Fitness Seller

Rotator cuff ?

Bezoekers in dit topic

Whiplash87

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
8
Lengte
1m83
Massa
80kg
Vetpercentage
12%
Beste leden,

Ik deel even mijn verhaal met als doel nuttige informatie te verkrijgen betreffende mijn aanhoudende blessure.

Ik sukkel intussen al anderhalf jaar met een schouderblessure. Volgens de arts een ontsteking van de rotator cuff. 18 sessies kine gevolgd voor het versterken van mijn schouder. Dit hielp echter niet en de pijn bleef aanwezig tijdens het trainen.

om deze reden (+ persoonlijke omstandigheden) fitness links laten liggen gedurende een half jaar.
Sinds 2 weken ben ik opnieuw in de sportschool te vinden in de hoop volledig verlost te zijn van de schouderblessure. Echter is dit niet het geval. Na 6 maand “rust” nog steeds dezelfde klachten dan anderhalf jaar terug.

Omschrijving van de klachten:
-Bij benchpress: pijn voorkant schouder
-Bij shoulderpress: pijn voorkant schouder
-Bij bicep curls: pijn biceps (in de plooi van m’n arm)
-Bij lat pulldown: pijn biceps + pijn achterkant schouder
-Fly’s: Pijn achterkant schouder + biceps

Kan iemand zich hier in vinden qua klachten? Is het mijn rotator cuff of eerder bicep tendinitis?
Zijn er oefeningen of strenches die de klachten kunnen verbeteren?
Is het verstandig om door te trainen? De pijn is niet heel erg maar wel “zeurend”. In het dagelijkse leven, weinig of geen last.

Ik apprecieer ten zeerste alle info/tips.
Alvast enorm bedankt!

Groeten
Cedric

En deze doe ik ook endo/exorotatie...ik doe echter geen x-aantal reps/sets, echter een isometrische hold, voel ik beter op de plek waar ik het zou moeten voelen.

Screenshot_20240203_160637_Gallery.jpg

Screenshot_20240203_160556_Gallery.jpg

Kan iemand zich hier in vinden qua klachten? Is het mijn rotator cuff of eerder bicep tendinitis?
Mogelijk beide, maar ik geef mijn mening graag weg voor een echt deskundig oordeel.

Ik heb deze problematiek al lang geleden -bijna volledig- onder controle gekregen. (soms speelt het nog wel eens op)
Wat mij heeft "genezen"?

In de eerste instantie:
- Externe rotatie bewegingen met banden of dumbells voor hogere reps (15-30)
Denk aan L-laterals en L-flyes

- Face pulls. (die met externe rotatie er in)

Later, toen het een stuk beter ging:

- Aanzienlijk sterker worden in overhead press bewegingen in verhouding tot de bench press.
Blijkbaar is een kracht onbalans tussen verticale en horizontale push bewegingen ook een oorzaak op termijn.

- Schrik niet: Weighted Dips.
Wel de pec-variant, dus met een greep die breder is dan schouderbreedte en het lichaam wat voorover gebogen.

Wat de stretches betreft, er zijn legio goede oefeningen die je uit kunt proberen. Kwestie van flink googlen.

Is het verstandig om door te trainen? De pijn is niet heel erg maar wel “zeurend”. In het dagelijkse leven, weinig of geen last.
Ik train er eigenlijk al jaren "om heen", d.w.z. ik doe oefeningen waarvan ik weet dat mijn schouders ze tolereren. Dat werkt voor mij.
Lichte pijntjes zijn er af en toe wel, maar het zijn geen showstoppers zeg maar.
Helemaal er van af komen gaat toch niet meer lukken.

"Door de pijn heen trainen" raad ik dan weer met klem af, dus elimineer vooral de bewegingen die acuut pijn geven.
Voor mij is dat bijvoorbeeld de close grip upright row.
Die zwaar doen is voor mij een garantie op een blessure die weken tot maanden gaat duren.

