Fitness Seller

Rsi (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Mike

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
74
Waardering
0
zijn er hier mensen die ervaring hebben met RSI (achtige aandoeningen)/overbelasting ? ik ben benieuwd wat voor impact dit op jullie BB heeft (gehad). Kon je weer verder trainen na behandeling, of is het een verloren zaak als je daar last van begint te krijgen ? alle ervaringen en/of informatie zijn welkom ! :)
 
Jazeker.. heb al RSI sinds 1994 toen ik 2 jaar een academische tikgeit was geweest (goed salaris, stom tikwerk).
Het stomme is dat de verschijnselen nu stukken minder zijn, omdat ik aan KT ben begonnen (2 maanden geleden).. en ik riep altijd "dat kan ik niet, want ik heb RSI".. (nek,schouders).. en ben er nog steeds nogal voorzichtig mee, doe bijv. front squat ipv gewone squat en de sumo squat met lagere gewichten om de nek te ontlasten.

Voor de pols doe ik oefeningen.. bij de preacher curl laat ik het gewicht bijna uit de hand rollen en doe de reverse wrist curl ..

Voor de nek durf ik niets te doen.. en ja, de triceps heeft dus ook invloed op de schouder.. en ik was dinsdag dat effe vergeten toen ik voor het eerst dipte (met contragewicht)..

Dus.. je bent veel blessuregevoeliger, maar het helpt toch heel goed om KT te doen.. daarom is er ook een fysiotherapeute praktisch full-time werkzaam op de sportschool met revaliderende mensen, waaronder ook wel een paar RSI-klantjes.
 
RSI vind ik typisch een luie donder ziekte (uitzonderingen daargelaten). Ik geloof wel dat wanneer je altijd dezelfde (foute) houding aanneemt tijdens je werk, dit een slechte invloed heeft op je lichaam. Maar als je vervolgens naar huis gaat, een bord vette hap neemt en met diezelfde, dan wel ergere, lamlendige houding in de bank gaat zitten dan vraag je om problemen.
Ik denk, dat wanneer mensen naast hun baan genoeg beweging krijgen (en ik heb het hier over intensief sporten, niet over een boswandeling op de zondagmiddag) de kans op RSI met 90% gereduceerd wordt. Ik werk al sinds 1995 in de IT en heb tot op de dag van vandaag nog nergens last van gehad. Maar ik heb wel minimaal 3x per week gesport en let goed op mijn werkhouding.

En zo af en toe denk ik dat het meer tussen de oren zit dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Er zijn legio banan waarbij mensen de hele dag in een zelfde houding werken en die nergens last van hebben. Nu er weer een trend verzonnen is, maken mensen dankbaar gebruik van deze trend om een paar maandjes betaald verlof te krijgen. Een pijntje in je rug of arm wordt direct gelinkt aan RSI omdat persoontje in kwestie achter een computer zit.

Lichamelijke klachten vloeien voort uit te weinig en ongezonde beweging. Als je daar goed op let, dus ook je werkhouding, dan kan er nagenoeg niets gebeuren.
 
Originally posted by Jordees
RSI vind ik typisch een luie donder ziekte

Fijn dat je dat vindt. Het treedt juist met name op bij mensen die te lang doorgaan.....


Mijn krachttraining werkt overigens goed tegen de RSI: reverse curl en daarna de onderarmflexoren stretchen vermindert de RSI verschijnselen in mijn onderarm/handen aanzienlijk.
 
Originally posted by Kris
Fijn dat je dat vindt. Het treedt juist met name op bij mensen die te lang doorgaan.....

Als je TE lang doorgaat is dat ook te wijten aan eigen gedrag. Te is nooit goed, te veel, te weinig, hoe je het ook bekijkt. Wanneer je 2 uur achtereen achter je pc hebt gewerkt, MOET je volgens de arbo een kwartier iets anders gaan doen. Dus achter die pc weg. Ik maak hier dankbaar gebruik van. Nogmaals, als je houding goed is en je houdt je aan de regels dan kan er weinig gebeuren. Doe je dit niet en vervolgens ook niet aan sport dan roep je het onheil helemaal op je af.

En ik zei ook: uitzonderingen daargelaten!

Maar het valt me op dat iedereen met een bepaalde aandoening zich altijd onder deze categorie laat vallen. :rolleyes:
 
Originally posted by Jordees
En zo af en toe denk ik dat het meer tussen de oren zit dan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Er zijn legio banan waarbij mensen de hele dag in een zelfde houding werken en die nergens last van hebben. Nu er weer een trend verzonnen is, maken mensen dankbaar gebruik van deze trend om een paar maandjes betaald verlof te krijgen. Een pijntje in je rug of arm wordt direct gelinkt aan RSI omdat persoontje in kwestie achter een computer zit.

RSI, gaat meestal wel wat verder dan een pijntje in de rug of arm. Maar ik heb niet eens zin om met jou erover te gaan discussieren, aangezien je met zulke ongenuanceerde uitspraken alleen jezelf voor lul zet.
 
Ik zou zeggen, probeer me eens te overtuigen van het tegendeel. Als mijn ongenuanceerde uitsprake me alleen maar voor lul zetten, doe jij dan eens genuanceerde uitspraken over rsi, de toedracht en klachten die mensen hebben.

Ik vermoed in 80% van de gevallen dat het: just another excuse is.

