XXL Nutrition

Saying hi

Bezoekers in dit topic

Is er niks mis met lijnzaadolie?

Ik dacht dat ik ooit iets gelezen had dat je beter geen lijnzaadolie kan nemen maar ik weet 't nie zeker meer...

Vanaf morgen sowieso een eetlepel of twee olijfolie door de ochtendshake.
Dus 50gr brinta, 1 whey, 300ml melk, 2 eetlepels olijfolie, aanvullen met water. Banaantje als opvolger.

Dat is mijn ontbijt.
Lijnzaadolie is voornamelijk hoog in ALA's en zet zich amper om naar EPA en DHA.
 
  • Like
Waarderingen: K82
Dus beter kies je andere olie dus?
Ligt eraan.
Als het je bedoeling is om aan je essential fatty acids te komen ermee kan je beter een andere bron zoeken (alle plantaardige oliën hebben dat probleem).
Maar het heeft ook gewoon andere voordelen.
 
  • Like
Waarderingen: K82
Ligt eraan.
Als het je bedoeling is om aan je essential fatty acids te komen ermee kan je beter een andere bron zoeken (alle plantaardige oliën hebben dat probleem).
Maar het heeft ook gewoon andere voordelen.
Ik weet van mezelf dat ik meer vet moet binnenkrijgen. Ik kom niet aan de 1gr per kg. Ik weeg 101kg dus heb ik sowieso 100gr vet nodig per dag. Of in ieder geval 75gr, zou goed moeten zijn.

Maar daar kom ik niet aan.
Als ik alles optel kom ik rond de 40gr per dag uit. Misschien nog wel minder.

Ik vermoed dat 2 eetlepels olijfolie een goede aanvulling zijn.

Hier zal ik vanavond eens naar kijken, even 2 eetlepels olie afwegen om te bepalen hoeveel vet en kCal.

Zalm is me ook aangeraden maar dat vind ik echt goor.
Avocado heb ik pas ontdekt dus die ga ik structureel inplannen in mijn voeding.
 
Is er niks mis met lijnzaadolie?

Ik dacht dat ik ooit iets gelezen had dat je beter geen lijnzaadolie kan nemen maar ik weet 't nie zeker meer...

Vanaf morgen sowieso een eetlepel of twee olijfolie door de ochtendshake.
Dus 50gr brinta, 1 whey, 300ml melk, 2 eetlepels olijfolie, aanvullen met water. Banaantje als opvolger.

Dat is mijn ontbijt.
Als je al voldoende EPA/DHA haalt uit oa visolie caps, is er niks mis mee als makkelijke aanvulling voor vetten.
 
  • Like
Waarderingen: K82
Als je al voldoende EPA/DHA haalt uit oa visolie caps, is er niks mis mee als makkelijke aanvulling voor vetten.
En wanneer heb ik voldoende EPA/DHA?
Is dit puur een hoeveelheid of moet ik daarvoor een check doen?

Edit: Ik zag de link te laat.
 
Ik weet van mezelf dat ik meer vet moet binnenkrijgen. Ik kom niet aan de 1gr per kg. Ik weeg 101kg dus heb ik sowieso 100gr vet nodig per dag. Of in ieder geval 75gr, zou goed moeten zijn.

Maar daar kom ik niet aan.
Als ik alles optel kom ik rond de 40gr per dag uit. Misschien nog wel minder.

Ik vermoed dat 2 eetlepels olijfolie een goede aanvulling zijn.

Hier zal ik vanavond eens naar kijken, even 2 eetlepels olie afwegen om te bepalen hoeveel vet en kCal.

Zalm is me ook aangeraden maar dat vind ik echt goor.
Avocado heb ik pas ontdekt dus die ga ik structureel inplannen in mijn voeding.
Als je aan al je EFA's komt en genoeg calorieën eet kan je met een pak minder vetten toekomen.
Die gram is gewoon een simpele vuistregel waarbij je normaal gezien zeker genoeg EFA's binnen krijgt, maar is nergens echt op gebaseerd.
En wanneer heb ik voldoende EPA/DHA?
Is dit puur een hoeveelheid of moet ik daarvoor een check doen?

Edit: Ik zag de link te laat.
1800 mg EPA en 1200 mg DHA.

Edit: als je kuurt mag dat wat meer zijn heb ik mij laten vertellen idd.
 
  • Like
Waarderingen: K82
En wanneer heb ik voldoende EPA/DHA?
Is dit puur een hoeveelheid of moet ik daarvoor een check doen?

Edit: Ik zag de link te laat.
Als je de dagelijkse aanbevolen visolie caps hebt genuttigd :D
Checken hoeveel daar inzit.
 
  • Like
Waarderingen: K82
En wanneer heb ik voldoende EPA/DHA?
Is dit puur een hoeveelheid of moet ik daarvoor een check doen?

Edit: Ik zag de link te laat.
Ligt er aan of je kuurt of niet. 1gram totaal is prima.
Dat is dus vaak meerdere visolie capsules, omdat die vaak epa-dha 180/120 zijn per 1000mg capsule
 
Ik neem in de ochtend en avond twee van deze.
IMG_0876.jpeg
 
  • Bicep
Waarderingen: K82
500ml sap voor je skin? Kom op hey, zonde van je calorieen!
 
Een gebalanceerde omega3 : omega6 ratio is ook een ding voor inflammatie. Plantaardige olieën zoals lijnzaadolie bevatten veel omega6.

Misschien kun je vet eigenlijk beter als % van totaal kcal rekenen, maar de 1gr/kg vuistregel komt voor de meesten wel redelijk uit tov de andere macros.
Dit dan voor de correlatie van hogere vet inname met testosteron niveaus. (persoonlijk merk ik het ook wel als ik er ruim onder ga wat ik met hoe lean ik van nature eet snel heb)
De relevantie daarvan voor vrouwen weet ik niet.

1712095836638.jpeg


Voor dat doeleinde kun je in dit plaatje dus ook een upper limit van je gewenste omega3+omega6 (polyunsaturated) inname vinden.

Voor het minimum om te overleven is heel weinig EPA+DHA nodig, maar er zijn wel allerlei studies die baat vinden van tot wel 4-5 gram voor cognitie, cognitieve aandoeningen, hart en bloedvaten, metabolische aandoeningen, etc.

Verspreid over de dag/voor/bij elke (vooral high-carbs) maaltijd innemen helpt tegen bloed schommelingen en inflammatie, "brain fog". (daarmee kom je dus ook vanzelf op meerdere gr)

(ik kan indien gewenst de bronnen hiervan terug opzoeken)
 
Laatst bewerkt:
500ml sap voor je skin? Kom op hey, zonde van je calorieen!
Ik kom anders niet aan mijn calorieën dus moet kunnen! Ben net begonnen voedingschema te maken en zie dat ik ook over mijn eiwitten kom. Vrees dat ik mijn eiwitshake maar moet vervangen door een banaan smorgens voor het sporten.
 
Ik kom anders niet aan mijn calorieën dus moet kunnen! Ben net begonnen voedingschema te maken en zie dat ik ook over mijn eiwitten kom. Vrees dat ik mijn eiwitshake maar moet vervangen door een banaan smorgens voor het sporten.
Totaal geen probleem als je wat meer eiwitten binnenkrijgt dan in je schema staat.
 
Oke thnx! Moet op 124 zitten en zit op 140 pd dus valt te overzien? Wil na meting en jetlag :D een blog gaan bijhouden hier mbt voeding, training en natuurlijk progressie! Thnx allemaal voor het reageren en meedenken
 
Back
Naar boven