AndroidHealthClinic

NSFW! Tren & Jerry’s

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
Ja duh, was een grapje man. Alsof ik tegen een beetje cardio zou zijn, maar ik zou zelf eerder cardio doen tijdens een cut om meer kcal te verbranden dan year round cardio doen om je gezondheid te verbeteren. Maarja, dat ligt natuurlijk aan de persoon, als Ano_210923 dat wil doen is het prima toch
Voor groei heb je niet zo veel cardio nodig nee. Maar dood heb je ook niets aan al die gains. :p
 
Voor groei heb je niet zo veel cardio nodig nee. Maar dood heb je ook niets aan al die gains. :p
Oja, als je natuurlijk geen cardio doet ga je meteen dood. Was ik heel even vergeten...
 
Niet helemaal eens met mijn boy mentat. Ik vind sprinten juist veel beter dan "joggen". Je cortisol gaat sws omhoog tijdens sporten, ook tijdens cardio. Hoe hoger je hartslag, hoe hoger je cortisol. Echter, de duur speelt ook zeker een rol. Daarom raad ik je juist aan om OF heeeeel rustig te wandelen/fietsen (laag cortisol want amper inspannend, maar wel in beweging = goed), of juist heel intensief (sprints, bijvoorkeur hill sprints/ prowler push/sled drag) maar kort (zodat je cortisol niet te lang in verhoogde staat verkeerd en spier kan afbreken). Een andere mogelijkheid is om een combi te maken: bijv. wandelen met een weight vest/rugzak/lichte dumbells.

Los van de cardio factor; sprints (nogmaals liefste hill, want minder strain op de knieën/enkels/schenen omdat het tempo lager is)/sled pulls/weighted walks etc. bouwen workload, versterken je pezen/gewrichten EN bouwen je conditie; iets wat medium intensity cardio totaal niet doet. Juist voor een powerlifter, zou ik dus high intensity cardio doen in de offseason en dan richting een "top cyclus"/wedstrijd dit vervangen door hele lage intensity cardio (rustig wandelen/fietsen). Just my 2 cents though, ik ben geen echte expert op dit gebied :)
 
Niet helemaal eens met mijn boy mentat. Ik vind sprinten juist veel beter dan "joggen". Je cortisol gaat sws omhoog tijdens sporten, ook tijdens cardio. Hoe hoger je hartslag, hoe hoger je cortisol. Echter, de duur speelt ook zeker een rol. Daarom raad ik je juist aan om OF heeeeel rustig te wandelen/fietsen (laag cortisol want amper inspannend, maar wel in beweging = goed), of juist heel intensief (sprints, bijvoorkeur hill sprints/ prowler push/sled drag) maar kort (zodat je cortisol niet te lang in verhoogde staat verkeerd en spier kan afbreken). Een andere mogelijkheid is om een combi te maken: bijv. wandelen met een weight vest/rugzak/lichte dumbells.

Los van de cardio factor; sprints (nogmaals liefste hill, want minder strain op de knieën/enkels/schenen omdat het tempo lager is)/sled pulls/weighted walks etc. bouwen workload, versterken je pezen/gewrichten EN bouwen je conditie; iets wat medium intensity cardio totaal niet doet. Juist voor een powerlifter, zou ik dus high intensity cardio doen in de offseason en dan richting een "top cyclus"/wedstrijd dit vervangen door hele lage intensity cardio (rustig wandelen/fietsen). Just my 2 cents though, ik ben geen echte expert op dit gebied :)
Renaissance periodization had eens een aardige uitleg over verbranding vs. fatigue voor cardio. Kan 'm alleen niet meer vinden :(

Mijn conclusie was: LISS is superieur als je optimaal wilt presteren tijdens je krachttraining. HIIT zou ik gebruiken als aanvullen op de krachttrainingen, in een conditioning fase.

Dat sluit denk ik wel aan bij jouw idee van off-season > conditioning > sprints aan het einde van een krachttraining. Maar ik zou niet tussen twee krachttrainingen in een extra sprinttraining plannen.
 
