XXL Nutrition

Rustharslag: liggend of staand

Bezoekers in dit topic

Cruis

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
13 dec 2004
Berichten
5
Waardering
0
Dag heren,

Ik wou even polsen (:)) wat jullie hiervan denken:
Ik ben 35 jaar, 2 meter groot, niet smal gebouwd en weeg nu 116kg.
Ik ben een 7-tal weken geleden begonnen met een dieet (op basis van tips en XLS'en hier) en met wekelijk 1 (of 2) lange (meestal vetverbrandings-)cardio, zijnde lopen. Gezien ik kom van 122kg noem ik dat al een redelijk succes.
Mijn bedoeling is om, eens ik de 115kg grens bereikt heb, daar wat meer conditie-opbouwend te werken.

Ik heb voor bovenstaande ook mijn hartslagmeter terug boven gehaald.
Volgens bepaalde bronnen ([url]http://www.rusthartslag.nl/)[/URL] leek het mij interessant om mijn rusthartslag in de gaten te houden. Volgens de theorie zou de rusthartslag staand ongeveer 10-15 slagen hoger moeten liggen hetzelfde liggend gemeten.

En nu komt het: Ik meet al een enkele ochtenden vlak na het wakker worden:
Liggende hartslag: rond de 45
Staande hartslag: rond de 92 (ja, ook als ik een minuut pauze neem voor het meten)

Ik vraag mij nu af: Is dit normaal? Of is mijn conditie zo slecht?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat mijn (gemiddeld gezien) toch wel groot en zwaar gestel er voor iets tussen zit.

Iemand hier ervaring mee?
 
Doe eens meteen opstaan, minuutje wachtend dan staand meten. Vervolgens ga je liggen en meet je het liggend, kijken of je dan de zelfde waardes krijgt.
Verder zou ik me er niet al te druk om maken en gewoon cardio doen.
 
Als je voor de rest en tijdens het sporten geen last hebt zou ik me hier inderdaad geen zorgen over maken. Hartslag wil nogal eens verschillen tussen verschillende mensen en je gestalte kan hier zeker invloed op hebben en zolang je bloeddruk en hartritme niet afwijkend zijn is er niks aan de hand.
 
Dag heren, Ik wou even polsen (:)) wat jullie hiervan denken: Ik ben 35 jaar, 2 meter groot, niet smal gebouwd en weeg nu 116kg. Ik ben een 7-tal weken geleden begonnen met een dieet (op basis van tips en XLS'en hier) en met wekelijk 1 (of 2) lange (meestal vetverbrandings-)cardio, zijnde lopen. Gezien ik kom van 122kg noem ik dat al een redelijk succes. Mijn bedoeling is om, eens ik de 115kg grens bereikt heb, daar wat meer conditie-opbouwend te werken. Ik heb voor bovenstaande ook mijn hartslagmeter terug boven gehaald. Volgens bepaalde bronnen (http://www.rusthartslag.nl/) leek het mij interessant om mijn rusthartslag in de gaten te houden. Volgens de theorie zou de rusthartslag staand ongeveer 10-15 slagen hoger moeten liggen hetzelfde liggend gemeten. En nu komt het: Ik meet al een enkele ochtenden vlak na het wakker worden: Liggende hartslag: rond de 45 Staande hartslag: rond de 92 (ja, ook als ik een minuut pauze neem voor het meten) Ik vraag mij nu af: Is dit normaal? Of is mijn conditie zo slecht? Het enige wat ik mij kan bedenken is dat mijn (gemiddeld gezien) toch wel groot en zwaar gestel er voor iets tussen zit. Iemand hier ervaring mee?
De gemiddelde hartslag ligt tussen 70-100 in rust geloof ik je gewicht en bouw hangt hier ook van af natuurlijk dus je zit wel goed
 
Dag heren,

Ik wou even polsen (:)) wat jullie hiervan denken:
Ik ben 35 jaar, 2 meter groot, niet smal gebouwd en weeg nu 116kg.
Ik ben een 7-tal weken geleden begonnen met een dieet (op basis van tips en XLS'en hier) en met wekelijk 1 (of 2) lange (meestal vetverbrandings-)cardio, zijnde lopen. Gezien ik kom van 122kg noem ik dat al een redelijk succes.
Mijn bedoeling is om, eens ik de 115kg grens bereikt heb, daar wat meer conditie-opbouwend te werken.

Ik heb voor bovenstaande ook mijn hartslagmeter terug boven gehaald.
Volgens bepaalde bronnen ([url]http://www.rusthartslag.nl/)[/URL] leek het mij interessant om mijn rusthartslag in de gaten te houden. Volgens de theorie zou de rusthartslag staand ongeveer 10-15 slagen hoger moeten liggen hetzelfde liggend gemeten.

En nu komt het: Ik meet al een enkele ochtenden vlak na het wakker worden:
Liggende hartslag: rond de 45
Staande hartslag: rond de 92 (ja, ook als ik een minuut pauze neem voor het meten)

Ik vraag mij nu af: Is dit normaal? Of is mijn conditie zo slecht?
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat mijn (gemiddeld gezien) toch wel groot en zwaar gestel er voor iets tussen zit.

Iemand hier ervaring mee?

ik heb een aantal keer meegedaan aan medische onderzoeken, toen ik student was, en daar werd de hartslag en bloeddruk als volgt gemeten:

1) neer gaan liggen, semi recumbent:
big_dibujo1_editora_2_61_2.jpg

2) 5 a 10 minuten wachten, dan hartslag en bloeddruk meten, 3 keer.
3) recht gaan staan, traag en rustig, 1 min wachten en dan terug 1 a 3 keer meten.

Bij het rechtstaan mag de hartslag niet meer dan 30 slagen stijgen, de bloeddruk, als ik me goed herinner niet meer dan 15, zowel boven als onderdruk.

Wat betreft de rusthartslag, dat is inderdaad bij iedereen anders.
Ik heb in rust een hartslag tussen de 35 en 42, en staand tussen de 50 en 60.
Maar ik heb een relatief hoge bloeddruk 145/80 of zoiets. Soms is die echter slechts 125/80 of zo.

Dus zoals de mensen hier reeds zeiden, doe aan cardio en start rustig met de krachttraining, en dat komt allemaal goed. Echter, als ik het goed begrepen heb insinueer je dat je "dik" bent. Vraag dan mss best eerst aan je arts hoe je best start. Want als je nooit hebt gejogd, en je doet aan cardio, te intens, dan zou de fun er wel eens snel af kunnen zijn.

SUCCES!
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal eens op een andere manier opmeten en ook mijn bloeddruk meten ondertussen.

Ik sta inderdaad dik. Sinds ik twee jaar geleden gestopt ben met competitiebasketbal zijn de kilo's erbij gevlogen. Ik sta nu ongeveer een 10 kg boven mijn vroeger competitiegewicht. Maar ik sta gelukkig al een 13 kg onder het maximum dat ik al gestaan heb.
Ik loop ondertussen ook al gemiddeld een uur aan laag tempo. Zelf al eens een anderhalf uur. Het lijkt wel alsof ik kan blijven doorgaan... alleen is het enorm traag. Maar goed... dat is dus een kwestie van opbouwen neem ik aan...

Toegevoegd:
Net eens rechtstaand getest deze avond:
Zitten: hartslag 40. Bloeddruk 12/7.
Rechtstaand: hartslag 62. Bloeddruk 10/6.

Misschien heeft mijn lichaam 's morgens wat meer moeite met het wakker worden.

---------- Toegevoegd 24 March 2015 om 10:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst 23 March 2015 om 23:34 ----------

Ter info, deze morgen eens driemaal gemeten (gewoon nog liggend en staand telkens met 1min pauze)
Lig: HS: 41
Staand: HS: 91
Lig: HS: 40
Staand: HS: 102
Lig: HS: 38
Staand: HS: 85

Mijn bloeddruk bleef de hele tijd door dicht bij de 10(5)/5(6) schommelen.

Na 10min rechtstaand (ontbijt klaarmakend): 11/6 en HS 82

Later probeer ik nog wel eens de methode van yasmine, maar daar heb ik wat meer tijd voor nodig...
 
Laatst bewerkt:
Kep liggend ook 45 maar staand ook maar 65. Druk juist laag 100/60
 
Back
Naar boven