XXL Nutrition

‘S nachts plassen.......grrrr

Bezoekers in dit topic

Oei.....bacteriele infectie. Laat me niet schrikken.
 
Het kan ook doodgewoon wat simpels zijn.
Je ureum is wat hoog. Eet je toevallig heel eiwitrijk? Hoge eiwitinname kan je ureum verhogen en je lichaam zal dit verhoogde gehalte aan ureum ook uit willen scheiden. Dat kan ook meer plassen veroorzaken. Maar in zo een geval zal je in het algemeen meer gaan plassen dus ook overdag. Maar het kan ook zijn dat je het overdag beter op kan houden of minder snel de aandrang voelt en het nu net wat meer is wardoor je er snachts van wakker wordt.
Vandaar ook mijn vraag of je voeding verandert is en ed opmerking dat sommige mensen door kwark eten in de avond ook meer moeten plassen in de nacht.
Dat laatste is eenvoudig te checken door in de avond een andere eiwitbron voor het slapen gaan te nemen.

Dus ja.. het kan ook iets doodonschuldigs zijn....
 
Ja ik eet natuurlijk veel eiwitten.
Gedurende dag ook veel plassen......om de twee uur.

’s avonds wissel ik af....soms kwark , proteine pudding , proteine reep , caseine shake...
 
Oei.....bacteriele infectie. Laat me niet schrikken.

Tja jij wilde een analyse ;) Maar don’t worry het is maar heel minimaal/ niet noemenswaardig

Maar ff serieus, zoals ik al zei numero uno oorzaak van veel plassen (in de nacht) bij mannen van jou leeftijd is een vergrote prostaat. Je bloedwerk laat niets verontrustends zien en je arts zal hiermee icm de info die hij mondeling van jou heeft vernomen vermoedelijk tot de conclusie zijn gekomen dat er niets ernstigs aan de hand is. Anders had je wel een doorverwijzing gehad. Wij hier op een forum hebben te weinig info en bovendien zou je in mijn optiek ook geen forumdiagnose willen krijgen
 
Galen ik respecteer je kennis over PED’s en je hormoonhuishouding, maar je bent geen arts. Kraak dan ook de huisarts van de beste man niet af. Deze bloedtest is prima en uitgebreider dan je in nederland zou krijgen. Glucose en nierfunctie zijn gestest en zijn goed, urinetest heeft geen toegevoegde waarde. Oorzaak nr1 met stip bij een man op deze leeftijd is een vergrote prostaat. Iets tropisch als een diabetes insipidus is te ver gezocht.

Vinger in de kont of echo om prostaatgrootte te bepalen is stap 2.

N.b je bloed laat wel een minimale bacteriële infectie zien
Nee, elektrolyten ontbreken en is protocol om dat te meten bij nycturie. Het is maar net wat je uitgebreider vindt, ik vind het vooral onzinniger. Er worden waardes gemeten die er niets mee te maken hebben, en elektrolyten - die je wel hoort te meten - ontbreken. Veel van deze waardes voegen helemaal niets toe aan een diagnose en je verhoogt je kans op vals-positieven. Urinetest is ook protocol bij nycturie. Nycturie is vaak multifactorieel en een belangrijke vaak voorkomende factor is simpelweg nachtelijke polyurie: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21855948/
De volgende stap is dan ook een plasdagboek om vast te stellen of het polyurie is of niet.

Waar heb ik het over diabetes insipidus? Of dacht je dat dat de enige andere oorzaak kan zijn van nycturie?

Als je een vergrote prostaat vindt betekent dat ook niet gelijk dat dat de oorzaak van de klachten is.
 
Gast please...... Ik zeg dus nr1 oorzaak bij een man van zijn leeftijd is bph, en bij de insipidus heb ik exotisch gezet omdat die diagnose net zoals vele andere ernstige aandoeningen te ver gezocht is! En hoezo voegen veel van deze waardes niks toe, dit is zeker wel het geval: iig voor de meer serieuze onderliggende oorzaken.

Maar goed ik ga even met je mee. Welke elektrolyten wil je meten en waarom? En je geeft aan dat je vind dat een urinetest belangrijk is, wat wil daarin aantonen/ uitsluiten?
 
Gast please...... Ik zeg dus nr1 oorzaak bij een man van zijn leeftijd is bph, en bij de insipidus heb ik exotisch gezet omdat die diagnose net zoals vele andere ernstige aandoeningen te ver gezocht is! En hoezo voegen veel van deze waardes niks toe, dit is zeker wel het geval: iig voor de meer serieuze onderliggende oorzaken.

Maar goed ik ga even met je mee. Welke elektrolyten wil je meten en waarom? En je geeft aan dat je vind dat een urinetest belangrijk is, wat wil daarin aantonen/ uitsluiten?
Wil je dat ik nu het protocol voor nycturie ga verdedigen? Laten we het eens omdraaien; leg jij eens uit van elke bloedwaarde waarom deze belangrijk is om te meten, leg eens uit waarom het protocol niet klopt en ontkracht de studie die ik noem eens waaruit blijkt dat nachtelijk polyurie extreem vaak voorkomt.
 
