XXL Nutrition

Ritueel slachten: Voor of tegen? (1 bezoeker)

Ritueel slachten: Voor of tegen?

  • Op beperkte schaal mag het wel vind ik

    Stemmen: 9 11,4%
  • Helemaal openstellen: In supermarkten etc., overal moet het te koop zijn

    Stemmen: 11 13,9%
  • Verbieden. Het onverdoofd slachten is walgelijk en dus bij Moslims ook niet toegestaan

    Stemmen: 52 65,8%
  • Geen mening

    Stemmen: 7 8,9%

  • Totaal stemmers
    79
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Alsjeblieft, thinkalot, kap nou eens met dat geëmmer. Jouw tenen zijn echt extreem lang en extreem gevoelig en extreem gericht op alles waar het woord islam of moslim aan gelinkt kan worden.
 
Reageer dan vooral niet ON TOPIC over de tekst van Prof. Dr. Koen Raes.
Dat ging nu es wel over de rituele slachting.

Ik had het tevens over islambashing omdat de topicstarter in andere topics waar de islam en allochtonen ter sprake kwamen, zeet duidelijk zijn standpunten omtrent hen hadgeformuleerd. Als hij dus een topic als deze start met op het einde van zijn eerste posting de vraag of je het ook gruwelijk vind, dan merk je toch dat hij een bevestiging zoekt voor zijn vooroordelen!
 
Imho is het gewoon onnodig om onverdoofd te slachten (mits verdoofd slachten daadwerkelijk minder lijden veroorzaakt)

We bevinden onszelf in de positie dat we het ons makkelijk kunnen veroorloven om de manier te gebruiken die voor de te slachten dieren het minste lijden veroorzaakt. In mijn ogen zijn we het dan aan onszelf en die dieren ook verplicht die manier te gebruiken.
In mijn optiek doen de minderheden in ons land daar dan maar gewoon aan mee...
 
Imho is het gewoon onnodig om onverdoofd te slachten (mits verdoofd slachten daadwerkelijk minder lijden veroorzaakt)

We bevinden onszelf in de positie dat we het ons makkelijk kunnen veroorloven om de manier te gebruiken die voor de te slachten dieren het minste lijden veroorzaakt. In mijn ogen zijn we het dan aan onszelf en die dieren ook verplicht die manier te gebruiken.
In mijn optiek doen de minderheden in ons land daar dan maar gewoon aan mee...


Ik citeerde een pagina terug prof dr Koen raes:

Het slachten door middel van de halssnede wordt tijdens het Offerfeest gezien als nagedachtenis aan de offerbereidheid van Abraham: zij herinnert eraan hoe moeilijk het is iets zeer waardevols te moeten offeren ter ere van de schepper. Maar bovenvermelde Soera wijst wellicht nog op een andere reden voor de voorkeur voor het slachten middels de halssnede: het was, in die tijd, wellicht ook de minst pijnlijke manier om een dier te doden en zeker minder pijnlijk dan wurgen of doodslaan. De Islam kan dus geenszins worden beschouwd als dieronvriendelijk, of als onverschillig tegenover dierenleed. Mohammed schreef vriendelijkheid en medeleven voor jegens ieder levend wezen, verbood het organiseren van dierengevechten en het jagen omwille van het spel, verbood vivisectie, veroordeelde dierenverminking en beschouwde het als een grote zonde om dieren in gevangenschap te nemen. Binnen de islamitische beweging bestaat er op die grond ook een vegetarische stroming, de Muslim Vegetarian/Vegan Society (UK, 1995).

Ik denk dus dat moslimgeleerden wel kunnen overtuigd worden om de weerstand (indien deze er zou zijn) bij moslims omtrent verdoving, weg te nemen.

Uit onderzoek bleek:

Is Shechita Humane?
There is a significant body of scientific opinion which concludes that shechita causes no suffering, pain or distress for the animal.

Dr. Temple Grandin, Associate Professor of Animal Science at Colorado State University conducted a series of experiments in 1994. Dr. Grandin set out to determine whether cattle feel the shechita incision. In one case, the device used to restrain an animal’s head during shechita was deliberately applied so lightly that during the incision it could pull its head away from the chalaf. None of the ten animals in the experiment reacted or attempted to pull their heads away leading Dr. Grandin to conclude:

"it appears the animal is not aware that its throat has been cut."

A similar experiment had been conducted two years earlier on twenty bulls by Dr. Flemming Bager, Head of the Danish Veterinary Laboratory. The research indicated that they too did not react to the shechita incision:

"the bulls were held in a comfortable head restraint with all body restraints released. They stood still during the cut and did not resist the head restraint."

Professor Harold Burrow, one time Professor of Veterinary Medicine, Royal Veterinary College, London, has stated:

"Having witnessed the Jewish method carried out on many thousands of animals, I am unable to persuade myself that there is any cruelty attached to it. As a lover of animals, an owner of cattle and a veterinary Surgeon I would raise no objection to any animal bred, reared or owned by me being subjected to this method of slaughter."

Dr. Stuart Rosen MA, MD, FRCP, Faculty of Medicine, Imperial College, London, in a recent paper, "Physiological Insights Into Shechita," published in The Veterinary Record (June 12, 2004 Vol. 154) discusses the behavioral responses of animals to shechita and the neurophysiologic studies relevant to the assessment of pain, and concludes that:

"shechita is a painless and humane method of animal slaughter."

------------------------------------------------------
Mocht er bewijs komen dat het dier de eerste 10 seconden of zo pijn lijdt, dan is verdoving wel aanvaardbaar; Zoals je zei:" Imho is het gewoon onnodig om onverdoofd te slachten (mits verdoofd slachten daadwerkelijk minder lijden veroorzaakt".
Ga ik volledig mee akkoord.
 
Inderdaad.
Maar ja, aangezien men hier nogal graag aan "islam bashing " doet is dit weer de hottest topic.

Ik had het tevens over islambashing omdat de topicstarter in andere topics waar de islam en allochtonen ter sprake kwamen, zeet duidelijk zijn standpunten omtrent hen hadgeformuleerd. Als hij dus een topic als deze start met op het einde van zijn eerste posting de vraag of je het ook gruwelijk vind, dan merk je toch dat hij een bevestiging zoekt voor zijn vooroordelen!


Jij zegt hier toch duidelijk dat dit topic "HOT" is omdat mensen hier graag aan ''islam bashing'' doen. Je verwijst dus niet alleen naar de topicstarter maar ook naar anderen.


Verder is mijn standpunt dat ik onnodig lijden van dieren niet nodig vind. En als de dieren bij het ritueel slachten niet onnodig pijn lijden dan vind ik het geen probleem dat het gebeurt :)
 
zoals ik in me eerdere post al vermelde geloof ik niet dat wanneer vakkundig halal geslacht wordt dat het beest daar meer onder lijdt, dat houdt onder meer in dat een speciaal lang en zeer scherp mes gebruikt wordt!

Alleen zag ik hier bij de buurman ook vaak moslims komen die hun eigen mes mee brachten waar het dan mee moest gebeuren en dan wilde ze nog zelf snijen ook! Dat is wel lijden in last voor zo'n dier en dat moet ook verboden worden.
 
Jij zegt hier toch duidelijk dat dit topic "HOT" is omdat mensen hier graag aan ''islam bashing'' doen. Je verwijst dus niet alleen naar de topicstarter maar ook naar anderen.

Inderdaad.


Verder is mijn standpunt dat ik onnodig lijden van dieren niet nodig vind. En als de dieren bij het ritueel slachten niet onnodig pijn lijden dan vind ik het geen probleem dat het gebeurt :)
Vind ik ook logisch en eerlijk van je.
 
zoals ik in me eerdere post al vermelde geloof ik niet dat wanneer vakkundig halal geslacht wordt dat het beest daar meer onder lijdt, dat houdt onder meer in dat een speciaal lang en zeer scherp mes gebruikt wordt!