Renaissance periodization had eens een aardige uitleg over verbranding vs. fatigue voor cardio. Kan 'm alleen niet meer vinden :(

Mijn conclusie was: LISS is superieur als je optimaal wilt presteren tijdens je krachttraining. HIIT zou ik gebruiken als aanvullen op de krachttrainingen, in een conditioning fase.

Dat sluit denk ik wel aan bij jouw idee van off-season > conditioning > sprints aan het einde van een krachttraining. Maar ik zou niet tussen twee krachttrainingen in een extra sprinttraining plannen.
Als je denkt in Periodisatie wel ja. Als je meer een conjugate approach volgt (van Louis, maar dus ook wel min of meer Wendler) en gelooft dat je alles moet onderhouden, dan is het minder van toepassing. Ik denk echter dat we het grotendeels met elkaar eens zijn, het enige verschil is denk ik de duur. Ik vind dat je pittige conditie 80% van de tijd wel moet doen en 20% (echt richting een contest) niet. Jij vind probably dat je echt een conditie fase moet plannen (+-20% van de tijd, correct me if I'm wrong) en daarna niet meer.

Allebei zal best werken, ligt eraan waar je prioriteiten en doelen liggen. Voor de doelen van Ano_210923 (beetje voor de gezondheid, niet gruwelijk uit shape zijn) heb je gelijk en is lage intensity cardio eigenlijk al wel prima. Het enige wat spreekt VOOR HIIT is het verhogen van je atletisch vermogen (niet zozeer door de intervals, maar door atletische oefeningen als sprints etc.). Volgens mij is Jesper het stereotype partyend bankhangertje die sinds een x aantal jaar in de gym traint (no offense). Vaak missen dit soort mensen een atletische achtergrond (leren explosief en "handig" zijn) en dat is echt wel een nadeel voor je lifts. Ik merk dat "mijn judoka's" namelijk vaak veel "sterker" zijn (zeker in verhouding tot hun spiermassa/bodyweight) dan doorsnee gym rats (die vaak al veel langer trainen). Shit als sprints/prowler push etc. helpt niet alleen je cardio, maar maakt je ook explosiever en leert je je centraal zenuwstelsel goed aan te sturen.

Overigens eens met dat tussen die dagen. Ik deed dat wel en betaal daar nu de prijs voor met zeer ernstige rugpijn. Beter doe je gewoon iets minder assistance en doe je het direct na je gym werk.
 
pffff ik voel deze zo erg, net weer de trap op moeten gaan en ik heb me toch weer een powerliftconditie gecreëerd, moet gewoon echt op adem komen dan rip
Ben niet de enige dus :roflol:
 
Als je denkt in Periodisatie wel ja. Als je meer een conjugate approach volgt (van Louis, maar dus ook wel min of meer Wendler) en gelooft dat je alles moet onderhouden, dan is het minder van toepassing. Ik denk echter dat we het grotendeels met elkaar eens zijn, het enige verschil is denk ik de duur. Ik vind dat je pittige conditie 80% van de tijd wel moet doen en 20% (echt richting een contest) niet. Jij vind probably dat je echt een conditie fase moet plannen (+-20% van de tijd, correct me if I'm wrong) en daarna niet meer.

Allebei zal best werken, ligt eraan waar je prioriteiten en doelen liggen. Voor de doelen van Ano_210923 (beetje voor de gezondheid, niet gruwelijk uit shape zijn) heb je gelijk en is lage intensity cardio eigenlijk al wel prima. Het enige wat spreekt VOOR HIIT is het verhogen van je atletisch vermogen (niet zozeer door de intervals, maar door atletische oefeningen als sprints etc.). Volgens mij is Jesper het stereotype partyend bankhangertje die sinds een x aantal jaar in de gym traint (no offense). Vaak missen dit soort mensen een atletische achtergrond (leren explosief en "handig" zijn) en dat is echt wel een nadeel voor je lifts. Ik merk dat "mijn judoka's" namelijk vaak veel "sterker" zijn (zeker in verhouding tot hun spiermassa/bodyweight) dan doorsnee gym rats (die vaak al veel langer trainen). Shit als sprints/prowler push etc. helpt niet alleen je cardio, maar maakt je ook explosiever en leert je je centraal zenuwstelsel goed aan te sturen.

