MuscleMeat

Roger Statucki (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Pascal

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
13 sep 2003
Berichten
4.263
Waardering
1
Roger Statucki is een bodybuilder van hier uit de buurt heeft afgelopen jaar in de flex gestaan en heeft vroeger wat lokale wedstrijden gewonnen. Doet ook boksen en ook daar wint hij wedstrijden in. Traint al zo'n 22jaar nu en ik vind hem echt een beest :)
Misschien mijn nieuwe voorbeeld haha

hier 2 foto's:

[Abeelding niet meer beschikbaar]

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Heeft ook een eigen hardcore gym gehad trouwens en geeft nu les in een sprortschool zo'n 10km hier vandaan (binnekort eens gaan trainen daar :))

Hier een interview met hem:

Interview met Roger Statucki
[de populaire jongen]

Door Maurice Kurvers.

klik op de foto

Het zal zo’n 16 jaar geleden zijn dat ik samen met mijn broer Theo, mijn trainingspartner, begon te trainen in sportschool “Professionel Gym” te Heerlen. Tijdens onze eerste training, waarbij je in een nieuwe sportschool altijd even aan de machines probeert te wennen en een beetje de leden van de sportschool bekijkt, werd ik plotseling op mijn schouder getikt. “Hé vetklep, waar komen jullie vandaan!”, hoorde ik een man met luide stem zeggen. Enigszins verbaasd draaide ik me om en keek recht in het grijnzende gelaat van een blonde jonge man gekleed in een t-shirt zonder mouwen, waardoor zijn enorm gespierde armen duidelijk opvielen.


Normaal gesproken zou ik kwaad worden als iemand die ik nog nooit eerder had ontmoet mij zomaar voor vetklep zou uitmaken, maar de grijns op het gezicht van deze man had iets vriendelijks en totaal niet kwaadaardigs.
Ik antwoordde dan ook kalm en vertelde hem dat we gewoon eens een training in deze sportschool wilde uitproberen en als het ons goed beviel zouden we hier regelmatig komen trainen. Daarna liep ik verder naar een ander gedeelte van de sportschool, waarbij de man me nariep “ik zal je in de gaten houden, dunne!”.

Dat was natuurlijk vreemd, eerst was ik een vetklep en daarna een dunne. Mijn broer en ik trainde toch al enkele jaren en we hadden plannen om aan wedstrijden te gaan deelnemen. Slank waren we niet echt, maar dun waren we zeer zeker niet! Op dat moment kwam de sportschooleigenaar, die een stukje verderop de situatie had staan aankijken, naar ons toegelopen. Het was een vriendelijke, enthousiaste man met een naam van zuidelijke afkomst: Lino Perron. In de toekomstige maanden dat wij in deze sportschool zouden trainen viel het me steeds vaker op dat deze man vroegtijdig tussen 2 partijen ging instaan als hij het vermoeden had dat er wel eens problemen konden ontstaan. Met zijn vechtsport achtergrond kon hij prima orde houden in deze echte hardcore sportschool waar steeds meer bodybuilders kwamen trainen. In het geval van de blonde man die mij voor vet en dun tegelijk had uitgemaakt was dat overigens totaal niet nodig.

Na een paar dagen kwam ik erachter dat deze bodybuilder met zijn enorm gespierde armen Roger Statucki heette en dat het eigenlijk best een aardige jongen was. Hij kon zijn trainingspartner tijdens het trainen voor van alles en nog wat uitmaken en als je in zijn buurt kwam kreeg je het ook zwaar te voorduren. Het regende woorden als vetklep of zultkop, mietje of dunne paling uit zijn mond, maar altijd met een grijns erbij en een hoop kabaal zodat iedereen erom kon lachen en nooit echt kwaad werd. Daarnaast kon hij ook goed incasseren en kon je haast alles tegen hem zeggen.

