AndroidHealthClinic

Rust tussen sets (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

The Raven

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
25 sep 2003
Berichten
51
Waardering
0
Hoi

Ik zit nu op een rust van 60 seconden tussen de sets en 60 tussen de oefeningen. Nu wordt mij aanbevolen om de groei te stimuleren terug te gaan naar 40 sec tussen de sets en oefeningen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over
 
onzin!

door wie wordt dat aanbevolen dan?

je spieren hebben minimaal 1 minuut nodig om de circulatie (afvoer melkzuur en aanvoer nieuwe zuurstof) weer een beetje op gang te helpen.

Als je maar op 40 seconden gaat zitten ben je vooral op verzuring aan het trainen, en uiteindelijk meer rode spiervezels (slow-twitch) en minder witte spiervezels (fast-twitch).

rood wordt gekoppeld aan duurinspanningen (dus geen massa),
wit aan maximale inspanning (dus mass)

de verhouding wit-rood is bij een marathonloper bijvoorbeeld 2:8,
en bij ronnie coleman; 8 : 2.

Als je meer rode wilt hebben; neem dan weinig pauzes tussen de sets,
als je meer witte wilt hebben; maximaal inspannen en goed de tijd geven om te herstellen tussen de sets.

ciao
 
Ik durf ook niet te zeggen dat het zo is.

Ik zou het op gevoel doen. Je voelt vanzelf of je al hersteld bent, of gedeeltelijk. Je kunt zelf bepalen of je dan aan je volgende set begint of dat je nog wat langer nodig hebt. Daarnaast hangt het ook van de oefening.

Ik ga na een zware sets squats pas weer beginnen als ik volledig op adem ben. Dat kan wel een paar minuten duren, maar ik moet er niet aan denken om hijgend aan een nieuwe set te beginnen.
 
Onzin, neem voldoende rust.

Er vanuit gaande dat je voluit traint, wordt 2 minuten minimaal aanbevolen.
Dit heeft te maken met het verbruik van ATP en de aanvulling daarvan.

Het ATP gehalte in de spier schijnt na 3-4 minuten weer op niveau te zijn.
 
Lijkt me een beetje onzin :) Moet je eens proberen om zwaar te squatten of deadliften en dan 40 seconden rust te nemen ;) Ikzelf neem gewoon de tijd om even goed op adem te komen voordat ik aan een nieuwe set begin. Verschilt ook per oefening. Bij leg extensions neem ik korter pauze dan bij squats. Probeer niet op de klok te kijken, maar gewoon op gevoel gaan. Als je voelt dat je weer kan, ga je weer, kan je voor je gevoel nog niet, dan wacht je nog eventjes :)
 
yep, ik train ook op gevoel, dus neem de pauzes tussentijds zolang tot ik weer op adem ben;)
 
op gevoel maar wel ongeveer 1,5 tot 2min
 
Heb ooit een link gehad van een ander heel goede forum.

Hierin wordt 1 en ander uitgelegd over ATP

[Link niet meer beschikbaar]
 
naar mijn mening moet je net genoeg rust nemen, om de volgende serie HH goed te kunnen maken. bij zwaar squatten is dat natuurlijk langer als bijvoorbeeld een biceps curl
 
ik neem altijd 1,5 minuut rust.
 
ik neem ook altijd rust tot ik het gevoel heb dat ik weer kan, maar soms heb je van die irritante mannetjes die dan aan je vragen of je in slaap gevallen ben, of of je al klaar bent. omdat hun zonodig dezelfde apparaat willen doen.
 
enzzo zei:
ik neem ook altijd rust tot ik het gevoel heb dat ik weer kan, maar soms heb je van die irritante mannetjes die dan aan je vragen of je in slaap gevallen ben, of of je al klaar bent. omdat hun zonodig dezelfde apparaat willen doen.
Dan zeg ik: spring er ff tussen man en hou je bek ;)
 
kan ook :P lol
 
40 sec, 1 min, 2 min..vind allemaal maar beetje gemierenneuk, je voelt dat wel aan toch!Soms krijg je snel verzuring, houd je meer rust en ander keer doorgaan
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven