Fitness Seller

Rust metabolisme meten met een ademtest (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

marina1975, daar heb je zeker een punt. Ik focus wel op eiwitten (ik ben vegetariër), en let wel op bij koolhydraten. Maar hier is zeker nog veel winst te halen.

Pren, omdat ik 'de zorg' hier nog even erbuiten wil houden. Toen ik naar de huisarts ging met mijn ondergewicht (nu achteraf gezien at ik regelmatig zo'n 3500 kcal per dag), werd ik uitgelachen. Dus om nu met een gezond gewicht naar de huisarts te gaan omdat het mij niet lukt om af te vallen, vrees ik dezelfde reactie. Daarnaast ben ik half bedlegerig. Dus wat voor jou niets voorstelt aan inspanning, daar moet ik dagen van bijkomen. Dit opbouwen werkt niet; ik ben nog altijd erg actief naar mijn conditie. Meer dan dat, wat ik de afgelopen jaren regelmatig heb geprobeerd, betekent weken of maanden in bed door uitputting.

chrash, nap ik. Die mensen ben ik ook regelmatig tegengekomen. Als je geen idee hebt hoeveel kcal in eten zit dan onderschat je het volkomen. Sinds ik mijn calorieën bijhoud heb ik daar veel meer een idee van.

Ik had beloofd vandaag te posten wat ik heb gegeten, maar na jullie reacties gisteren heb ik vandaag MFP niet geopend, zoveel gegeten als ik wilde, pizza besteld, en ga zo ijs eten. Zodra ik mijn MFPritme weer op heb gepakt, ga ik hier posten wat ik eet. Ben dan benieuwd wat jullie mening daarover is.
 
@marina1975, daar heb je zeker een punt. Ik focus wel op eiwitten (ik ben vegetariër), en let wel op bij koolhydraten. Maar hier is zeker nog veel winst te halen.
Het punt daar is juist dat mensen vaak te weinig aan vetten eten, oftewel alle vetten zoveel mogelijk schrappen, terwijl je JUIST vetten ook nodig hebt voor je vetstofwisseling.
Maar er is altijd wel bij iedereen een puntje van optimalisatie mogelijk. Dus je kan hier altijd hulp vragen.

Ik weet zelf hoe het is om bedlegerig te zijn (jaren... ) maar dan niet met overgewicht maar ondergewicht door ziekte en stofwisselingsproblemen. Dan is opbouwen of afbouwen zeg maar qua spieren en gewicht ook lastig. Het kan echt 2 kanten opgaan. Maar ook in een rust toestand kan je afvallen met voeding. Het blijft wel onder je onderhoud eten maar wel met de goede verhoudingen voor jouw lijf en wat je nodig hebt. Soms kunnen simpele dingen al veel helpen.
Kan je wel gewoon rustig wandelen?
Want je hoeft echt niet hyperactief en zwaar te sporten om wel wat af te vallen en strakker te worden. Allicht helpt krachttraining er zeker bij en zal alles sneller gaan. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Maar vergeet niet.. met 1 dag extreem eten kan je veel dingen van een week ervoor teniet doen.
het is een kwestie van maat houden. Ook in een cut dieet en bij afvallen kan je lekker eten en jezelf ook wat lekkers gunnen. Gewoon inplannen. Het is echt mogelijk. :)
 
Het punt daar is juist dat mensen vaak te weinig aan vetten eten, oftewel alle vetten zoveel mogelijk schrappen, terwijl je JUIST vetten ook nodig hebt voor je vetstofwisseling.
Maar er is altijd wel bij iedereen een puntje van optimalisatie mogelijk. Dus je kan hier altijd hulp vragen.

