RSI vind ik typisch een luie donder ziekte (uitzonderingen daargelaten). Ik geloof wel dat wanneer je altijd dezelfde (foute) houding aanneemt tijdens je werk, dit een slechte invloed heeft op je lichaam. Maar als je vervolgens naar huis gaat, een bord vette hap neemt en met diezelfde, dan wel ergere, lamlendige houding in de bank gaat zitten dan vraag je om problemen.
Ik denk, dat wanneer mensen naast hun baan genoeg beweging krijgen (en ik heb het hier over intensief sporten, niet over een boswandeling op de zondagmiddag) de kans op RSI met 90% gereduceerd wordt. Ik werk al sinds 1995 in de IT en heb tot op de dag van vandaag nog nergens last van gehad. Maar ik heb wel minimaal 3x per week gesport en let goed op mijn werkhouding.
En zo af en toe denk ik dat het meer tussen de oren zit dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Er zijn legio banan waarbij mensen de hele dag in een zelfde houding werken en die nergens last van hebben. Nu er weer een trend verzonnen is, maken mensen dankbaar gebruik van deze trend om een paar maandjes betaald verlof te krijgen. Een pijntje in je rug of arm wordt direct gelinkt aan RSI omdat persoontje in kwestie achter een computer zit.
Lichamelijke klachten vloeien voort uit te weinig en ongezonde beweging. Als je daar goed op let, dus ook je werkhouding, dan kan er nagenoeg niets gebeuren.