Overigens eens met dat tussen die dagen. Ik deed dat wel en betaal daar nu de prijs voor met zeer ernstige rugpijn. Beter doe je gewoon iets minder assistance en doe je het direct na je gym werk.
Je komt redelijk in de buurt van. Altijd wel gesport, vanaf mijn 5e tot en met 15e gevoetbald, toen op mijn 16e de gym in gestapt, vrij fanatiek, daarna basically gestopt op mijn 18e en sinds juli weer bezig.
Bankhangend in deze tijd zeker. Partyen valt echt heel erg mee al zeg ik het zelf, al bijna een maand geen alcohol genuttigd ;).
 
Niet helemaal eens met mijn boy mentat. Ik vind sprinten juist veel beter dan "joggen". Je cortisol gaat sws omhoog tijdens sporten, ook tijdens cardio. Hoe hoger je hartslag, hoe hoger je cortisol. Echter, de duur speelt ook zeker een rol. Daarom raad ik je juist aan om OF heeeeel rustig te wandelen/fietsen (laag cortisol want amper inspannend, maar wel in beweging = goed), of juist heel intensief (sprints, bijvoorkeur hill sprints/ prowler push/sled drag) maar kort (zodat je cortisol niet te lang in verhoogde staat verkeerd en spier kan afbreken). Een andere mogelijkheid is om een combi te maken: bijv. wandelen met een weight vest/rugzak/lichte dumbells.

Los van de cardio factor; sprints (nogmaals liefste hill, want minder strain op de knieën/enkels/schenen omdat het tempo lager is)/sled pulls/weighted walks etc. bouwen workload, versterken je pezen/gewrichten EN bouwen je conditie; iets wat medium intensity cardio totaal niet doet. Juist voor een powerlifter, zou ik dus high intensity cardio doen in de offseason en dan richting een "top cyclus"/wedstrijd dit vervangen door hele lage intensity cardio (rustig wandelen/fietsen). Just my 2 cents though, ik ben geen echte expert op dit gebied :)
:engel:
Als je denkt in Periodisatie wel ja. Als je meer een conjugate approach volgt (van Louis, maar dus ook wel min of meer Wendler) en gelooft dat je alles moet onderhouden, dan is het minder van toepassing. Ik denk echter dat we het grotendeels met elkaar eens zijn, het enige verschil is denk ik de duur. Ik vind dat je pittige conditie 80% van de tijd wel moet doen en 20% (echt richting een contest) niet. Jij vind probably dat je echt een conditie fase moet plannen (+-20% van de tijd, correct me if I'm wrong) en daarna niet meer.

Allebei zal best werken, ligt eraan waar je prioriteiten en doelen liggen. Voor de doelen van Ano_210923 (beetje voor de gezondheid, niet gruwelijk uit shape zijn) heb je gelijk en is lage intensity cardio eigenlijk al wel prima. Het enige wat spreekt VOOR HIIT is het verhogen van je atletisch vermogen (niet zozeer door de intervals, maar door atletische oefeningen als sprints etc.). Volgens mij is Jesper het stereotype partyend bankhangertje die sinds een x aantal jaar in de gym traint (no offense). Vaak missen dit soort mensen een atletische achtergrond (leren explosief en "handig" zijn) en dat is echt wel een nadeel voor je lifts. Ik merk dat "mijn judoka's" namelijk vaak veel "sterker" zijn (zeker in verhouding tot hun spiermassa/bodyweight) dan doorsnee gym rats (die vaak al veel langer trainen). Shit als sprints/prowler push etc. helpt niet alleen je cardio, maar maakt je ook explosiever en leert je je centraal zenuwstelsel goed aan te sturen.

Overigens eens met dat tussen die dagen. Ik deed dat wel en betaal daar nu de prijs voor met zeer ernstige rugpijn. Beter doe je gewoon iets minder assistance en doe je het direct na je gym werk.

Ik denk dat we het minder oneens zijn dan misschien op het eerste gezicht lijkt.
Onderstaande is maar een mening gebaseerd op wat ik her en der gelezen, gezien, gehoord en onthouden heb, gefilterd door mijn eigen bias, beperkt door mijn begrip.
1. LISS is wat mij betreft de basis, daar zou je in ieder geval moeten beginnen alvorens je met intervallen gaat werken, als je dat al ooit gaat doen, hoe breder je basis, hoe hoger je piek;
2. Hardlopen is voor de PLer (en TS wil aan een wedstrijd meedoen, dus we behandelen hem ff zo) een behoorlijk zware belasting en daarmee niet ideaal, sprints zijn nog sneller hardlopen, impact is veel hoger. Dit staat in het artikel waar ik elders naar linkte en ik kan sinds dinsdag ook uit persoonlijke ervaring vertellen dat als je op dinsdagavond met de versnellingen van je snellere loopmaatje meedoet (want die had een wedstrijdje gedaan de dag ervoor, dus als ik ooit kan bijhouden dan was het nu) dat je sowieso het zware squatten (nou ja 100kg in sets van 5 in mijn geval) en eigenlijk de hele training woensdagochtend geen succes wordt, dit sluit ook aan bij wat jij en Burrito daarover zeggen: NIET OP JE RECOVERY-DAGEN even wat metcon gaan doen;
3. Als de basisconditie er is, bv door hardlopen, dan zijn de spieren, pezen, gewrichten dat ook gewend en kan je met die conditie dieper gaan, zonder jezelf kapot te maken;
4. Aan Prowlers/Sleds/Wheelbarrows wordt een veel lagere impact toegeschreven dan aan hardlopen, hetzelfde gaat op voor weighted walks/rucking;
5. Waar LISS de basis is zijn die "atletische vermogens" de punt van de piramide, waar LISS net als kracht lang duurt om op te bouwen blijft het ook lang hangen, met HIIT zit je vaak na een week tot 6-8 op je max (een max dat mede bepaalt wordt door je LISS-basis) en je moet eraan blijven werken om dat daar te houden. Die 20-80 verhouding doet me een beetje denken aan Tactical Barbell waar ze zeggen dat iedereen minstens één keer per jaar Base Building moet doen: 6 of 8 weken ipv zware gewichten en metcon (afhankelijk of je Green of Black traint) even alleen BW oefeningen en LISS;
6. Voor een deel ben ik het met je eens dat conditie voornamelijk op een "medium"-niveau weinig uithaalt, je LISS dien je, ook hardlopend, langzamer te doen en je metcon sneller;
7. Hoe je je conditioning inricht hangt van of je traint om beter te worden, naar events, een on en off season hebt, bij hardlopen zonder seizoen of event is het idee dat ongeveer 1/5 van de trainingen echt pittig zijn, dus bij 3x p/w zit je dan al snel op 1 lange duurloop in de week, 1 korte duurloop en afwisselend een wat snellere duurloop of een training met intervallen, maar dat is onderhoud voor een meer ervaren loper. Als je niet echt een seizoen hebt, dan heb je geen andere keuze dan de top van je piramide te onderhouden;
8. Het voorbeeld met die judoka's spreekt mij enorm aan, maar TS is daar op dit moment slecht mee te vergelijken, al kan het wel een inspiratie/model zijn om naartoe te werken.


Tips voor TS:
1. Wandelen (beetje stevig doorlopen mag) is al een goed begin, als je toch de hele dag binnen zit doe dat dan b.v. 's ochtends een half uur voor je begint met studeren of halverwege de dag;
2. Optimaal is de juiste hartslagzone, de Maffetone formule is ook prima, anders een tempo waarop je nog een normaal gesprek kan voeren. Het idee moet niet zijn dat je dezelfde afstand steeds sneller doet, maar met dezelfde inspanning in dezelfde tijd een grotere afstand aflegt;
3. Hardlopen is niet optimaal, maar als je het langzaam opbouwt en rustig houdt kan het best.
4. Lees dat artikel wat ik linkte en doe er je voordeel mee. https://www.strongerbyscience.com/avoiding-cardio-could-be-holding-you-back/

Key Points​

  1. Lifting heavy things is more metabolically taxing than most people realize.
  2. Most people think of weight training as a purely anaerobic enterprise, but the majority of the energy you use to train is produced by your aerobic energy system.
  3. Cardiovascular training can improve your recovery between sets and workouts, and won’t interfere with strength or muscle gains if you do it correctly.
  4. Low intensity cardio should be prioritized over interval training for the most part.
Uiteindelijk zegt hij te beginnen met LISS, maar...

