Fitness Seller

Ritalin - slaapproblemen

  • Topic starter Leaf
  • Startdatum
  • Reacties 20
  • Weergaven 10K
  • Volgers 4

Bezoekers in dit topic

Leaf

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
10 mrt 2008
Berichten
2.105
Waardering
0
Beste medeforummers,

In een ander topic ging het over Ritalin. Sindskort gebruikt mijn zoontje van 8 dit. Het werkt goed. Hij krijgt zijn schoolwerk netjes af en heeft naar eigen zeggen niet meer 100 dingen in zijn hoofd.

Maar nu we 2 weken bezig zijn blijkt slapen voor hem een beetje moeilijker te worden. Gisteravond sliep hij pas tegen twaalf uur en ook nu ligt hij nog half wakker in bed.

Iemand hier ervaring mee en tips? Pas over 2 weken hebben we weer een afspraak voor hem, maar als iemand hier advies heeft, dan is dat van harte welkom.

Bedankt voor je tijd!
 
Je zou aan melatonine, zijt het zeer licht gedoseerd, kunnen denken. Dit moet overigens wel voorgeschreven door je huisarts worden. Het is dus niet vrij verkrijgbaar bij de apotheek of drogisterij.

Tot die tijd kan je huis-tuin-en-keuken middeltjes proberen. Een beker warme melk bijv.
 
Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar daar houd meneertje niet van. Drinkt alleen melk als t koud is.

Ik ga anders morgen wel even bellen naar die man, weer. Al denk ik niet dat hij zomaar wat voorschrijft zonder just gezien te hebben, en dat is pas over twee weken.

Bedankt in elk geval!
 
ik heb vroeger Ritalin gebruikt en het staat ook in de gebruiksaanwijzing dat je de laatste max. 3~4 uur in mag nemen voordat je gaat slapen,omdat er idd kans bestaat op slaapproblemen wanneer je je Ritalin te laat inneemt!
;)
 
Komt waarschijnlijk omdat het speed is, is maar 1 molecuul anders. Alles wat je met een pil kunt bereiken kun je ook zonder pil bereiken, alleen is het wat harder werken.
 
Komt waarschijnlijk omdat het speed is, is maar 1 molecuul anders. Alles wat je met een pil kunt bereiken kun je ook zonder pil bereiken, alleen is het wat harder werken.

Daar zal ik toch even tegenin moeten gaan. Ritalin krijg je echt niet zomaar, ADHD is een hele lastige ziekte als je hem hebt. Ritalin werkt echt, en zonder dat medicijn zijn er veel mensen die niet zouden functioneren.

Slaapeloosheid met Ritalin is mij erg bekend, ik heb erg lang en veel Ritalin gebruikt, en ook de slaapeloosheid heb ik ervaren. Ik ervaarde zelf altijd als ik in bed lag een nog ontzettend hoge concentratie, nu kun je jezelf natuurlijk wel voorstellen dat als jij nog geconcentreerd bent je erg lastig tot niet in slaap komt. Warme melk kun je wel schudden, dat gaat echt niet werken om hem in slaap te krijgen, het is lekker, maar zodra je weer in bed ligt merk je er niets meer van. Om al direct een slaapmiddel in te zetten vind ik ook wel behoorlijk rigoreus, vooral voor een jongen van 8! Ik zal dat je dan ook ten sterkste afraden!! Ik neem aan dat je weet in welke tijdspanne Ritalin actief is? ( oplopend effect 30 minuten na inname, 2 uur hoogactief en daarna weer 30 minuten aflopend ( dit is voor 10mg )). Hier kun je rekening mee houden zodat je niet te laat nog Ritalin inneemt. Laat je zoontje na 4 uur ook geen Ritalin meer nemen, dit zou de kans op meer slaap verhogen. Zorg ervoor dat er een vast slaap-ritueel komt, klinkt een beetje wazig maar als er een bepaald ritme is vlak voor het slapen gaan geeft dat rust. Wat je hem ook kunt proberen te laten doen is hem eerst even laten liggen, z'n rust zoeken, en dan pas gaan slapen.

Het blijft een erg lastig probleem, en je za het wel vaker te horen krijgen van je zoontje, want uiteindelijk hoef je maar 1 keer te laat je Ritalin in te nemen en je hebt een slaapeloze nacht. Misschien kun je nog aangeven hoeveel mg Ritalin je zoon gebruikt, en op welke tijdstippen?
 
Daar zal ik toch even tegenin moeten gaan. Ritalin krijg je echt niet zomaar, ADHD is een hele lastige ziekte als je hem hebt. Ritalin werkt echt, en zonder dat medicijn zijn er veel mensen die niet zouden functioneren.