Alleen zag ik hier bij de buurman ook vaak moslims komen die hun eigen mes mee brachten waar het dan mee moest gebeuren en dan wilde ze nog zelf snijen ook! Dat is wel lijden in last voor zo'n dier en dat moet ook verboden worden.

Inderdaad. Weet je dat een dier die lijdt tijdens het slachten (omdat het mes te bot is of de slachter onkundig) het dier niet meer "halal" is en dus niet meer mag gegeten worden door moslims; Dit om mensen aan te zetten het slachten te leren, een goed mes te gebruiken, of beter nog, een professioneel de slachting laten uitvoeren.
Het dier dat geslacht zal worden en zijn beurt dus afwacht mag tevens geen slachting zien; Dit om het dier niet bang te maken of te stresseren.
 
Mits door iemand gedaan met verstand van zaken lijdt een dier wat op een halal manier geslacht wordt niet meer of minder dan een verdoofd dier. Ik zit hier naast een abattoir waar tot voor kort halal geslacht werd, koeien, geiten, schapen, ik heb veel uitleg gehad van de buurman en die beste man had het echt niet gedaan als die dieren er meer door zouden lijden.

Als je het goed doet en je snijdt in 1 keer die hele halsslagader plus de rest van de hele mikmak door wat er allemaal zit, raakt dat beest direct in een shock, waarin die niks meer voelt, daarnaast bloedt het op deze manier ontzettend snel leeg, waardoor het binnen no time de pijp uit is!

het is geen fraai gezicht, maar meer lijden geloof ik niet.
voor zover ik weer klopt je verhaal wel ja. mocht ik het mis hebben dan mag degene die het weet me corrigeren maar;
1. het dier moet met goede voeding en onder goede leefomstandigheden worden gevoed.
2. de persoon die het slachten verricht moet daarin gespecialliseerd zijn.
3. de slachting moet aan de juiste voorwaarden voldoen;
- andere dieren mogen het niet zien gebeuren ivm stress.
- het dier mag het slachtmes niet zien ivm stress
- mes dient scherp te zijn
- slachter moet moslim zijn
- etc.
4.de manier van slachten;
-dier word in een soort van bak gezet, waarin hij word omgekeerd. zodat de door te snijden delen makkelijk te bereiken zijn maar het dier niet ziet wat er gebeurd.
- de slager zegt een dua en snijd de eerder aangegeven delen door.
- het dier raakt direct in een gevoelloze situatie, waar door er geen pijn meer word waargenomen.
- het hart blijft nog enkele seconden doorpompen waardoor zoveel mogelijk bloed uit het lichaam word gepomt, dit zorgt voor schoner vlees., vervolgens word het dier verder verwerkt.

of ik voor of tegen ritueel slachten ben? ik ben voor islamitisch slachten (geen idee hoe de joden slachten).dit is trouwens niet alleen bij AH aan de gang, maar bestaat al langer in andere winkelketens. blijkbaar heeft men dat niet in de gaten gehad nog, dat er nu pas ophef over word gemaakt ???
 
Optie 1; er zijn ergere dingen dan beesten die de keel wordt doorgesneden.

Zielige mensen die hierover zeuren.

nou dan moeten ze jou de strot maar afsneiden, als jij het toch niet zielig vind.
btw: wat is jou afkomst als ik vragen mag?
 
overigens vraag ik me af hoeveel van de mensen die op optie 3 hebben gestemd zelf ook weten hoe de slachting plaatsvind, en of ze uberhaupt weten hoe er normaal gesproken "op zn nederlands" geslacht word.
is het niet meer een gevoel van, het is anders, het klinkt eng, dus nee ik moet het niet?
als ik zo het topic doorlees zie ik slechts een aantal mensen die weten hoe er geslacht word (o.a).
en de rest lijkt zijn/haar mening te baseren op gevoelens, of heb ik het mis?
 