Ik herken het...heb er ook last van...plan van aanpak:
- probeer er achter te komen wat je nu precies hebt...ik ben bij verschillende fysio's geweest...en helaas trekken ze verschillende conclusies hetgeen ook niet ech hulpzaam is...heb je eens een echo laten maken? Dat kan bij een fysio en daarop is veel te zien en word vergoed als je aanvullend verzekerd bent in het kader van een reguliere behandeling.
- blijf door trainen...echter pas volume, intensiteit en frequentie aan.
- experimenteer met gripwijdte bij het bankdrukken, partial reps en varianten in het bankdrukken Concreet betekend dit probeer eens een smallere greep en doe een floorpress of boardpress zodat de halter niet op de borst komt en je schouders minder belast worden. En train eens met dumbbells (unilateraal) en hou daarbij een neutrale stand van je handen aan (handpalen wijzen naar elkaar toe). Heb je een swissbar/footballbar ter beschikking, probeer deze dan eens uit.Doe regulier benchpress 1x per week en een 2e training een van die varianten.
- laat overheadpress even voor wat het is en doe ook geen andere schouderoefeningen zoals frontraises of sideraises...doe i.p.v. hiervan een "full can exercise" een soort hybride van een front en sideraise in een hoek van 30-45 graden...ga tot schouderhoogte, liever even niet boven het hoofd.
- doe vooral veel rows, alle soorten rows zijn ok...barbell-, dumbbell-, cable-, bandrows....leg de nadruk meer op volume en minder op intensiteit. Ook facepulls en bandpull aparts zijn aanbevelenswaardig
- doe exo/endoratie oefeningen, genoeg voorbeelden op internet te vinden.
- ga op je buik liggen hou je armen naast je en til je schouders/,armen van de grond...kan eventueel met zeer licht gewicht.
- doe rekoefeningen met een stok/bezem...ook hier voorbeelden genoeg op internet te vinden.
- vermijd absoluut oefeningen als neckpress, latt pull down waarbij je de stang in de nek trekt, en upright rows. Ook met dips zou ik voorzichtig zijn.
- doe je altijd goed opwarmen, gebruik een warmingupgel en doe koelen na het trainen d.m.v. koucomplexen.

Probeer een manier te vinden waarbij je met de minst mogelijke pijn kunt trainen. Van niets doen word het meestal ook niet echt beter. Dan...hoe belangrijk is regulier bankdrukken voor je? Ik doe zelf nog graag aan bankdrukwedstrijden en derhalve is stoppen voor mij geen optie...als je echter geen powerlifter bent zijn er wellicht varianten van het bankdrukken die de schouders minder belasten.

Laatst bewerkt:
Mogelijk beide, maar ik geef mijn mening graag weg voor een echt deskundig oordeel.

Ik heb deze problematiek al lang geleden -bijna volledig- onder controle gekregen. (soms speelt het nog wel eens op)
Wat mij heeft "genezen"?

In de eerste instantie:
- Externe rotatie bewegingen met banden of dumbells voor hogere reps (15-30)
Denk aan L-laterals en L-flyes

- Face pulls. (die met externe rotatie er in)

Later, toen het een stuk beter ging:

- Aanzienlijk sterker worden in overhead press bewegingen in verhouding tot de bench press.
Blijkbaar is een kracht onbalans tussen verticale en horizontale push bewegingen ook een oorzaak op termijn.

- Schrik niet: Weighted Dips.
Wel de pec-variant, dus met een greep die breder is dan schouderbreedte en het lichaam wat voorover gebogen.

Wat de stretches betreft, er zijn legio goede oefeningen die je uit kunt proberen. Kwestie van flink googlen.

Ik train er eigenlijk al jaren "om heen", d.w.z. ik doe oefeningen waarvan ik weet dat mijn schouders ze tolereren. Dat werkt voor mij.
Lichte pijntjes zijn er af en toe wel, maar het zijn geen showstoppers zeg maar.
Helemaal er van af komen gaat toch niet meer lukken.

