Originally posted by wateengedoe2
SR, statistiek van lik-me-vestje noemden wij dat op de uni
Ik vind dat meer mensen moeite zouden moeten doen om gezonder te leven (ik geloof wel dat de meesten op dit board dit al doen). Niet alleen voor zichzelf maar ook voor de maatschappij (ter voorkoming van dure medische ingrepen etc.). Het is een feit dat rokers GEMIDDELD eerder doodgaan en ook GEMIDDELD meer aanspraak op de medische voorzieningen maken.
Maar in hoeverre ligt die fout bij de consument. Als ik in de supermarkt kijk bulkt het van de producten die stijf staan van vet en suiker, reclame campagnes duwen het iedereen door de strot, mensen worden gewoon half gehersenspoeld om al die vette zooi en zoete meuk te kopen.
Tuurlijk moet je mensen adviseren gezond te leven, maar als iemand ervoor kiest te roken is dat zijn keuze. Dan moet je ook de mensen die aardig drinken uitsluiten van verzekeringen, enz. die doen ook meer aanspraak op dure voorzieningen. Erger nog al die wintersporters die nooit sporten en 1x per jaar vrijwillig hun benen gaan breken. Ook uitsluiten.. zo blijf je bezig.. Je kan niet de een verwijten maken omdat die rookt, maar degene die vet vreet, teveel zuipt en wintersport geen verwijten maken..
En ja, rokers gaan eerder dood, maar in onze westerse wereld is stress een veel ergere doodsoorzaak, de ziekte van deze jaren is stress, burn out hier, burn out daar, dat kost pas geld.
Ik vind dat er belachelijk gedaan wordt over het anti roken, ze mogen geen concerten meer sponseren?? ahaa, waar gaat dat heen, maar amstel mag wel amstel live doen?? dat is gewoon krom.. het is een hype anti roken te zijn en dat wordt veel te veel in de extreme getrokken..
Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf nu 2 jaar gestopt na 8 jaar roken en veel, en ben ertegen, maar rokers worden hedendaag behandeld alsof ze melaats zijn..