MuscleMeat

[Roaccutane] ervaringen met bijwerkingen na afloop kuur (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en zag dat sommige ook melding maakte van vermindering in testosteron en libidio. Ik heb een boekje meegkregen van de derma van info van mogelijke bijwerkingen maar die twee dingen stonder er allebei niet in..

P.s. ik heb in dit topic niet veel over bijwerkingen gelezen betreft het trainen. Kunnen jullie nog wel groeien in kracht/vvm onder gebruik van roa? Ik heb 1 maand erop zitten van 40mg per dag (gaat goed dusver) en ga nu nog 4 maanden doen van 80mg per dag
 
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en zag dat sommige ook melding maakte van vermindering in testosteron en libidio. Ik heb een boekje meegkregen van de derma van info van mogelijke bijwerkingen maar die twee dingen stonder er allebei niet in..

P.s. ik heb in dit topic niet veel over bijwerkingen gelezen betreft het trainen. Kunnen jullie nog wel groeien in kracht/vvm onder gebruik van roa? Ik heb 1 maand erop zitten van 40mg per dag (gaat goed dusver) en ga nu nog 4 maanden doen van 80mg per dag

Verlaging van testosteron is een bewezen bijwerking. Het is tevens ook gewoon één van de behandelmechanismen...

Groeien met roa kan prima, evt. is het alleen minder.
 
Laatst bewerkt:
Ah okay, zag het niet bij bijwerkingen staan, maar als het een behandelmechanisme is klinkt het logisch hehe.
Thanks!
 
Ik ga morgen bloed laten prikken en ik krijg maandag waarschijnlijk mijn eerste roacutane kuur.

Ik weet hier natuurlijk alles al van omdat ik zo erg met mijn acne zit en ben best blij dat de dermatoloog er over begon.

Ik weet dat mijn huid en lippen kurkdroog gaan worden met de roa kuur.

Ik zag van andere mensen die de roa kuur achter de rug hebben dat je de huid elke dag moet insmeren.

Er werd vaak cetaphil genoemd voor het gezicht en aquaphor voor de lippen (of lipbalsem).

Wat weten jullie hiervan en wat raden jullie mij aan?
Graag specifiek product benaming zodat ik ze kan opzoeken.

Alvast bedankt,
 
Heb je alles al geprobeerd dan? Ik zou het persoonlijk nog steeds absoluut niet aanraden, dus als je nog andere opties hebt pak die aan (of wacht gewoon af).


Enfin.
Blistex voor de lippen, en voor het lichaam en gezicht eucerin body lotion. Beide is het enige wat bij mij destijds echt werkte.
 
ik heb geprobeerd:
-benzoylperoxide 4 maanden lang tot nu
-Antibiotica 1,5 maand doxycicline
- Dalacin T
- 2 maanden geen zuivel eten
- Geen vette dingen eten
- Eiwit shakes gestopt 2,5 maand

En ik heb nog steeds last van acne dus ben echt ten einde raad vandaar die roa wil klaar zijn met die rot strijd tegen acne.

Welke producten raad jij echt af en hoe gaat het nu met jou acne?
 
ik heb geprobeerd:
-benzoylperoxide 4 maanden lang tot nu
-Antibiotica 1,5 maand doxycicline
- Dalacin T
- 2 maanden geen zuivel eten
- Geen vette dingen eten
- Eiwit shakes gestopt 2,5 maand

En ik heb nog steeds last van acne dus ben echt ten einde raad vandaar die roa wil klaar zijn met die rot strijd tegen acne.

Welke producten raad jij echt af en hoe gaat het nu met jou acne?

Geen producten die ik echt af raad, geloof dat zuivel, pinda's en suiker wel bewezen bij konden dragen aan acne, dus evt. dat je dat nog kan schrappen (voor langere tijd). Voorderest dus de roa die ik wel echt afraad, er is gewoon veels te weinig onderzoek naar gedaan (op de lange termijn) wat imo belachelijk is voor een middel wat z'n werking berust op de verlaging van testosteron. Hoe meer ik ook leer over fysiologie, onderzoek in de gezondheidszorg/evidence based medicine etc. hoe meer ik ook het idee krijg dat het niet verstandig is.