Uiteindelijk bleken de zogenaamde scheldwoorden door iedereen in de sportschool te worden overgenomen en gek genoeg bracht dat een enorm motiverende sfeer met zich mee. Het resultaat was een groep bodybuilders die elkaar voor van alles uitmaakte, heel veel lachte en toch keihard trainde. Roger Statucki was de aanstichter oftewel de gangmaker, hij wist de sfeer er altijd goed in te brengen en er hingen altijd wel vrienden of vriendinnen om hem heen. Ik had de gewoonte om in mijn gedachten voor iedereen in de sportschool een bijnaam te verzinnen en de naam voor Roger Statucki had ik zo gevonden: “de populaire jongen”.

Roger Statucki kwam niet alleen naar de sportschool om te trainen, maar ook om plezier te hebben, hij kon dat perfect combineren. Ikzelf had me altijd voorgenomen om uiterst geconcentreerd te werk te gaan wanneer ik met mijn training begonnen was, per slot van rekening is de energie die je te besteden hebt maar zeer beperkt en moet je de tijd die je in de sportschool doorbrengt nuttig benutten. Roger had daar geen boodschap aan, hij maakte altijd grapjes en presteerde daarnaast ook nog eens op hoog niveau.


Het bankdrukken was absoluut zijn sterkste punt, hij was in staat om aan beide kanten van de halter 4 schijven van 20 kilo te laden, samen met de halter was dat in totaal 180 kilo. Hij ging dan op een powerlift manier op de bank liggen, riep dan “kom sul geef me dat ding aan” tegen zijn trainingspartner, liet de halter langzaam tot op zijn borst zakken en ramde hem dan weer omhoog. Daarna sprong hij omhoog van de bank en riep met luide stem: “licht, heel licht, dat stelde totaal niks voor” en kreeg daarmee wederom de lachers op zijn hand.

Naast het bankdrukken als sterke punt had hij een paar armen die een omvang van om en nabij de 50 centimeter hadden. De manier waarop hij zijn biceps trainde verbaasde me nog het meest. Wederom volledig in tegenstelling tot mijn eigen manier, waarbij ik zware gewichten gebruikte om mijn biceps zoveel mogelijk massa te bezorgen, trainde Roger zijn armen slechts met een kleine halter en daarbij aan beide kanten een schijf van 10 kilo gemonteerd. Hij maakte daar 10 setjes barbell curls van 10 herhalingen mee in een heel correcte sT. Nooit ging hij zwaarder en nooit zwaaide hij met zijn rug of zwaaide hij het gewicht omhoog, alle herhalingen voerde hij langzaam en correct uit. Met elk setje zag je zijn biceps zwellen en na het tiende setje maakte hij een dubbele biceps pose voor spiegel, zijn armen zagen eruit als 2 boomstammen, zo dik, weinig peak of vorm, maar echt 2 brokken graniet. In de sportschool van Perron trainde de vaste bodybuildinggroep zo een jaar of 2 gestaag door en in die periode wonnen we allemaal prijzen op lokale bodybuilding wedstrijden.

Na die 2 jaar veranderde de sportschool van eigenaar en begon de sportschool, zoals dat zovaak gebeurd leeg te lopen. Theo en ik wisselde ook van sportschool en hoorde pas 1,5 jaar later weer iets over Roger Statucki. Het gerucht ging dat hij een sportschool was begonnen en de sfeer daar weer net zo goed was als in de vroegere sportschool. In de tussentijd hadden mijn broer en ik flink doorgetraind en had ik in Den Haag de Overall Titel tijdens de Mr. Hercules verkiezingen gewonnen. Ik was nu van plan om aan de Mr. Holland te gaan deelnemen en die school van Roger leek mij de ideale sportschool om me daarop voor te bereiden. Toen we ons gingen inschrijven bleek dat inderdaad bewaarheid te worden. De sportschool bevatte veel basis apparatuur en er trainde verschillende flinke atleten zoals Paul Smeets, de sterkste politieagent ter wereld, en Peter Vossenberg, een echte zwaargewicht bodybuilder die 200 kilo kon bandrukken. Roger had zelf ook flink doorgetraind en was in die 1,5 jaar aardig massiever en sterker geworden, hij trainde zo’n beetje elke dag en er hing wederom een echte hardcore sfeer in zijn sportschool.

