XXL Nutrition

Rustperiode Creatine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Op de site van Perfectbody las ik dat hun creatine (Perfect Creatine) 5 maanden achter elkaar kan worden gebruikt, maar dat daarna dezelfde periode (dus 5 maanden) weer rust moet worden gehouden.

Hoe zit het nou met die rustperiode? Zijn je spieren in de creatine-periode dan dusdanig gegroeid/sterker geworden, dat in de rustperiode gewoon op hetzelfde niveau (dus met de dezelfde gewichten) verder kan worden getrained? Of merk je in die rustperiode een sterke krachtsvermindering?

Graag jullie ervaringen...
 
De rustperiode is er voornamelijk voor dat je lichaam er niet aan gaat wennen en het dus niets meer doet met je en het zorgt ervoor dat je lichaam niet stopt met het maken van de lichaams eigen stof (creatine)
 
Originally posted by Bodyman
De rustperiode is er voornamelijk voor dat je lichaam er niet aan gaat wennen en het dus niets meer doet met je en het zorgt ervoor dat je lichaam niet stopt met het maken van de lichaams eigen stof (creatine)

Je lichaam stopt nooit met de aanmaak van creatine. Wel kan de productie enigzins worden onderdrukt bij lang gebruik van creatine.

Maar het kan imo geen kwaad om langer aan 1 stuk te gebruiken. Alleen is het makkelijker om te gebruiken om door een plateau te breken. Dan heb je weer even een boost om door te gaan.
 
En is die 5 maanden zoals ze bij Perfectbody zeggen een goed uitgekozen periode? Of raden jullie aan om het langer of korter te gebruiken?

En hoe zit het nou met spierkracht in de rustperiode?

BVD
 
Nou, ik zelf krijg altijd een boost(je) van creatine. En als ik er mee stop dan ga ik even niet of minder vooruit. Maar heel lang duurt dit niet.

Overigens als je stopt blijft het effect geloof ik nog 3 weken aanhouden.

Maar die 5 maanden is geen slecht idee. Maar je zou ook door kunnen gebruiken, net wat je er mee wil doen. Als je het gaat gebruiken wordt je sterker en kan je langer doorgaan, dit duurt net zo lang tot je cellen in feite verzadigd zijn. Daarna wordt je niet meer sterker ofzo, dus ja. Ideaal dus om door een plateau heen te boren.
Ik zou zelf ook niet langer gebruiken, omdat het dan toch een dure grap wordt. Zeker als student zijnde, en dat geld kan ik dan beter in gewone voeding steken.
 
5mnd vind ik persoonlijk te lang. Ik doe zelf uiterst 8 weken. De rustperiode is niet zozeer bedoelt om te zelf weer creatine aan te kunnen maken, maar om weer te zorgen dat je een boost krijgt als je er weer mee begint!
 
inderdaad 5 maanden is best lang, ikzelf ga voor 3 maanden crea 3 maanden rust
 
De enige reden om tussendoor te stoppen is je portemonai. Lichaamlijk gezien kan je gewoon door blijven nemen
 
De meningen zijn hier dus verdeeld over. De een gebruikt het 2 maanden, maar de ander gebruikt het weer 3 of 5 maanden achter elkaar.

Ik denk zelf dat ik het 5 maanden wel, 5 maanden niet ga gebruiken. Ik hoop alleen wel dat ik na die rustperiode weer een boost krijg van de creatine.
 
Sommigen gebruiken het zelfs het hele jaar door.
 
Sommigen hebben geld te veel?
:D
 
Iedereen heeft het over een boost doordat ze een tijdje geen creatine gebruiken en dan weer wel.
Maar dat komt dan toch alleen omdat je teruggevallen bent door het stoppen met creatine??
 
Ik heb het een en ander doorgelezen en ik denk toch dat het verstandiger is om korter dan 5 maanden achter elkaar creatine te gebruiken. Er wordt nog steeds vaag gedaan over de lange termijn gevolgen.

Ik ga het 8 weken gebruiken en daarna diezelfde periode rust. Ik wil proberen om dit patroon voor een lange tijd aan te houden.
 
Laatst bewerkt:
Lees dit eens door

"Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans.

Tarnopolsky M, Parise G, Fu MH, Brose A, Parshad A, Speer O, Wallimann T.

Department of Medicine (Neurology and Rehabilitation), McMaster University, Hamilton, ON, Canada. tarnopol@mcmaster.ca