Slaapeloosheid met Ritalin is mij erg bekend, ik heb erg lang en veel Ritalin gebruikt, en ook de slaapeloosheid heb ik ervaren. Ik ervaarde zelf altijd als ik in bed lag een nog ontzettend hoge concentratie, nu kun je jezelf natuurlijk wel voorstellen dat als jij nog geconcentreerd bent je erg lastig tot niet in slaap komt. Warme melk kun je wel schudden, dat gaat echt niet werken om hem in slaap te krijgen, het is lekker, maar zodra je weer in bed ligt merk je er niets meer van. Om al direct een slaapmiddel in te zetten vind ik ook wel behoorlijk rigoreus, vooral voor een jongen van 8! Ik zal dat je dan ook ten sterkste afraden!! Ik neem aan dat je weet in welke tijdspanne Ritalin actief is? ( oplopend effect 30 minuten na inname, 2 uur hoogactief en daarna weer 30 minuten aflopend ( dit is voor 10mg )). Hier kun je rekening mee houden zodat je niet te laat nog Ritalin inneemt. Laat je zoontje na 4 uur ook geen Ritalin meer nemen, dit zou de kans op meer slaap verhogen. Zorg ervoor dat er een vast slaap-ritueel komt, klinkt een beetje wazig maar als er een bepaald ritme is vlak voor het slapen gaan geeft dat rust. Wat je hem ook kunt proberen te laten doen is hem eerst even laten liggen, z'n rust zoeken, en dan pas gaan slapen.

Het blijft een erg lastig probleem, en je za het wel vaker te horen krijgen van je zoontje, want uiteindelijk hoef je maar 1 keer te laat je Ritalin in te nemen en je hebt een slaapeloze nacht. Misschien kun je nog aangeven hoeveel mg Ritalin je zoon gebruikt, en op welke tijdstippen?

Ik weet het ook niet man. Ik ben vet lang depressief geweest, en nu nog af en toe wel. Ben er ook voor in therapie geweest, en heel veel mensen grepen meteen naar pillen. Ik denk dat als je daar op gaat vertrouwen en van af gaat hangen het nog niks helpt. Als je het zelf weet te bereiken geeft dat veel meer voldoening ook om andere dingen aan te pakken enzo.
 
probeer eens 'Sedinal' : rustgevend en relaxerend

vrij verkrijgbaar bij de apoteek, in pilvorm en in druppeltjes

mijn broer heeft het vroeger nog jarenlang gebruikt, was er toch tevreden over
 
Bedankt voor je reactie Sebas. Just krijgt zijn laatste dosis om 1 uur. Dus vlak voor school. Smiddags krijgt hij van mij niets meer, vind ik niet nodig. Zijn probleem ligt op school, hij krijgt medicijnen zodat hij daar bij de les kan blijven.

Om t kind meteen maar vol te stoppen met nog meer troep, dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik hoop eigenlijk dat het de gewenning is, maar als ik zo om me heen hoor, hebben best veel mensen met ritalin last van slaapproblemen.

Ivosnivo, ik denk dat jij er wat te makkelijk over denkt. Natuurlijk is het het allerbeste wanneer je zelf goed met je adhd om kunt gaan zonder ritalin. Maar om een kind van 8 jaar dat te leren, om zo naar zichzelf te kunnen kijken en zichzelf bij te sturen. Dat gaat gewoon niet. Ik kan het zelf niet altijd bij benen en zijn juf ook niet. Zonder de ritalin kan hij het niet bij benen op school. Niet omdat hij het qua intellect niet kan, maar omdat hij de concentratie niet op kan brengen.
 
Een vast slaapritueel is aanwezig. Ook altijd vaste tijd naar bed. Even een verhaal en even kroelen en kletsen.
 
Ik weet het ook niet man. Ik ben vet lang depressief geweest, en nu nog af en toe wel. Ben er ook voor in therapie geweest, en heel veel mensen grepen meteen naar pillen. Ik denk dat als je daar op gaat vertrouwen en van af gaat hangen het nog niks helpt. Als je het zelf weet te bereiken geeft dat veel meer voldoening ook om andere dingen aan te pakken enzo.


Dat is ook wel zo, maar vooral voor kleine kinderen is ADHD heel lastig, ik ben nu 18 en heb het redelijk goed onder controle ( daarom dat ik ook geen Ritalin meer gbruik ) Maar ik heb er wel een jaar of 8 over gedaan om er mee te leren leven. Ik heb ook therapie gehad voor depressie, en daarvoor heb ik ook nooit een pil aangeraakt, daar ben ik uitgekomen door veel praten, denken, nog meer praten en nog meer denken! Is nog niet zo lang geleden en ik heb inderdaad ook nog weleens een depressief gevoel. Ik zal de laatste zijn die pillen aanprijst, maar sommige mensen kunnen gewoon hun ziekte ( nog ) niet de baas zijn.


