XXL Nutrition

Rocks log: strongman offseason post-finale

Bezoekers in dit topic

hallo hier spreekt de deadliftexpert

je kunt twee keer per week deadliften

als iemand bewijs hiervoor wil dan zal ik even een podcast opnemen en op spotify zetten

Graag, ben erg benieuwd naar je podcast.
 
Graag, ben erg benieuwd naar je podcast.

All jokes aside.
- Stefan heeft een microcycle van zes weken gedaan met daarin stiff legged dl / regular dl / rdl, en daar bovenop nog eens stones en ander posterior chain belastend strongman werk. Nu doet hij een tweede microcycle van zes weken met daarin regular dl / regular dl / rdl, en nog steeds stones en ander posterior chain werk.
- Totaalvolume op al zijn deadlift varianten bij elkaar op geteld ligt nu aan het begin van z'n tweede microcycle zelfs ongeveer 1000 kilo per week lager dan aan het begin van zijn eerste microcycle.
- Deze reguliere deadlifts van rond de 65-70% 1RM zijn qua belasting vergelijkbaar met zo niet lichter dan stiff legged deadlifts rond de 55% 1RM
- Stefan wil graag (nog) meer kunnen deadliften. Als je ergens beter in wil worden, moet je het vaker doen, en het liefst zo specifiek als mogelijk. Er zijn lifters die vier, vijf, zes keer per week deadliften (zou ik persoonlijk zeker niet aanraden voor een strongman).
- Stefan squat 'maar' 1 x per week low bar op relatief laag volume en hoge intensiteit en heeft daarnaast nog een lichte optionele high bar squat (<65% 1RM). Skippable dus. De nadruk ligt dus heel duidelijk op de deadlift, het totaalvolume van de twee lowerbodylifts zit voor >75 % in deadlifts.
- Gewrichten an sich 'herstellen' niet na krachttraining, in die zin dat ze (als het goed is) niet beschadigd raken, en dus ook niet hoeven te herstellen. Je gewrichten zijn er gewoon om je lichaam te laten bewegen, ik mag hopen dat jij na een stukje lopen ook niet vijf dagen hoeft te herstellen. Als je gewrichten beschadigd raken na een training is er iets niet goed.
- Ik denk dat je 'pezen en banden' bedoelt, ik zou niet weten waar die vijf dagen herstel vandaan komen, en wat de research daarachter is. Lijkt me zeer oefening-specifiek en persoonsafhankelijk en niet zo generaliserend te zeggen. En daarnaast zou ik niet weten waarom een stiff legged dl dan veel minder belastend zou zijn op de pezen en banden dan een reguliere dl.
- Veel te veel lifters denken dat ze een bepaalde load / intensiteit / volume / whatever niet aan kunnen. Het is al snel te veel en te zwaar. Fuck dat. The more you do, the more you can do. Eet goed en gezond, slaap veel, train met gewichten, zorg voor gezonde relaties / sociale contacten in je leven, reduceer stress. En dan kun je, over de jaren heen, echt veel meer aan dan je denkt.

Ik heb net de betreffende podcast van Richard Bell geluisterd, waar jij het over hebt. Hij spreekt voornamelijk over het (beperkte) nut van deadlifts voor krachtsporters in het algemeen, waar ik het op zich wel mee eens ben. Voor powerlifters / strongmen is het een gegeven dat ze deadlifts moeten doen; dat is namelijk een onderdeel van de sport. Voor bodybuilders / fitnessers / crossfitters / whatever is de meerwaarde van een reguliere deadlift t.o.v. een deadliftvariant zeker niet evident en valt zelfs vrij goed te argumenteren dat je zonder deadlift of deadliftvariant een prima krachtschema kunt opstellen.

Tot zo ver mijn visie
 
Ja als je het zo opsomt en zeker bij het ontbreken van een 2e/3e squatsessie in de week is het inderdaad een ander verhaal.
Het punt wat je verderop benoemt over de load waarvan veel mensen denken dat het teveel is word wellicht versterkt door de vele berichtgeving over max aantal sets per spiergroep per week wat tegenwoordig te vinden is.
Thx voor je uitgebreide reply
 
Squat gaat lekker, wat denk je wat je max nu ongeveer zal zijn ?
 
Prima post van tymboo. Ik deed op momenten 3x per week dl. Het is dan wel heel belangrijk om te luisteren naar je lijf en ze niet alle drie tot 85% van max of hoger te doen. Het is een gegeven dat dl meer van het herstel vraagt dan press of squat. Een hoge frequentie aanhouden heeft meerdere doelen waaronder de zenuwaansturing van de lift te optimaliseren. Een gegeven wat ik zelf altijd meer heb ervaren bij squat dan bij dl. Op het moment dat er genoeg train ingskilometers gemaakt zijn op de dl is het voor dit doel niet meer noodzakelijk meer dan 1x per week te deadliften. Voor spierhypertrofie of krachtadaptatie kan dat wel gezien de hersteltijd over het algemeen max 3 dagen is. Met strongman komt er alleen wel bij dat events zoals stones / tyre / yoke ook zo,n grote aanslag plegen dat de invloed hiervan absoluut meegenomen moet worden in de programmering. Voor beginners in strongman zo uj het bv kunnen dat je maandag speeddeadlift doet of rdl voor sets van 8, woensdag zware dl en zaterdag stones mits je de stones weer niet te zwaar gaat doen. Max op stones op za zal dan teveel zijn. Voor gevorderden werkt dit weer iets anders. Zware stones doen op zaterdag en zware dl op woensdag zal voor velen resulteren in overbelasting. Deze kun je dan ook beter rouleren.
 
