XXL Nutrition

Roeren gaat altijd rechtsom: beter bakken, smakelijker smakken en minder crisis creperen met @Apfelstrudel

  • Topic starter Mentat
  • Startdatum
  • Reacties 72
  • Weergaven 9K
  • Volgers 13

Bezoekers in dit topic

Welke maat oven moet ik kopen voor pizza's, kip aan het spit en ovenschotels voor 1 persoon?

Ik twijfel tussen 30 liter en 60 liter. Het zou net in de 30 liter passen, maar moet zoiets niet wat meer ruimte om zich heen hebben zodat de warmte goed rond kan?
Voor een hele kip suggereert coolblue bij de fornuizen een oven van 60 tot 90 liter. Toch komen heel veel losse kleine ovens met een spit.

Je kan een hele kip ook heel makkelijk vlinderen, dit scheelt ook enorm in de bereidingstijd.
(maar dat was je vraag niet)
 
Welke maat oven moet ik kopen voor pizza's, kip aan het spit en ovenschotels voor 1 persoon?

Ik twijfel tussen 30 liter en 60 liter. Het zou net in de 30 liter passen, maar moet zoiets niet wat meer ruimte om zich heen hebben zodat de warmte goed rond kan?
Hoe groter hoe beter? :D

Als het kon had ik hier ook een grotere oven gewild. 1 met (combi)stoom functie is helemaal nice.
 
Hoe groter hoe beter? :D

Als het kon had ik hier ook een grotere oven gewild. 1 met (combi)stoom functie is helemaal nice.
Juist, ook met redelijk wat vermogen want de goedkoopste oven dalen best flink in temperatuur als je hem in eens volzet met koude producten.
 
Hoe groter hoe beter? :D

Als het kon had ik hier ook een grotere oven gewild. 1 met (combi)stoom functie is helemaal nice.
60ltr is wel groot voor wat ik er mee wil doen volgens mij.

1B822060-5061-45CC-A019-AC0120A0CC66.jpeg
 
Laatst bewerkt:
200.gif


Omdat hij het zelf aanbood en pm's zonde zijn, want de rest heeft er niets aan.

Stel hier al uw kookvragen aan het neefje van Nick Toet.
Hoe heet moet ik water koken?
 
apfelstrudel

Heb je nog een goed, snel en makkelijk recept voor T-bone steaks?
En misschien wat tips voor goed vlees uit de pan in het algemeen?
 
apfelstrudel

Heb je nog een goed, snel en makkelijk recept voor T-bone steaks?
En misschien wat tips voor goed vlees uit de pan in het algemeen?
Niet als T-bone bereiden denk ik, maar gewoon de haas en de entrecote individueel.
 
apfelstrudel

Heb je nog een goed, snel en makkelijk recept voor T-bone steaks?
En misschien wat tips voor goed vlees uit de pan in het algemeen?
Ik maak eigenlijk nooit T-bone steaks.


Maar over het algemeen voor steak. 30 mins van te voren uit de koelkast halen en zouten (zout trekt in het vlees, zorgt ervoor dat het beter vocht vasthoudt en juicy blijft). Oven voorverwamen op 180 C, onder boven warmte. Pan op hoog vuur, olie in de pan, wachten tot ie gaat walmen. Vlees erin. Zo kort mogelijk bakken. 1x draaien. Dan op het laatst wat boter erbij, vuur uit. 10 a 15 seconden nog in de pan. Eruit halen voor je boter verbrand.

Dan de oven in. Paar minuten (afhankelijk van de dikte en je gewenste garing). Voor medium rare is 3 mins meestal wel goed.

Dan de oven uit. 5 mins laten rusten (kan in alufolie).

Dan trancheren (snijden), dan zwarte peper erover en opdienen.


En wat ook lekker is, is wanneer je je vlees uit de pan haalt, je de pan meteen afblust met boullion of wijn. Dan dat ff beetje inkoken (reduceren) tot een mooie saus/jus. Zonde om al die smaak weg te gooien. Je kan aardappelzetmeel toevoegen om te binden (zodat je jus dikker wordt).

Sterker nog. Als je bijv. aardappelpuree eet kan je al die juices toevoegen aan je puree. Of aan je groente. Vooral bij puree is het een aanrader. Want normaal gebruik je dan boter en (volle) melk, maar nu kan je die vetten uit de pan gebruiken als vetstof. Lekker man. Veel smaak.
Lekker ook als je stampot rauwe andijvie maakt. Spekkies bakken en dan die spekkies met al het vet/olie door je puree tyfen. Fuck ja. Wat aromat erbij, want msg is de shit. Shitload aan sambal erbij. Wat fijngechopte peterselie. Lekker wijntje ernaast. Mmmm

Fuck kheb honger.


Maar qua tips, de allerbelangrijkste; een goede steak bruin je in de pan en gaar je af in de oven. De pan gebruik je alleen voor de bruining van de buitenkant (maillard reactie), de oven om de juiste interne garing te krijgen. Dit gaat trouwens op voor vrijwel alle soorten vlees en vis. Kort bakken in de pan en dan de oven in.

Je kan ook voorbakken in de pan en pas een half uur later de oven in.


Oke ik ga een midnight snack maken.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het toevallig over Italiaans eten ging in het maaltijdtopic, hier een gerecht zonder ananas vannhet neefje van Apfel.
Met kortingscode voor specerijen;
Met alternatieven voor vlees en kaas ivm budget;
Met energietip om stoofgerecht in de electrische oven te laten garen ipv op het gasfornuis.
 
Laatst bewerkt:
Omdat het toevallig over Italiaans eten ging in het maaltijdtopic, hier een gerecht zonder ananas vannhet neefje van Apfel.
Met kortingscode voor specerijen;
Met alternatieven voor budget.
Die had ik ook gezien, maar die maispap is eigenlijk 80 procent boter met kaas en wat maïsmeel.

Dat stoofpotje lijkt mij wel erg lekker. En dan met gewone gekookte piepers er bij.
 
Back
Naar boven