Fitness Seller

Bezoekers in dit topic

Om mezelf even te nuanceren; heb Sammie laten twijfelen aan zn huidige aanpak. Denk persoonlijk dat hij te ingewikkeld denkt over iets wat in principe vrij simpel is, x afstand lopen in x tijd. Zie het als KT (misschien een scheve vergelijking maar toch), als je 100kg wil squatten ga dan eerst 60 doen, gooi er 70kg bij en kijk of het gaat. Bouw langzaam op met gewichten zo ook met tempo en afstand. Misschien is het in dit geval wel verstandiger om terug naar de basis te gaan en gewoon proberen die 3km in 12 minuten te lopen (ruim genomen). Lukt dat niet haal er wat af en probeer het op te bouwen, dit tegenover de aanpak om er wiskundige berekeningen op los te laten en je continu druk te maken over wat je hartslag is.
Om mezelf wat geloofwaardiger te maken, ik heb ook een carrière bij defensie op de planning gehad en me voorbereid op de fitheidstest, heb toendertijd ook deze adviezen gekregen omdat ik erg in de knoop zat met wat nou het 'perfecte' hardloopschema is.
Ik weet niet of ik het hier wel of niet mee eens ben.

Ook omdat ik me afvraag of je dat hardlopen uiteindelijk alleen traint voor die test, of ook om je lichaam voor te bereiden op de opleiding, dit ook in het licht van zijn sluipende blessure. De uitdaging is voornamelijk mentaal, maar als je lichaam het niet redt ga je het niet halen.

Zoals in een van de blogposts van DTS staat, meer dan minimaal voorbereid bij test, dagen en opleiding verschijnen.
 
Ik weet niet of ik het hier wel of niet mee eens ben.

Ook omdat ik me afvraag of je dat hardlopen uiteindelijk alleen traint voor die test, of ook om je lichaam voor te bereiden op de opleiding, dit ook in het licht van zijn sluipende blessure. De uitdaging is voornamelijk mentaal, maar als je lichaam het niet redt ga je het niet halen.

Zoals in een van de blogposts van DTS staat, meer dan minimaal voorbereid bij test, dagen en opleiding verschijnen.

Zeker, de dagen die erna komen worden alleen maar zwaarder en zwaarder. Maar om je te veel te focussen op je hartslagzones ed. zal niet perse in je voordeel werken, in dit specifieke geval. Voor een wedstrijdrenner zal het heel anders zijn, die zal daar verschrikkelijk veel baat bij hebben. Hij moet straks gaan buffelen, geen Sgt die rekening houdt met je hartslag, zuurstofgehalte, noem het maar op. Hoe je je hier optimaal op voor moet bereiden, tja, daar is niemand het met elkaar over eens. Bekijk het trainingschema van Defensie maar eens, daar wordt ook precies 0 aandacht besteed aan dat soort factoren, er wordt met twee variabelen gewerkt; snelheid en tijd.
 
Ik weet niet of ik het hier wel of niet mee eens ben.

Ook omdat ik me afvraag of je dat hardlopen uiteindelijk alleen traint voor die test, of ook om je lichaam voor te bereiden op de opleiding, dit ook in het licht van zijn sluipende blessure. De uitdaging is voornamelijk mentaal, maar als je lichaam het niet redt ga je het niet halen.

Zoals in een van de blogposts van DTS staat, meer dan minimaal voorbereid bij test, dagen en opleiding verschijnen.
Zeker mee eens, alleen leiden meerdere wegen naar Rome natuurlijk. Ik denk dat gewoon veel kilometers (pak m beet 20+) beter is dan <10 in “goede” hartslag/tempo zones. Daarnaast zit ik met dat nu al opleidingblokken vol zitten in 2021 (de 1e in januari beginnend), dus wil ik de fitheidstest op een tijd doen zodat ik nog op tijd ben om in april te mogen beginnen en niet pas in de 3e in Q3 2021. Het is dus een beetje de sweetspot vinden van vroeg genoeg te test doen en zo fit mogelijk de test doen. Daarnaast is het denk ik ook wel zo dat als je eenmaal de eisen gehaald hebt, de rest van de opleiding ook te klaren moet zijn wanneer het tussen je oren ook goed zit (zeg niet dat dit bij mij zo is en zeg al helemaal niet dat de opleiding makkelijk te klaren is maar als ze denken dat je het met 2700m in 12 min niet zou kunnen halen, zouden ze de eis wel opschroeven)
 
