XXL Nutrition

Roemer wil zelf regeerakkoord schrijven (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Peoples

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
22 jan 2004
Berichten
12.072
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
DEN HAAG - SP-leider Emile Roemer wil samen met PvdA-leider Job Cohen en GroenLinks-leider Femke Halsema een alternatief regeerakkoord schrijven en dat voorleggen aan de CDA-achterban.

Die kan dan kiezen tussen regeren met de VVD met gedoogsteun van de PVV of een centrum-links kabinet.
Dat was Roemers boodschap maandagochtend bij informateur Lubbers. Roemer pleit al langer voor een kabinet van PvdA, CDA, SP en GroenLinks, dat een nipte meerderheid van 76 zetels zou hebben.

Cohen
Cohen heeft in een brief laten weten graag te willen praten met Roemer. Of hij ook bereid is uiteindelijk samen met de SP en GroenLinks een alternatief regeerakkoord te schrijven, zoals Roemer voorstelt, laat de PvdA-leider in het midden.

''Zoals ik vandaag opnieuw heb aangegeven in de richting van de informateur, zijn er nog steeds verschillende meerderheidskabinetten denkbaar die mijn sterke voorkeur hebben boven een rechts minderheidskabinet'', schrijft Cohen aan Roemer.
''Ik praat daarover graag met je verder. Wel hecht ik eraan op te merken dat voor ons in ieder geval naast GroenLinks ook D66 een voor de handliggende partner is.'

Discutabel
Roemer noemt de keus voor een minderheidskabinet in democratisch opzicht discutabel, omdat verschillende meerderheidskabinetten nog niet zijn onderzocht.

''Dit is een staatsrechtelijke kikvorssprong waar menig democraat zijn wenkbrauwen bij zal fronsen. Een rechts kabinet legt de macht bij Wilders en maakt besturen moeilijk omdat de PVV ieder besluit kan dwarsbomen", aldus de SP-leider.
"Wilders wil scoren zonder mee te spelen, het CDA rekt de regels van het spel op om dit mogelijk te maken.''

CDA
Roemer hoopt behalve op enthousiasme bij Cohen en Halsema ook op de CDA-leden die tijdens een congres nog definitief moeten instemmen met kabinetsdeelname.
''De keuze is óf nu eenmalig onderhandelen over centrum-links óf de komende jaren dagelijks onderhandelen met de PVV. Mij lijkt dit een heldere keuze voor de leden van het CDA.''

Pechtold
D66-leider Alexander Pechtold heeft bij Lubbers zijn ''verbazing en ontsteltenis'' kenbaar gemaakt over de wijze waarop VVD, CDA en PVV elkaar nu lijken te gaan vinden in een minderheidskabinet.
''Ik heb de informateur erop gewezen: laten we ons aan de spelregels houden'', aldus Pechtold.
Het zit de D66-voorman niet lekker dat zijn partij al jaren pleit voor een andere aanpak van de formatie en dat juist VVD en CDA - ''partijen die elke vernieuwing tegenhielden'' - nu deze weg inslaan.

Pechtold: ''Wij zijn ervoor om de procedure op een adequate manier te moderniseren. Maar nu zeg je eigenlijk: vergeet de informateur, we zoeken het wel uit in de achterkamertjes.'' De aanpak van VVD, CDA en PVV holt volgens hem ook de rol van het staatshoofd in de formatie uit.

GroenLinks
GroenLinks-leider Femke Halsema wil dat Lubbers de koningin adviseert dat een rechts meerderheidskabinet niet gevormd kan worden. Volgens haar zijn de gesprekken tussen VVD, PVV en CDA mislukt.

Ze wijst erop dat eerst een aantal andere meerderheidsvarianten onderzocht moet worden. Tot die tijd moet 'de wens om een minderheidskabinet te vormen niet gehonoreerd worden'.
Halsema noemt een centrumlinks kabinet (PvdA, CDA, SP en GroenLinks), een middenvariant (VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie of PvdA, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie) of een extraparlementair kabinet (VVD, PvdA, CDA, D66 en GroenLinks) als andere opties om te onderzoeken.