"Door de pijn heen trainen" raad ik dan weer met klem af, dus elimineer vooral de bewegingen die acuut pijn geven.
Voor mij is dat bijvoorbeeld de close grip upright row.
Die zwaar doen is voor mij een garantie op een blessure die weken tot maanden gaat duren.
Top! Hier ben ik wat mee. Enorm bedankt voor uw ervaring te delen. Ik ga uw aanbevolen oefeningen zeker een kans geven

- probeer er achter te komen wat je nu precies hebt...ik ben bij verschillende fysio's geweest...en helaas trekken ze verschillende conclusies hetgeen ook niet ech hulpzaam is...heb je eens een echo laten maken? Dat kan bij een fysio en daarop is veel te zien en word vergoed als je aanvullend verzekerd bent in het kader van een reguliere behandeling.
- experimenteer met gripwijdte bij het bankdrukken, partial reps en varianten in het bankdrukken Concreet betekend dit probeer eens een smallere greep en doe een floorpress of boardpress zodat de halter niet op de borst komt en je schouders minder belast worden. En train eens met dumbbells (unilateraal) en hou daarbij een neutrale stand van je handen aan (handpalen wijzen naar elkaar toe). Doe regulier benchpress 1x per week en een 2e training een van die varianten.
- laat overheadpress even voor wat het is en doe ook geen andere schouderoefeningen zoals frontraises of sideraises...doe i.p.v. hiervan een "full can exercise" een soort hybride van een front en sideraise in een hoek van 30-45 graden...ga tot schouderhoogte, liever even niet boven het hoofd.
- doe vooral veel rows, alle soorten rows zijn ok...barbell-, dumbbell-, cable-, bandrows....leg de nadruk meer op volume en minder op intensiteit. Ook facepulls en bandpull aparts zijn aanbevelenswaardig
- ga op je buik liggen hou je armen naast je en til je schouders/,armen van de grond...kan eventueel met zeer licht gewicht.
- doe rekoefeningen met een stok/bezem...ook hier voorbeelden genoeg op internet te vinden.
- vermijd absoluut oefeningen als neckpress, latt pull down waarbij je de stang in de nek trekt, en upright rows. Ook met dips zou ik voorzichtig zijn.
- doe je altijd goed opwarmen, gebruik een warmingupgel en doe koelen na het trainen d.m.v. koucomplexen.

Probeer een manier te vinden waarbij je met de minst mogelijke pijn kunt trainen. Van niets doen word het meestal ook niet echt beter. Dan...hoe belangrijk is regulier bankdrukken voor je? Ik doe zelf nog graag aan bankdrukwedstrijden en derhalve is stoppen voor mij geen optie...als je echter geen powerlifter bent zijn er wellicht varianten van het bankdrukken die de schouders minder belasten.

- experimenteer met gripwijdte bij het bankdrukken, partial reps en varianten in het bankdrukken Concreet betekend dit probeer eens een smallere greep en doe een floorpress of boardpress zodat de halter niet op de borst komt en je schouders minder belast worden. En train eens met dumbbells (unilateraal) en hou daarbij een neutrale stand van je handen aan (handpalen wijzen naar elkaar toe). Heb je een swissbar/footballbar ter beschikking, probeer deze dan eens uit.Doe regulier benchpress 1x per week en een 2e training een van die varianten.

Hej, enorm bedankt voor uw reactie!
Ik heb een echo laten nemen van mijn schouder. Daar bleek een slijmbeursontsteking uit te komen alsook enkele minieme scheurtjes die niet veel te betekenen hebben. Geen idee of dit ook de pijn in m’n biceps verklaard. Ik overweeg een 2nd opinion.
Ik ga uw raad zeker opvolgen en testen hoe mn oefeningen mn schouderpijn het minst beïnvloeden

