Fitness Seller

Rust pauze principe?!

Bezoekers in dit topic

RichardV

Colossal Veteran
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2002
Berichten
17.082
Waardering
155
Ten eerste: Ik ben op het moment ff gestopt met trainen, wegens blessure, maar ik blijf natuurlijk wel af en toe op het forum komen.

Gebruikt iemand van jullie wel eens het rust pauze principe?
Zware set met een herhaling of 8, en dan 5-10 seconden rusten, en er dan nog een paar uit persen, en dan weer 5-10 seconden rusten, en er weer een paar uit persen.
Moet wel aardig werken!!!!
 
Ik doe het af en toe, wel merk ik soms dat het niet lukt zonder spotter...
 
Nee, nog niet gedaan wat is het voordeel???
 
Originally posted by Elmar
Nee, nog niet gedaan wat is het voordeel???

Je put je spieren nog iets verder uit.
In feite maak je meer herhalingen met een zwaar gewicht.
Lee Priest zegt dat hij wel eens gebruikt en Dorian Yates ook.
 
Doe het regelmatig. Maar altijd met een spotter

Gewoon een gewicht waarmee ik 6 reps oid kan maken (de 6e moet ook echt de laatste zijn) 10sec weg leggen, weer 1-2 reps, wegleggen, enz
Soms doe ik het ook in combinatie met een kleine gewichts vermindering als ik merk dat na 10sec rust geen rep meer mogenlijk is.

Het werkt heel goed, omdat bijna alle reps maximale reps zijn. Ik denk alleen dat je het niet te veel/vaak moet gebruiken omdat het wel een manier is om overtraind te raken.
 
Komt ook een beetje overeen met forced reps (met spotter), dus deze methode van shock principle kan goed gebruikt worden wanneer even geen spotter voorhanden is. Kan na 20 seconden op eigen kracht nog ca. 2 volledige correcte beweging maken. Dus ja, gebruik hem ook wel eens.

Voor borst training gebruik ik om de 8 weken ander schema, met daarin een shock principle verwerkt. Nu rest-pause method gebruikt.....volgende is static holds, bij laatste rep, 5 sec. lekker samentrekken en vasthouden. Zo probeer ik telkens wat anders. Werk naar tevredenheid voor mij.....Vooral descending en ascending voor lekkere pomp. Ach we doen maar wat!
 
In de muscle & fitness van november/december 2001 staat het rust/pauze principe beschreven in het kader van "schoktechnieken" die je in je eentje kan doen. Deze techniek wordt vooral aanbevolen bij de pec deck, ondersteunende T-bar en liggende legcurl.

Ik citeer: "Bij de klassieke rust-pauze techniek begin je met, stel, 85% tot 90% van je 1 herhalingmaximum en daarmee doe je dan 2 tot 3 herhalingen. Je rust ongeveer 30 seconden en probeert weer 2 tot 3 herhalingen te doen. Dan rust je nogmaals 30 seconden en probeer je zoveel mogelijk herhalingen te doen, om dit vervoglens nog een keer te herhalen. Als je in je eentje traint en bijvoorbeeld aan het bankdrukken bent, kan het tot een ramp lijden als je probeert een paar extra herhalingen te doen, dus vermijd oefeningen waarbij je de kans loopt knel te komen zitten."

Ik heb deze techniek met de pec deck geprobeerd en is me goed bevallen. Ik heb 'm trouwens iets anders uitgevoerd dan hiervoor beschreven, namelijk 3 x 3 sets van 80 kilo met 20 seconden rust tussendoor. Je kan dus behoorlijk zwaar gaan en ik kreeg een geweldige pomp. Naar mijn mening een echt leuke oefening voor de variatie maar niet om weken achter elkaar te doen!
 
De orginele gedachte achter rest-pause is juist dat je 1, maximaal 2 reps kan na elke pause, en niet 3,4 of wat na 30 sec te halen is. De eerste paar reps zijn in het laatste geval eigenlijk weggegooide energie
Eigenlijk moet je rust net genoeg zijn om 1 rep eruit te kunnen persen.

Vergeet niet dat 30 sec voor sommige BB in een cut fase de normale rusttijd is.
 
Originally posted by RichardV
Ten eerste: Ik ben op het moment ff gestopt met trainen, wegens blessure, maar ik blijf natuurlijk wel af en toe op het forum komen.

Gebruikt iemand van jullie wel eens het rust pauze principe?
Zware set met een herhaling of 8, en dan 5-10 seconden rusten, en er dan nog een paar uit persen, en dan weer 5-10 seconden rusten, en er weer een paar uit persen.
Moet wel aardig werken!!!!

Ja, ik doe dit ook regelmatig, met goeie resultaten. Ik noem het zelf altijd een variatie op de dropset...
 
Back
Naar boven