Sedert al enige tijd iedere nacht 3 tot 4 maal plassen.
Ik heb dit echt al jaren, word er zelfs van wakker met slaapmedicatie op. Prostaat niet vergroot en bloedwaarden buiten de blast ”redelijk ok” (2x per jaar check-up)
nierwaardes zijn wel al enkele keren slecht geweest maar hersteld na een tijd geen gekke dingen te doen.
volgens de arts komt het door veel drinken (drink ook wel minstens 4l per dag) maar als ik dit niet doe word ik wakker van de dorst (al drink ik snachts ook standaard 1l water omdat ik een verschrikkelijk droge mond krijg van te snurken)
 
Wil je dat ik nu het protocol voor nycturie ga verdedigen? Laten we het eens omdraaien; leg jij eens uit van elke bloedwaarde waarom deze belangrijk is om te meten, leg eens uit waarom het protocol niet klopt en ontkracht de studie die ik noem eens waaruit blijkt dat nachtelijk polyurie extreem vaak voorkomt.

Nou nou je wil wel erg graag je gelijk halen is het niet. Nee ga ik niet doen, want uit je reacties af te leiden ga ik je toch niet overtuigen denk ik en bovendien vind ik internet discussies verspilde moeite. De studie die je aanhaalt is btw wel een pannenkoekenstudie, kom op zeg....overmatige nachtelijke urineproductie is een belangrijke oorzaak van overmatig In de nacht plassen, is wel een hele grote open deur niet? En een oplossing wordt verder ook niet gegeven.

Maar nogmaals wat ik dus wil zeggen of de oorzaak nu is: vergrote prostaat, hyperactieve blaas, veel drinken of overmatige urine-reductie; er is zeeeeeer waarschijnlijk niks ernstigs aan de hand!

En aan jou Galen: ik respecteer je kennis over PED’s en de effecten op het lichaam die gaat die van mij ver te boven, en dat is ook hetgeen waar je verstand van hebt. Blijf daar dan aub ook bij en denk niet dat veel kennis over 1 onderdeel automatisch overvloeit in de overige deelgebieden. Je bent geen arts!

En hier laat ik het bij, no hard feelings verder:kiss:
 
Ja ik eet natuurlijk veel eiwitten.
Gedurende dag ook veel plassen......om de twee uur.

’s avonds wissel ik af....soms kwark , proteine pudding , proteine reep , caseine shake...
Wat noem jij veel?

Hou eens bij hoe je nachten zijn als je bijvoorbeeld voor t slapen gaan iets van een paar gekookte eitjes met rookvlees oid eet.
Even geen zuivel.
 
Nou nou je wil wel erg graag je gelijk halen is het niet. Nee ga ik niet doen, want uit je reacties af te leiden ga ik je toch niet overtuigen denk ik en bovendien vind ik internet discussies verspilde moeite. De studie die je aanhaalt is btw wel een pannenkoekenstudie, kom op zeg....overmatige nachtelijke urineproductie is een belangrijke oorzaak van overmatig In de nacht plassen, is wel een hele grote open deur niet? En een oplossing wordt verder ook niet gegeven.
Nee, dat is het niet. Want als BPH volgens jou de #1 oorzaak is, waarom zou dat dan een overmatige nachtelijke urineproductie veroorzaken? Gaat een vergrote prostaat je nieren meer vocht laten uitscheiden? Nee. Daarom wil je ook een plasdagboek om na te gaan of het kleine beetjes zijn of dat je daadwerkelijk veel (qua volume) moet plassen.

Maar nogmaals wat ik dus wil zeggen of de oorzaak nu is: vergrote prostaat, hyperactieve blaas, veel drinken of overmatige urine-reductie; er is zeeeeeer waarschijnlijk niks ernstigs aan de hand!

En aan jou Galen: ik respecteer je kennis over PED’s en de effecten op het lichaam die gaat die van mij ver te boven, en dat is ook hetgeen waar je verstand van hebt. Blijf daar dan aub ook bij en denk niet dat veel kennis over 1 onderdeel automatisch overvloeit in de overige deelgebieden. Je bent geen arts!

En hier laat ik het bij, no hard feelings verder:kiss:
Ik zeg dit expres omdat die protocollen er zijn voor een reden. Elektrolyten meten kost een drol en voegt wat toe (meer dan veel van de waardes die wél zijn getest). Komt het weinig voor? Tuurlijk. Maar oneindig veel vaker dan dat een afwijking in MCV dit veroorzaakt bijv. ( ;) ). Hypercalcemie kan polyurie veroorzaken en zowel hypo- als hypernatremie kun je tegenkomen bij polyurie. (Of wil je dat ik ook uittik wat daar weer de oorzaak van kan zijn?) Verder kun je met een urineanalyse eiwit in de urine vinden (ja, de filterfunctie van je nieren kan gewoon aangetast zijn zónder dat je iets terugziet in je eGFR, iets waar ik ook over schrijf in mijn boek) en evt. andere zaken die osmotische druk uitoefenen die er niet in thuis horen maar dus bijdragen aan polyurie. En je kunt het gerust houden bij zo'n el cheapo dipsticktest.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha ik laat me toch weer meetrekken.