Hej, enorm bedankt voor uw reactie!
Ik heb een echo laten nemen van mijn schouder. Daar bleek een slijmbeursontsteking uit te komen alsook enkele minieme scheurtjes die niet veel te betekenen hebben. Geen idee of dit ook de pijn in m’n biceps verklaard. Ik overweeg een 2nd opinion.
Ik ga uw raad zeker opvolgen en testen hoe mn oefeningen mn schouderpijn het minst beïnvloeden
Graag gedaan, je hebt ook van anderen goede adviezen gekregen...doe er je vooordeel mee, we praten uit eigen ervaring. Helaas bestaat er niet zoiets als DE manier om je problemen op te lossen...het schoudergewricht is zoals je beslist weet het meest complexe gewricht van het menselijk lichaam. Je zult vooral veel geduld nodig moeten hebben en veel moeten experimenteren waar je baat bij hebt en dat, beste Cedric werkt voor iedereen anders. En ga voor die 2nd opinion!!! 👊👍 en hou ons op de hoogte hoe e.e.a. gaat..leerzaam voor ons allen!😊

Graag gedaan, je hebt ook van anderen goede adviezen gekregen...doe er je vooordeel mee, we praten uit eigen ervaring. Helaas bestaat er niet zoiets als DE manier om je problemen op te lossen...het schoudergewricht is zoals je beslist weet het meest complexe gewricht van het menselijk lichaam. Je zult vooral veel geduld nodig moeten hebben en veel moeten experimenteren waar je baat bij hebt en dat, beste Cedric werkt voor iedereen anders. En ga voor die 2nd opinion!!! 👊👍 en hou ons op de hoogte hoe e.e.a. gaat..leerzaam voor ons allen!😊
Dat zal ik zeker doen! Nogmaals bedankt. En een fijn weekend

Beste leden,

Ik deel even mijn verhaal met als doel nuttige informatie te verkrijgen betreffende mijn aanhoudende blessure.

Ik sukkel intussen al anderhalf jaar met een schouderblessure. Volgens de arts een ontsteking van de rotator cuff. 18 sessies kine gevolgd voor het versterken van mijn schouder. Dit hielp echter niet en de pijn bleef aanwezig tijdens het trainen.

om deze reden (+ persoonlijke omstandigheden) fitness links laten liggen gedurende een half jaar.
Sinds 2 weken ben ik opnieuw in de sportschool te vinden in de hoop volledig verlost te zijn van de schouderblessure. Echter is dit niet het geval. Na 6 maand “rust” nog steeds dezelfde klachten dan anderhalf jaar terug.

Omschrijving van de klachten:
-Bij benchpress: pijn voorkant schouder
-Bij shoulderpress: pijn voorkant schouder
-Bij bicep curls: pijn biceps (in de plooi van m’n arm)
-Bij lat pulldown: pijn biceps + pijn achterkant schouder
-Fly’s: Pijn achterkant schouder + biceps

Ik apprecieer ten zeerste alle info/tips.
Alvast enorm bedankt!

Groeten
Cedric
Ik train al wat jaren, en ga ook meermaals per jaar voor sportmassage. en verder alles goed rekken en strekken en de eerdere video's ook gebruik ik moves banden. dit alles scheelt ENORM in blessureleed

Deze beide heren brengen het leuk...goede rekoefeningen met gymstick of eenvoudige bezemsteel 👍

Zonder je topic te willen vervuilen een laatste tip

Aanbevolen...de shoulderstretcher of shoulderpulley!!!
Deze zijn overigens ook in verschillende sterktes verkrijgbaar (nee, ik word niet gesponsord ;) )

Deze krijg je voor minder dan 10 euro!

1707659776588.png

- Zet een gymbal/fitnessbal of gewoon een stoel tegen een deur zodat je met je gezicht van de deur wegkijkt.
- Pak met beide handen een hendel van de schouder katrol en plaats je armen voor je.
- Trek met je goede arm de stretcher naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de geblesseerde arm boven je hoofd wordt getrokken.
- Trek de arm zo hoog mogelijk, maar zonder pijn te forceren.
- Houd dit 5 seconden vast en herhaal 10 keer. Bouw dit rustig op tot 10 seconden en 20 herhalingen.
- Diverse oefeningen mogelijk!