Leaf,

Kijk het nog even aan, als ik stopte met mijn Ritalin had ik meestal nog 2 of 3 weken ontwenningsverschijnselen ( snel emotioneel, wisselende stemming, extreem druk, slaapeloosheid ) Ritalin is in hoge dosis best een zwaar medicijn, vooral voor zo'n jong iemand. Waar ik nu pas over nadenk is het volgende, je zoon kan ook last hebben van moeite met het verwerken van de dagelijkse dingen. Redelijk bekend verschijnsel voor mensen met ADHD. Zodra hij z'n ogen dicht doet beginnen de hersens met het verwerken van alles wat hij die dag heeft gezien, hoe drukker de dag, hoe meer er te verwerken valt, dit gebeurt omdat hij overdag alleen de belangrijkste elementen verwerkt, snachts pas de rest. Zeer onrustig slapen en gedachtestormen zijn wat je dan krijgt. Daar is helaas niets aan te doen, hij zal daar mee moeten leren leven. Zoals je kon lezen heeft het voor mij ook erg lang geduurd, maar uiteindelijk komt dat wel goed, aldanniet met hulp. Kijk het nog even aan en zie hoe je zoontje ermee omgaat.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Sebas. Just krijgt zijn laatste dosis om 1 uur. Dus vlak voor school. Smiddags krijgt hij van mij niets meer, vind ik niet nodig. Zijn probleem ligt op school, hij krijgt medicijnen zodat hij daar bij de les kan blijven.

Om t kind meteen maar vol te stoppen met nog meer troep, dat zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik hoop eigenlijk dat het de gewenning is, maar als ik zo om me heen hoor, hebben best veel mensen met ritalin last van slaapproblemen.

Ivosnivo, ik denk dat jij er wat te makkelijk over denkt. Natuurlijk is het het allerbeste wanneer je zelf goed met je adhd om kunt gaan zonder ritalin. Maar om een kind van 8 jaar dat te leren, om zo naar zichzelf te kunnen kijken en zichzelf bij te sturen. Dat gaat gewoon niet. Ik kan het zelf niet altijd bij benen en zijn juf ook niet. Zonder de ritalin kan hij het niet bij benen op school. Niet omdat hij het qua intellect niet kan, maar omdat hij de concentratie niet op kan brengen.


Ik weet niet of ik er te makkelijk over denk, ik ben vaak vrij zwart/wit in dingen. Maar die mensen namen dus zo'n pil en gingen wachten tot het werkt en werkten niet aan zichzelf. Net als van die mensen die direct aan anabolen beginnen en niks van eten of trainen afweten en zo denken te groeien.

Maar succes met zijn slaapproblemen, niet kunnen slapen is klote :(
 
Ik zou hem die rommel niet geven.
Ik weet niet of je bij Eindhoven woont maar lees dit eens:
http://www.adhdenvoeding.nl/

Ik had hier pas op tv over gezien en het schijnt heel goed aan te slaan bij kinderen met ADHD. Het lastige is om nou net uit ze zoeken op wat voor voeding je kind goed op reageert of waardoor het juist erger wordt, maar daar wordt je dan bij geholpen. Je hebt er veel geduld en motivatie voor nodig maar uiteindelijk is het het veel beter voor je kind.

EDIT: hier is die uitzending van eenvandaag waar ze het hebben over dit onderzoek over de relatie tussen ADHD en voeding.:
[Link niet meer beschikbaar]

Hier wordt het behandeld bij Teleac:
http://nl.youtube.com/watch?v=-rdFn...voeding.nl/adhd-research-centrum-in-de-media/
 
Nee, het is ook geen wonderpil. Dat verwachten we er ook niet van. Het moet een steuntje in de rug zijn en ondertussen blijven we eraan werken met hem.
 
Ik kan het filmpje hier niet bekijken, maar ik zal dat op een ander tijdstip doen. Bedankt!
 
hallo Leaf, ik begrijp dat je zoontje ADHD heeft en hij nog steeds slecht slaapt van die shizzle :(

ik heb ook ADHD, heb een paar jaar geleden een half jaar Ritalin gebruikt.. het hielp mij iets té goed wat betreft veel dingen, ik werd er heel rustig van.. zo rustig dat ik nergens meer zin in had :(

maar ook ik had slaapproblemen, de ene keer ging het k*tter dan de andere keer.. na een half jaar ben ik ermee gestopt en sliep ik beter..

ik vind het naar voor je kind, maar ik had er toen geen oplossing voor en nu ook niet...

nu neem ik geen medicijnen meer en ben ik een beetje druk. ik red me wel in dit wereldje, ik kan ook m'n ei kwijt in de sport.
 
Je zou aan melatonine, zijt het zeer licht gedoseerd, kunnen denken. Dit moet overigens wel voorgeschreven door je huisarts worden. Het is dus niet vrij verkrijgbaar bij de apotheek of drogisterij.

Tot die tijd kan je huis-tuin-en-keuken middeltjes proberen. Een beker warme melk bijv.


Dit kan je wel gewoon halen bij sommige drogisten. Ik gebruik het altijd. Op lang termijn zorgt het ook voor een meer "feel good" situatie in je kop.

Niet non stop gebruiken btw. Beter maandje en dan even niet ofzo.
 
Hoeveel mg zijn die dingen? Hoeveel per dag slikt hij er? Hoe laat de laatste? (heb ze zelf ook gehad)
 
Back
Naar boven