Zeker, de dagen die erna komen worden alleen maar zwaarder en zwaarder. Maar om je te veel te focussen op je hartslagzones ed. zal niet perse in je voordeel werken, in dit specifieke geval. Voor een wedstrijdrenner zal het heel anders zijn, die zal daar verschrikkelijk veel baat bij hebben. Hij moet straks gaan buffelen, geen Sgt die rekening houdt met je hartslag, zuurstofgehalte, noem het maar op. Hoe je je hier optimaal op voor moet bereiden, tja, daar is niemand het met elkaar over eens. Bekijk het trainingschema van Defensie maar eens, daar wordt ook precies 0 aandacht besteed aan dat soort factoren, er wordt met twee variabelen gewerkt; snelheid en tijd.
Ben het hier niet noodzakelijk helemaal mee oneens, maar mijn persoonlijke ervaring is toen ik weer opnieuw begon met hardlopen met een lage hartslag ik een enorm uithoudingsvermogen kreeg en dat ik met krachttraining of andere sport merkte dat ik veel makkelijker herstelde tussen de pieken en dat ik er geen last van kreeg toen ik later trainingen in hoger tempo en versnellingen ging toevoegen.

Dit sluit aan bij wat op Runinfo en door Andrew Read wordt aangeraden, langzaam beginnen en opbouwen, pas later tempotrainingen en nog weer later sprints toevoegen. Een en ander hangt ook van je doel af, maar je traint je lichaam zo ook naar een intensievere belastbaarheid toe.

Dat wil niet zeggen dat het met het trainingsschema van Defensie niet kan, of dat het voor de meeste mensen ook wel werkt, maar niet dat het optimaal is, laat staan geïndividualiseerd.

Mijn suggestie zou ook absoluut zijn: kies een methode en volg die, niet iets ongeveer doen of in globale lijnen, of een beetje van de een en van de ander.
 
Zeker mee eens, alleen leiden meerdere wegen naar Rome natuurlijk. Ik denk dat gewoon veel kilometers (pak m beet 20+) beter is dan <10 in “goede” hartslag/tempo zones.
Dat eerste is zeker waar, maar kies dan en volg dat precies.

Voor wat betreft dat tweede zit je er volledig naast. Onderzoeken tijdens o.a. bootcamp suggereren dat meer lopen niet alleen al snel een verminderde meeropbrengst heeft, maar dat al vrij snel de kans op blessures enorm toeneemt.
 
Dat eerste is zeker waar, maar kies dan en volg dat precies.

Voor wat betreft dat tweede zit je er volledig naast. Onderzoeken tijdens o.a. bootcamp suggereren dat meer lopen niet alleen al snel een verminderde meeropbrengst heeft, maar dat al vrij snel de kans op blessures enorm toeneemt.
Niet omdat ik je in twijfel trek, maar zou ik die bronnen waar je het over hebt ook mogen lezen? Altijd als ik namelijk dingen opzoek over “hoe loop je sneller” of iets dergelijks, is het advies 9/10x meer lopen
 
Niet omdat ik je in twijfel trek, maar zou ik die bronnen waar je het over hebt ook mogen lezen? Altijd als ik namelijk dingen opzoek over “hoe loop je sneller” of iets dergelijks, is het advies 9/10x meer lopen
Volgens mij staat het onder andere een verwijzing in de pdf over running van Mike Prevost, die heeft overigens ook een alleraardigste BUD/s screener gemaakt, waarvan de intro (buiten het programma) ook zeker de moeite waard is. Daar legt ie uit dat het programma is bedoeld om van punt A naar punt B te komen en het weinig zin heeft om aan het programma te beginnen als je niet al bij punt A bent.

Uit m'n hoofd komt het erop neer dat de groep die meer liep een net iets snellere gemiddelde tijd neerzette, maar dat ze wel veel meer uitval hadden door blessures.
 
Volgens mij staat het onder andere een verwijzing in de pdf over running van Mike Prevost, die heeft overigens ook een alleraardigste BUD/s screener gemaakt, waarvan de intro (buiten het programma) ook zeker de moeite waard is. Daar legt ie uit dat het programma is bedoeld om van punt A naar punt B te komen en het weinig zin heeft om aan het programma te beginnen als je niet al bij punt A bent.