Zonder je topic te willen vervuilen een laatste tip

Aanbevolen...de shoulderstretcher of shoulderpulley!!!
Deze zijn overigens ook in verschillende sterktes verkrijgbaar (nee, ik word niet gesponsord ;) )

Deze krijg je voor minder dan 10 euro!

1707659776588.png

- Zet een gymbal/fitnessbal of gewoon een stoel tegen een deur zodat je met je gezicht van de deur wegkijkt.
- Pak met beide handen een hendel van de schouder katrol en plaats je armen voor je.
- Trek met je goede arm de stretcher naar beneden. Dit zorgt ervoor dat de geblesseerde arm boven je hoofd wordt getrokken.
- Trek de arm zo hoog mogelijk, maar zonder pijn te forceren.
- Houd dit 5 seconden vast en herhaal 10 keer. Bouw dit rustig op tot 10 seconden en 20 herhalingen.
- Diverse oefeningen mogelijk!
Thx voor alles man! Ten zeerste geapprecieerd

Had vroeger rond mijn 20ste ook last van schouderpijn, dit meestal de dagen na mijn trainingen. Dat kwam ook omdat ik als een josti 3x per week benchpreste
Iedereen inclusief fysio adviseerde meer external shoulder oefeningen aan, wat ik ook deed met amper resultaat.
Na 4 jaar sukkelen zelf gevonden dat mijn serratus anterior achter liep, een shoulder stabilizer.
Plate raises hebben dit probeem 100% opgelost voor mij.
Doe nog steeds af en toe plate raises voor press oefeningen.

Ik ben jaren een zieke gamenerd geweest en ik heb mn schouders daardoor echt verpest en heb dezelfde symptomen gehad als jij. Ik heb nu vrijwel alle mobiliteit terug en ik heb geen pijn met de meeste oefeningen (behalve benchpress met barbell). Wat voor mij het allermeeste hielp is het trainen van de Rear Delts. Op alle manieren mogelijk. En die spiertjes die er in de buurt zitten ook. Die schouders moeten naar achteren en naar beneden. En al die push bewegingen komen vanuit de achterkant van de schouder. Ik heb een kanaal op youtube wat mij goede inzichten gaf en het probleem anders benaderde dan andere fysiotherapeuten.
is een video van het kanaal. Hij heeft meerdere leerzame videos.

Ik denk dat voor mij de volgende stap de Serratus Anterior is.

Succes en laat me weten als je hier wat aan hebt gehad

Ik heb ook al een paar maanden schouderpijn, twijfel tussen rotator cuff probleem en biceps tendinitis.
De bicepspees van de lange kop is een beetje de blinde darm van de schouder (dat is de reden dat hij de orthopeed vaak wordt verplaatst of doorgeknipt), vaak speelt hij een rol al pijngenerator bij een verminderde werking binnen de schouderspieren. Wij zijn ondertussen als klinici geneigd bij schouderproblematiek, indien er geen trauma aan vooraf is gegaan, steeds minder vaak naar een specifieke structuur te kijken.
Veel van de pezen werken nauw samen om de relatief grote schouderkop in het kleine kommetje te sturen, waarbij precisie geboden is gezien de anatomie van het gewricht.

Een structuurdiagnose is vaak moeilijk/niet te maken en vaak op zichzelf onvoldoende van belang omdat het beleid hierdoor niet wordt veranderd. Om deze reden zijn we als clinici hier al een tijdje van veel structuurdiagnoses afgestapt en noemen we veruit de grootste groep schouderklachten (+-85%) subacromial pain syndrome(SAPS) ofwel Rotator Cuff Related Shoulder Pain (RCRSP) of als we wat verder teruggaan in de tijd "Impingement".

Een lichamelijk onderzoek, waarbij wordt gekeken of er balans is binnen de schouder en de juiste sturing helpt je als patient en therapeut vele malen meer binnen je weg naar herstel.

Laatst bewerkt:
En wat bedoel je precies met een klinisch onderzoek? MRT/MRI?

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven