Fitness Seller

rug of toch schouders? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
Wat me opvalt is dat ik veel lees dat de trapezius op dezelfde training als de rug wordt aangepakt. Mede doordat de schouders op die dag ook worden getraind. Maar ik train dus momenteel de rug (dinsdag) apart van de schouders (vrijdag) . Je ziet het al aankomen, wanneer kan ik dan het best de trapezius aanpakken.
Bij t-barrows pak je al voor een groot gedeelte de traps, ditzelfde geld overigens met rows voor de achterste schouderkoppen. Maar ik pak dus de gehele schoudergordel aan op een dag. Voor de rug pak ik in het algemeen de oefeningen uit het volgende arsenaal waarbij ik de eerste en tweede oefening per week omwissel:

barbell row of t-barrow
chin-up (een enkele keer wissel ik deze met pulldown)
deadlift
dumbbell row of cable row

voor de schouders heb ik een breed assortiment aan oefeningen, maar standaard begin ik meestal met side lateral (op welke manier dan ook) om vervolgens een militairypress ertegen aan te gooien. Hierna de achterste schouderkoppen met een kabeloefening of rearbend lateral. Vaak eindig ik met dumbelpress of upright row.
Maar ook hier wissel ik de volgorde vaak af. Af en toe nog een keer een front raise ter afwisseling.

Maar na dit verhaal wou ik dus vragen waar ik het best de shrug aan kan toevoegen. Deze pak ik overigens met dumbbells of met de hammerstrenhtmachine of met een stang.
Alle op en aanmerkingen over mijn schema zijn welkom. Ik denk trouwens dat dit een leuke discussie kan opleveren, want bij mij op de sportschool heeft iedereen er een andere mening over.
 
traps bij rug. De traps lopen geheel door over de rug. Het is niet alleen dat bovenste stukkie vlees bij je nek. Het kan op zich ook wel bij de schouders, maar ik raad aan om het bij je rug te doen.
 
Idd deze kwestie is al sinds lange tijd een redelijk besproken topic. Je kan ze al zeker best niet afzonderlijk trainen. Als je het mij vraagt maakt het niet veel uit of je je traps samen traint met je rug of met je schouders. Maar het lijkt me logisch om je uppertraps te trainen bij je schouders.. Je lowertraps moet je dan weer trainen bij je rug. Let er op dat je je traps niet voor de schouders of rug traint, omdat je de compoundoefeningen voor de schouders of rug anders niet optimaal zal kunnen uitvoeren.
 
Traps bij rug
 
Originally posted by Bracke
Idd deze kwestie is al sinds lange tijd een redelijk besproken topic. Je kan ze al zeker best niet afzonderlijk trainen. Als je het mij vraagt maakt het niet veel uit of je je traps samen traint met je rug of met je schouders. Maar het lijkt me logisch om je uppertraps te trainen bij je schouders.. Je lowertraps moet je dan weer trainen bij je rug. Let er op dat je je traps niet voor de schouders of rug traint, omdat je de compoundoefeningen voor de schouders of rug anders niet optimaal zal kunnen uitvoeren.

Uhm,noem een oefening voor upper/lower back??

Ik ken DB shrugs
BB shrugs
Behind the back BB shrugs
en Breathing shrugs,
misschien loop ik achter maar welke oefening[die er hier wellicht niet bij staat] traint je onderste traps dan?
 
Er zijn geen specifieke oefeningen voor de lower traps.. Deze train je vooral met rugoefeningen, rows in het bijzonder..
 
"When to Train the Trapezius

Its long been an issue of whether to train the traps with the back or with the shoulders, since both recruit the traps to a point. Giving traps a separate workout is crazy because you would be over-training it (it is used almost every upper body day) and the training doesn't really qualify it for that kind of intense focus. Especially since it grows really fast. So when to train it? Well, I believe that including upper traps with back is overkill. Adding more sets to a workout that should be your biggest of the week is asking for trouble. The lower traps are mostly worked in back exercises and since you need to target them with all kinds of rows, it makes sense to just go hard on those and not particularly worry about lower traps. Should this be an issue however you can hold contraction on some of your rows for few counts to emphasize it or do seated cable shrugs at the end of your workout. To do these simply sit down as you would for seated cable rows, but keep your arms straight and simply pull the shoulders back. This will retract the scapulae and really hit the inner and lower traps and stimulate thickness in the upper back. This can also be done using other kinds of rows with the arms straight. The movement of the shoulder blades is achieved by the strength of the lower traps. "

(www.bodybuilding.com)
 
Lat shrugs.

Oftewel gewoon hangen en dan zonder je armen te buigen jezelf zover mogenlijk op te trekken (borst richting stang).

Kan natuurlij ook aan een pully, en dan de stang richting borst trekken zonder je armen te buigen
 
Originally posted by Bracke
Maar het lijkt me logisch om je uppertraps te trainen bij je schouders..

Waarom??
 
ik denk dat Bracke bedoelt dat je bij raises boven de 180 graden je traps namelijk ook mee voelt gaan, vandaar.

Maar ik moet zeggen dat ik na een deadlift toch zeker wel weer weet waar ze zitten :D Dus ik train ze toch echt liever bij rug.

Het gedeelt van de traps op de rug kun je met lat shrugs doen of met shrugs op een schuine bank etc.
Dat komt normaal gesproken veel beter uit bij rug, dan ben je daar toch al mee bezig.
 
Originally posted by dandyman
Wat me opvalt is dat ik veel lees dat de trapezius op dezelfde training als de rug wordt aangepakt. Mede doordat de schouders op die dag ook worden getraind. Maar ik train dus momenteel de rug (dinsdag) apart van de schouders (vrijdag) . Je ziet het al aankomen, wanneer kan ik dan het best de trapezius aanpakken.
Bij t-barrows pak je al voor een groot gedeelte de traps, ditzelfde geld overigens met rows voor de achterste schouderkoppen. Maar ik pak dus de gehele schoudergordel aan op een dag. Voor de rug pak ik in het algemeen de oefeningen uit het volgende arsenaal waarbij ik de eerste en tweede oefening per week omwissel:

barbell row of t-barrow
chin-up (een enkele keer wissel ik deze met pulldown)
deadlift
dumbbell row of cable row

voor de schouders heb ik een breed assortiment aan oefeningen, maar standaard begin ik meestal met side lateral (op welke manier dan ook) om vervolgens een militairypress ertegen aan te gooien. Hierna de achterste schouderkoppen met een kabeloefening of rearbend lateral. Vaak eindig ik met dumbelpress of upright row.
Maar ook hier wissel ik de volgorde vaak af. Af en toe nog een keer een front raise ter afwisseling.

Maar na dit verhaal wou ik dus vragen waar ik het best de shrug aan kan toevoegen. Deze pak ik overigens met dumbbells of met de hammerstrenhtmachine of met een stang.
Alle op en aanmerkingen over mijn schema zijn welkom. Ik denk trouwens dat dit een leuke discussie kan opleveren, want bij mij op de sportschool heeft iedereen er een andere mening over.


1) Ik zou altijd beginnen met een drukoef. voor schouders

2) Ik zou traps 2x per week trainen, bij je rug en bij je schouderdag.

5 sets dumbbell shrugs, laatste 2 sets dropsets.

Dit heeft me al aardig wat beef opgeleverd.
 
train ze ook bij schouders, maar zorg wel tussen schouderdag en rugdag minstens 2 dagen zit. Voel ze inderdaad ook goed bij deadliften. Doe om de andere week superset upright row en barbell shrug / dumbbell shrugs. De reden dat ik ze bij schouders doe is dat ik hier qua tijd nog ruimte over heb om alles binnen 45/60 minuten te doen. Bij rugtraining doe ik om de andere week deadlift, barbell rows, lat pull to the front en incline dumbbell rows / decline pullovers, variaties chin-ups, row pull to the front, width grip cable rows en continues deadlift. Daarom ook rear delts op schouderdag.
 
maar zit er ook nog enigszins verschil in hoe breed ik de stang vastpak. bij een brede greep belast ik toch meer het binnenste gedeelte van de traps. Dat gedeelte wat dus dichter bij de nek zit. Want het is toch vaak een kwestie van tegenstelling? Als ik bijvoorbeeld bij cable row-oefening mijn armen dichter bij mijn lichaam houd, belast ik dus een wijder gedeelte van de rug dan dat ik een cablerow met een brede greep pak. Geld dit dan ook voor shrugs?
 
Combineer je rug en schouders gewoon in een training... probleem opgelost.
 
nee.wat ik bedoel is dat ik met een andere greep, bijvoorbeeld een wijdere greep, tevens een ander gedeelte van de shrug pak.
 
Nee. gripbreedte heeft geen invloed op de shrug.

Een bredere grip beperkt alleen maar de ROM, waardoor de oef. minder effectief word.
 
waarom niet de Arnold press? pak je de hele schouderpartij mee:

1. in elke hand een schijf (dumbbell kan ook)
2. bovenarmen op shouder hoogte, elleboog 90 gradn, onderarmen wijzen omhoog. handpalmen naar voren.
3. armen omhoog bewegen
4. boven aangekomen, armen naar elkaar toe draaien en handplamen naar je toe.
5. armen naar beneden, voor je gezicht lans (handplamen blijfen naar je toe) tot nek hoogte.
6. armen draai je weer naar buiten en handpalmen naar voren.
7. ga weer naar stap 2
 
Vor zover ik weet voer je de A press anders uit

Je hou de dumbbells beneden met een gesupineerde grip vast, en terwijl je ze omhoogdruk begin je je hand te proneren, zodat bovenaan de handen voledig geproneerd zijn, net als bij de normale dumbbellpress. Van uit dit punt begin je weer te zakken en je handen te supineren zodat onderin de handen weer voledig gesupineerd zijn.

Persoonlijk heb ik nooit het nut van dit proneren/supineren gezien, behalve dan dat in de onderste positie de ellebogen wat naar voren wijzen, waardoor de triceps in een gunstigerde positie komen en sterker zijn.

Dit soort presses is in alle gevallen een voorkant schouder oefening, waarbij de variatie alleen maar van belang is qua persoonlijke voorkeur.

Als het om je rapezius te doen is zal de A press ook niet meer doen als de normale press, omdat de trapezius bij alle 2 de varianten even veel werk verricht (je schouders heffen)
 
Back
Naar boven