MuscleMeat

romanian deadlift

Bezoekers in dit topic

LangeMan

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
4 aug 2003
Berichten
7.426
Waardering
24
Lengte
1m98
Massa
127kg
Vetpercentage
15%
Ben er sinds gister achter dat ik romanian deadlifts doe, ben nu de gewone gaan doen. (was wel een beetje een klap voor mijn ego omdat ik bij deze een stuk minder kilo's kan LOL)

Maar goed, de persoon die mij de normale deadlift heeft aangeleerd zei dat de romanian deadlift een onderrug verneuker is. Hoe zijn jullie meningen hierover ?
 
Bull, mits je hem goed uitvoert.. Heerlijke oefening voor je hamstrings. De stiffed-leg deadlift vind ik daarintegen wel k*t voor m'n onderrug..
 
Hoezo zou de Romanian Deadlift k*t voor je onderrug zijn?
 
RDL maakt je onderrug juist sterker.
maar als jij niet eens het verschil tussen een conventionele DL en een RDL weet , zou ik eerst maar meer kennis vergaren voor je dit soort oefeningen gaat doen.
anders kan het je onderrug wel eens flink vernken.
 
hmm raden jullie dan eerder de romanian deadlift aan?? Ik deed namelijk de stiff legged deadlift.. werkt tot dusver goed voor mij , doe em wel nog nie zolang , ma ik voel et toch altijd aan men hamstrings.
 
RDL maakt je onderrug juist sterker.
maar als jij niet eens het verschil tussen een conventionele DL en een RDL weet , zou ik eerst maar meer kennis vergaren voor je dit soort oefeningen gaat doen.
anders kan het je onderrug wel eens flink vernken.

ik heb het op internet nagezocht en ik doe hem precies goed als ik hem romanian doe en ik doe hem al jaren, me rug is perfect

normale deadlift heb ik gister van een ervaren bb'er geleerd (en alsnog even op internet de uitvoering nagelezen)
 
Ik ben een grote fan van de RDL, het is volgens mij de enige oefening die je hamstrings echt op hun waarde test, heel mijn achterkant doet er altijd pijn van. De SLDL doet dit ook, maar is idd slecht voor je onderrug.
 
Ik ben een grote fan van de RDL, het is volgens mij de enige oefening die je hamstrings echt op hun waarde test, heel mijn achterkant doet er altijd pijn van. De SLDL doet dit ook, maar is idd slecht voor je onderrug.

ik voel de romanian vooral in mijn onderrug, ontploft gewoon zowat daarna :D
 
Die pak ik ook wel eens, vaak met grips. Maar merk eigenlijk niks van de onderrug. Als je onderrug niet sterk genoeg is kan je hem gaan merken misschien. Of als je puur je rug elke keer helemaal uitstrekt en het gewicht lockt. Ik lock het gewicht niet -> puur voor hamstrings dan.

Mijn hamstrings verschillen iets in sterkte (bij veel mensen zo). Daarvoor moet je wel goed oppassen vind ik bij deze oefening.
Ow en zorg dat je quads en hamstrings lang genoeg zijn eventueel een tijd rekken, mijne waren fors verkort. Zorg dat je met je vingers je tenen aan kunt raken met gestrekte benen...
 
ik voel de romanian vooral in mijn onderrug, ontploft gewoon zowat daarna :D


Dan doe je toch iets niet helemaal goed.

De onderrug word in z'n normale lordotische houding gehouden terwijl de beweging gebeurd door ham en glute. Je stopt als je maximale bewegingsuitslag in de heup heb behaald zonder de rug te ronden dus voordat de erector concentrisch/eccentrisch in aktie komt. De erector is alleen isometrisch aktief om de lordose te bewaren..

Als je toch het gevoel heb dat je onderrug ontploft dan heb je of een hele zwakke onderrug of een verkeerde uitvoering
 
Dan doe je toch iets niet helemaal goed.

De onderrug word in z'n normale lordotische houding gehouden terwijl de beweging gebeurd door ham en glute. Je stopt als je maximale bewegingsuitslag in de heup heb behaald zonder de rug te ronden dus voordat de erector concentrisch/eccentrisch in aktie komt. De erector is alleen isometrisch aktief om de lordose te bewaren..

Als je toch het gevoel heb dat je onderrug ontploft dan heb je of een hele zwakke onderrug of een verkeerde uitvoering

Ik denk dat het dan toch aan de uitvoering ligt aangezien mijn onderrug vrij groot is ten opzichte van de rest.

Ik ga komende week maar eens goed aan de vorm werken, beginnend met de normale deadlift.
[Link niet meer beschikbaar]
 
Ik ben een grote fan van de RDL, het is volgens mij de enige oefening die je hamstrings echt op hun waarde test, heel mijn achterkant doet er altijd pijn van. De SLDL doet dit ook, maar is idd slecht voor je onderrug.

SLDL is ook prima , als je em maar goed doet.
niet te zwaar gewicht nemen.
 
SLDL is een erectorsloper. De filamenten worden onder zware belasting zover uitelkaar getrokken dat er blessures kunnen onstaan.

Vooral als je ook nog eens op een bankje oid gaat staan waardoor de bewegingsuislag nog groter word.

Als je ham/glute wil trainen gewoon bij de RDL blijven, als je erector wilt trainen erectorcrunches od doen (round back goodmorning is ook geschikt)
 
Hoe ver mag je gaan bij een RDL? Stang tot halverwege (of 3/4) van je schenen (rug ongeveer parallel aan de grond) toch?
En wat is het grote verschil met de SLDL? Het feit dat je bij de SLDL dieper gaat, dat je je rug rondt (las ik ergens) als je lager komt, of wat? Ik vind de voorbeelden op internet nogal op elkaar lijken.... En de Good Morning lijkt mij gewoon een RDL met de stang op je traps.
 
Hoe ver mag je gaan bij een RDL? Stang tot halverwege (of 3/4) van je schenen (rug ongeveer parallel aan de grond) toch?
En wat is het grote verschil met de SLDL? Het feit dat je bij de SLDL dieper gaat, dat je je rug rondt (las ik ergens) als je lager komt, of wat? Ik vind de voorbeelden op internet nogal op elkaar lijken.... En de Good Morning lijkt mij gewoon een RDL met de stang op je traps.

http://www.bodybuilding.com/fun/issa63.htm
 
Hoe ver mag je gaan bij een RDL? Stang tot halverwege (of 3/4) van je schenen (rug ongeveer parallel aan de grond) toch?
En wat is het grote verschil met de SLDL? Het feit dat je bij de SLDL dieper gaat, dat je je rug rondt (las ik ergens) als je lager komt, of wat? Ik vind de voorbeelden op internet nogal op elkaar lijken.... En de Good Morning lijkt mij gewoon een RDL met de stang op je traps.

Hoever je KAN gaan hangt van de lenigheid van de spieren af, maar je moet stopen op het moment dat je voelt dat het beken maximaal gekanteld is. Dit betekend voor sommigen dat de stang net onder de knie komt en voor anderen dat ze bijna de grond zullen raken, maar belangrijkste is dat je NIET je onderrug gaat ronden

Zodra je merkt dat je je rug moet gaan ronden m het gewicht verder te laten zakken stop je dus.

Het grote verschil zit dus idd in het ronden van je rug

[Afbeelding niet meer beschikbaar]




De gewone GM lijkt wat spierwerking/beweging aangaat idd op de RDL.
 
Thanks 3XL, het is me helemaal duidelijk.
 
SLDL is een erectorsloper. De filamenten worden onder zware belasting zover uitelkaar getrokken dat er blessures kunnen onstaan.

Vooral als je ook nog eens op een bankje oid gaat staan waardoor de bewegingsuislag nog groter word.

Als je ham/glute wil trainen gewoon bij de RDL blijven, als je erector wilt trainen erectorcrunches od doen (round back goodmorning is ook geschikt)

ligt eraan hoe zwaar het gewicht is wat je neemt.
met relatief lichte gewichten kun je ver gaan met de SLDL.
ik heb SLDL 7 maanden in m,n schema gehad en nooit blesure of pijn gehad.
 
Back
Naar boven