Putting It All Together​

The best conditioning plan for powerlifting will combine several different modalities (low intensity cardio, lifting to failure, and high intensity intervals) with an emphasis on minimizing the impact conditioning work will have on your heavy strength training.
Succes!
 
Thanks Mentat (en natuurlijk de rest die meedenkt).

Ik denk dat het voor nu belangrijk is om dagelijks in beweging te komen. Eerder was dit nooit een issue, altijd naar school fietsen (5 minuutjes, maar toch, je bent elke dag even in beweging). Daarnaast nog 3-5x per week 10-15 minuten naar het werk, kom je toch al gauw uit op een minuut of 150 per week op de fiets + lopen op het werk (kilometers) + lopen tussen de leswisselingen, noem het maar op. Sinds de corona is het thuis zitten en dan ook erg letterlijk. Helemaal met de online lessen op het moment is er sprake van 0 beweging. Ik wil dan ook als doel stellen om op de off days, volgens mij kan ik deze conclusie nu wel trekken, minimaal een half uur te gaan wandelen. Ik hoop dat ik dit verder niet geforceerd hoef uit te breiden, aangezien ik binnen nu en een maand volledig ben ingetrokken in mijn nieuwe woning, zal de onbewuste activiteit hoe dan ook gaan toenemen. Boodschappen moeten toch gedaan worden, naar de sportschool kan niet meer met de auto, huis moet ook schoongemaakt worden, etc.
 
In onze sport is het wat dat betreft een beetje tegenstrijdig...
Enerzijds: progressie is progressie. Als onze "young jesper" 92.5 benched, dan is dat goed. Als dan 95 komt is dat ook heel goed. Progress is progress. Zeker ik weet dat, gezien 99% van mijn pr's stammen van 5 jaar geleden. Als iemand die misschien wel nooit meer "relevante" pr's gaat halen, weet ik (en iemand als neet61 ook natuurlijk) dat dit sowieso al super is, onafhankelijk van het gewicht.

Anderzijds is het belangrijk om niet in limiet te denken. Je ziet zelfs in de topsport vaak dat records onbreekbaar lijken, tot iemand dit verbreekt en dan haalt opeens "iedereen" het. Ik geloof oprecht bijvoorbeeld dat (naast mijn T-rex arms en harde training) het trainen met Alex mijn overhead heeft geholpen. Als je iemand 190 log ziet doen, denk je niet dat 120 onmogelijk is en haal je dat gewoon. Dus in die zin moet je natuurlijk niet tevreden zijn met iets als 90kg (want let's be honest, het is een gewicht wat zat "normale gym fags" ook duwen), maar wel met een pr.
 
In onze sport is het wat dat betreft een beetje tegenstrijdig...
Enerzijds: progressie is progressie. Als onze "young jesper" 92.5 benched, dan is dat goed. Als dan 95 komt is dat ook heel goed. Progress is progress. Zeker ik weet dat, gezien 99% van mijn pr's stammen van 5 jaar geleden. Als iemand die misschien wel nooit meer "relevante" pr's gaat halen, weet ik (en iemand als neet61 ook natuurlijk) dat dit sowieso al super is, onafhankelijk van het gewicht.