Uit m'n hoofd komt het erop neer dat de groep die meer liep een net iets snellere gemiddelde tijd neerzette, maar dat ze wel veel meer uitval hadden door blessures.
Ik heb een pdf van de beste man even globaal maar toch flinke stukken goed doorgenomen. Ziet er goed uit en lijkt ook in grote lijnen op hoe ik train imo.
Verder zegt hij inderdaad dat het risico op blessures inderdaad groter is bij veel hardlopen, maar dit is pas bij 6+ uur (wat ik las) en daar kom ik lang niet aan.

Zeker wel een erg handige bron! Zal het morgen zeker grondiger doornemen, dank
 
Het is dus een beetje de sweetspot vinden van vroeg genoeg te test doen en zo fit mogelijk de test doen. Daarnaast is het denk ik ook wel zo dat als je eenmaal de eisen gehaald hebt, de rest van de opleiding ook te klaren moet zijn wanneer het tussen je oren ook goed zit (zeg niet dat dit bij mij zo is en zeg al helemaal niet dat de opleiding makkelijk te klaren is maar als ze denken dat je het met 2700m in 12 min niet zou kunnen halen, zouden ze de eis wel opschroeven)
Hier denk ik weer dat je met het bovenste goed zit, maar daarna de fout ingaat.

Voorbeeld: Mercedes won altijd met de "partymodus" met 2 vingers in de neus de kwalificatie bij de F1, maar waarom deden ze dat dan niet ook tijdens de race? Waarom vragen coureurs soms onze een beetje extra kunnen krijgen? Omdat de auto dat niet lang volhoudt.

Die test is 1x kunnen pieken, daarna is het een mentale en fysieke uitputtingsslag.

Een snelle google leerde net dat de meest voorkomende blessure bij het bootcamp van de US Marines shin splints zijn, da's vaak een blessure als gevolg van overbelasting bij lichamen die dat niet gewend zijn. Dat komt niet door een keer een test, maar door regelmatig meer dan het lichaam gewend is en aankan.

Ik zou het gewoon heel zuur vinden als je wel je test haalt, maar tijdens de opleiding vanwege zoiets lulligs af zou vallen.
 
Stukje hardgelopen weer.

12 min. 2,48km. Gaat maar moeizaam vooruit, maar weet ook niet met wat voor sprongen cardio normaal vooruit gaat.
Gem. HF 179 en max 187.

Begint bijna op een louter hardlooplog te lijken. 23,75 km deze week.

Overigens wel flink vermoeide benen na de 10,5km hardlopen gister.
 
Laatst bewerkt:
In de sportschool gestaan vandaag.

BP 70 5x5
SQ 105 3x5
WPU +5kg 3x5, 4

Matige training. Weinig energie
 
Weer eindje gelopen.

10,00km in 01:13:48. Gem. HF 150, max. 159.

Per km: tijd - hartslag;
1: 07:14 - 134
2: 07:11 - 144
3: 07:24 - 147
4: 07:30 - 150
5: 07:20 - 152
6: 07:31 - 153
7: 07:23 - 153
8: 07:24 - 153
9: 07:19 - 154
10: 07:24 - 155

De hartslagband er toch maar weer bijgepast, intensiteit doseren gaat toch gemakkelijker als je in de juiste HF zone loopt. Deze (en misschien volgende week) op dag 2 en 6 van de week een langeafstandsloop met HF <156. Op dag 3 en 5 een tempo training met een duur van 30 en 20 minuten respectievelijk in zone 4.

Daarna een blok van 6 weken draaien waarin ik op dag 2 en 5 een tempo training draai van 20 en 30 minuten respectievelijk in zone 4, op dag 3 een langer stukje van 10 km met HF <156 en aan het eind van de week een VO2 max training van 8x400m in zone 5 (13,5-14km/u).

Ik ga bij het bepalen van mijn max HF uit van 190, aangezien ik nog nooit een training gehad heb waar mijn hartslag daarboven ging dus ik denk dat dat de max is. Heb ik overigens wel mijn bedenkingen bij aangezien ik een theoretische max van 200 zou moeten hebben, maar een afwijking van 10 SPM is ook niet heel bijzonder. Misschien dat het te maken heeft met mijn (lage) rusthartslag van 40.
 