Ik weet dat acne vervelend is, mijn gezicht borst en rug zaten ook helemaal onder, maar imo is een schoon gezicht de evt. risico's niet waard. Het is ook een beetje je zelfbeeld die bijgesteld moet worden.

Nu voor de tweede keer bezig met een antibiotica kuur bezig + differin + huidtherapie, vorige keer haalde het niks uit (antibiotica) maar nu is het gehalveerd dus dat ziet er positief uit.
 
Bedankt voor de tip

Maar merk jij al iets van die bijwerkingen dan?

ik neem aan dat je depressie en haaruitval etc bedoelt?
 
Ik heb geen haaruitval, ik heb geen depressie. Wel heb ik droge lippen, ben wat vermoeider maar heb het erg druk, heb een vage rug/spierpijn, merk misschien iets van een verlaagd libido.. wat overigens niet betekend dat ik geen zin in coïtus heb of prestatieproblemen heb maar.. er is wel iets anders maar kan ook weer met vermoeidheid en stress te maken hebben. Uitgaan resulteert steevast in een fikse kater (alcohol) en herstel duurt langer. Sporten gaat prima, al merk ik ook hier dat herstellen langer duurt, of intenser is(spierpijnen, spiermoeheid). Ik bulk nu en vp stijgt licht en kg stijgen prima, bulk gaat naar verwachting en krachttoename dus ook.

De bijwerkingen die ik sowieso wijt aan roaccutane zijn droge lippen, herstel en meer last van spierpijnen.

Libido kan ook een combinatie van factoren zijn en is totaal niet storend omdat het minimaal is.

Ben overigens nog waarschijnlijk 4 maanden bezig met de kuur. Acne in mijn gezicht is naast de bekende rode plekken volledig weg. Heb nog wel hardnekkige acne in mijn nek (zeer irriant) en op mijn rug. Mijn borst was een warzone voor de roaccutane (zeer pijnlijk) en heb er nu alleen nog maar littekens. Rug duurt het langst, denk ook dat er nog zeer veel ontstekingen zitten die niet/half te zien zijn. Zeer goed mogelijk dat de kuur verleng wordt.

Oja, en ik zie er af en toe ****ing ongezond uit. Lijk grauwer/grijzer in mijn gezicht terwijl mijn oogleden rood zijn. Hoop dat de winter snel voorbij is..
 
Laatst bewerkt:
@smiles hoe lang zit jij nu al aan de roa kuur dan en had je het altijd al minder op je gezicht?
 
Iemand hier nog intresse in orginele roa uit aphotheek heb er paar over. (pb)
 
Iemand hier nog intresse in orginele roa uit aphotheek heb er paar over. (pb)


Dit is niet het topic daarvoor.

---------- Toegevoegd om 12:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:54 ----------

Bedankt voor de tip

Maar merk jij al iets van die bijwerkingen dan?

ik neem aan dat je depressie en haaruitval etc bedoelt?

Nee ik bedoel de bijwerkingen zoals genoemd in de OP.

Bijwerkingen zoals de bijsluiter heb ik pretty much allemaal gehad (waaronder somberheid idd, depressie mag je het niet noemen).

De andere meer ernstige dus niet maar daar is wel genoeg anekdotaal bewijs voor te vinden, en dat is nou ook precies het probleem, het is niet onderzocht.
 
  1. Wat was je cumulatieve dosis? 9360 mg (78x120)
  2. Hoeveel mg slikte je per dag? In het begin 20mg/dag, daarna 30,40, 50 en 60
  3. Hoe lang heb je het geslikt (hoeveel kuurtjes heb je gedaan)? 1x Oktober-Augustus
  4. Wanneer heb je het geslikt (hoe oud was je)? Vorig jaar, op mijn 19e dus
  5. Heb je nog dingen gedaan die je tijdens je kuur eigenlijk niet had moeten doen, zoals bv. extra vitamine A nemen? Nope
  6. Heb je last van dergelijke bijwerkingen zoals eerdergenoemd (& hoe oud ben je nu)?
    De typische zaken zoals droge lippen en droge hoofdhuid had ik wel. Maar ook droge armen, die moesten ook meerdere malen op een dag worden ingesmeerd (vanaf 30mg). Ook mijn ogen, meer bepaald mijn 'tranen', geloofden eraan, ze droogden precies af en toe uit (enkel op 40mg). Depressief ben ik er niet van geworden, maar mijn libido is eigenlijk wel gedaald en nu eigenlijk nog 'last' van.