Op een dag waren Theo en ik onze armen aan het trainen, we hadden zojuist de biceps afgewerkt en stonden op het punt om aan een tricep oefening, de zogenaamde french press, te beginnen. Plotseling kwam Roger naar ons toegelopen. “Gaan jullie triceps trainen?”vroeg hij, we knikten bevestigend, “dan doe ik mee”, klonk het vastberaden. Theo en ik waren als trainingspartners volledig op elkaar ingespeeld en wisten precies wanneer de één de ander moest helpen. Roger daarentegen leek altijd rommelig en met veel kabaal te trainen waarbij hij zijn trainingspartner voordurend uitdaagde. Ik wist dus wat ik kon verwachten en had me voorgenomen om me niet te laten meeslepen, een blessure aan mijn triceps zou de complete wedstrijdvoorbereiding van de Nederlandse kampioenschappen in de war schoppen.

Nadat we met zijn drieën ieder 5 setjes van zo’n 10 herhalingen hadden gedaan en we op het respectabele gewicht van 80 kilo waren aanbeland, vond ik het dan ook voldoende en gaf ik aan met een volgende oefening verder te willen. “”Ben je nu al klaar?”, klonk het uitdagend, “ga dan maar weg, dat is nu het verschil tussen tussen de jongetjes en de mannen”. Even keek ik mijn broer aan, hij schudde lichtjes nee met zijn hoofd, als teken dat ik niet op deze uitdaging moest ingaan. “Leg toch eens wat gewicht erop” riep Roger opnieuw, “je bent toch geen mietje”.

Iedereen in de sportschool kwam nu om het bankje met de halter staan, even aarzelde ik, maar schoof daarna 10 kilo meer op de halter, ik had zojuist de Hercules gewonnen en vond dat ik het me niet kon permitteren om me door deze “populaire jongen” te laten vernederen. Nu dus 90 kilo’s in totaal. Ik ging liggen en Theo gaf me voorzichtig het gewicht aan. Door de adrenaline die door mijn lijf spoot, was ik in staat om 6 herhalingen in een perfecte sT uit te voeren. Daarna was Roger aan de beurt en ook hij deed vlekkeloos 6 herhalingen. Theo sloeg zijn beurt over, “ik heb geen trek in een blessure” zei hij wijselijk en ook ik maakte nu aanstalten om de halter te gaan opruimen. “Afblijven!”schreeuwde Roger en hij kwam met 2 schijven van 5 kilo aangelopen. Zwijgend monteerde ik een schijf, hij bevestigde de andere. Mijn broer schudde opnieuw zijn hoofd, ‘ben je gek of zo” zei hij. Ik vroeg hem om me het gewicht aan te geven en met tegenzin tilde hij de halter op. Het gewicht, 100 kilo’s, voelde nu echt zwaar aan. Met een uiterste krachtsinspanning lukte het me opnieuw om er 6 herhalingen uit te persen. Tevreden stond ik van het bankje op, “nu jij” zei ik uitdagend tegen Roger. Lachend ging hij op het bankje zitten, “aangeven die hap!” zei hij tegen een van de leden van de sportschool. Nu had hij toch duidelijk ook moeite met de halter, maar het lukte hem om de set te voltooien. Toen hij van het bankje opstond keek hij me even aan, wat zou er door zijn hoofd spoken, dacht ik, nog eens 10 kilo, of toch maar 5 erbij. 10 leek me volledig onmogelijk.

“10 kilo erbij”!” schreeuwde hij plotseling. Nadat de 10 kilo aan de stang bevestigd waren, ging ik op het bankje liggen. Mijn broer gaf me de halter heel voorzichtig aan en ik schrok een beetje van het gewicht. De stang trilde omdat ik moeite had om hem in balans te houden en Roger schreeuwde “zwakke hap, leg hem terug, dat is te zwaar voor jou”. Met een paar luide schreeuwen perste ik er 5 herhalingen uit, voordat Theo de stang weer terug pakte. Voldaan sprong ik omhoog, “dat krijg jij nooit , gespierde spijker”, ontschoot me in alle opwinding. Hij ging langzaam op het bankje liggen, nam de stang van één van de sportschoolleden aan en kwam eveneens tot 5 herhalingen met deze 110 kilo’s op de halter. Voor mij was het nu genoeg, ik vond het nu echt te gevaarlijk worden, Roger kwam echter weer met 2 schijven aangelopen, hoewel het er nu 2 van 2,5 kilo waren. “Ik stop”zei ik, het is goed geweest. “Dunne plank!” riep hij, “dan zal ik eens voordoen hoe het moet”.

Op het moment dat hij daarna de 115 kilo”s vastpakte, riep een van de leden “één herhaling, meer lukt je nooit”. Als door een bliksem getroffen ramde Roger het gewicht keer op keer omhoog, tot hij een onvoorstelbare 6 herhalingen had voltooid. Hij sprong overeind en spande zijn armen in een dubbele bicepspose. Daarna schudde hij me de hand en zei “goeie training, dat was lekker!”. 3 Maanden later werd ik, tot mijn volle tevredenheid, derde tijdens de Mr.Holland verkiezing in de zwaargewicht categorie, daarna verlieten mijn broer en ik de sportschool van Roger en verloren we hem een aantal jaren uit het oog. Af en toe kwam je wel een artikel in één of ander blad over hem tegen, hij deed aan boksen en had een wedstrijd gewonnen, daarnaast was hij Limburgs kampioen bodybuilding en bankdrukken geworden. De sportschool had hij verkocht.

Nu ongeveer 10 jaar na die waanzinnige triceps training trof ik hem in de sportschool van Paul Smeets, hij werkt er als fitnesstrainer en begeleid de leden van de sportschool. De gespierde armen heeft hij na 10 jaar nog steeds en qua uiterlijk vond ik hem niet echt veel ouder geworden. Het viel me nu wel op dat hij vooral rustiger was en de leden met veel geduld en toewijding voordeed hoe ze het beste gebruik van de diverse machines konden maken. Toen hij me zag kwam hij naar me toegelopen en schudde hij me spontaan de hand. Na even gepraat te hebben vroeg ik hem of ik hem eens mocht interviewen voor de Be-Fitshop Online website, het leek me leuk om hem een paar vragen te stellen over o.a. zijn training, voeding en zijn toekomstplannen.

Hij stemde meteen toe en zo ontstond het volgende interview:

Maurice:
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Kun je die triceps training nog herinneren?

Roger:
Ja natuurlijk, het was de eerste dag dat jij ook eens goed getraind had!!! [Roger barst uit in een flinke lachbui die aanstekelijk werkt en pas na een minuutje of 3 kan ik hem de volgende vraag stellen]

Maurice:
Welke sporten heb je in je leven allemaal beoefend?

Roger:
Voetbal, karate, boksen, ballet [grapje], Tae kwon do en een beetje fitness.

Maurice:
Wat is je absolute top in het bankdrukken en wat is de grootste armomvang die je ooit bereikt hebt?

Roger:
Het zwaarste gewicht dat ik ooit met bankdrukken omhoog heb geduwd is 220 kilo. Mijn armen zijn op zijn grootst 52 centimeter geweest.

Maurice:
Kun je een paar tips geven aan jonge sporters die net zoals jij graag sterk willen worden in het bankdrukken?

Roger:
French Press en dippen, maar dan wel zwaar, hebben mij enorm geholpen om sterker te worden in het bankdrukken. Volgens mij komt de meeste kracht toch uit de triceps en die heb ik altijd keihard aangepakt. Voor de beginnende sporters is het vooral ook belangrijk om de juiste houding op de bank aan te nemen, ga je erbij liggen als een slappe vaatdoek dan zul je waarschijnlijk nooit veel gewicht omhoog kunnen krijgen. Je moet echt je gehele lichaam goed onder spanning zetten en desnoods in de sportschool aan de fitness instructeur vragen of hij je de juiste houding wilt voordoen.

Maurice:
Jou armen zijn toch altijd je sterkste punt geweest, nietwaar? [Roger knikt bevestigend] Hoe kan een sporter die zijn biceps wil laten groeien tot de fameuze 50 centimeter grens deze het beste trainen?