De buurman van mij is geen moslim, dat is het enige wat ik in je verhaal kan ontdekken wat er niet zoals hiernaast gebeurde. Op die islamitische feesten stond bekant heel rotterdam hier op de werf om der beest te laten slachten, was wel bizar, maar nooit gezeik of iets.
 
nou dan moeten ze jou de strot maar afsneiden, als jij het toch niet zielig vind.
btw: wat is jou afkomst als ik vragen mag?

:rolleyes: je reactie slaat nergens op, en wat heeft zn afkomst ermee te maken :roflol:
 
overigens vraag ik me af hoeveel van de mensen die op optie 3 hebben gestemd zelf ook weten hoe de slachting plaatsvind, en of ze uberhaupt weten hoe er normaal gesproken "op zn nederlands" geslacht word.
is het niet meer een gevoel van, het is anders, het klinkt eng, dus nee ik moet het niet?
als ik zo het topic doorlees zie ik slechts een aantal mensen die weten hoe er geslacht word (o.a).
en de rest lijkt zijn/haar mening te baseren op gevoelens, of heb ik het mis?

Daar heb jij gelijk in, ik heb namelijk zelf ook wel eens in een slachterij gewerkt en dat lijkt ook nergens op maarja.
Maar ritueel slachten, sorry maar ik vind het dikke bullshit!
 
Daar heb jij gelijk in, ik heb namelijk zelf ook wel eens in een slachterij gewerkt en dat lijkt ook nergens op maarja.
Maar ritueel slachten, sorry maar ik vind het dikke bullshit!

dan is dat de motivatie om tegen te zijn neem ik aan?
 
overigens vraag ik me af hoeveel van de mensen die op optie 3 hebben gestemd zelf ook weten hoe de slachting plaatsvind, en of ze uberhaupt weten hoe er normaal gesproken "op zn nederlands" geslacht word.
is het niet meer een gevoel van, het is anders, het klinkt eng, dus nee ik moet het niet?
als ik zo het topic doorlees zie ik slechts een aantal mensen die weten hoe er geslacht word (o.a).
en de rest lijkt zijn/haar mening te baseren op gevoelens, of heb ik het mis?


mensen zien heel vaak een product op der bord liggen, waarvan ze niet eens direct het besef hebben dat voor kort dat stukje deel uitmaakte van een leven organisme! Pas als je erover na gaat denken, gaan ze het vaak zielig vinden. De nek doorsnijden is geen lief gezicht, maar zoals eerder genoemd ben ik ervan overtuigd dat het een diervriendelijke manier is. Wellicht zijn er manieren die schoner overkomen of je niet doen denken aan horror scenes, maar mensen vergeten denk ik ook vaak dat de meeste dieren een werkelijk nietig bestaan hebben met veel te veel dieren in een veel te klein hok.

Als je het echt zo zielig vind, eet je in eerste instantie bio vlees, manier van slachten laat ik dan ff in het midden. Maar in een beste situatie laat je dan gewoon leven en kies je ervoor helemaal geen vlees te eten.
 
Als het pijnlijker is dan traditioneel slachten moet het verboden worden, aangezien dat een minder diervriendelijke toestand betekend. Als het minder, of net zo pijnlijk is mag het onder strikte voorwaarden toegelaten worden, waarbij de consument goed op de hoogte is bij het kopen van het eindproduct. Aan de experts om dit alles te bepalen. Verder als er ritueel geslacht wordt zonder dat het vlees wordt opgegeten, dan moet het ook verboden worden, omdat religie niet boven leed staat.

Meer heb ik er niet over te zeggen en meer valt er wat mij betrefd ook niet over te zeggen.
 
Back
Naar boven