Fitness Seller

rust tussen de sets (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BIGTANK

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
1.021
Waardering
0
normaal hoor je ongv 1 a 2 minuten rust te houden tussen je sets behalve bij dropsets enz...
maar kheb is zitten kijken en ik denk dat ik ongv tussen de 30 en 50 sec rust neem waarom weet ook niet kvoel gewoon dat ik er weer klaar voor ben . zou ik langere rustpauzes moeten houden ? of zo door blijven trainen ....

gr BIGTANK
 
1 a 2 tot zelfs 3 minuten zijn gewenst afhankelijk van de inspanning en duur van een set.
ATP, de energie die een spier nodig heeft om te contraheren, kan slechts enkele seconden energie leveren om grote kracht inspanning mogelijk te maken.
Deze energie moet telkens je een set gedaan hebt terug worden aangevuld.
Dit gebeurd oa. dmv creatine fosfaat en kan maar volledig en compleet gebeuren als je de spier voldoende tijd geeft tussen sets door.

[Abeelding niet meer beschikbaar]

De tijd die een spier nodig heeft hangt af van de intensiteit en duur van de set. Maw. hoe groot is de ATP pool nog na de inspanning/contractie:
There is enough phosphocreatine to keep ATP levels up for several more seconds. So at this point we've moved from 2 - 3 seconds of all-out work (ATP) to almost 10 seconds (ATP + creatine). Research has shown that even well trained athletes store only enough creatine phosphate and ATP for the first 10 seconds of any intense activity. When your creatine phosphate supply is exhausted, it takes more than three minutes to resyntheize and to produce more ATP.
Omdat we de ATP niet altijd 100% opgebruiken of soms sets doen die korter zijn dan 10sec. mag je toch uitgaan van een rusttijd tussen sets gaande van 1.5 tot 2.5 minuten en 3 minuten voor echt zware compound sets.

Hopelijk wat duidelijker :)
 
ff wat sleur en pleur (vanmezelluf :D)

"Bij zowel kracht- als bij massa training is het van belang dat je met zo'n zwaar mogenlijk gewicht de beoogde hoeveelheid reps kan doen.

Bij beiden is het ook van belang zolang mogenlijk in het ATP-PC system te trainen (vandaar dat we allemaal aan de creatine zitten)

Als je dus optimaal wilt trainen moet je ervoor zorgen dat je lichaam de CP vooraad in de spiercel weer aangevuld heeft. Dit duurd ongeveer 4min, met 1.5min zit je al aan de 80%, en 3min rond de 95%.

Voor zowel massa als kracht is 1.5min dus wel de ondergrens, en 2-3 minuten is beter.
Bij 1min zit je pas op 75% en bij 30sec pas op 35-40%."

[Abeelding niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]
 
klasse !! bedankt voor de replys ,
kga toch proberen om t op zo n 1,5 min te houden minimaal ...

gr BIGTANK
 
En vergeet niet dat als je puur voor kracht traint, je je neuro-musculaire systeem moet laten herstellen. Dat duurt 3-5 minuten.
 
dit gebeurt bij ons niet :D

meestal wachten we niet meer dan 2 minuten tussen de sets. soms nog minder....

denk dat je over't algemeen wel moet kunnen gaan wanneer je voelt dat je opnieuw kan gaan... meestal is dat dan ook tussen de 1 en 3 minuten ;)
 
Zou toepassen wat in praktijk het beste is:
geef je ademhaling en hartslag de tijd om terug naar het niveau te komen waarop je een volgende set kan uitvoeren met de gewenste intensiteit voor deze.
Te snel op elkaar volgende sets kan te veel melkzuur laten opstapelen waardoor je volgende sets en training beeivloed wordt. Bicarbonaat kan hierbij wel helpen.
De theorie klopt wel, maar is deze wel altijd toepasbaar?
 
Ik denk ook dat het er aanlecht welke spiergroep je traint.Als ik mijn benen train,vooral bij het toppen
neem ik meer rust .Dit doe ik omdat ik dan meer uit me volgende sets kan halen.Bij de andere spiergroepen wacht ik ook nooit langer dan 2 minuten.
 
Back
Naar boven