Fitness Seller

Rug

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Wat vinden jullie de fijnste oefening voor de rug? En welke oefening zet hier het meeste massa aan?

Zelf vind ik barbell rows zeer effectief.
 
deadlift en barbellrows zijn DE massa oefeningen!!!
 
Ik heb er eigelijk 3

Chin up
Dumbbell row
Upright Row
 
Ik beperk me niet tot enkele. Maar uiteraard maken zware gewichten grote spieren, op voorwaarde dat je ze een beetje deftig onder controle houdt.

Traps/errectors/onderrug = deadlift
Traps/lats/... = BB/DB rows (onmisbaar)
Lage lats = chins, pull down variaties,...
Traps/lats/... = T-bar rows (goede afwisseling voor de BB/DB rows)
 
Deadlifts en barbell rows (underhand grip)verder vind ik pulldowns met onderhandse greep ook relax...
 
barbell rows en deadlift, heerlijke oefeningen. doe de deadlift pas een poosje maar een rugtraining zonder is nu al ondenkbaar.
chins ook onmisbaar maar vind t geen fijne oefening. tel daarbij dumbbell row of cablerow bij en je bent klaar.


iemand trouwens wat t verschil is tussen chin up wijd en smalle greep? smal voor meer nadruk onderkant lats?
 
Originally posted by dandyman

iemand trouwens wat t verschil is tussen chin up wijd en smalle greep? smal voor meer nadruk onderkant lats?
Chins (smalle onderhandse greep) = meer biceps en lats

pull up (wijde greep / bovenhands) = meer brachioradialis (onderarmspieren) en meer gebruik van de middenrug. (rhomboids/lage traps)

Omdat de lats (als grootste rugspier) sterker zijn icm de biceps (groter dan de onderarmspieren) zal je bij chins altijd sterker zijn. (Ook deels omdat de ROM groter is bij chins)
Maar het zijn beiden goede oef al heb ik een voorkeur voor chins.
 
Originally posted by admin

Chins (smalle onderhandse greep) = meer biceps en lats

pull up (wijde greep / bovenhands) = meer brachioradialis (onderarmspieren) en meer gebruik van de middenrug. (rhomboids/lage traps)

Omdat de lats (als grootste rugspier) sterker zijn icm de biceps (groter dan de onderarmspieren) zal je bij chins altijd sterker zijn. (Ook deels omdat de ROM groter is bij chins)
Maar het zijn beiden goede oef al heb ik een voorkeur voor chins.

maar chins is toch in weze niet te vergelijken met pull up. als je pull up dan met de machine bdoelt (pull down). ik weet dan misschien niet dat pull up ook optrekken is.

ik heb t dus over optrekken met smalle greep, waarbij de handen op schouderbreedte stan met palmen van je af waardoor je teven de schouderbladen naar binne draait. hierbij belast je toch ook grotendeels de onderkant van de lats itt tot wijd optrekken.

edoit: pull up =vrij vertaald wel op trekken dus my bag:rolleyes:
 
Originally posted by dandyman
maar chins is toch in weze niet te vergelijken met pull up.
Het is juist een heel vergelijkbare oef.

als je pull up dan met de machine bdoelt (pull down). ik weet dan misschien niet dat pull up ook optrekken is.
Pull up en pull down is 2 x hetzelfde maar met ander materiaal uitgevoerd.

ik heb t dus over optrekken met smalle greep, waarbij de handen op schouderbreedte stan met palmen van je af waardoor je teven de schouderbladen naar binne draait. hierbij belast je toch ook grotendeels de onderkant van de lats itt tot wijd optrekken.
Je zal met een smalle greep iets meer de lats trainen, terwijl een wijdere greep iets meer andere spieren v/d rug betrekt.
Veel verschil zit hier niet in.
 
Originally posted by dandyman

ik heb t dus over optrekken met smalle greep, waarbij de handen op schouderbreedte stan met palmen van je af waardoor je teven de schouderbladen naar binne draait. hierbij belast je toch ook grotendeels de onderkant van de lats itt tot wijd optrekken.
Wacht ens ff, want dit is weer wat anders...

Je hebt het dus over pull ups met smalle greep? Ik denk dat die oef zoiezo moeilijk uit te voeren is omdat het geen natuurlijke houding is.

Pull ups kan je enkel met medium en wijde greep goed uitvoeren.
 
maar t grote en wezenlijke verschil tussen pulldown en optrekken is toch dat je weestand word bepaald door je eigen lichaamsgewciht? en als je nu met smalle greep optrekt heb je toch minder hulp van biceps waardoor je dus meer met je rug trekt.

kan me herinneren dat BigCat voorstander was van eigen lichaamsgewicht als tegengewicht. zelfs optrekken met palmen naar je toe verkozen als DE bicepsoefening

voel t zelf wel als een zwaardere oefneing dan met machine
 
Originally posted by dandyman
1. maar t grote en wezenlijke verschil tussen pulldown en optrekken is toch dat je weestand word bepaald door je eigen lichaamsgewciht? 2. en als je nu met smalle greep optrekt heb je toch minder hulp van biceps waardoor je dus meer met je rug trekt.
1. Ja, dus komt het uiteindelijk op hetzelfde neer, aangezien je zelf kan bepalen hoeveel kilo's je aan de machine hangt of hoeveel je er aan je riem hangt.
Het enige verschil is dat je hele lichaam meer in beweging is bij pull up (meer hulpspieren), wat je hartslag en bloedsomloop zal verbeteren.
2. Smalle onderhandse greep? Dat is bijna 50% biceps. indien bovenhands bijna 50% brachioradialis.

kan me herinneren dat BigCat voorstander was van eigen lichaamsgewicht als tegengewicht. zelfs optrekken met palmen naar je toe verkozen als DE bicepsoefening

voel t zelf wel als een zwaardere oefneing dan met machine
Als je alles berekend is een oefening zittend altijd zwaarder omdat je minder kan cheaten.
 
Het grote verschil tussen dumbbell row en barbell row is toch simpelweg dat de dumbbell-versie minder effectief is, doordat je maar 1 kant tegelijk traint?
 
Originally posted by TongPo
Het grote verschil tussen dumbbell row en barbell row is toch simpelweg dat de dumbbell-versie minder effectief is, doordat je maar 1 kant tegelijk traint?
En jij vindt dat minder effectief? Wist je ook dat mannen optimaal maar op 1 hersenhelft tegelijk kunnen concentreren?

Wil zeggen dat unilaterale bewegingen altijd zwaarder en meer geconcentreerd kunnen worden uitgevoerd. Het feit dat je met een dumbbell row minder gewicht kan pakken dan met een barbell row bewijst de effectiviteit en intensiteit van deze oefening.
 
Originally posted by TongPo
Het grote verschil tussen dumbbell row en barbell row is toch simpelweg dat de dumbbell-versie minder effectief is, doordat je maar 1 kant tegelijk traint?

de dumbelvariant is handig om iedre zjde van je rug onafhankelijk aan te pakken. dit is beter aangezien een kant vrij vaak de neiging heeft om sterker te zijn dan de ander.

daarentegen kan je bij barbllrow zwarder gaan omdat je de hele rug betrekt.


ps wat vinden jullie van hyperextensions?
 
Originally posted by admin

En jij vindt dat minder effectief? Wist je ook dat mannen optimaal maar op 1 hersenhelft tegelijk kunnen concentreren?

Wil zeggen dat unilaterale bewegingen altijd zwaarder en meer geconcentreerd kunnen worden uitgevoerd. Het feit dat je met een dumbbell row minder gewicht kan pakken dan met een barbell row bewijst de effectiviteit en intensiteit van deze oefening.

Ik doelde meer op effectief in de zin van tijd. Links en rechts tegelijk trainen, zal toch wat tijd besparen.

En het was trouwens niet mijn mening, maar gewoon een vraagje...
 
Np bro misverstandje :)
 
Als je richting buik trekt ligt het accent meer op lats.

Richting borst verschuift het accent naar het gebied thv je schouderbladen (trapezius -midden-, teres groep en rhomboids)
 
Back
Naar boven