De mensen die echt RSI hebben, dus daadwerkelijke chronische pijn door het werk, zal ik niet veroordelen. Maar dan nog heb ik mijn twijfels bij de houding die men heeft gehad of de slechte voorlichting in deze tijdens het werk.

edit: En het weinige bewegen in de vrije tijd
 
Er zullen vast nog wel meer leuke dingetjes komen als mensen zo blijven leven, men beweegt steeds minder, vreet slechter, slaapt minder, etc etc. RAAR he dat je dan last krijgt in de polsjes, armen en rug enzo als je 10 uur per dag achter zo een pc zit.
Ik geloof dat bijna elk (dunne slechtetende koffiezuipende amper slapende) computerfiguur er last van heb, en dat zijn er tegenwoordig heel wat.
Boeit me eigenlijk ook weinig, ieder zn meug, maar je moet niet zeiken als je last heb door je eigen slechte manieren

Amen :)

En btw, zelf nooit last van gehad, terwijl ik ook heel wat achter een computer gezeten heb :D
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk komt rsi als gevolg van slecht erbij zitten en niet voldoende beweging. Het gaat mij meer om de uitspraken dat het luie donders zijn en dat het 'just another excuse'is.
Het is juist dat die mensen veels te veel werken. En misschien is dat hun eigen keuze, toch wordt het ook van je verwacht (zeker als je wat hoger op de ladder staat!). wat betreft 'just another excuse' heb ik nog nooit meegemaakt. De mensen die ik op de sportschool krijg (die zijn doorgestuurd door de fysio) zijn juist ongelooflijk gemotiveerd. En als het zo ernstig is dat ze niet kunnen werken kan ikm je garanderen dat ze daar niet blij mee zijn.
 
Misschien bracht ik het op de verkeerde manier, maar probeer hier de discussie wat leven in te blazen...

Mijn excuses voor de mensen die daadwerkelijk rsi hebben en die ik tegen de borst heb gestoten.

Maar ik stap niet van mijn mening terug dat velen het aan zichzelf te danken hebben door foute houding etc.

edit: Ik ben voor confronterende opmerkingen. Hierdoor maak je veelal heftige emoties los en komt er een goede discussie op gang...
 
Laatst bewerkt:
Welke discussie wil je dan leven in blazen. Dat RSI door een slechte houding komt zijn we het denk ik allemaal over eens!
 
Originally posted by marcel
Welke discussie wil je dan leven in blazen. Dat RSI door een slechte houding komt zijn we het denk ik allemaal over eens!

Er is ook een groep mensen die claimt RSI te hebben, maar gewoon elk excuus aanpappen om zich een paar maandjes betaald verlof te kunnen veroorloven. Vandaar just another excuse!
 
Originally posted by Jordees


Er is ook een groep mensen die claimt RSI te hebben, maar gewoon elk excuus aanpappen om zich een paar maandjes betaald verlof te kunnen veroorloven. Vandaar just another excuse!

Heb ik geen ervaring mee en dat heeft ook niets met RSI te maken , maar met de instelling van die mensen. Kan je net zo goed zeggen: Mensen die (zogenaamd) de griep hebben zijn luie donders, omdat ze niet willen werken. Of mensen zijn in het algemeen luie donders(uitzonderingen daargelaten:headbang:
 
Gezien de irritatie die ik bij jou verwekt hebt, resulteert dit nog steeds niet in goed onderbouwde en genuanceerde uitspraken die mij kunnen overtuigen. :rolleyes:
 
irritaie nee. Ik snap alleen niet wat jij wilt met deze discussie. Heb je nou wa tegen de mensen met RSI of tegen de mensen die RSI aanwenden als excuus. Als het het tweede is dan heeft dat natuurlijk niets met RSI te maken.
 
Ik heb geen zin om mezelf te quoten...
 
RSI heeft ook met stress te maken, wat resulteert in een te gespannen zithouding.
In zuid Europese landen komt het hele venomeen RSI nagenoeg niet voor, omdat deze mensen weinig arbeids stress kennen.
 
Heb zelf een lichte mate van RSI gehad. Nee ben geen luie donder, was wel verantwoordelijk dat 200 programmeurs een systeem te beschikking hadden (en werk nu 16 jaar in IT....). Als er dan problemen zijn is er stress en kan je je niet aan de arbo regels gaan houden. Te lang doorwerken, slecht buro waardoor slechte houding en niet streng genoeg zijn voor jezelf (tuurlijk ligt het vaak deels aan jezelf).

Ik geloof wel dat sporten de kans op RSI kan verminderen, maar zodra je het hebt, ben je de sigaar. Rust voor die getroffen spiergroepen helpt dan alleen. (mijn mening hierover)
 
Originally posted by Esperantisto
Voor de nek durf ik niets te doen.. en ja, de triceps heeft dus ook invloed op de schouder.. en ik was dinsdag dat effe vergeten toen ik voor het eerst dipte (met contragewicht)..

Goed nieuws.. dankzij wateengedoe2 heb ik een goede nekoefening gevonden: de shrug.. is zowel goed voor schouders als de nekspieren.. :clap: :dance: :clap:

ga 'm zeker als standaard oefening invoeren...

Dan heb ik voor schouders:
- Arnold press
- lateral raise
- shrug (ook nek)

En voor de biceps
- db curl
- preacher curl met de variant dat ik 'm bijna uit handen laat rollen.. dan werkt ie ook voor de pols.
Alleen voor de pols:
- reverse wrist curl

Zie ook de bekende www.exrx.net webstek..

Goed is natuurlijk ook de rek- en strekoefeningen die erbij horen....
 
Back
Naar boven