MuscleMeat

RSI en trainen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Marc W

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
10 feb 2004
Berichten
2.322
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
85kg
Tja ik ben dus computer nerd en ik heb last van RSI, da's die pijn in bepaalde spiertjes die je krijgt als je te veel op de computer werkt. Het is niet super erg, maar wel zo dat ik nu dus alleen aan de PC zit als ik werk. Maar de logische vraag is dus, kan je je armen e.d. trainen met wat pijntjes als gevolg van te veel met de computer werken? Zijn het hele andere spieren die je bij de training gebruikt, of is er toch een verband?
 
lijkt mij geen probleem, krtachttraining is geen statische belasting volgens mij. :)

En dat is juist hetgeen waardoor rsi ontstaat :)
 
Interessante vraag Marc W.
Belemmert RSI groei van de getroffen spieren?
 
Bij mij werkte het eerder anders om, training van bv traps, triceps en nekspieren hadden een verergering van de rsi tot gevolg.
Of in iedergeval het werd gevoeliger, dus meer tintelingen etc.
En dan niet terwijl ik aan het trainen was maar de dagen erna.
 
Kijk rsi is volgens mij te voorkomen door te trainen, ik werk namelijk al 10 jaar elke dag 8.30 u op de pc + savonds nog ne uur of twee.

Door het trainen blijven de spieren in goede werking, hebben ze geen tijd om slijtage te vertonen door lamheid.

Dit is toch enigsinds mijn mening, graag uw opmerkinge gasten
 
Da valt te zien hoe dat je jouw spieren traint. Als je de spieren op uithouding traint kan je denk ik wel RSI voorkomen.
 
Sniperken zei:
Kijk rsi is volgens mij te voorkomen door te trainen, ik werk namelijk al 10 jaar elke dag 8.30 u op de pc + savonds nog ne uur of twee.

Door het trainen blijven de spieren in goede werking, hebben ze geen tijd om slijtage te vertonen door lamheid.

Dit is toch enigsinds mijn mening, graag uw opmerkinge gasten


Ik heb precies hetzelfde, zit ook de hele dag achter de PC voor mijn werk en vaak ook 's avonds maar nooit geen last van RSI.
Collega van mij heeft wel last in zijn schouder en moet daarvoor fitness-oefeningen doen. Als hij die 2 weken lang niet doet krijgt hij spontaan weer last.
 
RSI is geen diagnose maar verklaart eigenlijk hoe de klacht is ontstaan. Maar voor de duidelijkheid RSI wordt in de medische sector niet meer gebruikt het heet nu KANS (Klachten Aan Nek en Schouderregio).

Maargoed, KANS is een duidelijk voorbeeld van een overbelastingsklacht. Het lichaam heeft een bepaalde belasting die het aankan maar door een piekbelasting (veelvuldig is dat het lange computeren...) ontstaat er een overbelasting.
En bij een overbelasting ontstaat er zoals in alle gevallen een blessure. Alleen is hier dus niet echt een duidelijk trauma aanwezig, zoals bij het door je enkel gaan.

Om even terug te komen op je vraag. Kan je gewoon blijven trainen. Zoals ik net al zei is het een overbelastingsklacht en moet je er dus voor waken dat je niet blijft overbelasten. Ook is het bij blessures zo dat je ze de eerste weken rust geeft om goed te herstellen. Daarna wanneer je de eerste behoefte aan rust hebt gegeven kan je de specifieke training van die spieren oppakken om zo in het vervolg overbelasting te voorkomen.

Dan was er nog de vraag van Suicide Sid of KANS (RSI) de groei kan belemmeren. Als de klacht puur een overbelastingsklacht is dan heeft dat invloed op de groei van de spieren. De pijnlijke getroffen spieren zijn pijnlijk omdat ze zijn overbelast en niet hersteld. Het niet herstellen heeft firect invloed op de groei (hypertrophy) van het spierweefsel.
Even voor de duidelijkheid verwar dit bovenstaande verhaaltje niet met spierpijn!Dus dat als je spierpijn nog hebt dat je dan overbelast en niet meer mag trainen. Dat is dus niet zo. Deze pijn is grofweg gezegd van een andere orde....

Succes,
The_Oak
 
Laatst bewerkt:
Gewoon minder achter de computer en meer in naar de sportschool :)
 
Ik heb zelf zwaar extreme rsi in mijn onderarmen gehad, totdat ik zelfs niet meer kon eten (kreeg mijn eetlepel niet meer naar mijn mond toe). Ik ben OVERAL geweest: Dokter, fysiotherapeut, mensendieck, neuroloog, chiropractor, rsi-centra, psycholoog en ga zo maar door... niemand kon wat vinden of ontdekken...
de dokter begint te zeuren dat 't tussen je oren zit, er kan immers niets gevonden worden, de fysiotherapeut zegt weer dat het door te zwaar trainen komt in combinatie met lichte handelingen (muis, Dj-en (plaatje scratchen))
Ik moest al mijn hobby's vaarwel zeggen van de fysio...
Tevens studeerde ik aan de HvU een opleiding met veel gebruik van de computer....alles moest ik door medeklasgenoten laten doen, ik kon niets meer.
Elke arts zegt weer dat iets anders beter voor je is...je wordt helemaal gek gepraat daardoor...
Langzaam zakte ik steeds verder weg in een zwart gat, en zag geen rede meer tot leven.

Ik schrijf dit niet om zielig of stoer te doen, maar om jou er van bewust te maken hoe serieus je de kleinste beginsels moet nemen, want geloof mij dit wil je niet meemaken!

Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door juist weer te beginnen met fitnessen, maar bepaalde oefeningen te laten zitten...
Ik geef hieronder aan welke oefeningen ik per se niet moest doen, anders kreeg ik last...

Oefeningen overslaan, of op letten:
1) Horizontaal Bankdrukken (ben na lange tijd achteroverhellend weer begonnen)
2) Met je eigen lichaamsgewicht triceps pushdown
3) Front Dumbbell Raises
4) Upright rows
5) Shrug
6) alle onderarm oefeningen
7) Biceps niet te zwaar trainen
8) bij rugoefeningen goed opletten dat je all kracht uit je rug haalt, en niet je armen erbij gebruikt, kortom niet te zwaar uitvoeren, en heel bewust
9) En vooral opletten dat je geen oefeningen doet waarbij je handpalm onder zit, als je kunt kiezen tussen handpalm onder of duimen boven, kies dan altijd voor duimen boven!! Dit scheelde bij mij heel erg veel.
___________
Je schrijft dat het nog niet supererg is... juist dan moet je uitkijken, denk alsjeblieft niet van 'oh dit stukje kan ik nog wel even typen'. want daar zit het grote gevaar in...bij de minste of geringste tinteling: KAPPEN

Sterkte, enneh stilzitten daar schiet je geen reet mee op, dus ga die sportschool in :)

p.s. knoop mij er niet aan op als dit bij jou niet werkt ofzo....dit is alleen hoe ik het (ruim een jaar lang) beleeft heb. En als je er vanaf bent, denk dan niet dat je het nooit meer krijgt....Ik heb nadat ik er een jaar vanaf was een nieuwe baan gevonden, op kantoor. Na een week was het terug... Ik zelf moet ontzettend opletten met het toetsenbord, ik kan niet te lang tikken, msn-en is ook een beetje taboe voor mij (ja ik weet het ben nu eigenlijk al té lang aant typen :D)

laters
 
Laatst bewerkt:
Johnny83 zei:
Ik heb zelf zwaar extreme rsi in mijn onderarmen gehad, totdat ik zelfs niet meer kon eten (kreeg mijn eetlepel niet meer naar mijn mond toe). Ik ben OVERAL geweest: Dokter, fysiotherapeut, mensendieck, neuroloog, chiropractor, rsi-centra, psycholoog en ga zo maar door... niemand kon wat vinden of ontdekken...
de dokter begint te zeuren dat 't tussen je oren zit, er kan immers niets gevonden worden, de fysiotherapeut zegt weer dat het door te zwaar trainen komt in combinatie met lichte handelingen (muis, Dj-en (plaatje scratchen))
Ik moest al mijn hobby's vaarwel zeggen van de fysio...
Tevens studeerde ik aan de HvU een opleiding met veel gebruik van de computer....alles moest ik door medeklasgenoten laten doen, ik kon niets meer.
Elke arts zegt weer dat iets anders beter voor je is...je wordt helemaal gek gepraat daardoor...
Langzaam zakte ik steeds verder weg in een zwart gat, en zag geen rede meer tot leven.

Ik schrijf dit niet om zielig of stoer te doen, maar om jou er van bewust te maken hoe serieus je de kleinste beginsels moet nemen, want geloof mij dit wil je niet meemaken!

Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door juist weer te beginnen met fitnessen, maar bepaalde oefeningen te laten zitten...
Ik geef hieronder aan welke oefeningen ik per se niet moest doen, anders kreeg ik last...

Oefeningen overslaan, of op letten:
1) Horizontaal Bankdrukken (ben na lange tijd achteroverhellend weer begonnen)
2) Met je eigen lichaamsgewicht triceps pushdown
3) Front Dumbbell Raises
4) Upright rows
5) Shrug
6) alle onderarm oefeningen
7) Biceps niet te zwaar trainen
8) bij rugoefeningen goed opletten dat je all kracht uit je rug haalt, en niet je armen erbij gebruikt, kortom niet te zwaar uitvoeren, en heel bewust
9) En vooral opletten dat je geen oefeningen doet waarbij je handpalm onder zit, als je kunt kiezen tussen handpalm onder of duimen boven, kies dan altijd voor duimen boven!! Dit scheelde bij mij heel erg veel.
___________
Je schrijft dat het nog niet supererg is... juist dan moet je uitkijken, denk alsjeblieft niet van 'oh dit stukje kan ik nog wel even typen'. want daar zit het grote gevaar in...bij de minste of geringste tinteling: KAPPEN

Sterkte, enneh stilzitten daar schiet je geen reet mee op, dus ga die sportschool in :)

p.s. knoop mij er niet aan op als dit bij jou niet werkt ofzo....dit is alleen hoe ik het (ruim een jaar lang) beleeft heb. En als je er vanaf bent, denk dan niet dat je het nooit meer krijgt....Ik heb nadat ik er een jaar vanaf was een nieuwe baan gevonden, op kantoor. Na een week was het terug... Ik zelf moet ontzettend opletten met het toetsenbord, ik kan niet te lang tikken, msn-en is ook een beetje taboe voor mij (ja ik weet het ben nu eigenlijk al té lang aant typen :D)

laters

Heftig verhaal...
En dan dat alle disciplines niets kunnen vinden en dat door het "simpele" trainen jij van de klacht af ben. Das natuurlijk heel gaaf!
 
Johnny83 zei:
Ik heb zelf zwaar extreme rsi in mijn onderarmen gehad, totdat ik zelfs niet meer kon eten (kreeg mijn eetlepel niet meer naar mijn mond toe). Ik ben OVERAL geweest: Dokter, fysiotherapeut, mensendieck, neuroloog, chiropractor, rsi-centra, psycholoog en ga zo maar door... niemand kon wat vinden of ontdekken...
de dokter begint te zeuren dat 't tussen je oren zit, er kan immers niets gevonden worden, de fysiotherapeut zegt weer dat het door te zwaar trainen komt in combinatie met lichte handelingen (muis, Dj-en (plaatje scratchen))
Ik moest al mijn hobby's vaarwel zeggen van de fysio...
Tevens studeerde ik aan de HvU een opleiding met veel gebruik van de computer....alles moest ik door medeklasgenoten laten doen, ik kon niets meer.
Elke arts zegt weer dat iets anders beter voor je is...je wordt helemaal gek gepraat daardoor...
Langzaam zakte ik steeds verder weg in een zwart gat, en zag geen rede meer tot leven.

Ik schrijf dit niet om zielig of stoer te doen, maar om jou er van bewust te maken hoe serieus je de kleinste beginsels moet nemen, want geloof mij dit wil je niet meemaken!

Uiteindelijk ben ik er vanaf gekomen door juist weer te beginnen met fitnessen, maar bepaalde oefeningen te laten zitten...
Ik geef hieronder aan welke oefeningen ik per se niet moest doen, anders kreeg ik last...

Oefeningen overslaan, of op letten:
1) Horizontaal Bankdrukken (ben na lange tijd achteroverhellend weer begonnen)
2) Met je eigen lichaamsgewicht triceps pushdown
3) Front Dumbbell Raises
4) Upright rows
5) Shrug
6) alle onderarm oefeningen
7) Biceps niet te zwaar trainen
8) bij rugoefeningen goed opletten dat je all kracht uit je rug haalt, en niet je armen erbij gebruikt, kortom niet te zwaar uitvoeren, en heel bewust
9) En vooral opletten dat je geen oefeningen doet waarbij je handpalm onder zit, als je kunt kiezen tussen handpalm onder of duimen boven, kies dan altijd voor duimen boven!! Dit scheelde bij mij heel erg veel.
___________
Je schrijft dat het nog niet supererg is... juist dan moet je uitkijken, denk alsjeblieft niet van 'oh dit stukje kan ik nog wel even typen'. want daar zit het grote gevaar in...bij de minste of geringste tinteling: KAPPEN

Sterkte, enneh stilzitten daar schiet je geen reet mee op, dus ga die sportschool in :)

p.s. knoop mij er niet aan op als dit bij jou niet werkt ofzo....dit is alleen hoe ik het (ruim een jaar lang) beleeft heb. En als je er vanaf bent, denk dan niet dat je het nooit meer krijgt....Ik heb nadat ik er een jaar vanaf was een nieuwe baan gevonden, op kantoor. Na een week was het terug... Ik zelf moet ontzettend opletten met het toetsenbord, ik kan niet te lang tikken, msn-en is ook een beetje taboe voor mij (ja ik weet het ben nu eigenlijk al té lang aant typen :D)

laters

Damn! heb zelf ook al een tijd niveau 2 rsi, jij hebt in 3 gezeten dus. ben ook gestopt met trainen omdat het niet meer ging. rsi is natuurlijk een overbelasting en zwaar trainen maakt het alleen maar erger, hoop binnenkort in overleg met de fysio weer licht wat te kunnen trainen.

je snapt bijna niet hoe het zo snel kan gaan, 4x per weer super zwaar trainen en veel achter de pc. nooit last gehad en an de ene op de andere dag is het einde verhaal.

ben ondertussen al 10 kg lichter en heb nog veel last van mijn handen.

in 1 klap 2 hobby's weg

hoop dat het ooit verbeterd!

goeie tips in ieder geval!
 
Jabba zei:
Damn! heb zelf ook al een tijd niveau 2 rsi, jij hebt in 3 gezeten dus. ben ook gestopt met trainen omdat het niet meer ging. rsi is natuurlijk een overbelasting en zwaar trainen maakt het alleen maar erger, hoop binnenkort in overleg met de fysio weer licht wat te kunnen trainen.

je snapt bijna niet hoe het zo snel kan gaan, 4x per weer super zwaar trainen en veel achter de pc. nooit last gehad en an de ene op de andere dag is het einde verhaal.

ben ondertussen al 10 kg lichter en heb nog veel last van mijn handen.

in 1 klap 2 hobby's weg

hoop dat het ooit verbeterd!

goeie tips in ieder geval!

Langzaam je fitness weer opbouwen...en uitvinden bij welke oefeningen je last krijgt (of extra last heb de dag na 't trainen), en die dan schrappen...het duurt even voordat je dat hebt uitgevonden voor jezelf, voor mij werkte bovenstaande dus...maar ik durf niet te zeggen of het altijd zo zit/werkt....
Maar wel belangrijk dat je dingen blijft doen, al is het op een lager pitje, blijf je dagelijkse dingen doen...écht heel belangrijk!
Want een gegeven moment durf je namelijk niets meer te doen, bang voor de pijn die gaat komen. Voor je 't weet zit je de hele dag met je armen over elkaar, en daar word je depri van. En zie er dan maar weer uit te komen..

In je hersenen wordt er iets aangemaakt dat ervoor zorgt dat als je bijv. aan een computer denkt, dat je dan spontaan al wat verkrampte armen krijgt....
omdat je 'hebt geleerd' als ik met de muis bezig ben krijg ik pijn.
En dat moet je of voorkomen, of te zien doorbreken door rustig aan te beginnen. En je hersenen daardoor zeg maar te leren dat 't geen pijn hoeft te doen haha ja het klinkt vaag :D
Of kies tijdelijk even een andere sport, een vechtsport ofzo...

Verplicht je hobby's opgeven daar word je dood ongelukkig van, dus probeer 't wat ze ook zeggen RUSTIG weer op te pakken...en pijn/tinteling=STOP
De volgende dag is er weer een dag ;)
 
Mja het grote nadeel daaraan is dat ik in de automatisering werk, kan wel willen stoppen als ik het begin te voelen maar dat gaan niet zomaar. :(
 
Jabba zei:
Mja het grote nadeel daaraan is dat ik in de automatisering werk, kan wel willen stoppen als ik het begin te voelen maar dat gaan niet zomaar. :(
En je stopt natuurlijk wel als je niets meer met je armen kunt!
Waarom zou je 't eerst zover laten komen...? Het is klote als je moet kappen met je werk vanwege rsi... heb 't ook gehad...
Maar wat niet gaat, gaat niet.
Probeer anders iig zoveel mogelijk af te wisselen (om de 5 minuten iedereen van koffie voorzien :D)
 
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar een grote "vriend" (karl noten)van dit forum heeft een boek geschreven over trainen met RSI.

Het boek is volgens mij overal in de aanbieding en te koop voor een paar euro. Kijk ook is op marktplaats.nl
 
Ok thanks :)
 
Back
Naar boven