    Een ander nadeel waren de bloedneuzen. Heb er een stuk of 4 gehad die zwaar waren (+1 uur) en redelijk wat kleintjes, tot 3x maal toe op een dag. Dit was op 40mg en ben toen verhoogd van dosis naar 50mg, wat er raar genoeg voor zorgde dat ik er geen meer kreeg. Op 60mg ook geen nieuwe bijwerkingen meer.

    Nu heb ik een stresserende periode erop zitten (examens) waardoor de acne terug is op mijn hoofd. Maar ik merk wel dat de roa nog zijn werk doet als ik mij scheer (huid ligt terug open en schilfert) of water aanbreng (huid trekt strakker en helpt in mijn ogen om het sneller te doen wegtrekken). Lippen blijven ook droger. Heb nog steeds een labello nodig, maar is maar 1 om de 2/3 maand. Als je dat vergelijkt tijdens de roa: 1 om de 2 weken :p.

    Een tip als je roa gebruikt: Tel zelf hoeveel mg je al hebt genomen want mijn dermatoloog zat er op het einde makkelijk 1500mg naast. Heb ook netjes alles opgeschreven elke bijwerkingen ik had op welke dosis en hoe lang ik het genomen heb. Staat alleen op mijn oude gsm, dus als iemand het wenst te weten kan ik het wel even opzoeken.
 
1. Wat was je cumulatieve dosis? 120mg/kg is mijn minimale streven ik wil hier iets boven gaan zitten.
2. Hoeveel mg slikte je per dag? eerste maand 40, tweede 60, nu al 2 maanden 80.
3. Hoe lang heb je het geslikt (hoeveel kuurtjes heb je gedaan)? Als ik klaar ben heb ik het een half jaar geslikt
4. Wanneer heb je het geslikt (hoe oud was je)? 19
5. Heb je nog dingen gedaan die je tijdens je kuur eigenlijk niet had moeten doen, zoals bv. extra vitamine A nemen? redelijk veel alcohol sommige weekenden
6. Heb je last van dergelijke bijwerkingen zoals eerdergenoemd (& hoe oud ben je nu)?

Op het moment heb ik de standaard bijwerkingen zoals droge lippen ogen, stijve rug etc. soms wat somber. Daarnaast ook spier(pees)ontsteking in mijn borst gehad?? heeft echt 3 weken geduurd en is nu bijna over geen idee of dit door de roa komt maar verergert het wel. Daarnaast ook random spierpijn en random pijn in achillespees (kon zowat niet lopen was wel na 2 dagen weer weg). Nu op het moment soort van spierpijn in me onderbuik geen idee wat dit. hiermee ga ik nog langs mijn huisarts. Verder raad ik iedereen dit spul wel aan want het doet wat het moet doen en de bijwerkingen zijn te verdragen.

Ik zal jullie op de hoogte houden of ik nog bijwerkingen ondervind na de kuur.
 
  1. Wat was je cumulatieve dosis? Te lang geleden om dit nog te kunnen herinneren.
  2. Hoeveel mg slikte je per dag? Eerst 30, daarna verhoogd naar 40.
  3. Hoe lang heb je het geslikt (hoeveel kuurtjes heb je gedaan)? Eén kuur, als ik moet schatten zo'n 6 maanden.
  4. Wanneer heb je het geslikt (hoe oud was je)? 17 (5 jaar geleden)
  5. Heb je nog dingen gedaan die je tijdens je kuur eigenlijk niet had moeten doen, zoals bv. extra vitamine A nemen? Een aantal keer alcohol gedronken, heb hier verder geen hinder van ondervonden.
  6. Heb je last van dergelijke bijwerkingen zoals eerdergenoemd (& hoe oud ben je nu)?
Ik ben nu 22 en het is dus zo'n 5 jaar geleden dat ik deze kuur gedaan heb. Ik kan me herinneren dat ik tijdens de eerste 1 a 2 maanden nergens last van had. Daarna begonnen mijn huid en lippen uit te drogen. Hiervoor dus lippenbalsem en gezichtscreme gebruikt. Na 5 jaar heb ik hier echter nog altijd even veel last van. Door de droge huid (ook op mijn kruin) heb ik voortdurend last van jeuk op mijn (hoofd)huid en ogen.

Ik werd eerst makkelijk bruin in de zon en kon de zon ook altijd goed verdragen. Mijn huid wordt na roaccutane gebruik sneller rood in de zon en ik word ook niet meer zo bruin. Na de kuur is mijn huid sowieso een stuk bleker geworden.

Ook is mijn huid dunner geworden waardoor littekens van de acne die eerst niet zichtbaar waren nu wel duidelijk zichtbaar zijn. Ook heb ik hierdoor meer rimpels op mijn voorhoofd dan leeftijdsgenoten en vanwege de dunnere huid zijn de kringen onder mijn ogen zichtbaarder geworden (had hier ook last van voor roaccutane). Het dunner worden van de huid gebeurt normaal door de jaren heen (ouderdomsproces) maar is bij mij waarschijnlijk door de roaccutane veroorzaakt.

Als lensdrager heb ik ook last van droge ogen waardoor ik vaak moeite heb en het soms ook een beetje pijn doet om naar fel licht (zoals zonlicht of een witte achtergrond op een beeldscherm) te kijken. Hier heb ik echter ook last van zonder lenzen te dragen. Ik heb oogdruppels geprobeerd maar dit werkt niet langer dan 10 minuten dus hier ben ik mee gestopt.

Rond mijn 18de begon ik te merken dat mijn haarlijn steeds meer omhoog begon te verplaatsen (male pattern baldness). Dit zit bepaald niet in de familie (kaalheid is erfelijk) en is een bijwerking van roaccutane. Omdat dit ook snel na de kuur is begonnen ben ik geneigd te denken dat dit door roaccutane veroorzaakt is.

Ik heb ook op mijn 12e ongeveer gynaecomastie gekregen en dit is nooit meer weggegaan wat wel normaal zou zijn. Dit was natuurlijk wel al voor mijn kuur maar omdat dit ook met roaccutane gelinkt wordt vermeld ik dit toch even.

Na 5 jaar heb ik dus nog altijd last van alle bijwerkingen. De dermatoloog heeft mij destijds alleen geinformeerd over de mogelijke droge huid, lippen en ogen en deed hier ook behoorlijk licht over terwijl ik er nu wel nog altijd veel last van heb. Kaalheid of andere bekende bijwerkingen heeft hij mij nooit over geïnformeerd. Ik had natuurlijk zelf de bijsluiter moeten lezen, maar hierbij wil ik wel iedereen op het hart drukken, die roaccutane overweegt te nemen, dat je voor jezelf verantwoordelijk bent en dus niet zomaar met dit middel te beginnen. Denk eraan dat de farmaceutische industrie en ook de doktoren/dermatologen er baat bij hebben als jij dit product gaat gebruiken (nl. geld). Probeer eerst je gezicht goed te verzorgen en te reinigen en alternatieven te proberen.

Mijn acne is weliswaar al 5 jaar lang voor een groot deel verdwenen en ben er wat dat betreft ook blij mee. Maar als ik opnieuw kon kiezen zou ik nooit roaccutane pakken. Ik heb er nog altijd dagelijks last van.
 
Is dat wel gezond zoveel vitamine b5? Zit er zelf namelijk ook over na te denken.

Jaa, vitamine b5 is wateroplosbare vitamine. Wanneer je grote hoeveelheden binnenkrijgt plas je dit gewoon weer uit. Omdat je grote hoeveelheden binnenkrijgt dwing je je lichaam om meer co-enzym a aan te maken. Dit zorgt weer voor minder talgproductie van de huid. De grote hoeveelheden (10 gr) per dag zijn trouwens niet schadelijk, dit is ook getest.

Werkte bij mij voor geen donder. Roa werkt perfect.

Heb je het wel 2-3 maanden gebruikt? Vitamine b5 werkt niet direct, roa daarentegen wel, maar b5 heeft geen bijwerkingen. Na 2-3 maanden is de acne volledig weg, dit verschilt aan de hoeveelheid acne die de persoon heeft.


Voordat mensen trouwens gelijk naar de drogist rennen of bij b&f bestellen ofzo, goedkoop vitamine b5 kun je kopen bij www.stopacne.nl, Die hebben trouwens ook gelijk 1 gr pillen, dat poeder is namelijk niet te zuipen.
 
Back
Naar boven