AndroidHealthClinic

rounded back oefeningen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

maurice86

Ripped Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
22 sep 2003
Berichten
3.719
Waardering
31
eerst dacht ik altijd dat deze slecht waren, al lees ik wel eens dat ze toegepast worden. Zie het op strongman ook wel eens, en dacht daarom dat het misschien gewoon adaptatie van het lichaam is zodat het er tegen kan. Zijn ze nou goed of slecht, en als ze goed zijn wat voor oefeningen zijn er?
 
ze zijn goed om uw onderrug steviger te maken
zelfs lichte deadlifts kunt ge met gebogen rug doen...
maar niet te ver gaan hierin natuurlijk
 
SLDL's, round back GM's zoals Eduardjansen al zegt, maar het veiligst is altijd nog de back extension omdat die geen druk zet op de intervertebrale wervels, en juist voor tractie zorgt in de rug wat de gezondheid van je rug ten goede komt. Met die oefening kun je dus de erector maximaal belasten, en als je er het goede apparraat voor hebt kun je ook nog de glutes / hams uit de beweging halen door de voorkant van de heup (crista Illiaca) op zn plaats te houden :)
 
cresta Illiaca zit toch aan de zijkant van de heup (de botrand die uitsteekt)? Voorste deel is de symphisis Pubica (kraakbeen aanhechting van twee helften van het bekken), naar mijn idee.
 
oke nu ik dus weet dat het niet perse slecht is, hoe kan je het beste de belasting opbouwen? En hoe komt het dan dat sommige mensen zo lelijk door hun rug gaan af en toe?
 
builderB zei:
cresta Illiaca zit toch aan de zijkant van de heup (de botrand die uitsteekt)? Voorste deel is de symphisis Pubica (kraakbeen aanhechting van twee helften van het bekken), naar mijn idee.

Ik bedoel dus het insertiepunt van de obliques internus, dat is bij de crista iliaca. Dat stuk lig je op als je op de buik ligt. Volgens mij zou het niet fijn zijn wanneer je op je symphisis pubica ligt omdat dat bij je geslachtsdeel is :D
 
maurice86 zei:
oke nu ik dus weet dat het niet perse slecht is, hoe kan je het beste de belasting opbouwen? En hoe komt het dan dat sommige mensen zo lelijk door hun rug gaan af en toe?

Mensen gaan waarschijnlijk door hun rug bij gebrek aan intra abdominale druk, of verkeerde bewegingen. Een combinatie van flexie en rotatie in de wervelkolom is bijv heel erg blessuregevoelig. Denk dat je bij round back oefeningen ook altijd goed moet voorspannen voordat je lift. Verder licht ermee beginnen en langzaam aan opbouwen.
 
jep, want bvb atlas stones kan je gewoon niet met een rechte rug. en die gekken heffen toch ook soms meer dan 160kg op die manier
 
Back
Naar boven