XXL Nutrition

Rolmops voedingswaarde D

Bezoekers in dit topic

RookworstXL

Colossal Veteran
Elite Member
Lid geworden
22 aug 2021
Berichten
1.371
Waardering
2.225
Lengte
1m82
Massa
85kg
Is iemand het eens dat dit gelabeld wordt onder voedingswaarde D?


1644780088730.png


Oké er zit wat zout in, maar dit wegschrijven als een bigmac vind ik nu toch wel een paar bruggen te ver.
Eieren zijn dan weer A.

Naar mijn mening is dit A label voor in de cut en B voor het normale volk dat al genoeg zout haalt uit hun broodje martino.
 
Dat voedingslabel is ontworpen door Unilever en Campina. Althans, de voorloper (ik kies bewust logo).

images.jpeg
 

Wat uitleg over de score.

Je moet alles in perspectief zien.
Door de relatief grote hoeveelheid zout zou het slechter zijn.
Maar vergelijk t met gelijkwaardige producten met veel zout.
Noem maar salami... ook vet, ook zout, maar een slechtere keuze dan rolmops..
Want t is minder gezond vet.

Maar vergelijk ook een met gezouten rookvlees. Ook bremzout maar geen vet dus dat is in ene gezond met score a.
Terwijl de vis goede vetten bevat.
Nutriscore is niet een absoluut gegeven.

In de link geven ze voorbeelden net koeken. Bevat er een minder slechte vetten maar net zoveel vet (bijvoorbeeld door toevoeging van noten) dan is die in ene nutri B en die op roomboterbasis nutri D.
Dus A hoeft niet in een cut te passen en misschien past D er wel in.

Net zoals gezouten en ongezouten noten. Maakt dat beetje zout dan echt zoveel uit in een cut? Je hebt ook zout nodig.

Dus relativeren.
Gewoon lekker rolmops eten. :)
 
En zout is niet slecht, te veel zout icm hoge bloeddruk is slecht.
 
Die score is heel beperkt. Bij de nutri score wordt een rolmops niet vergeleken met een chocoladereep of frikandel. Ze hebben dit waarschijnlijk met andere visproducten vergeleken, een dan is het misschien één van de slechtere keuzes qua kcal/zout, maar nog steeds prima want bijna alle vis is wel gezond...

En zout is niet slecht, te veel zout icm hoge bloeddruk is slecht.
Maar een groot deel van de bevolking heeft overgewicht/hoge bloeddruk en dus is het wel algemeen goed advies om zoutinname te beperken. Niet zo gek dat zo'n score dat meeweegt.
 
En zout is niet slecht, te veel zout icm hoge bloeddruk is slecht.

Ja precies, hoe kom je dan aan waarde D?

-> Ja maar als je een hele pot op eet zit je aan 10g zout.

--> een hele box eieren opeten lijkt mij ook niet goed voor de cholesterol?
 
Er is ergens wel een docu te vinden over gezondheidslabels van fabrikanten. Dan snap je waarom de labels niet altijd kloppen, heeft te maken met de winst die ze op dat product maken.

Ps. Ik denk niet dat iemand een hele pot rolmops weghapt op een dag.
 
Heb het enkele maanden geleden er nog met een professor voedingskunde over gehad dat zout wordt afgedaan als de boeman bij die nutriscore.
Ze ging akkoord, maar het is eerder een richtlijn voor mensen die niks van voeding kennen en zo meer bewust worden over wat ze eten, dan absolute wetenschap.
 
Fuck nutriscore, fuck zoutinname. Eet gewoon die rolmops, prima voedingswaarde.
 
Back
Naar boven