Ik weet zelf hoe het is om bedlegerig te zijn (jaren... ) maar dan niet met overgewicht maar ondergewicht door ziekte en stofwisselingsproblemen. Dan is opbouwen of afbouwen zeg maar qua spieren en gewicht ook lastig. Het kan echt 2 kanten opgaan. Maar ook in een rust toestand kan je afvallen met voeding. Het blijft wel onder je onderhoud eten maar wel met de goede verhoudingen voor jouw lijf en wat je nodig hebt. Soms kunnen simpele dingen al veel helpen.
Kan je wel gewoon rustig wandelen?
Want je hoeft echt niet hyperactief en zwaar te sporten om wel wat af te vallen en strakker te worden. Allicht helpt krachttraining er zeker bij en zal alles sneller gaan. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Maar vergeet niet.. met 1 dag extreem eten kan je veel dingen van een week ervoor teniet doen.
het is een kwestie van maat houden. Ook in een cut dieet en bij afvallen kan je lekker eten en jezelf ook wat lekkers gunnen. Gewoon inplannen. Het is echt mogelijk. :)

Dankjewel voor je fijne reactie, Marina. Vervelend om te horen dat jij het bedlegerig zijn herkent. Ik heb godzijdank ook geen ervaring met overgewicht. Mijn hoogste gewicht tot nu toe is mijn gewicht op dit moment. Behalve dat het vanuit esthetisch oogpunt niet naar wens is, heb ik het gevoel dat ik minder snel opsta en gewoon net een fractie trager ben dan toen ik lichter was. Maar dat is logisch.

Ik weet te weinig van voeding waardoor ik waarschijnlijk ook zo'n beginnersfout bega van minder vet eten. Kun je daar iets meer over vertellen? Ik weet wel dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die de juiste verhouding omega 3 en 6 hebben en dat die ideaal zijn. En het verschil tussen verzadigd en onverzadigd kan ik ook nog volgen. Maar daar houdt het ook op.

Wandelen en fietsen doe ik regelmatig en met plezier. Ik probeer alles lopend of wandelend te doen om toch te bewegen. Dat is al inspannend genoeg, maar daarnaast probeer ik zo'n 2 keer per week extra te wandelen, recreatief dus. Na de reacties van gisteren ben ik aan het nadenken hoe ik het wandelen echt in mijn routine kan integreren. Het lijkt me heerlijk om 's ochtends te wandelen. Om even een beeld te schetsen: gisteren had ik een afspraak, en om ov te vermijden (corona) ben ik op de fiets gegaan. Dat was in totaal 30 km. Erg van genoten! Maar dat betekent misschien wel een week bijkomen.
 
Ik snap je wel vanuit het oogpunt weinig "kunnen" doen maar meer willen. Dat is echt lastig.
Qua voeding is het echt persoonlijk finetunen ook aan de hand van wat je nu eet.

Qua beweging zal je een soort routine kunnen inbouwen. Zoals simpele dingen. Na het ontbijt even een rondje "glasbak" je glas telkens per potje wegbrengen bijvoorbeeld. Zo heb je een doel. Als je boodschappen doet niet alles in ene maar ga bijvoorbeeld 2 x per dag met een rugzakje. Dat helpt ook met versterking van je romp. Je moet immers aanspannen om met gewicht te lopen.
Neem niet meteen een grote rit maar doe het in stukjes. Zet desnoods je fiets ergens op een plek bij het OV en doe het deels. Het is allemaal timing en plannen.
Ik ben gestart met gewoon even wat vuil wegbrengen nadat ik weer kon staan. Het is kleine stapjes nemen en niet teveel in ene willen.

Rest ... pm ;)
 
Ik snap je wel vanuit het oogpunt weinig "kunnen" doen maar meer willen. Dat is echt lastig.
Qua voeding is het echt persoonlijk finetunen ook aan de hand van wat je nu eet.

Qua beweging zal je een soort routine kunnen inbouwen. Zoals simpele dingen. Na het ontbijt even een rondje "glasbak" je glas telkens per potje wegbrengen bijvoorbeeld. Zo heb je een doel. Als je boodschappen doet niet alles in ene maar ga bijvoorbeeld 2 x per dag met een rugzakje. Dat helpt ook met versterking van je romp. Je moet immers aanspannen om met gewicht te lopen.
Neem niet meteen een grote rit maar doe het in stukjes. Zet desnoods je fiets ergens op een plek bij het OV en doe het deels. Het is allemaal timing en plannen.
Ik ben gestart met gewoon even wat vuil wegbrengen nadat ik weer kon staan. Het is kleine stapjes nemen en niet teveel in ene willen.

Rest ... pm ;)

Bedankt voor je openheid en tips, Marina. Ik ben benieuwd naar je pm.
 
Back
Naar boven