AndroidHealthClinic

Salaris minister gaat omhoog (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Maar de eerste IT'er, huisdokter of leraar die 180.000 netto per jaar binnenhaalt moet ik nog tegenkomen.


En zou dat moeten dan volgens jou?

Een IT'er, huisarts en leraar hebben doorgaans genoeg aan de desbetreffende opleiding om dit vak uit te mogen oefenen. Een minister moet niet alleen formidabel opgeleid zijn (nou ja, geen vereiste maar je hebt wel wat intellectuele bagage nodig) hij moet ook nog eens zijn expertise in allerlei velden bewezen hebben om het zo ver te mogen schoppen. Daarnaast heeft hij natuurlijk een veel zwaardere en bredere verantwoordelijkheid dan een relatief makkelijk vervangbare leraar, IT'er of huisarts. Een leraar kan ook redelijk anoniem falen. Een minister wordt continue blootgesteld aan media en moet ook een stukje prive leven inleveren.

Overigens is er ook nog een andere reden, zoals je bij rechters bijvoorbeeld ziet. Je kan ze ook niet te weinig betalen, mischien een primitieve uitgangspunt, maar rechters verdienen mede zoveel omdat zij met een riant salaris onafhankelijker worden geacht dan wanneer ze een middelmatige inkomen hebben. Dit principe kan ook mede ten grondslag liggen bij de beloning van politici e.d.
 
klopt, want een verkoper of onderwijzer heeft net zoveel verantwoordelijkheid als een minister en is ook in staat om een ministerie te leiden. :rolleyes:
Waarom zou zo iemand een ministerie moeten kunnen leiden? Iedereen heeft zijn specialiteit. Ik zie niet in waarom een ministerie leiden beter betaalt zou moeten worden dan een andere functie met gelijkaardige stress en verantwoordelijkheid.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Snelste wat ik kon vinden, is al bijna 20 jaar geleden he dus reken maar dat je minimaal een ton en waarschijnlijk nog meer is ondertussen.
 
Waarom zou zo iemand een ministerie moeten kunnen leiden? Iedereen heeft zijn specialiteit. Ik zie niet in waarom een ministerie leiden beter betaalt zou moeten worden dan een andere functie met gelijkaardige stress en verantwoordelijkheid.


Een minister leidt (vaak enorm groot) een hele afdeling aan ambtenaren. Mensen die dergelijke leiderschap uitoefenen in het bedrijfsleven verdienen doorgaans velen malen meer dan die minister en dan hoeft die persoon alleen nog maar te managen en geen land te runnen, politiek te bedrijven en onderworpen te zijn aan media.
 
relatief makkelijk vervangbare leraar, IT'er of huisarts.
Oh, daarom dat er een groot tekort is aan leraren, artsen en IT'ers. Weet jij wel waarover je het hebt?
 
Pff sommige ministers zijn ook niet zo geweldig intellectueel. Zitten goede bij, maar ook mindere.

Plus de meeste doen dit voor een jaar of 4. Daarna vullen ze allemaal alsnog hun zakken in het bedrijfsleven, dus heb totaal geen medelijden met die ministers en hun zogenaamd armzalige salaris:D
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Snelste wat ik kon vinden, is al bijna 20 jaar geleden he dus reken maar dat je minimaal een ton en waarschijnlijk nog meer is ondertussen.
Een ton? Hallo, in mijn familie heb ik toevallig een (drukbezette) dokter en die haalt net de 60k per jaar.
 
Oh, daarom dat er een groot tekort is aan leraren, artsen en IT'ers. Weet jij wel waarover je het hebt?


Absoluut gezien is er momenteel een tekort, op de lange lijn qua investering zijn dit soort mensen uiteraard veel makkelijker te vervangen. De wereld waarin je leeft en functioneert is een stuk omvangrijker dan dat fragmentje 1990-2007.

Als ik nu informatica ga studeren kan ik over een jaar of 3, 4 aan de slag als IT'er en heb ik een met pensoen gegane IT'er vervangen, no problemo.
 
Pff sommige ministers zijn ook niet zo geweldig intellectueel. Zitten goede bij, maar ook mindere.

Plus de meeste doen dit voor een jaar of 4. Daarna vullen ze allemaal alsnog hun zakken in het bedrijfsleven, dus heb totaal geen medelijden met die ministers en hun zogenaamd armzalige salaris:D


Ik heb ook geen medelijden met ze, maar ik vind wel dat je ze niet langer een fractie kan laten verdienen van wat ze zouden krijgen in het bedrijfsleven in soortgelijke functies. Dan vraag je om structurele problemen op de lange termijn.
 
En zou dat moeten dan volgens jou?
Nee, ik probeer duidelijk te maken dat het salaris voor ministers prima is zoals het is. Dat is iets heel anders.
 
Pff sommige ministers zijn ook niet zo geweldig intellectueel. Zitten goede bij, maar ook mindere.

Plus de meeste doen dit voor een jaar of 4. Daarna vullen ze allemaal alsnog hun zakken in het bedrijfsleven, dus heb totaal geen medelijden met die ministers en hun zogenaamd armzalige salaris:D

Een ton? Hallo, in mijn familie heb ik toevallig een (drukbezette) dokter en die haalt net de 60k per jaar.

belgie misschien?

Salaris

Indien je als huisarts een eigen praktijk hebt, is je salaris afhankelijk van de praktijkomvang. Van de inkomsten uit je praktijk (afkomstig van zorgverzekeraars) moet je dan wel de huur of hypotheek van je praktijkpand, de medische apparatuur en één of meerdere doktersassistenten/ praktijkmedewerkers betalen. Gemiddeld heeft een zelfstandig gevestigd huisarts een norminkomen van ongeveer € 92.500,- per jaar.

GOBnet - Huisarts: Salaris
 
Nee, ik probeer duidelijk te maken dat het salaris voor ministers prima is zoals het is. Dat is iets heel anders.


Ik heb er een dubbel gevoel bij. Het primaire gevoel van jezus 120.000 per jaar, 'zoveel zou ik ook wel willen vangen', maar daarnaast ook de rationele gedachte dat het van de zotte is dat een persoon op zo'n belangrijke positie maar zo'n fractie verdient dan wat zijn soortgelijke broeders verdienen in het bedrijfsleven. Dat kan niet gezond zijn in een maatschappij waarin we dergelijke posities als ontzettend belangrijk beschouwen, Overgeidealiseerd bezien zijn zij de eindresultaten van de democratie, de personen die door het het volk uitgekozen zijn om hun wensen te realiseren.
 
Laatst bewerkt:
Ok:

Top 5 van stressvolle beroepen volgens SkillSoft:

1. IT'ers
2. Dokters/Verpleegkundigen
3. Technici
4. Verkopers en marketeers
5. Onderwijzend personeel

bron: Jobat, de snelste weg naar een andere job in België

En ga nu eens na wat die mensen verdienen in vergelijking met een baantje bij de staat.

onderwijzend personeel, hoe kan je stress hebben als je om de 2 maand 2 weken vakantie hebt?
 
Ik heb er een dubbel gevoel bij. Het primaire gevoel van jezus 120.000 per jaar, 'zoveel zou ik ook wel willen vangen', maar daarnaast ook de rationele gedachte dat het van de zotte is dat een persoon op zo'n belangrijke positie maar zo'n fractie verdient dan wat zijn soortgelijke broeders verdienen in het bedrijfsleven. Dat kan niet gezond zijn in een maatschappij waarin we dergelijke posities als ontzettend belangrijk beschouwen, Overgeidealiseerd bezien zijn zei de eindresultaten van de democratie, de personen die door het het volk uitgekozen zijn om hun wensen te realiseren.
Waarom denken mensen altijd dat iemand een job automatisch veel beter gaat doen als die meer betaalt krijgt?

Dus jij denkt echt dat als je iemand 10k meer per jaar geeft dat die persoon plots een goed politieker wordt? Kom zeg, ofwel ben je een goed politieker, ofwel ben je een zakkenvuller die maar wat uit zijn nek lult. zo zie ik het :)
 
onderwijzend personeel, hoe kan je stress hebben als je om de 2 maand 2 weken vakantie hebt?
Buiten dat je uitspraak niet klopt, moeten zij tijdens deze vakantie periodes natuurlijk ook heel wat huiswerk en voorbereidend werk doen. Maar goed, mensen weten vaak niet waarover ze praten. Die top 5 lijst met meest stressvolle beroepen bevat geen minister voor zover ik kan zien. Misschien wordt het beroep 'minister' hier wat overschat? Zou dat niet kunnen?
 
onderwijzend personeel, hoe kan je stress hebben als je om de 2 maand 2 weken vakantie hebt?

heb je me geposte filmpje gzien van de mocro die de leraar aanpakte?dat zegt genoeg.zo gaat dat elke dag.
 
heb je me geposte filmpje gzien van de mocro die de leraar aanpakte?dat zegt genoeg.zo gaat dat elke dag.

dat ligt geheel aan jezelf, je hoeft mensen geen disipline te leren door middel van geweld wat niet mag als leraar.

op mijn school zeggen ze trouwens ook dat ze nauwelijks iets van werk doen in de vakantie, de ouders van een vriend van me gaan vaak als er vakantie is aan het begin van de week weg en aan het einde als ze weer moeten beginnen komen ze weer terug, er is misschien wat voorbereidend werk maar dat zal dan echt niet veel zijn en al helemaal niet stressend.
 
Dus jij denkt echt dat als je iemand 10k meer per jaar geeft dat die persoon plots een goed politieker wordt? Kom zeg, ofwel ben je een goed politieker, ofwel ben je een zakkenvuller die maar wat uit zijn nek lult. zo zie ik het :)


Nee, ik denk dat als er substantioneel meer betaald wordt voor een beroep dat daar vaak een proces aan vooraf gaat dat het moeilijker wordt, meer offers kost, om een dergelijke functie te krijgen. Dat is marktwerking, wat niet alleen over vraag en aanbod van concrete goederen gaat maar dus ook z'n werking heeft in abstractere eenheden als intelligentie, verantwoording, organisatietalent, het cultiveren van dit soort eigenschappen kost de maatschappij een hoop geld en personen met dergelijke eigenschappen zijn schaars, vooral als ze een mix van dit soort capaciteiten moeten hebben/ontwikkelen.. Om die reden denk ik dat het niet vreemd is dat ministers meer zouden moeten verdienen, ze doen wat die zaken betreft namelijk niet onder voor soortgelijke posities in het bedrijfsleven.

Naast vraag en aanbod komt het er denk ik op neer hoe zwaar en belangrijk je de baan van minister inschat.
 
Een minister leidt (vaak enorm groot) een hele afdeling aan ambtenaren. Mensen die dergelijke leiderschap uitoefenen in het bedrijfsleven verdienen doorgaans velen malen meer dan die minister en dan hoeft die persoon alleen nog maar te managen en geen land te runnen, politiek te bedrijven en onderworpen te zijn aan media.
Als minister moet je maar aanvaarden dat de staat niet zo rijk is als de privé. Als die persoon zo graag meer wilt verdienen dan is hij vrij om een eigen bedrijf op te starten of te gaan managen, maar dat doen ze dan niet... blijkbaar toch niet zo vanzelfsprekend.
 
Back
Naar boven