Weer eindje gelopen.

10,00km in 01:13:48. Gem. HF 150, max. 159.

Per km: tijd - hartslag;
1: 07:14 - 134
2: 07:11 - 144
3: 07:24 - 147
4: 07:30 - 150
5: 07:20 - 152
6: 07:31 - 153
7: 07:23 - 153
8: 07:24 - 153
9: 07:19 - 154
10: 07:24 - 155

De hartslagband er toch maar weer bijgepast, intensiteit doseren gaat toch gemakkelijker als je in de juiste HF zone loopt. Deze (en misschien volgende week) op dag 2 en 6 van de week een langeafstandsloop met HF <156. Op dag 3 en 5 een tempo training met een duur van 30 en 20 minuten respectievelijk in zone 4.

Daarna een blok van 6 weken draaien waarin ik op dag 2 en 5 een tempo training draai van 20 en 30 minuten respectievelijk in zone 4, op dag 3 een langer stukje van 10 km met HF <156 en aan het eind van de week een VO2 max training van 8x400m in zone 5 (13,5-14km/u).

Ik ga bij het bepalen van mijn max HF uit van 190, aangezien ik nog nooit een training gehad heb waar mijn hartslag daarboven ging dus ik denk dat dat de max is. Heb ik overigens wel mijn bedenkingen bij aangezien ik een theoretische max van 200 zou moeten hebben, maar een afwijking van 10 SPM is ook niet heel bijzonder. Misschien dat het te maken heeft met mijn (lage) rusthartslag van 40.
Hoogste snelheid die je een uur volhoudt of snelste constante 10km geeft indicatie anaerobe drempel, zie ook runinfo site.
 
Donderdag tempo training gedaan. Zone 4 training, HF tussen 167 en 176. In totaal 30 minuten, opgedeeld in 1x10 min en 4x5 min met eerst 7,5 min rust en daarna steeds 5 min rust. In totaal 8,31km afgelegd met een gem. snelheid van 8,7 km/u. Tijdens het lopen in zone 4 is de snelheid tussen de 10,5 en 11 km/u.

Vervolgens heb ik donderdag nacht de slechte nachtrust ooit gehad. Ging om 2200 slapen omdat ik om 0600 op moest ivm werk. Om 0000 wakker geworden en verder niet weer in slaap kunnen vallen, wel ogen dicht gehad uiteraard maar slapen ho maar.
Toen gewerkt, thuisgekomen om 1830, powernapje gedaan en daarna na het avondeten de sportschool ingerold:

BP 70 5x5
SQ 105 5x5
DL 110 2x5

Verassend lekker getraind met bijster weinig slaap.

Tot morgen
 
02-10-20
Zone 4 tempo training. 2x10 min in zone 4 (HF 167-176 SPM).
 
03-10-20
Na tijdens uiteten en na 2 Brugse zot beseft te hebben dat ik nog moet hardlopen, toch de schoenen aangebonden en gegaan;
10,01km in 01:16:28. Gem. HF 155 en max 162.

Beroert tempo nog steeds, naar mijn gevoel weken al aan het hardlopen zonder vooruitgang. Trainen is natuurlijk niet zonder dalen, maar had wel op ietwat meer pieken gehoopt :janken:.

Genoeg gezeken, volgende week verder. In totaal 33,78 km deze week.

Toevoeging: strava en polar waarschuwen beiden voor blessures en overtraining. Maar dat is uiteraard voor watjes :wl:
 
03-10-20
Na tijdens uiteten en na 2 Brugse zot beseft te hebben dat ik nog moet hardlopen, toch de schoenen aangebonden en gegaan;
10,01km in 01:16:28. Gem. HF 155 en max 162.

Beroert tempo nog steeds, naar mijn gevoel weken al aan het hardlopen zonder vooruitgang. Trainen is natuurlijk niet zonder dalen, maar had wel op ietwat meer pieken gehoopt :janken:.

Genoeg gezeken, volgende week verder. In totaal 33,78 km deze week.
Zit toevallig ook aan de Brugse Zot, voor het hardlopen kan ik je hun SportZot aanraden!
 
Back
Naar boven