Roger:
Alles wat flink moet groeien, moet ook goed gevoed worden. Als je tussen de 60 en 70 kilo weegt zul je waarschijnlijk nooit armen met een omvang van 50 centimeter bezitten. Het begint dus aan de eettafel, daarmee leg je de basis. Daarnaast zijn mijn favoriete oefeningen: Staand barbell curl en dumbbell curl. Ik voer de oefeningen altijd correct uit, door te zwaaien en te gooien haal je alleen maar de spanning van je biceps en onthoud je ze van de groeiprikkel. De biceps zijn maar kleine spiergroepen en laten zich makkelijk overtrainen, doe dus niet teveel en maak gebruik van de juiste techniek. De pomp is daarnaast ook belangrijk voor mij, dat is een teken dat de biceps vol met bloed zitten en dus goed getraind zijn. Ben je overtraind en heb je dus teveel gedaan dan zul je ook maar heel moeilijk dat pompgevoel krijgen en is het zaak om te rusten en je biceps helemaal te laten herstellen voordat je ze weer een volgende keer kunt aanpakken.

Maurice:
Hoe ziet je huidige trainingschema eruit?

Roger:
Maandag: Borst---Biceps---Triceps.
Dinsdag: Rug ---Schouders.
Woensdag: Boksen
Donderdag: Benen.
Vrijdag: Idem maandag.
Zaterdag: Boksen
Zondag: Rust.


Maurice:
Let je ook nog steeds op je voeding en kun je daar wat meer over vertellen? Bijvoorbeeld, wat kun je het beste eten als je spiermassa wilt ontwikkelen.

Roger:
Op het moment ben ik niet meer zo heel strikt wat voeding betreft, ik doe wel mijn best, maar het lukt me niet altijd om me aan de juiste regels te houden. Met supplementen probeer ik wel altijd de goede dingen binnen te krijgen. Koolhydraten hebben mij enorm geholpen om massa op te bouwen, ik gebruikte dan zo’n weightgain shake. Zo’n grote pot had ik dan binnen 1 week leeg, dat ging echt snel, maar groeien dat ik deed. Ook aminozuren heb ik altijd heel belangrijk gevonden, die neem ik nu nog steeds, voor en na de training. Als ik verder bij de Be-Fitshop ben luister ik veel naar Theo [Kurvers], want op bepaalde dingen heeft hij best een goede kijk en ik ben er nog altijd in geïnteresseerd.

Maurice:
Heb je vroeger een idool gehad, of iemand waar je echt tegenop keek?

Roger:
Ja, net als jij, Arnold natuurlijk! Verder keek ik nooit tegen iemand op, ja mijn vader, door hem ben ik met bodybuilding begonnen.

Maurice:
Welk advies wil je een jonge sporter of sportster meegeven die op het punt staat om met fitness te beginnen. Roger:
Rustig beginnen. Je niet de verkeerde dingen laten aanpraten. Alles heeft zijn tijd nodig. Je moet op de juiste manier begeleid worden, trainen, rusten en natuurlijk de juiste voeding nemen, vooral het laatste is heel belangrijk.

Maurice:
Wat is het leukste dat je in al die jaren in de sport hebt meegemaakt? Roger:
Het meedoen aan de wedstrijden, maar ook de voorbereidingen erop. De voorbereidingen kunnen heel zwaar zijn, maar de kameraadschap die je met de leden in een sportschool ontwikkeld tijdens zo’n voorbereiding en de band die je er met bepaalde mensen door krijgt maken het beslist de moeite waard. Als ik dan veel later, na zo’n wedstrijd, een videoband ervan bekijk, gaat het meteen weer kriebelen en besef je eigenlijk pas wat voor een leuke ervaring zo’n wedstrijd toch eigenlijk is.

Maurice:
Hoe zien je toekomstplannen eruit?

Roger:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Dat komt vooral omdat ik nooit zo ver vooruit probeer te kijken. Op het moment heb ik het gewoon prima naar mijn zin, eigenlijk heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Ik geef les in de sportschool van Paul Smeets, hij geeft mij mijn vrijheid en dat is precies wat ik nodig heb. Qua sport vind ik mezelf te oud om nog op wedstrijdniveau te kunnen meedraaien. Ik train nu lekker rustig voor mezelf. 2 x in de week boksen en 4 x per week bodybuilding is toch genoeg voor een oudje? Ja toch Maurice? En wat de toekomst verder brengt? Misschien kom ik jou later nog wel eens om raad vragen, dat kan toch, niet dan? [ met een brede grijns geeft Roger me een flinke vriendelijk bedoelde tik op mijn schouder].

Maurice:
Wil je verder nog iets kwijt aan “sportief” Nederland en de rest van Europa? Roger:
Als je het echt wilt en je een duidelijk doel voor jezelf stelt, lukt het je altijd. Besef wel dat alles zijn tijd nodig heeft en je topprestaties niet kunt overhaasten. Ik train al 22 jaar met gewichten en ik zie er nog steeds niet uit !!!!!!!!! [beide barsten we in lachen uit]

Maurice:
Roger, bedankt voor dit interview en de allerbeste wensen voor de toekomst!
 
ja was toch bb-er van de maand paar jaar geleden?
 
Cool stukje idd :)
 
f*cking ecto zei:
ja was toch bb-er van de maand paar jaar geleden?

ja idd dat was hij.

En idd wel een leuk stukje over die triceps training :)
 
Tja......heb hem eens in de flex gezien een jaar of wat terug....vondt hem daar niet echt imposant (waren d8 ik dezelfde foto's) ....terwijl hij er wel redelijk jong uitzag (niet afgebrand...60+ ofzo) Dus zo geweldig vondt ik hem toen niet....
En 180 kg bankdrukken is leuk...maar ik zie druk tog liever wat minder en daarbij er iets beter uitzien is voor mij belangrijker...
Maar goed...mischien heeft die Roger wel veel mensen begeleid...en een goede naam...ik ken hem verder niet, kan er dus verder ook weinig over zegggen.

gr rob
 
Heb er echt plezier aangehad om dit te lezen, idd cool stukje :p
 
wat een verschrikkelijk stukje zeg, te amateuristisch verteld.
Verder wel een beer die gast.
 
leuk stuk om te lezen...
 
Leuk om te lezen, dat amateuristische maakt het een beetje leuker vind ik.
 
leuk stukje :) waar koop je die broek van hem trouwens? :D
 
Als dit amateuristisch is, Wat noem je professioneel dan ?
Vertellen dat markus ruhl zijn gains te danken heeft aan de extra whey shake die hij iedere dag neemt ? :rolleyes: ;)



boogie zei:
wat een verschrikkelijk stukje zeg, te amateuristisch verteld.
Verder wel een beer die gast.
 
Vage opmerking rob, hij doelde gewoon op de amateuristische schrijfwijze moest je het niet helemaal vatten
 
Moen zei:
Vage opmerking rob, hij doelde gewoon op de amateuristische schrijfwijze moest je het niet helemaal vatten

ja oke misschien amateuristisch maar het is ook geen interview van de flex ofzo maar van de befitshop.

en btw ik vind hem echt vet :D dat is nou echt mijn streven :)
 
;) dont take it too serious, Ik bedoelde alleen dat dat er nooit proffessioneel geschreven wordt in BB bladen... :cool:

Moen zei:
Vage opmerking rob, hij doelde gewoon op de amateuristische schrijfwijze moest je het niet helemaal vatten
 
rob12345 zei:
;) dont take it too serious, Ik bedoelde alleen dat dat er nooit proffessioneel geschreven wordt in BB bladen... :cool:

en als je mijn reply leest dan zie je dat het niet uit een bb blad komt...
 
Neej dat weet ik.


pascalletjuhh zei:
en als je mijn reply leest dan zie je dat het niet uit een bb blad komt...
 
Hey,


Tsja...............................Brunssum ik kom al jaren bij jullie goede service en goede prijzen daar..............voor de rest binnenkort kom ik weer ens langs.


Groeten
 
Roland2 zei:
Hey,


Tsja...............................Brunssum ik kom al jaren bij jullie goede service en goede prijzen daar..............voor de rest binnenkort kom ik weer ens langs.


Groeten

Waar train je in parkstad?
 
Hoi,


Ik train bij Reuver (heerlerbaan) jij ook zo te zien (website).....................................ik weet zeker dat we elkaar wel eens gesproken hebben.


Groeten Roland
 
Back
Naar boven