Wel blijft paars-plus de favoriete optie voor de GroenLinks-leider. Volgens haar zijn ook daar nog mogelijkheden om verder te onderhandelen.

(Bron:nu.nl)

Die linkse rakkers blijven het proberen.
De aankomende regering staat voor de lastigste klus sinds tijden. Economisch herstel zie ik de linkse partijen niet brengen .
 
Ergens heeft hij natuurlijk wel een punt, volgens mij is het staatsrechtelijk zo dat je pas een minderheidskabinet mag bekijken nadat alle andere mogelijkheden (waaronder dus de door hem geopperde samenstelling) zijn afgevallen.
 
Ergens heeft hij natuurlijk wel een punt, volgens mij is het staatsrechtelijk zo dat je pas een minderheidskabinet mag bekijken nadat alle andere mogelijkheden (waaronder dus de door hem geopperde samenstelling) zijn afgevallen.

Staatsrechtelijk gezien klopt dat maar een blokkade is zo opgeworpen waardoor ze alsnog voor de rechtse variant gaan.
 
Een laatste stuiptrekking om hun coalitie te krijgen. Eigenlijk klinken ze allemaal wel zielig, huilende pechtold over de spelregels, roemer en halsema over de discutabelheid van de democratie zo. En Jobje die er maar gewoon bijloopt. Een beetje trieste wanhoopspoging van links. Hoop dat CDA bij VVD en PVV blijft anders zouden de christen democraten mij zeer teleurstellen. 78% volgens mij van CDA was voor rechts dus ook hun eigen achterban
 
Zie ze samenspannen dan :roflol:

---------- Toegevoegd om 14:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:01 ----------

Een laatste stuiptrekking om hun coalitie te krijgen. Eigenlijk klinken ze allemaal wel zielig, huilende pechtold over de spelregels, roemer en halsema over de discutabelheid van de democratie zo. En Jobje die er maar gewoon bijloopt. Een beetje trieste wanhoopspoging van links. Hoop dat CDA bij VVD en PVV blijft anders zouden de christen democraten mij zeer teleurstellen. 78% volgens mij van CDA was voor rechts dus ook hun eigen achterban

Niet gedacht dat wij het nog eens eens zouden worden.
 
Zie ze samenspannen dan :roflol:

Ja het zijn verschillende partijen maar ondanks dat lijkt het wel of ze altijd in elkaars achterwerk kruipen als de VVD, PVV of CDA iets doet wat ze niet aanstaat. Ze kibbelen zelf ook wat af maar gaan ook graag samen om sterker te staan.
 
Democratisch gezien lijkt mij dat elk meerderheidskabinet de voorrang moet krijgen ten opzichte van een minderheidskabinet. Of dit nou links, rechts of recht door zee is.
 
Zou dit toch wel een bak vinden als de CDA achterban akkoord gaat en zo de VVD en PVV aan de kant worden geschoven. :roflol:
 
Democratisch gezien lijkt mij dat elk meerderheidskabinet de voorrang moet krijgen ten opzichte van een minderheidskabinet. Of dit nou links, rechts of recht door zee is.

Kijk nou uit met die laatste zin, zo maak je tante Rita lekker voor een terugkeer in de politiek.:)
 
Zou dit toch wel een bak vinden als de CDA achterban akkoord gaat en zo de VVD en PVV aan de kant worden geschoven. :roflol:


Vind je? Ik vind een dergelijke samenstelling, al dan niet met een meerderheid, net zo belachelijk als een rechtse minderheidskabinet. Over een jaar of 100 zullen alle moderne staten gewoon een centrum 'kabinet' hebben, daar waar afweging, logica en bedachtzaamheid zegevieren, wars van ideologisch geneuzel en volkse voetbalsupporter'esque idioterie.
 
Laatst bewerkt:
Democratisch gezien lijkt mij dat elk meerderheidskabinet de voorrang moet krijgen ten opzichte van een minderheidskabinet. Of dit nou links, rechts of recht door zee is.

Mwah de winnende partij mag het zeggen. Als het kapot klapt is het eigen schuld dikke bult.

Klaaswitz jij bent toch geschiedkundige?
 
Mwah de winnende partij mag het zeggen. Als het kapot klapt is het eigen schuld dikke bult.

Klaaswitz jij bent toch geschiedkundige?

De winnende partij mag het zeggen? Dat is hooguit een ongeschreven regel. Als andere partijen een coalitie willen vormen dan is dat gewoon mogelijk.
 
Mwah de winnende partij mag het zeggen. Als het kapot klapt is het eigen schuld dikke bult.

Klaaswitz jij bent toch geschiedkundige?

De winnaar? Hoezo niet de meerderheid? Is het niet democratischer om de meeste mensen te vertegenwoordigen in de regering?

---------- Toegevoegd om 14:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:18 ----------

Vind je? Ik vind een dergelijke samenstelling, al dan niet met een meerderheid, net zo belachelijk als een rechtse minderheidskabinet. Over een jaar of 100 zullen alle moderne staten gewoon een centrum 'kabinet' hebben, daar waar afweging, logica en bedachtzaamheid zegevieren, wars van ideologisch geneuzel en volkse voetbalsupporter'esque idioterie.

Op naar de technocratie, of niet Klaaswitz?
Maar je moet de grap toch inzien als de VVD en de PVV gewoon omzeild worden.
 
De winnende partij mag het zeggen? Dat is hooguit een ongeschreven regel. Als andere partijen een coalitie willen vormen dan is dat gewoon mogelijk.

De winnaar? Hoezo niet de meerderheid? Is het niet democratischer om de meeste mensen te vertegenwoordigen in de regering?

Ik bedoel als de winnaar een minderheidskabinet wil mag dat. Ik vind dat gewoon het meest democratisch en het meest logisch. Als het dan niet lukt geven ze het stokje door aan de volgende
 
Kijk nou uit met die laatste zin, zo maak je tante Rita lekker voor een terugkeer in de politiek.:)

Zal ze toch eerst een zetel te pakken moeten krijgen :D

---------- Toegevoegd om 14:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:20 ----------

Ik bedoel als de winnaar een minderheidskabinet wil mag dat. Ik vind dat gewoon het meest democratisch en het meest logisch. Als het dan niet lukt geven ze het stokje door aan de volgende

Maar hoezo is dat dan het meest logische? Vind je niet dat de meeste inwoners van Nederland vertegenwoordigd moeten worden?
 
Heerlijk die laatste stuiprekking van links, die Pechtold kon wel janken. Hele leuke televisie dit :)
Gaan ze een tegen-regeerakkoord scrhijven ghehe man ga wat nuttigs doen tomatenplukken ofzo :D
 
---------- Toegevoegd om 14:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:20 ----------

[/COLOR]

Maar hoezo is dat dan het meest logische? Vind je niet dat de meeste inwoners van Nederland vertegenwoordigd moeten worden?

In dit geval zeg ik nee, Zo'n minderheidskabinet is het enige waarmee rechts zijn eigen kleur een beetje kan behouden. En 76 is meer maar wel nipt dat ben ik met je eens.

---------- Toegevoegd om 14:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:26 ----------

Heerlijk die laatste stuiprekking van links, die Pechtold kon wel janken. Hele leuke televisie dit :)
Gaan ze een tegen-regeerakkoord scrhijven ghehe man ga wat nuttigs doen tomatenplukken ofzo :D

Die arbeidsplekken zijn al bezet door de domheid van links:) Dan zijn de echte nederlanders straks werkloos:)
 
Ik bedoel als de winnaar een minderheidskabinet wil mag dat. Ik vind dat gewoon het meest democratisch en het meest logisch. Als het dan niet lukt geven ze het stokje door aan de volgende

Wat is er democratisch aan een minderheid die de meerderheid vertegenwoordigd dan? Het is geen noviteit en het werkt in andere landen ook maar voordat je overgaat tot zo'n toch wel drastische stap is het ook democratisch om andere opties te verkennen.

Zie verder graag dit rechtse kabinet komen, dat Henk en Ingrid maar zwaar in de kont worden genomen.
 
Back
Naar boven