AndroidHealthClinic

's Avonds koolhydraten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

jaapjaap

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
20 apr 2006
Berichten
28
Waardering
0
He ik had een vraagje over koolhydraten 's avonds.
Ik eet zo'n 450 gr koolhydraten op een dag, verdeeld over 5 maaltijden, maar zou het niet beter zijn om de eerste 4 maaltijden steeds 100 gr te eten en de laatste, voor het slapengaan, maar 50 gram? dit ivm dat je de koolhydraten snachts toch niet gebruikt, iig niet zoveel als overdag, en dat het dan als vet opgeslagen wordt?
 
Ik had ook dat idee en ik denk dat je er goed mee doet om de koolhydraten savonds te laten, lijkt mij toch logisch.

Toch ik had dit gelezen in een topic van een forumner Burn.


Tegenwoordig wordt ook vaak het eten van koolhydraten in verband gebracht met het aanzetten van vet. Vaker wordt er beweerd dat koolhydraten omzetten naar vet, maar dit gebeurt in de werkelijkheid nauwelijks(hoogstens een paar gram vet per dag(6)). Tijdens het diëten komt dit zelfs helemaal niet voor. Mensen verwarren de opname van een glucose molecuul in een vetcel vaak met de omzetting van glucose naar vet. De omzetting van glucose naar een vetzuur vindt alleen plaats in de lever en niet in de vetcel. Ook niet bij koolhydraten met een hoge G.I. Koolhydraten kunnen er wel op een andere manier voor zorgen dat er meer vet wordt aangezet. Koolhydraten leveren energie(calorieën). Het lichaam prefereert koolhydraten grotendeels boven vetten als energiebron. De vetten die binnenkomen zullen daardoor niet als energie gebruikt worden en opgeslagen worden. Zolang je onder je calorieën behoudt blijft dan is dit niet van belang en zul je vet verliezen. Wel genieten koolhydraten met een lage G.I of I.I de voorkeur. Dit vooral vanwege de insuline gevoeligheid. Een stabiele insuline spiegel zorgt ook voor minder honger.
 
In bulkfase zou ik KH zeker ni laten s'avonds
In cutfase zou het slimmer zijn van wel

Maar beetje KH s'avonds bij je eiwitten kan zeker geen kwaad, ik zou wel opteren voor langzamere koolhydraten s'avonds.
 
Ik had ook dat idee en ik denk dat je er goed mee doet om de koolhydraten savonds te laten, lijkt mij toch logisch.

Toch ik had dit gelezen in een topic van een forumner Burn.


Tegenwoordig wordt ook vaak het eten van koolhydraten in verband gebracht met het aanzetten van vet. Vaker wordt er beweerd dat koolhydraten omzetten naar vet, maar dit gebeurt in de werkelijkheid nauwelijks(hoogstens een paar gram vet per dag(6)). Tijdens het diëten komt dit zelfs helemaal niet voor. Mensen verwarren de opname van een glucose molecuul in een vetcel vaak met de omzetting van glucose naar vet. De omzetting van glucose naar een vetzuur vindt alleen plaats in de lever en niet in de vetcel. Ook niet bij koolhydraten met een hoge G.I. Koolhydraten kunnen er wel op een andere manier voor zorgen dat er meer vet wordt aangezet. Koolhydraten leveren energie(calorieën). Het lichaam prefereert koolhydraten grotendeels boven vetten als energiebron. De vetten die binnenkomen zullen daardoor niet als energie gebruikt worden en opgeslagen worden. Zolang je onder je calorieën behoudt blijft dan is dit niet van belang en zul je vet verliezen. Wel genieten koolhydraten met een lage G.I of I.I de voorkeur. Dit vooral vanwege de insuline gevoeligheid. Een stabiele insuline spiegel zorgt ook voor minder honger.

Yep.

En daar komt bij dat veel mensen 's avonds trainen.. zonder KH de nacht in gaan lijkt me dan niet optimaal voor het herstel.
 
Theoretisch gezien heeft trage KH eten voor het slapen gaan volgens mij meer voordelen dan nadelen. Het eerste wat in me opkomt is dat je lichaam snachts ook energie nodig heeft, en natuurlijk het meest voor de hand liggende gaat gebruiken als energie. (wanneer je KH eet is dus dit de ''eerste'' energie bron) zo bespaar je voor een groot deel dat je lichaam snachts eiwitten mee gaat gebruiken als energie.

Ik geef zelf wel toe dat ik geen kh meer eet 4 uur vóór het slapen gaan. Maar ben toch van plan om dit binnenkort in een kleine hoeveelheid te gaan proberen om te kijken hoe ik er op reageer. :) Dat het wilt werken durf ik niet te zeggen.. maar het proberen waard.
 
hm, ikzelf eet geen koolhydraten meer na 3 a 4 uur smiddags en dat bevalt me goed, verlies geen vvm maar wel vet.
eigenlijk hoor ik alleen maar goede verhalen over carb cutoffs.
 
ik eet altijd koolhydraten in de avond, geen last van vet aanzet
 
Tjaa , een vriend van mij traint niet, maar eet savons wel altijd van alles zoals brood,fruit, zelfs chips en koekjes, cola etc en komt werkelijk geen 1 gram aan.
Denk dat het meer iets persoonlijks is om te weten of KH wel of geen vet aanzet snachts/savonds. Die ervaring zul je dus zelf moeten ontdekken. Gewoon maandje proberen en jezelf goed in de gaten houden in de spiegel.
 
NB: je hebt het hier over leverglycogeen, niet over spierglycogeen (dat echt 's ochtends geen spat leger is dan 'savonds)
 
Reactie op je nacht verhaal en lever en spier meuk.

:thumb:

Wilde dit al tijden geleden zeggen. Maar geen zin/tijd om als 'nog een persoon/mening' mee te gaan doen met die langdurige discussies afgelopen tijd. ;)
 
Het gaat uiteindelijk toch gewoon om de totale hoeveelheid KH die je op een dag mag/wilt nemen? Dus als je (in THEORIE) gedurende de dag nauwelijks KH tot je neemt, maar dat (nog steeds: in THEORIE) 's avonds allemaal gaat inhalen, zou dat helemaal niets moeten uitmaken m.b.t. het aanzetten van vet. Je lichaam went eraan. Of het je sportprestaties ten goede komt, is een ander punt.
Een vriend van mij eet maar 2x per dag (ik weet het, gaat nergens over, maar moet hij lekker zelf weten). Maar als hij eet, eet hij kilo's voer. En dan heb ik het niet over salades, maar over gigantische rijst- en pastamaaltijden en hij schept minstens 2 keer op.

Ik heb een tijdje geleden een post gelezen van iemand die zei dat je lichaam tijdens je slaap (in mijn eigen woorden:) een soort rekensommetje maakt van alle verbruikte kh,eiwitten en vetten en de ingenomen kh, eiwitten en vetten. Dan kom je vanzelf op een tekort of overschot. Weet niet meer wie dat was... maar ik vind het wel erg geloofwaardig. Ik heb het idee dat het bij mij ook wel zo werkt. Maar ja, mijn bevindingen zijn niet het equivalent van een empirisch onderzoek...
 
De diëtiste met wie ik samenwerk raadt aan om je totaal te verdelen in 6 ongeveer dezelfde delen. Eventueel 's morgens een iets groter aandeel KH en minder eiwitten en 's avonds het omgekeerde.

Je metabolisme haalt zijn energie zowel uit KH als uit vet. De verhoudingen hiertussen zijn afhankelijk van het inspanningsniveau. Vet is er altijd genoeg in vooraad zelfs bij zeer lage BF%. KH zijn veel beperkter in vooraad in de vorm van glycogeen en relatief snel uitgeput zonder een regelmatige aanvoer.

Ook in het metaboliseren van eiwitten voor spieropbouw zijn KH nodig.

Geen reden dus om voor het slapen geen KH te eten.
Zelfs af te raden zou ik denken.
 
Wel is het zo, dat als je KH neemt net voor het slapen gaan, je duurzame KH moet nemen, dus KH die een langzame afgifte hebben... Je zou er best goed aan doen om dan wat Havermout te nemen.
Vermijt dus soieso snelle suikers als dextrose,snoepgoed en al dat soort suiker. Dat wordt geheid omgezet in vet vlak voor het slapen vanwege de ''piek''.
 
een bruine boterham met kip-/kalkoenfilet is dus prima.
 
ik doe het al jaren, bevalt me goed.....
 
Er zijn meerdere dingen die je in ogen schouw moet nemen.

Ben je heel de dag actief ?

Ja je hebt dan meer energie nodig in de vorm van koolhydraten.

Nee dan ligt het er aan hoeveel koolhydraten heb je in je niet actieve periode na je laatste inspanning genomen?

ligt dit boven de 300 gr. dan is het verstandig om wat te minderen in de koolhydraten.

Zit je hier nog ver onder dan is het geen probleem.
 
Anderhalf uurtje voor het slapen fijn wat eten is nice.

Vind het niet prettig om met een gevulde maag in bed te kruipen.
 
Back
Naar boven