AndroidHealthClinic

Roeren gaat altijd rechtsom: beter bakken, smakelijker smakken en minder crisis creperen met @Apfelstrudel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mentat

Massive Warrior
Lid geworden
19 jan 2015
Berichten
22.277
Waardering
21.506
Lengte
1m83
200.gif

Pm me gerust voor ideeën/inspiratie of vragen over gerechten/bereidingswijzen of als je een keertje een etentje geeft en je een menu wilt samenstellen. En andersom zijn alle tips en feedback ook altijd welkom.

Ik dwaal af zie ik. Sorry maar kan er niks aan doen, ben gepassioneerd wat betreft koken en lekker eten :D.
Omdat hij het zelf aanbood en pm's zonde zijn, want de rest heeft er niets aan.

Stel hier al uw kookvragen aan het neefje van Nick Toet.
 
Laatst bewerkt:
Heej apfelstrudel,

Ik trap af.

Heb je tips en suggesties om met onderstaande iets te doen voor de meeneemlunch, liefst gewoon op de boterham of in een wrap?

1. Kipfiletblokjes
2. Rundvleesreepjes
 
Iemand een idee hoe je thuis daging smoor met de consistentie van de toko krijgt, dus mooie blokjes die niet uit elkaar vallen maar ook niet droog zijn.

Als ik sukade of borstlappen gebruikt dan is het te los van structuur, gebruik ik er magere runderlappen voor, dan wordt het te droog. Heeft het met de keuze van het vlees te maken, of zou je na het smoren het geheel eerst moeten afkoelen en daarna op nieuw verwarmen?
 
Heej apfelstrudel,

Ik trap af.

Heb je tips en suggesties om met onderstaande iets te doen voor de meeneemlunch, liefst gewoon op de boterham of in een wrap?

1. Kipfiletblokjes
2. Rundvleesreepjes
Ik zou ze niet rauw eten.

Groetjes,
Strudel.
 
Nee ik zou ze nachtje marineren in ketjap, soja, sambal en honing. Dan uitlekken, bakken, fijngesneden rode paprikaslierten (juliene) erbij en dan op het laatst als het vuur uit is wat taugé, fijngesneden bosui en cashewnoten (of pinda's) erbij.

Lepel satésaus door de marinade is ook lekkah.

Voor fris effect een paar lepels naturel yoghurt op je boterham doen. Wat sriracha erbij is ook lekkah, vooral icm de yoghurt die verkoelend werkt.


Werkt ook prima met wat sla melange, vooral op je wrap. Besmeren met yoghurr, dan sla, dan de kip/rund wok, oprollen. (Wordt ie wel sompig)
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee hoe je thuis daging smoor met de consistentie van de toko krijgt, dus mooie blokjes die niet uit elkaar vallen maar ook niet droog zijn.

Als ik sukade of borstlappen gebruikt dan is het te los van structuur, gebruik ik er magere runderlappen voor, dan wordt het te droog. Heeft het met de keuze van het vlees te maken, of zou je na het smoren het geheel eerst moeten afkoelen en daarna op nieuw verwarmen?
Ik maak eigenlijk nooit smoor. Komt er steeds niet van. Daging smoor, rendang, lekker man. Maar als je niet wilt dat het uit elkar valt moet je iig niet teveel gaan roeren. Zo min mogelijk roeren. Gebruik pan met een dukke bodem en een vlamverdeler zodat niks aanrot op de bodem.

Ik dacht dat je het moest koken zonder deksel. Steeds beetje vocht bijvoegen totdat je vlees de juiste consistentie bereikt qua zachtheid.
En vooral, na bereiding nachtje in de koelkast doen, dan wordt de smaak beter en je vlees weer harder.

Meeste toko gerechten zijn de dag ervoor (of in de ochtend) bereidt.

Ik zou lekker sukade gebruiken maar runderriblabben kan ook. Lekker man,vet vlees. Vet is smaak.
 
Zo min mogelijk roeren. Gebruik pan met een dukke bodem en een vlamverdeler zodat niks aanrot op de bodem.
Roeren doe ik niet, ik gebruik een geëmailleerde gietijzeren pan waar ik het vlees in aanbak, vervolgens de boemboe en wat water bij doe. Met deksel gaat het dan een paar uur in een oven met boven en onderwarmte op 70-75°C. Daarna nog even op een laag vuurtje zonder deksel om de saus in te dikken.

En vooral, na bereiding nachtje in de koelkast doen, dan wordt de smaak beter en je vlees weer harder.
Dat doe ik dus nooit, maar zal ik nu doen.

Ik zou lekker sukade gebruiken maar
Ik heb weer 1,5kg sukade, want dit keer wilde ik ook wat invriezen
 
En vooral, na bereiding nachtje in de koelkast doen, dan wordt de smaak beter en je vlees weer harder.
Dit!
Dat doe ik dus nooit, maar zal ik nu doen.
Dit is een belangrijke tip voor vrijwel ieder stoofgerecht, liefst een dag laten rusten, maar een paar uur is al beter dan direct serveren.

Als je aan het einde groenten oid toevoegt, dan doe je dat soms wel na het rusten. Dit voorkomt dat ze helemaal zacht worden en je ze niet meer proeft.
 
Steks Denk dat een slowcooker daar ideaal voor is.
 
Hoe lang zou jij Gremlin lapjes laten sudderen? En in roomboter of Olijfolie dischtschroeien?
 
Hoe kun je vis klaarmaken zonder dat het naar vis smaakt of je huis naar vis stinkt?
 
Iemand een idee hoe je thuis daging smoor met de consistentie van de toko krijgt, dus mooie blokjes die niet uit elkaar vallen maar ook niet droog zijn.

Als ik sukade of borstlappen gebruikt dan is het te los van structuur
Als het te los is, dan is het misschien ook te gaar en zou je het minder lang moeten laten stoven. Hoewel je met 70 graden een zeer lage temperatuur gebruikt.

Ik ben benieuwd morgen.
 
Back
Naar boven