Animal studies have shown that supra-physiological creatine monohydrate (Cr-mH) supplementation for 3 months reduced skeletal muscle creatine transporter (CRT) content. The doses of Cr-mH (1-2 g/kg/day) used in these studies were between 5 and 10 times those usually used in human studies, and it is unclear whether a down-regulation of CRT would occur in humans at the recommended doses of 0.1-0.2 g/kg/day. We measured CRT, and citrate synthase (CS) protein content using Western blotting before and after 2 months of Cr-mH supplementation and weight training in young men (N = 11 Cr-mH (0.125 g/kg/ day); N = 8 placebo). CRT and CS were also measured before and after 4 months of Cr-mH supplementation and weight training in elderly (> 65 years) men and women (N = 14 Cr-mH (0.075 g/kg/day); N = 14 placebo). Finally, CRT mRNA was measured using competitive RT-PCR before and after 8-9 days of Cr-mH loading in young men and women (N = 14, CR-mH (mean = 0.18 g/kg/day); N = 13, PL). Total creatine content was significantly elevated after the Cr-mH supplementation period as compared to placebo in each of the studies. Neither Cr-mH supplementation, nor exercise training resulted in measurable alterations in CRT protein content and acute Cr-mH loading did not alter CRT mRNA. There were no gender differences in CRT mRNA or total creatine content in the young subjects and no gender differences in total creatine content or CRT protein content in the elderly subjects. Weight training in young men did not increase CS protein content, however, in the elderly there was a significant increase in CS protein content after exercise training (p < 0.05). These results demonstrated that Cr-mH supplementation during weight training resulted in increases in skeletal muscle total creatine without reductions in CRT protein and acute Cr-mH loading did not decrease CRT mRNA content.

PMID: 12701826 [PubMed - in process] "

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...ve&db=PubMed&list_uids=12701826&dopt=Abstract

Maw geen nadelige gevolgen

Hier de NL uitleg

Humane studie: creatine maakt spiercellen niet lui


De zorgen over de gevolgen van langdurig creatinegebruik zijn voor een deel ontzenuwd. Dat zeggen Amerikaanse supplementenonderzoekers, die bij menselijke proefpersonen keken of spiercellen na maandenlang gebruik van creatine zouden verleren om het energiefosfaat nog op te nemen.


Dieren die drie maanden extreem hoge doseringen creatine krijgen ontwikkelen een syndroom dat je 'creatineresistentie' zou kunnen noemen. Hun spiercellen maken steeds minder van het eiwit creatine transporter aan, waardoor ze minder makkelijk creatine kunnen opnemen en vervoeren. Goed, het ging om dagelijkse doseringen van 1 tot 2 milligram per kilo lichaamsgewicht, het tienvoudige van wat fabrikanten mensen adviseren. Maar zouden sporters op de lange termijn het syndroom ook kunnen ontwikkelen?


Om daar achter te komen deden de onderzoekers proeven met 14 oudere mannen en vrouwen van ongeveer 65 jaar. De proefpersonen kregen vier maanden lang creatine en trainden met gewichten, net als een even grote controlegroep. Die kreeg een placebo, maar trainde eveneens. Hoewel de hoeveelheid creatine in hun spieren toenam, was er geen afname van creatine transporter.


Een kortere proef met jonge mannen en vrouwen, die acht dagen creatine laadden, leverde hetzelfde resultaat. De onderzoekers concluderen dat normaal creatinegebruik de spiercellen niet lui maakt.




Bron

Tarnopolsky M, Parise G, Fu MH, Brose A, Parshad A, Speer O, Wallimann T. Acute and moderate-term creatine monohydrate supplementation does not affect creatine transporter mRNA or protein content in either young or elderly humans. Mol Cell Biochem 2003 Feb;244(1-2):159-66. [PubMed]

http://www.ergogenics.org/crea17.html
 
Originally posted by 3XL
De enige reden om tussendoor te stoppen is je portemonai. Lichaamlijk gezien kan je gewoon door blijven nemen

Hoe neem jij creatine? Hoe lang achter mekaar?
 
Op trainingsdagen 2-3gr vlak voor en 2-3gr direct na de training.

Op niet trainingsdagen 2-3gr s'morgens op nuchtere maag


Eigenlijk het hele jaar door. Alleen als de pot weleens leeg is en ik ben vergeten te halen zitten er weleens 2-3 wkn tussen, maar dit gebeurd sporadisch
 
@3XL: Ga je nou net zo goed op je creatine na 6mnd non-stop gebruik dan als je net na een lange pauze weer begint?
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by 3XL
Op trainingsdagen 2-3gr vlak voor en 2-3gr direct na de training.

Op niet trainingsdagen 2-3gr s'morgens op nuchtere maag


Eigenlijk het hele jaar door. Alleen als de pot weleens leeg is en ik ben vergeten te halen zitten er weleens 2-3 wkn tussen, maar dit gebeurd sporadisch

dus 3g op niet trainingsdagen? ???
Zo weinig?! Ik neem 10g? is dat teveel dan?
 
Hoeveelheden die ik gebruik zijn voor mij voldoend.

Ik heb geexperimenteerd met diverse hoeveelheden (tot 35gr/dag) en kan niet zeggen dat meer als ik nu neem voor mij beter werkt.
Moeter wel bij zeggen dat ik veel rood vlees eet en daardoor al via m'n voeding wat binnen krijg.

Ik denk ook niet dat veel meer nemen echt wat uitmaakt. Je lichaam kan toch maar een beperkte hoeveelheid opnemen. Als als je volgeladen zit kan je dus alleen maar aanvullen wat je kwijtraakt.

Dit is normaal gesproken zo'n 5gr/dag (Op trainingsdagen meer).
Als je volgeladen zit is meer creatine nemen is dus onzin omdat het dan toch niet opgenomen word.
 
@3XL: Ga je nou net zo goed op je creatine na 6mnd non-stop gebruik dan als je net na een lange pauze weer begint

Krijg ik nog antwoord? :p
 
Back
Naar boven