AndroidHealthClinic

Rocks log: strongman offseason post-finale (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het is duidelijk dat dat heel veel verschil maakt en dat je als juiced lifter met veel minder volume af zal kunnen.
ja, omdat het met juice een stuk makkelijker is om te gainen überhaupt. snap niet dat je jezelf daarin zou willen beperken terwijl je juist méér volume zou kunnen draaien. verder wel mee eens dat veel mensen te weinig volume draaien of het volume dat ze draaien irrelevante fluff is.
 
Het is duidelijk dat dat heel veel verschil maakt en dat je als juiced lifter met veel minder volume af zal kunnen. Ik vind persoonlijk dat heel veel (natty) lifters, ook hier op het forum, zichzelf behoorlijk aan banden leggen door veel te weinig te doen. Ik vind ook niet dat ik, wanneer ik mezelf vergelijk met veel van mijn mede powerlifters, bijzonder veel volume draai. Maar powerlifting is in die zin toch wel echt een andere tak van sport dan strongman, bij 'ons' is specificiteit natuurlijk gelimiteerd tot drie lifts. Ik loop niet met stenen te sjouwen en met yokes te lopen en dus is er ook meer ruimte om veel volume te draaien op mijn main lifts

Hoe bepaal jij eigenlijk hoeveel volume iemand (waarschijnlijk) nodig heeft?
 
ja, omdat het met juice een stuk makkelijker is om te gainen überhaupt. snap niet dat je jezelf daarin zou willen beperken terwijl je juist méér volume zou kunnen draaien. verder wel mee eens dat veel mensen te weinig volume draaien of het volume dat ze draaien irrelevante fluff is.
Misschien omdat je op juice veel sneller sterk wordt en je pezen en gewrichten een stuk sneller meer te verduren krijgen?
 
Misschien omdat je op juice veel sneller sterk wordt en je pezen en gewrichten een stuk sneller meer te verduren krijgen?
Er zit verschil tussen belastende compounds en assistance en het "te snel" sterk worden is vooral in het begin een probleem natuurlijk
 
Hoe bepaal jij eigenlijk hoeveel volume iemand (waarschijnlijk) nodig heeft?
Dat is afhankelijk van zaken zoals aantal trainingsjaren, leeftijd, geslacht, lichaamsgewicht, niveau, trainingsfase et cetera. Niet zo één op één te zeggen helaas. Algemeen kun je wel stellen dat je naarmate de jaren vorderen over lange periodes steeds meer relevant volume (~65-90% 1RM) zult moeten draaien om nog vooruit te kunnen gaan, even ervan uitgaande dat je niet ineens enorm veel aan komt of aan de juice gaat natuurlijk.
Overigens, als ik het op mezelf betrek wil ik er nog wel aan toevoegen dat ik al behoorlijk lang train en wedstrijden draai, en dat je daarom niet er van uit moet gaan dat de volumes die ik zelf draai exemplarisch zijn voor de volumes van de mensen die ik coach.
 
Relevant volume... interessante term. 65%-90%. Ik denk wel waar je bedoeling ligt met deze opmerking maar het komt niet echt uit de verf zo. 65% is 15-20 reps voor de meesten afhankelijk van spiervezelverdeling en training. Een set van 30 reps zou dan niet relevant zijn of een speedset met 60% niet en een set boven 90% ook niet. Dat is natuurlijk niet zo. Daarbij ben ik zelf sterk van mening dat er nogal een verschil zit in bv strongman en powerlifting en valt bv de rol van repetitive effort in powerlifting niet te onderschatten.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Relevant volume... interessante term. 65%-90%. Ik denk wel waar je bedoeling ligt met deze opmerking maar het komt niet echt uit de verf zo. 65% is 15-20 reps voor de meesten afhankelijk van spiervezelverdeling en training. Een set van 30 reps zou dan niet relevant zijn of een speedset met 60% niet en een set boven 90% ook niet. Dat is natuurlijk niet zo.
Kwestie van terminologie. Kunt het ook 'belangrijk' volume of 'essentieel' volume of iets dergelijks noemen. Dit relevant volume noemen betekent niet automatisch dat al het overige volume irrelevant volume is. En er stond ook niet voor niets een tilde vóór, dat zijn geen absolute nummers natuurlijk. Voor kracht en zeker hypertrofie doeleinden is het toch wel degelijk zo dat de bulk van het werk gedaan zou moeten worden binnen ruwweg die intensiteitsrange.
Daarbij ben ik zelf sterk van mening dat er nogal een verschil zit in bv strongman en powerlifting
Dat denk ik ook ja, natuurlijk. Overigens (sidenote) heb ik ook al heel lang geleden, toen ik begon met het coachen van Stefan, aan gegeven dat ook ik het best spannend vond om een strongman te coachen en een goede periodisatie daarvoor uit te schrijven. Voor mij is dat ook continu leren en ontdekken en vooral heel veel sámen werken met Stefan. Ik heb maar bescheiden ervaring in de strongmansport, als atleet en als coach, en daar ben ik me van bewust.
Maar volgens mij stelde Pren een algemene vraag over volume en daar reageerde ik ook vrij algemeen op, die vraag was niet per se strongman- of pl-gericht. Denk ik althans.
en valt bv de rol van repetitive effort in powerlifting niet te onderschatten.
ik weet niet precies wat 'repetitive effort' is, ik denk dat je high rep werk bedoelt? Ben ik het mee eens, en programmeer ik ook vrijwel altijd in, ook bij powerlifters. Maar misschien is mijn definitie van 'high rep werk' anders dan de jouwe.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag was inderdaad meer algemeen van aard. Er is maar weinig zinvols over geschreven valt me op.
 
