Fitness Seller

ruim onder je onderhoud maar niet meer afvallen

Bezoekers in dit topic

jerommeke

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
23 dec 2004
Berichten
389
Waardering
2
Hoi,

Ik ben weer een 5 tal maanden bezig met cutten, inderdaad das lang.
Ik heb mijn BF laten oplopen tot 20%, maar heb in die tijd ook veel krachtgains gemaakt.

Tot de spiegel mij halt toeriep...ben dan langzaam beginnen afbouwen met calorien, ongeveer met 15cla afgebouwd tot 500cal onder mijn onderhoud, en inderdaad zoals de voorgaande jaren verloor ik in het begin wat ik verwachte een 0.5kg per week.

Tegen het einde jaar heb ik wijselijk weer opgebouwd met calorien om te voorkomen dat bij plotse overdaad de kilos vet "aangekwakt" werden.

Na de feestsagen weer afgebouwd tot -500cal.
Na een bepaalde tijd viel ik niet meer af...dus verder afbouwen...ik zit nu 700cal onder mijn onderhoud en val niet meer af.
Dus twee dingen die ik zou kunnen doen.
1) nog verder afbouwen.
2) terug opbouwen tot onderhoud, om daarna weer af te bouwen (stofwissel versnellen).

Als ik nu de berekening maak van waar ik begon tot nu, dan wordt het pas echt moeilijk te volgen:
omtrek: 8cm verloren
gewicht: 4.2kg verloren
Vet: 5.7% verloren
vetverlies: 6kg
spierverlies: +2kg (goed gelezen)
rustmetabolisme: +50cal

Ik heb hier pas nog gelezen dat het feit dat je niet meer afvalt met een bepaald aantal calorien komt omdat je lichaam zich aanpast om te overleven met dit aantal...en bijgevolg zou je zoveel spieren verloren zijn.
In mijn geval zou dat 23kg spierverlies betekenen? Dit is onmogelijk.

Btw: geen ASS

Vraag 1: verder afbouwen in caloriebehoefte?
Vraag 2: Er zijn er meer met dit verhaal, laat jullie bevindingen eens horen.

PS: het kan ook zijn dat mijn spiegel stuk is, mijn weegschaal naar de haaien, en mijn berekeningen niet kloppen ;-))
 
2. doen opbouwen en weer afbouwen .
nog minder eten zou ik niet doen want dan krijg je noet genoeg goeie voedingstoffen binnen en leg je je stofwisseling nog verder lam.

3. cals en carbs cyclen
dag 1 onder houd
dag 2 300 cals onder je onderhoud
dag 3 700 cals onder onderhoud
dag 4 cycle herhalen
dit is goed voor je stofwisseling blijft hij hoog
en je lichaam went niet sneel aan lage cals zodat je stofwisseling blijft branden.
 
cardio erbij? :)
 
yep, 1uur à 140 RPM / 3per week
 
2. doen opbouwen en weer afbouwen .
nog minder eten zou ik niet doen want dan krijg je noet genoeg goeie voedingstoffen binnen en leg je je stofwisseling nog verder lam.

3. cals en carbs cyclen
dag 1 onder houd
dag 2 300 cals onder je onderhoud
dag 3 700 cals onder onderhoud
dag 4 cycle herhalen
dit is goed voor je stofwisseling blijft hij hoog
en je lichaam went niet sneel aan lage cals zodat je stofwisseling blijft branden.

Heb je hier evaring mee? lijkt zwaar...goeie tip.
 
ga het zeker proberen, eerst rustig weer opbouwen naar onderhoud en dan gaan cyclen of dadelijk 700cal erbijkwakken?
 
Als je 23 Kilo bent afgevallen... is je onderhoud dan niet behoorlijk omlaag gegaan ?
 
Ik snap er niks van. Ben je nou 23 Kg verloren of 4,2? En hoe meet je je rustmetabolisme? Ben je ontevreden dat je spier wint terwijl je vet verliest? Ben je 5,7% vet omlaag sinds 5 maanden geleden of sinds januari? Hoe weet je eigenlijk dat het stil staat? Als je gemiddeld 700 Kkal per dag minder eet dan je verbruikt, maar je verliest geen massa, waar komen die 700 Kkal dan vandaan?


Dat is wat ik bedoel!
Het feit dat ik niet meer afval, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat dit nu mijn onderhoudsmetabolisme is geworden.
Maar , als dit zo zou zijn...dan heeft mijn lijf dus iets veloren wat niet meer onderhouden dient te worden.
En aangezien dat je geen botten of organen kan verliezen zijn het dus waarschijnlijk spieren...met die 700cal kan je 23kg spieren onderhouden.
maar dit klopt niet met mijn geval, ik heb waarschijnlijk nooit 23 spieren gehad.
Ik ben inderdaad 5.7% vet verloren op 5 maanden.
Je rust metabolisme kan je onderandre hier schatten:
WeightsNet Online Calculators

Mijn verhaal klopt niet met de theorie, en dit al meer meerdere jaren.
Dus stel ik de theorie in twijfel, tenzij ik er na al die jaren niets meer van snap.
 
Als je 23 Kilo bent afgevallen... is je onderhoud dan niet behoorlijk omlaag gegaan ?

Neen, die 23kg zou ik moeten afgevallen zijn als de gestelde theorie klopt.
ben maar 4.2 kg afgevallen.

Mvg
Ronn
 
Klinkt alsof je je onderhoudsniveau te hoog hebt ingeschat ?
 
zou kunnen, maar twijfel er toch aan.
Ik ga allesinds dat cyclen proberen, kijken wat dit me kan bieden.

Als er nog tips of reacties zijn laat maar komen, nooit te oud om te leren hé;-)
 
Onderhoudsniveau is sowieso al moeilijk in te schatten. Zou daar niet te veel van uit gaan.

Hoe meet je je bf eigenlijk?
 
reken opnieuw je nieuwe onderhoudsniveau uit. Maak een vast eetschema met dezelfde macro's. Ga daar 500 kcal onder zitten.
 
en sommige mensen moeten gewoon nog minder eten om af te vallen.
 
Is dat cyclen een goede (en gezonde en duurzame) manier om af te vallen?
Lijkt mij namelijk dat je elke dag moet zorgen dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en 700 kcal aan voedingsstoffen minder lijkt me best veel....
 
Een goed voorbeeld ben ik ik eet ook minder dan moet maar gewoon niet afvallen en dan toch 5 X per week cardio als een gek en 4 x kracht.

ik zeg je 1 ding toen ik 14 was fietse ik 16 kilometer per dag en 6 x per week cardio ik dronk 1 liter cola per dag maar was wel dun ^^

tis gewoon k*t om endo te zijn. Het is zo extreem wat je moet doen om af te vallen.
 
Een goed voorbeeld ben ik ik eet ook minder dan moet maar gewoon niet afvallen en dan toch 5 X per week cardio als een gek en 4 x kracht.

ik zeg je 1 ding toen ik 14 was fietse ik 16 kilometer per dag en 6 x per week cardio ik dronk 1 liter cola per dag maar was wel dun ^^

tis gewoon k*t om endo te zijn. Het is zo extreem wat je moet doen om af te vallen.

lichaamstype de schuld geven is imo te makkelijk. Wat is er nu moeilijk aan. reken je verbruik uit en ga daar 500 kcal onder zitten. Dan hoef jij in principe ook nog eens geen cardio te doen. Cardio zorgt er alleen voor dat je verbruik wat omhoog gaat. Het is en blijft statistiek. Jij zou zelfs elke dag een patatje 's avonds kunnen eten en nog afvallen. Het gaat erom dat je op een dag minder kcal tot je neemt dat je verbruikt. Maak het niet moeilijker dan het is.
 
lichaamstype de schuld geven is imo te makkelijk. Wat is er nu moeilijk aan. reken je verbruik uit en ga daar 500 kcal onder zitten. Dan hoef jij in principe ook nog eens geen cardio te doen. Cardio zorgt er alleen voor dat je verbruik wat omhoog gaat. Het is en blijft statistiek. Jij zou zelfs elke dag een patatje 's avonds kunnen eten en nog afvallen. Het gaat erom dat je op een dag minder kcal tot je neemt dat je verbruikt. Maak het niet moeilijker dan het is.

Maar toch is het zo dat ik voor enkele jaren ook moeite had om ook maar iets bij te komen, maar...waarschijnlijk met ouder worden is het een stuk moeilijker.
Daarbij komt dat je lichaam zich hoe dan ook aanpast, ik ken een hele hoop mensen die haast niets meer eten...maar ook niets meer afvallen, vandaar dat het soms nuttig is om weer wat meer te gaan eten.

Probleem bij ons BBers is dat we proberen om zo min mogelijk spieren te verliezen tijdens het cutten, want wat zo moeizaam is opgebouwd verliezen we niet graag.
Het is ook daarom dat ik snel in paniek raak tijdens het cutten als ik niet meer afval, verder snoeien in calorien betekend normaal ook meer spierverlies.

Ik heb eens een berekening gemaakt van vorig jaar, hieruit bleek dat ik inderdaad in het begin afviel wat te verwachten was met mijn cutten...maar blijkbaar vertraagde mijn stofwisseling met ongeveer 5 calorien per dag.
lijkt misschien niet veel maar zijn er toch 500 op 100 dagen.

Het lijkt mij daarom ook het best om niet te lang te cutten, dus ook niet te veel te bulken...daar ga ik meestal in de fout.

Alhoewel ik maar twee maanden gebulkt heb, en 5 kg bij was gekomen.
Hier klopt het dus blijkbaar wel, 500 per dag = 3500 per week, X 10 weken = 5kg.


Ik weet dat ik vermoeiend ken zijn ;-)

Ben ondertussen aan het cyclen met mijn calorien, zien wat dit geeft...ik kan achteraf nog altijd weer afbouwen in mijn strijd tegen het vet.

Mvg
Ronn
 
Back
Naar boven