Anderzijds is het belangrijk om niet in limiet te denken. Je ziet zelfs in de topsport vaak dat records onbreekbaar lijken, tot iemand dit verbreekt en dan haalt opeens "iedereen" het. Ik geloof oprecht bijvoorbeeld dat (naast mijn T-rex arms en harde training) het trainen met Alex mijn overhead heeft geholpen. Als je iemand 190 log ziet doen, denk je niet dat 120 onmogelijk is en haal je dat gewoon. Dus in die zin moet je natuurlijk niet tevreden zijn met iets als 90kg (want let's be honest, het is een gewicht wat zat "normale gym fags" ook duwen), maar wel met een pr.
Ben het in grote lijnen met je eens, muv. het laatste punt, dikgedrukt in de quote. Het is absoluut gezien misschien niet veel, maar het jammere aan "powerliften" is dat de standaarden belachelijk hoog zijn. Je doet eigenlijk pas mee als je lifts laat zien die belachelijk hoog zijn, in absolute zin. Dat geldt dan voor het totaal, squat + bench + dl = pas impressive bij x maal je lichaamsgewicht, zo wordt er vaak naar gekeken.

Krachttraining is de enige sport waarin dit opgaat. Als iemand in de 2e klasse voetbalt en een goede wedstrijd speelt is er niets meer dan lof voor, terwijl we toch wel kunnen stellen dat dat eigenlijk, voor Nederlandse begrippen, een niveau van k*t is.

Gezien het feit dat presses in mijn geval relatief zwak zijn, is dat vaak het punt waar op wordt afgerekend, door velen. Als je dan bedenkt dat ik pas sinds een korte tijd weer volop train en jaren geleden nog geen 30kg kon drukken, denk ik dat ik lekker bezig ben. Daarnaast is de bench een lift die door de gemiddelde gym bro achterlijk vaak getraind wordt. Als je die guy van 18 die 100+kg drukt vraagt om eens diezelfde kilo's voor een aantal reps te squatten, dan wordt het een ander verhaal. Vanochtend ook weer een typisch geval van tegengekomen, naar voren hangende schouders, grote chest, kleine beentjes. Wel 120kg drukken (naja, samen met de 2 spotters aan de zijkant), maar vervolgens 80kg op diepte squatten is teveel gevraagd.
 
Ben het in grote lijnen met je eens, muv. het laatste punt, dikgedrukt in de quote. Het is absoluut gezien misschien niet veel, maar het jammere aan "powerliften" is dat de standaarden belachelijk hoog zijn. Je doet eigenlijk pas mee als je lifts laat zien die belachelijk hoog zijn, in absolute zin. Dat geldt dan voor het totaal, squat + bench + dl = pas impressive bij x maal je lichaamsgewicht, zo wordt er vaak naar gekeken.

Krachttraining is de enige sport waarin dit opgaat. Als iemand in de 2e klasse voetbalt en een goede wedstrijd speelt is er niets meer dan lof voor, terwijl we toch wel kunnen stellen dat dat eigenlijk, voor Nederlandse begrippen, een niveau van k*t is.

Gezien het feit dat presses in mijn geval relatief zwak zijn, is dat vaak het punt waar op wordt afgerekend, door velen. Als je dan bedenkt dat ik pas sinds een korte tijd weer volop train en jaren geleden nog geen 30kg kon drukken, denk ik dat ik lekker bezig ben. Daarnaast is de bench een lift die door de gemiddelde gym bro achterlijk vaak getraind wordt. Als je die guy van 18 die 100+kg drukt vraagt om eens diezelfde kilo's voor een aantal reps te squatten, dan wordt het een ander verhaal. Vanochtend ook weer een typisch geval van tegengekomen, naar voren hangende schouders, grote chest, kleine beentjes. Wel 120kg drukken (naja, samen met de 2 spotters aan de zijkant), maar vervolgens 80kg op diepte squatten is teveel gevraagd.
Als ik op dinsdag- en woensdagavond een paar fragmenten Championsleague meekrijg en je ziet dan op donderdag flarden voorbijkomen van de Euroleague (met name in de voorrondes en groepsfase, in de knockout fase is het soms aardig) dan heb je ook het idee dat je naar een heel ander spelletje of een G-team zit te kijken.

Aan de andere kant is het mogelijk om in PLen een heel lange carrière te hebben.

PLen is wel heel specifiek, bij andere sporten zijn vaak veel meer variabelen die bepalen of iemand bij de top hoort.
 
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven