Fitness Seller

Rugblessure voor 2e keer. hoe snel terug keren met welke oefeningen?

Bezoekers in dit topic

- Goed opwarmen, 15-20 herhalingen met enkel bar.
Ik ben met de warming up alleen al iets van 10 min bezig voor de squat. :roflol:

Goede knee sleeves kan ik wel echt aanraden trouwens (voor squat) als je knieen gevoelig zijn voor blessures.
 
Ik ben met de warming up alleen al iets van 10 min bezig voor de squat. :roflol:

Goede knee sleeves kan ik wel echt aanraden trouwens (voor squat) als je knieen gevoelig zijn voor blessures.
Klinkt herkenbaar 😄 knee braces zijn inderdaad ook een gouden tip. By the way, de squat als laatste of voorlaatste oefening houden is ook niet slecht. Of gewoon na een goed setje extensions en leg curls. Gaat super smooth dan.
 
Heb ook al 2x blessure opgelopen met squat. Als je nog kan wandelen en dagelijkse dingen kan doen zonder dat je echt veel pijn hebt zit het wel ok. Ik blijf door trainen maar beperkter.

Squat doe ik bv pin squats tot aan de ROM die weinig pijn doet, en gewichten voel je zelf aan. Gewoon opbouwen uit je warmup. Deadlift deed ik block pulls. En zo verder bouwen tot ik gewoon weer full ROM kon doen. Zo beperk je ook krachtverlies.
 
Squaten zou ik persoonlijk ook nooit tot rpe10 gaan, aangezien je stiekem weet als je tot max gaat laatste 2/3 reps al mindere houding zijn en die 2/3 reps zorgen juist voor blessures.
 
t tot rpe10 gaan, aangezien je stiekem weet als je tot max gaat laatste 2/3 reps a
Afgezien van het feit dat meerdere reps van squats en deadlifts op rpe 10 echt een hel is.
 
Hoe is de mobiliteit, controle en techniek van mr3000?

Welke squatvariant doe je?
 
Ik ben onlangs van m'n rug en kniepijn vanaf geraakt voor de eerste keer. Hier een stukje broscience

- Goed opwarmen, 15-20 herhalingen met enkel bar.
- Bij de eerste echte werkset riem om
- Bij het recht komen niet enkel kracht zetten met de quads maar ook vanuit de heupen
- Niet te ver voorover leunen, als je niet full rom kunt gaan zonder voorover te leunen en je op je onderrug trekt werken aan je enkel mobiliteit.
Bar in een rechte lijn op en neer laten gaan

Ik ben wel een oude lul van bijna 43, dus voor jou is dit misschien niet belangrijk, maar vind het persoonlijk cool dat ik nog altijd kan squatten op die leeftijd en nog vooruit ga. Zelfs na nieuwe kruisbanden vorig jaar en een hernia in 2010. Als je faalt, lichter gaan en zoeken. Knowledge is power!

Dank mooie opsomming.

Hoe is de mobiliteit, controle en techniek van mr3000?

Welke squatvariant doe je?

Mobiliteit is wel goed, misschien zelfs wat te goed. ik squat behoorlijk diep en dat is volgens mij nieteens echt nodig.
Dit is voor het eerst met squatten. maar voelde me rug al wat voor ik begon kortom lijkt echt op een soort cumelatieve vermoeidheid.
Vervelende is dat ik nu 2 weken verder ben. bovenlichaam al weer vol train maar omdat ik mijn rug blijf voelen en elke keer na een training meer durf ik benen niet te hard te doen.
Hamstring en glute oefeningen voel ik trekken in mijn rug, op zich lijkt leg press goed te gaan maar dag er na had ik wel meer last.
Enerzijds wil je natuurlijk zo snel mogelijk bewegen en zo min mogelijk krachtverlies hebben maar ik wil ook niet door mijn snelheid van terug komen zorgen dat dit weken / maanden gaat duren.

vwb squat variant. Deed ik low bar squat omdat dit altijd het beste anvoelde (is natuurlijk niet het vriendelijkst voor je rug)

dus nu split squat om unilateraal benen te blijven trainen met een rechte rug.
daarnaast single leg leg-press. meer enorme mobiliteit en stabiliteit verschil tussen rechts en links.
 
Eerst en vooral, naar de arts. Kijken of er schade is. Indien er schade is, dan luisteren naar de kinestist / fysiotherapeut. Indien geen schade, terug trainen, zeer licht, en jezelf filmen. Dan hier je squats posten zodat de experts hier je tips kunnen geven. EN VOORAL ZEER GOED EN LANG OPWARMEN. Zo jong al door je rug gaan is geen goed teken; Minder gewicht, meer reps, trager progressief stijgen met de gewichten. ALS je mijn geschiedenis kent, dan weet je waar ik het over heb. Het is een klein mirakel, dankzij artsen, chirurgen, maar ook dankzij de experts hier (waaronder een tip van harnak als ik zijn naam goed schrijf) dat ik nog steeds, op mijn 44ste kan deadliften en squaten). Conclusie: trager je gewichten doen toenemen, jezelf filmen en laten evalueren en opwarmen en afkoelen. Voldoende rusten en eten. En je ego af en toe opzij schuiven.
 
Ik ben onlangs van m'n rug en kniepijn vanaf geraakt voor de eerste keer. Hier een stukje broscience

- Goed opwarmen, 15-20 herhalingen met enkel bar.
- Bij de eerste echte werkset riem om
- Bij het recht komen niet enkel kracht zetten met de quads maar ook vanuit de heupen
- Niet te ver voorover leunen, als je niet full rom kunt gaan zonder voorover te leunen en je op je onderrug trekt werken aan je enkel mobiliteit.
Bar in een rechte lijn op en neer laten gaan

Ik ben wel een oude lul van bijna 43, dus voor jou is dit misschien niet belangrijk, maar vind het persoonlijk cool dat ik nog altijd kan squatten op die leeftijd en nog vooruit ga. Zelfs na nieuwe kruisbanden vorig jaar en een hernia in 2010. Als je faalt, lichter gaan en zoeken. Knowledge is power!
Amen my old friend. :)
 
Back
Naar boven