Mijn vraag was inderdaad meer algemeen van aard. Er is maar weinig zinvols over geschreven valt me op.
Nja, ik heb aangegeven op basis waarvan ik persoonlijk bepaal welke volumes iemand nodig heeft, wat moet je er verder over zeggen? Ik kan niet van een willekeurig persoon heel specifiek benoemen waar diegene het beste op gaat gainen, dat blijft dan altijd een vrij algemeen antwoord.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Dat denk ik ook ja, natuurlijk. Overigens (sidenote) heb ik ook al heel lang geleden, toen ik begon met het coachen van Stefan, aan gegeven dat ook ik het best spannend vond om een strongman te coachen en een goede periodisatie daarvoor uit te schrijven.
Nog geen moment spijt van gehad.

Voor mij is dat ook continu leren en ontdekken en vooral heel veel sámen werken met Stefan.
vooral ook omdat de samenwerking zo goed loopt en we doorgaans redelijk op één lijn zitten of iig altijd ruimte is voor discussie, inderdaad.
 
w3t1

op papier geen slechte training, realiteit was anders

log clean en push press (paired with yoke)
110 x 2
120 x 1
125 x 1
125 x 1
110 x 3 clean
110 x 5 x 3 1 clean, rest pushpress vanaf borst
moet deze (zware) training de log niet paired gaan doen. ook al pak je met paired wel gewoon genoeg rust tussen de sets had de yoke toch wel invloed op voornamelijk de explosiviteit in de clean. volgende keer gewoon log apart pakken als eerste oefening. andere (lichte) training kan prima paired blijven

yoke 15m
300
320
340
280 x 3

frame 10m
220
240 x 3

military press
90 x 8 x 4

leg press vs bands
180 x 20 x 3

lijkt echt weinig zo, maar ben echt 4 uur in de zaal geweest in totaal en zeker ruim 3 uur aan het trainen geweest, voornamelijk op de log en yoke. de log en yoke paired kostte me meer tijd dan het me opleverde in de opbouw naar die zware topsets
 
w3t2
in het schuurtje

deadlift
235 x 3 beetje hype
235 x 3
235 x 3
235 x 3
235 x 3 weer beetje hype. lekker hard allemaal

squat highbar
140 x 6
150 x 6 x 3
blijft mweh na deadlift

bent over row
90 x 8
100 x 8 x 3
tijdje wat meer cheat rows gedaan maar bleef beetje last houden in mijn onderrug aan één kant hierbij. stukje stricter weer en dat voelde beter

meadow row
30 x 10 x 4
ipv paralel aan de stang 90 graden gedraaid (zoals de meadow row eigenlijk moet geloof ik) voelde beter omdat ik hem nu ook op de sleeve kan pakken ipv vóór de schijven

front foot elevated split squat
24 x 12 x 3

db curl unilateral
24 x 10
24 x 9
24 x 8

good morning vs bands
20 x 15 x 3 pak er nu een schijf bij die ik tegen me aan houd

is me altijd het traininkje wel. nog redelijk wat volume na de deadlifts en squats altijd

nou doei
 
w3t3

log strict uit rek
85 x 8
95 x 4
100 x 4 x 3
supereasy allemaal. na de 85 warmup wel een stekende pijn op mijn borst bij bepaalde bewegingen en ademhalen. was mijn zoekgeschiedenis al aan het wissen maar kwam tot de conclusie dat ik de log weer eens te lomp heb opgepakt of op mijn borst heb laten stuiteren. de rest heel voorzichtig opgepakt uit het rek en ook heel gecontroleerd laten zakken. was nog wel iets gevoelig maar niets serieus. diep ademhalen is nog wel steeds vervelend dus zal idd een rib oid zijn

farmers, licht
90 x 15m
110 x 15m x 3
lange tijd alleen frame gedaan dus was weer even wennen. vooral pickup voelde wat anders. laatste setje was het beste, maar was alsnog allemaal wel vrij licht. grip is echt vooruitgegaan laatste periode

stones, zware week
120 x 3 hoogte 2
150 x 1 hoogte 2
150 x 1 hoogte 2
120 x 3 x 3 hoogte 3
150 ging supersoepel. zag na de tijd pas dat het ook dubbels hadden mogen zijn, maar kon niet meer kijken want zat al in de tacky. moest op ''medium" hoogte maar de derde hoogte (de 2na laagste) is gelijk een stuk hoger dan hoogte 2, die dan weer weinig verschilt met de laagste. achja, ging in ieder geval mooi. volgende keer meer/hoger/beter/sneller/harder

football bar incline bp
75 x 10
80 x 10 x 3
ging nog redelijk met de borst. verder gewoon weer heel makkelijk

overhead yoke
100 x 15m x 3 gewoon wat easy setjes, beetje haasten

fat grip db overhead press (ss met kuiten)
32,5 x 10 x 3
die clean is nog best pittig met 2 fat grip db's

kuiten unilateral
10 x 15
10 x 12 x 2

trx reverse fly (ss met tricep press in smith)
bw x 20 x 3

tricep press
30 x 12 x 3
met straps aan de smith vast gemaakt en op die manier vanaf incline bench weer extenden. lekker creatief maar krijg snel last van ellebogen bij bepaalde tricep assistance en dit lijkt ook bij wat lagere reps nog goed te gaan
 
borstbeen leek gistermiddag mee te vallen. na de training 2 paracetamol en tot ik ging slapen eigenlijk niks meer van gemerkt, maar vannacht was echt kut. slaap doorgaans het best op mijn zij, maar zowel op links als rechts kon ik het niet verdragen in die positie te liggen. hele nacht doorgegaan en uiteindelijk geresulteerd in een bult frustratie en veel gewoel. nu ook weer wat meer last dus even kijken hoe vandaag verloopt anders misschien de training van vandaag naar morgen zetten. zie mezelf nog niet bracen voor zware paused squats als ik niet eens diep kan inademen.
 
vannacht weer normaal geslapen, zal toch een tussenribspiertje of iets geweest zijn. Voelde me nog niet helemaal fit vanochtend en was ook wat sneller buiten adem. Waarschijnlijk door een wat veranderde ademhaling door de pijn van die tussenribspier (heb eerder last gehad van lichte hyperventilatie door stress). eenmaal aan het trainen en dus ook actief bezig met ademhalen/bracen etc ging dit weg.

training van gister dus vandaag ingehaald
w3t4:

highbar squat paused
150 x 3
165 x 3
165 x 3
165 x 3
165 x 3
wel oke. ipv 6x3 4x3 gedaan. morgen weer onderdelen en wil niet achter de feiten aan blijven lopen door daar ook te vermoeid aan te beginnen

stiff legged deadlift
160 x 8 x 3
prima


pendlay row
90 x 8 x 4

wat lichte curls

schouderpompwerk achterwege gelaten.
 
w4t1

log push press
115 x 4 x 4

yoke 15m
300
310
310

frame 15m
230
260
280 pr denk ik. wel eens 340 gelopen op een wedstrijd maar dat was een stuk van 10 meter ofzo met 5 keer opnieuw oppakken dus telt niet echt. dit was gewoon in één run en ook nog eens vrij snel makkelijk

military press
92,5 x 8 x 4 begint wel pittig te worden die laatste set

leg press unilateral
3x15

pallov press 3x15
 
Wil je nou nog wel wedstrijden gaan doen of zie je het wel?
 
Wil je nou nog wel wedstrijden gaan doen of zie je het wel?
zie het wel. in de toekomst vast wel weer, maar vind het trainen nu om mijn eigen prestaties te verbeteren en niet voor een naderende wedstrijd wel fijn. Zou zelfs durven stellen dat trainingen beter gaan. (niet dat ik de keuze heb om op korte termijn wél wedstrijden te gaan doen verder, lol)
 
Back
Naar boven