zorgen voor minder spierbehoud, en ook wat Marty aangeeft.

Een 5x5 schema past opzich wel lekker in een cut.

Met 2 assistance oefeningen reprange 3x10/12

Zo heb ik de 6 maanden prima uitgezongen met weinig krachtverlies uiteindelijk. Alleen op deadlift en bench wat, maar dat mag ook wel met -20kg bw

Alleen op deadlift en bench wat, maar dat mag ook wel met -20kg bw
Wat was het verlies relatief tov BW?

Wat ik bedoel is als je eerst 200kg DL @ 120kg BW deed en nu 150kg @ 75kg BWben je van 1,67xBW naar 2,0xBW gegaan en heb je eigenlijk ook vooruitgang gemaakt.

Uhm
105kg naar 85kg
Deadlift 1x 200 nu 1x 180kg
Bench van 115x 1 naar 100x1
Squat ongeveer gelijk gebleven

Zit ook lockdown tussen waardoor ik veel minder efficiënt kon trainen thuis met gare spullen

Isolaties amper iets op verloren

Ja mij hoor je niet klagen ik ben zeer content en die verloren kg die zitten er straks zo weer bij.
Ga het niet meer pushen op het eind vd cut.
Zal het is uitrekenen met jou insteek !
Leuk om is uit te rekenen👌

Ja mij hoor je niet klagen ik ben zeer content en die verloren kg die zitten er straks zo weer bij.
Ga het niet meer pushen op het eind vd cut.
Zal het is uitrekenen met jou insteek !
Leuk om is uit te rekenen👌
Heb je relatief vooruitgang geboekt man:)
Deadlift van 1.9 naar 2.1
Bench van 1.1 naar 1.2

Heb je relatief vooruitgang geboekt man:)
Deadlift van 1.9 naar 2.1
Bench van 1.1 naar 1.2
Toch baal ik vd bench. Veruit de zwaktste oefening en had gehoopt daar heel weinig op te verliezen, tis niet anders maar vind het wel jammer, meer als van de DL.
Tis iets tussen de oren haha

Toch baal ik vd bench. Veruit de zwaktste oefening en had gehoopt daar heel weinig op te verliezen, tis niet anders maar vind het wel jammer, meer als van de DL.
Tis iets tussen de oren haha
Bench is echt zo'n oefening waar je veel kan drukken als je veel massa hebt. Helemaal kut

Maar volume minderen zal dat toch eigenlijk ook doen?
Nouja als je minder sets doet maar die wel flink pusht dan geef je de spier op zijn minst nog de prikkel om te groeien omdat je hem belast hebt tot (ongeveer) het maximale van zijn kunnen.
Als je setjes gaat doen met een gewicht wat je 15 keer zou kunnen drukken maar je stopt bij 10 dan betwijfel ik of je de spier genoeg gestimuleerd hebt om mogelijk te groeien of uberhaupt zijn massa te behouden.

Edit: Je lichaam dumpt graag spiermassa die hij niet nodig heeft aangezien spiermassa energie verbruikt... Beslis je dan ook nog eens bewust te gaan trainen op een manier die de spier minder belast dan dat ie kan, lijkt mij dat een prima weg naar spiermassa verlies. Vooral als je ook nog eens onder onderhoud gaat eten, lijkt me het aannemelijk dat je lichaam er niet zoveel problemen mee heeft om die zinloze spiermassa die niet aangesproken wordt wat uit te dunnen along the way.

dbb waar 10-15% krachtverlies een vooruitgang genoemd wordt :roflol:

Deadlift zou juist makkelijker moeten zijn met 20kg vet verlies, scheelt toch een aanzienlijk deel daarvan mee optillen.

Misschien niet op het hoogste niveau/je potentieel, maar als je het goed doet kun je sterker blijven worden tijdens een cut. Zowel op reps als op 1rm.

Nouja als je minder sets doet maar die wel flink pusht dan geef je de spier op zijn minst nog de prikkel om te groeien omdat je hem belast hebt tot (ongeveer) het maximale van zijn kunnen.
Als je setjes gaat doen met een gewicht wat je 15 keer zou kunnen drukken maar je stopt bij 10 dan betwijfel ik of je de spier genoeg gestimuleerd hebt om mogelijk te groeien of uberhaupt zijn massa te behouden.
Je kunt er wellicht voor compenseren door plots harder te gaan trainen, maar in 2 gelijke gevallen waarin intensiteit en rir-0 behouden blijven zal minder volume toch minder hypertrofie (en dus behoud) stimuleren. Volume als aantal sets nabij failure is toch het meest bepalend voor spiermassa. Ik zou eerder juist zeggen dat het gewicht minderen maar met dat lichtere gewicht de rir en het volume behouden of zelfs doen toenemen spiermassa beter behoud dan gewicht ten koste van volume.

Je kunt er wellicht voor compenseren door plots harder te gaan trainen, maar in 2 gelijke gevallen waarin intensiteit en rir-0 behouden blijven zal minder volume toch minder hypertrofie (en dus behoud) stimuleren. Volume als aantal sets nabij failure is toch het meest bepalend voor spiermassa. Ik zou eerder juist zeggen dat het gewicht minderen maar met dat lichtere gewicht de rir en het volume behouden of zelfs doen toenemen spiermassa beter behoud dan gewicht ten koste van volume.
Zit zeker wat in. Maar als we het gesprek terug lussen naar de eerste vraag. Als je in een cut bewust op RIR-3 gaat trainen, dan schroef je dus automatisch de intensiteit naar beneden.

Lichter gewicht, meer reps is zeker een optie om hetzelfde volume als voorheen te behalen. Maar gewoon je trainingsschema pakken, zelfde gewichten behouden en overal 3 reps vanaf slopen lijkt mij niet helemaal de weg naar succes. Dat is natuurlijk ook wel erg kort door de bocht benaderd, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.

Als je met de intentie gaat trainen om iedere set vrij ver voor falen te stoppen is de kans enorm groot dat je echt super lui gaat trainen en dat die RIR-3 eerder RIR-6 gaat worden. Omdat de meeste mensen de ervaring van een RIR-0 set uberhaupt al niet kennen omdat ze hun brein/lichaam lang niet zo ver gepusht krijgen.

Ik denk oprecht dat de meeste mensen in de gym een RIR-2 set ervaren als een RIR-0 set. Dus in mijn ogen: push jezelf lekker tot RIR-1/0. De kans dat het oprecht een RIR-1/0 set is, is vrij klein.

dbb waar 10-15% krachtverlies een vooruitgang genoemd wordt :roflol:
Het zal mijn afwijking zijn, kan ik goed mee leven, maar ik vind BW-ratio's nut hebben naast maximaal gewicht.

"You gotta carry the engine", papagaai ik als Mark Twight-groupie.

Zit zeker wat in. Maar als we het gesprek terug lussen naar de eerste vraag. Als je in een cut bewust op RIR-3 gaat trainen, dan schroef je dus automatisch de intensiteit naar beneden.

Lichter gewicht, meer reps is zeker een optie om hetzelfde volume als voorheen te behalen. Maar gewoon je trainingsschema pakken, zelfde gewichten behouden en overal 3 reps vanaf slopen lijkt mij niet helemaal de weg naar succes. Dat is natuurlijk ook wel erg kort door de bocht benaderd, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.

Als je met de intentie gaat trainen om iedere set vrij ver voor falen te stoppen is de kans enorm groot dat je echt super lui gaat trainen en dat die RIR-3 eerder RIR-6 gaat worden. Omdat de meeste mensen de ervaring van een RIR-0 set uberhaupt al niet kennen omdat ze hun brein/lichaam lang niet zo ver gepusht krijgen.

Ik denk oprecht dat de meeste mensen in de gym een RIR-2 set ervaren als een RIR-0 set. Dus in mijn ogen: push jezelf lekker tot RIR-1/0. De kans dat het oprecht een RIR-1/0 set is, is vrij klein.
Ja hiermee (en je eerste post) was ik het ook al eens. Hoewel ik intensiteit als %1rm beschouw, niet als de intensiviteit ofwel subjectieve mate van inspanning van de training.

Ik zeg alleen dat ik zou verwachten dat het verminderen van volume ook nadelig zou zijn.

Back
Naar boven