Er zijn legio oorzaken waarom iemand vaker moet plassen met evenzoveel remedies als geen remedies. Meesten onschuldig net zoals met veel andere kwalen. En nee bph veroorzaakt geen overmatige urine-reductie maar vaak wel voor een verminderde uitscheiding met daardoor residu en dus weer sneller aandrang= vaker plassen. Maar zoals ik eerder al aangaf er is te weinig info dus dit weten we allemaal niet. En mss is er helemaal geen sprake van polyurie maar van pollakisurie.

En nu hou ik er echt mee op ;)

N.b protocollen zijn imo het einde van de voorheen wereldtop Nederlandse geneeskunde en dit wordt steeds meer merkbaar helaas
 
Academic bitchfight! :popcorn2:
Niet echt, ik zie het nut gewoon niet van veel van die bloedwaardes, en waarom je als huisarts zou afwijken van het protocol voor dit.

peccie denkt daar anders over, verder prima. Hij licht zijn standpunt toe, ik de mijne.
 
Wie heeft er weleens gedroomd dat hij aan het pissen was en werd wakker in een nat bedje? Ik!
 
Nee, dat is het niet. Want als BPH volgens jou de #1 oorzaak is, waarom zou dat dan een overmatige nachtelijke urineproductie veroorzaken? Gaat een vergrote prostaat je nieren meer vocht laten uitscheiden? Nee. Daarom wil je ook een plasdagboek om na te gaan of het kleine beetjes zijn of dat je daadwerkelijk veel (qua volume) moet plassen.


Ik zeg dit expres omdat die protocollen er zijn voor een reden. Elektrolyten meten kost een drol en voegt wat toe (meer dan veel van de waardes die wél zijn getest). Komt het weinig voor? Tuurlijk. Maar oneindig veel vaker dan dat een afwijking in MCV dit veroorzaakt bijv. ( ;) ). Hypercalcemie kan polyurie veroorzaken en zowel hypo- als hypernatremie kun je tegenkomen bij polyurie. (Of wil je dat ik ook uittik wat daar weer de oorzaak van kan zijn?) Verder kun je met een urineanalyse eiwit in de urine vinden (ja, de filterfunctie van je nieren kan gewoon aangetast zijn zónder dat je iets terugziet in je eGFR, iets waar ik ook over schrijf in mijn boek) en evt. andere zaken die osmotische druk uitoefenen die er niet in thuis horen maar dus bijdragen aan polyurie. En je kunt het gerust houden bij zo'n el cheapo dipsticktest.

Hahaha ik laat me toch weer meetrekken.

Er zijn legio oorzaken waarom iemand vaker moet plassen met evenzoveel remedies als geen remedies. Meesten onschuldig net zoals met veel andere kwalen. En nee bph veroorzaakt geen overmatige urine-reductie maar vaak wel voor een verminderde uitscheiding met daardoor residu en dus weer sneller aandrang= vaker plassen. Maar zoals ik eerder al aangaf er is te weinig info dus dit weten we allemaal niet. En mss is er helemaal geen sprake van polyurie maar van pollakisurie.

En nu hou ik er echt mee op ;)

N.b protocollen zijn imo het einde van de voorheen wereldtop Nederlandse geneeskunde en dit wordt steeds meer merkbaar helaas

Oeps niet ingegaan op de elektrolyten ( en hierna kap ik er ECHT mee:p). Ik snap je punt en de theorie erachter die je aangeeft klopt, echter is het zo dat bij een in het bloed relevante/ aantoonbare hypo of hyper andere en (zeer) ernstige symptomen op de voorgrond staan: met name neurologisch. Bij de hyponatriemie bv de osmotische demyelinisatie die als niet op tijd herkend dodelijk is. Vaak/ veel plassen kan hierbij voorkomen maar hoeft niet en als het voorkomt is dit maar een minor symptoom. Btw in de standaard bloedonderzoeken van een internist zit ook kalium en natrium, calcium niet.
 
Oeps niet ingegaan op de elektrolyten ( en hierna kap ik er ECHT mee:p). Ik snap je punt en de theorie erachter die je aangeeft klopt, echter is het zo dat bij een in het bloed relevante/ aantoonbare hypo of hyper andere en (zeer) ernstige symptomen op de voorgrond staan: met name neurologisch. Bij de hyponatriemie bv de osmotische demyelinisatie die als niet op tijd herkend dodelijk is. Vaak/ veel plassen kan hierbij voorkomen maar hoeft niet en als het voorkomt is dit maar een minor symptoom. Btw in de standaard bloedonderzoeken van een internist zit ook kalium en natrium, calcium niet.
Hypercalcemie kan prima zonder andere klachten dan polyurie, en zowel een milde hypo- als hypernatriemie kan voorkomen zonder dat een patiënt symptomen meldt/bemerkt.

Als slotopmerking trouwens: TS beantwoordt nauwelijks vragen en geeft minieme informatie zoals je zelf ook aangeeft, dus zou me verder ook niet verbazen als er nog andere zaken zijn die hij niet meldt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven