Fitness Seller

Rugby/Sport specifiek programma

Bezoekers in dit topic

RugbyODZ

Novice
Lid geworden
2 sep 2016
Berichten
5
Waardering
1
Lengte
1m98
Massa
112kg
Beste leden,

Ik ben een beginnende krachtsporter met een kleine vraag omtrent een planning/schema welke aansluit op mijn sport.

Momenteel rugby ik op de woensdag/vrijdag (trainingen) en zondag (wedstrijden). Hoe zouden jullie daarbij de gym inplannen?

Twee keer full body (drie keer als ik geen wedstrijd heb) of anders?

En welke oefeningen zouden het best zijn voor een tweede rijer (jumping, legdrive, tackelen zijn het belangrijkste).

Misschien kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou 3x fullbody gaan doen (wedstrijd of niet).

Maandag rust
Dinsdag KT
Woensdag rugby training
Donderdag KT
Vrijdag rugby training
Zaterdag KT
Zondag rugby wedstrijd

Maar jij zal zelf moeten aanvoelen hoe goed dit te combineren valt.
Hou je zeker aan één dag rust per week, de weken dat je geen wedstrijd hebt heb je 2 dagen rust.
 
Welke klasse speel je en bij welke club?

Doen jullie geen krachttraining voorafgaand aan de veldtraining?

In mijn ervaring is het wat lastig, aangezien voornamelijk je benen op maandag nogal beurs en stijf kunnen zijn. Wat je zou kunnen overwegen is om te kiezen voor een UB/LB/FB split te gaan. Dan doe je maandag UB, dinsdag LB en donderdag FB. Op die manier train je alles 2x p/w met twee rustdagen rondom je wedstrijd en met even veel volume als 3xFB of misschien zelfs iets meer.

Qua oefeningen zou ik me vooral focussen op de grote compounds. Deadlift en squat zijn met name erg belangrijk, omdat dat je zal helpen bij rucks, scrums, mauls en tackles. Verder kan ik je aanbevelen om specifieke nekoefeningen te doen. Uit onderzoek bleek dat rugbyspelers, die hun nek direct trainden met isolatieoefeningen ca. 25% minder kans hadden op een hersenschudding. Dan kun je o.a. denken aan neck extensions en neck curls. Ik doe ze zelf met een handdoek in mijn mond. Mensen lachen dan, maar daar moet je schijt aan hebben.
 
En welke oefeningen zouden het best zijn voor een tweede rijer (jumping, legdrive, tackelen zijn het belangrijkste).
Volgens mij is hier nooit echt iets speciaals voor. Krachttraining is generiek niet sportspecifiek. Blijft gewoon het standaard squat bench deadlift ohp row verhaal, wat core/abs, misschien power cleans als je die een beetje deftig kunt.

Kan plyometrics voor jouw niveau doen, misschien een paar sprongen vooruit of op een lage box. Bespaar jezelf harde landingen.

Prowler duwen is een leuke voor rugby in het algemeen.

edit: ohja nek inderdaad voor contactsporten.
 
Welke klasse speel je en bij welke club?

Doen jullie geen krachttraining voorafgaand aan de veldtraining?

In mijn ervaring is het wat lastig, aangezien voornamelijk je benen op maandag nogal beurs en stijf kunnen zijn. Wat je zou kunnen overwegen is om te kiezen voor een UB/LB/FB split te gaan. Dan doe je maandag UB, dinsdag LB en donderdag FB. Op die manier train je alles 2x p/w met twee rustdagen rondom je wedstrijd en met even veel volume als 3xFB of misschien zelfs iets meer.

Qua oefeningen zou ik me vooral focussen op de grote compounds. Deadlift en squat zijn met name erg belangrijk, omdat dat je zal helpen bij rucks, scrums, mauls en tackles. Verder kan ik je aanbevelen om specifieke nekoefeningen te doen. Uit onderzoek bleek dat rugbyspelers, die hun nek direct trainden met isolatieoefeningen ca. 25% minder kans hadden op een hersenschudding. Dan kun je o.a. denken aan neck extensions en neck curls. Ik doe ze zelf met een handdoek in mijn mond. Mensen lachen dan, maar daar moet je schijt aan hebben.
idd, en conditietraining, kuiten en souplesse. ik heb zelf ook een nektrainer, ziet er raar uit maar werkt goed

Nekspieren trainen: waarom & hoe doe je dat?

 
Pren ik speel in de derde klasse dus qua klappen zal het meevallen herstelwise.

En we doen natuurlijk wel wat S&C voor de training maar dat is een half uurtje en vooral HIIT/conditiewerk.

Bedankt voor jullie tips en zal eens kijken naar ub, lb, fb.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Back
Naar boven