Squat gaat lekker, wat denk je wat je max nu ongeveer zal zijn ?
Geen idee, twee keer de helft ofzo.


Prima post van tymboo. Ik deed op momenten 3x per week dl. Het is dan wel heel belangrijk om te luisteren naar je lijf en ze niet alle drie tot 85% van max of hoger te doen. Het is een gegeven dat dl meer van het herstel vraagt dan press of squat. Een hoge frequentie aanhouden heeft meerdere doelen waaronder de zenuwaansturing van de lift te optimaliseren. Een gegeven wat ik zelf altijd meer heb ervaren bij squat dan bij dl. Op het moment dat er genoeg train ingskilometers gemaakt zijn op de dl is het voor dit doel niet meer noodzakelijk meer dan 1x per week te deadliften. Voor spierhypertrofie of krachtadaptatie kan dat wel gezien de hersteltijd over het algemeen max 3 dagen is. Met strongman komt er alleen wel bij dat events zoals stones / tyre / yoke ook zo,n grote aanslag plegen dat de invloed hiervan absoluut meegenomen moet worden in de programmering. Voor beginners in strongman zo uj het bv kunnen dat je maandag speeddeadlift doet of rdl voor sets van 8, woensdag zware dl en zaterdag stones mits je de stones weer niet te zwaar gaat doen. Max op stones op za zal dan teveel zijn. Voor gevorderden werkt dit weer iets anders. Zware stones doen op zaterdag en zware dl op woensdag zal voor velen resulteren in overbelasting. Deze kun je dan ook beter rouleren.
Het is helemaal met het inpassen van strongman een beetje puzzelen allemaal natuurlijk. De eerste zes weken waren veel volume maar goed te doen qua kilo's. Daarna een deload week gehad en zit nu in de 9de week van de 12 weekse cycle. Gewichten aanzienlijk omhoog maar volume ook omlaag. Volgende week nog zo'n week en de laatste twee weken zullen hopelijk wat prs sneuvelen op de squat en deadlift met dubbels en singles. Events zullen die twee weken licht zijn. Het volgende blok zal er meer gefocust worden op events.

Training 2 en 3 niet gelogt maar woensdag onder andere een 340 yoke gelopen voor een 20kg pr, Retezwaar. Vandaag training 4: was vanmorgen echt een hoopje ellende: flink verkouden, slap en kut geslapen dus had er weinig vertrouwen in, maar alles wel gehaald.

Deadlift beltless
240
260
280
295
265x3x3

Strict ohp
87.5x6x4

Rdl
175x8x3

Db lunges
Skip: nu bij mijn linkerknie last aan de binnenkant. Denk dat het komt omdat ik vrij breed met mijn voeten naar buiten yoke loop en er veel druk op de binnenkant van mijn quad(aanhechting) komt zo. Eens kijken of ik iets anders kan gaan lopen.

Leg extensions
Leg curls
 
Flink verkouden geweest. Iets beter nu maar in deadlift startpositie knalde mijn kop nog steeds uit elkaar. Mocht de pret niet drukken.

Squat
202.5 x 3 x 3 pr

deadlift
217.5 x 5 x 4

Front squat
Kwqm kaatste warmup bij uitlopen tegen rack aan en schoot iets in mijn rug. Rest geskipt.

Leg press
100x15x5 plate loaded allemaal bezet. Nog eerst de rest van mijn training gedaan maar toen nog steeds dus op zo'n gare machine gedaan. Wat extra sets voor skippen fsq

Back extension
Bw+20+band x 15 x 3

Calf raises
Leg raises
 
Kut van je rug,hopelijk niks ergs?
 
Goeie squat.
Zit je nog in de incubatietijd? Zo ja, beter in quarantaine blijven.
 
Kut van je rug,hopelijk niks ergs?
Nee denk het niet maar wilde het niet erger maken. Liever een paar setjes skippen dan door de pijn heen en misschien veel verder van huis zijn
Goeie squat.
Zit je nog in de incubatietijd? Zo ja, beter in quarantaine blijven.
Thuis blijven voor een verkoudheid. Grapje zeker.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Nee denk het niet maar wilde het niet erger maken. Liever een paar setjes skippen dan door de pijn heen en misschien veel verder van huis zijn

Thuis blijven voor een Coronavirus. Grapje zeker.
Corona;)
Ik zou ook niet thuisblijven voor een verkoudheid, maar trainingen gaan dan vaak wel bagger.
 
heb er de pest in aflevering 23348

dinsdag tijdens log uit het rek weer wat last gekregen van mijn bicepaanhechting. gisteren tijdens presses en pulls geen last maar vandaag bij ohp wel weer. misschien is 2 keer per week log en 1 keer strict ohp toch wat veel voor de bicepaanhechting. Wel redelijk tevreden met de deadlifts aangezien ik sinds de macaroni van gisteravond vreselijk last heb van brandend maagzuur en oprispingen (helemaal zo voorover gebogen voor de deadlifts) en mijn rug nog een beetje off voelde dus niet zo explosief als normaal kon pullen.

deadlifts beltless
270 x 3 x 3

#strict ohp
90 x 6 teveel last van bicep
vervangen door uni db press

unilateral standing db press
20 x 20 x 3 lekker pompen. pijnvrij

romanian deadlift
180 x 8 x 3

#unilateral leg press
20 x 15 x 4 last van jumpers knee links dus unilateral leg press gedaan ipv lunges


leg extensions
4x20

leg curls
4x12
 
Back
Naar boven