Fitness Seller

Scars and blood / Wendler Triumvirate

• Topic Starter Topic Starter
Zo... Door drukke omstandigheden in de privé - situatie (schoonzus bevallen, opknappen huis...) anderhalf week niet kunnen loggen. Dat wil niet zeggen dat ik niet heb getraind!

Kleine update van de stats, stats waar ik nu mee werk:
Squat: 5 x 82,5 kg
Bench: 5 x 62,5 kg
Press: 5 x 35 kg
Deadl: 5 x 100 kg

Afgelopen woensdag weer een bezoekje gebracht aan de sportarts en mijn trainingservaringen met hem besproken:

1) Het trainen gaat redelijk, soms stekende pijnen in mijn enkels en de rechterschouderkop...over het algemeen is de pijn goed te hebben.
2) 3x in de week squaten en deadlift / squat in één training is nog wat te heftig voor mijn lijf en met name de enkels.
3) Herstelvermogen en conditie zijn dik in orde. Ik kan elke training fris starten en heb elke training ook echt zin om te trainen.
4) Mijn lijf en de kop schreeuwen om meer trainingen in de week: 3x in de week is niet genoeg...wil meer trainingsprikkels!
5) Mijn vorm / uitvoering van de compounds is in orde, volgens de sportarts.

Samen met hem enkele trainingsprogramma's doorgenomen en wij zijn samen tot de conclusie gekomen dat Wendler 531 beter bij mijn huidige behoeftes past, dan Bill Starr. Dit omdat:
1) Wendler de week in UB / LB verdeelt, waardoor mijn lijf nog meer hersteltijd heeft dan bij Bill Starr. Ik heb een snelle spiervezeldominatie: 3x FB zal al snel te veel worden voor mijn lijf.
2) Wendler stelt één mainlift per training centraal en die mag (uiteindelijk) erg zwaar zijn. Dit in tegenstelling tot Bill Starr, waar 2 soms 3 zware lifts op het programma staan. Met Wendler blijft ik mentaal ook fris.
3) Door de maandelijkse verhoging bij Wendler krijgt mijn lijf de kans langzaam én op een voor mij goede manier sterker te worden, wat gezien mijn blessureverleden wel noodzakelijk is. Te snel progressief laden is voor mij een one-way ticket to new injuries.
4) Wendler geeft mij de mogelijkheid 4x per week te gaan trainen.
5) Wendler is eigenlijk niet eens een programma, het is een manier van trainen die tot in lengte van jaren toegepast kan worden, of je nu beginner bent of vergevorderd.

Dus Wendler it is...(met goedkeuring van de sportarts;)).

Heb inmiddels de Bench- en Deadlift - dag gehad. Kies de Triumvirate als assistance template... De eerste twee trainingen zijn mij prima bevallen! Het begint inmiddels weer wat rustiger te worden op het thuisfront, dus ik kan weer meer gaan loggen. De trainingen zal ik weer gaan posten.

Cheers!

Laatst bewerkt:
Als je pas begint zou ik toch geen Wendler gaan doen. Of toch tenminste naar gevoel
verhogen ipv het schema aan te houden. Beginners gaan sneller vooruit dan wat
Wendler voorschrijft imo

Als je pas begint zou ik toch geen Wendler gaan doen. Of toch tenminste naar gevoel
Wendler voorschrijft imo
+1

Had niet anders verwacht bij het lezen van dit log dat bij de minste tegenstand het schema weer de kast in gaat.

Staan ook veel tegenstrijdige signalen in je post. Je hebt je besluit al genomen dus ga ik niet meer de moeite doen je van het tegendeel te overtuigen.

Wendler voorschrijft imo

Helemaal mee eens. Dat is ook de reden waarom ik in eerste instantie voor Bill starr wilde gaan. Bij Wendler ga je UB maar 30kg vooruit per jaar en LB 60kg... Als beginner schijn je veel sneller progressie te kunnen boeken met Starr.

Maar... 5 jaar lang blessures, revalideren, het zwarte gat etc. hebben natuurlijk ook mentaal iets met mij gedaan. Ben erg te spreken over Starr, maar wanneer een medisch deskundige aangeeft dat het schema nadelig uit kan pakken voor mij, flitsen natuurlijk doemscenario's door mijn hoofd. Heb al een keer medisch advies in de wind geslagen...dat was zo'n vijf jaar geleden... Dat ga ik niet nog een keer doen.

Nu moet ik even niet eigenwijs zijn, niet op korte termijn denken (oftewel: heel snel progressie willen boeken). Lange termijn is nu belangrijk: met plezier en mentaal / fysiek fit kunnen trainen.

Jouw tip om op gevoel te verhogen neem ik zeker mee!

+1

Had niet anders verwacht bij het lezen van dit log dat bij de minste tegenstand het schema weer de kast in gaat.

Staan ook veel tegenstrijdige signalen in je post. Je hebt je besluit al genomen dus ga ik niet meer de moeite doen je van het tegendeel te overtuigen.

Chick, ik vind het jammer dat jij dit schrijft. Jij weet als geen ander hoe k*t het is om van blessures terug te komen en wat blessures mentaal met een mens kunnen doen.

Ik vind Starr een heel fijn programma, het liefste zou ik daarmee door willen gaan (+ 4e dag cardio of zo). Maar als een medisch deskundige aangeeft dat het progressief laden bij Starr voor nu te snel kan gaan voor mij...moet ik daar dan niet naar luisteren? Zoals ik al schreef...ik heb al eens medisch advies in de wind geslagen.

Heb eens uitgerekend. Wanneer ik het Wendler - programma trouw ga volgen en ik langzaam sterker word zullen over één jaar dit mijn stats zijn:

Bench: 1 x 102,5 kg
Squat: 1 x 155 kg
Press: 1x 72,5 kg
Dead: 1 x 170 kg

Ik denk niet slecht voor dan één jaar trainen.

Chick, ik begrijp jou reactie wel. Toch hoop ik dat je mij wilt aanmoedigen in plaats van dergelijke kritiek geven (zie dikgedrukt)... Anyway, het motiveert me wel jou je ongelijk te bewijzen (no offence).

Laatst bewerkt:
Training van vandaag:

Wendler
C1 W1 D3

Military Press
5 x 20 kg
5 x 20
5 x 22,5
5 x 25
5 x 30

Lat Pulldown
15 x 45 kg
15 x 45
15 x 45

Chest Press
10 x 45 kg
10 x 45
10 x 45

Triceps rope pulldown
10 x 23 kg
10 x 23
10 x 23

Lichte training, goed te doen. De gehele training helemaal geen pijn gehad (da's voor het eerst!).

Heb tijdens de training wel een paar keer moeten denken aan de woorden van Rob...het naar gevoel verhogen. Aangezien ik mijn lijf niet goed in kan schatten, ga ik voorlopig niet op gevoel verhogen. Bovendien heb ik in sommige posts van Hummer en John Ove gelezen dat het veel beter is licht te beginnen. Het zal vanzelf zwaarder worden.

Morgen squatdag!

Als je repouts haalt van 10 reps ofzo, kan je gerust eens ipv 2.5kg, 5kg erbij doen.
Het is ok om rustig aan te doen, maar het moet ook wel een beetje uitdagend zijn
qua kracht. Volume draai je sowieso al in je BBB

Chick, ik vind het jammer dat jij dit schrijft. Jij weet als geen ander hoe k*t het is om van blessures terug te komen en wat blessures mentaal met een mens kunnen doen.

Chick, ik begrijp jou reactie wel. Toch hoop ik dat je mij wilt aanmoedigen in plaats van dergelijke kritiek geven (zie dikgedrukt)... Anyway, het motiveert me wel jou je ongelijk te bewijzen (no offence).

je concludeert het zelf al in je laatste zin, het enige wat mc chick bedoelt is dat, de instelling "**** it, no matter what" moet zijn.
natuurlijk kan een blesure je de kop opsteken, maar die boost die je voelt na en training die je doodmaakt, maakt weer de balans op, om verder te gaan en enlke harder te knallen.

voortbordurend op de opmerkingen over wendler en ervaring.
daarbij zijn hier hele mooie topics te vinden, over wendler 5/3/1, maar mijns inziens, kun je veel harder gainen op splitschema's met isolatieoefeningen op de hoofdspiergroepen. en dat kan ook op 3, 4 of 5 dagen per week. net wat je wilt. je kan talloos en divers blijven combineren.

overal waar je iets lees over wendler, krijg je toch indirect de boodschap dat het meer een rawpower programma is voor de "iets" meer gevorderde trainer.

daarbij, zitten er hier genoeg jongens, waarvan ik eerder advies aan zou nemen dan een gemiddelde overall sportarts.
die sportartsen zijn, mijns inziens, halve diëtisten, en zijn eerder gemoeid zijn met mensen die last hebben van overgewicht en baseren hun kennis vooral op cardio om af te vallen.m aar goed wellicht heb jij een BB arts van herkomst en vergis ik mij.
maar de constatering van rokbe en mc chick zijn niet op niets gebaseert.

veel succes in ieder geval.

Als je repouts haalt van 10 reps ofzo, kan je gerust eens ipv 2.5kg, 5kg erbij doen.
Het is ok om rustig aan te doen, maar het moet ook wel een beetje uitdagend zijn
qua kracht. Volume draai je sowieso al in je BBB

Goeie tip, Rob! Dank je!

---------- Post toegevoegd Fri 24 Aug 2012 om 21:03 ----------

je concludeert het zelf al in je laatste zin, het enige wat mc chick bedoelt is dat, de instelling "**** it, no matter what" moet zijn.
natuurlijk kan een blesure je de kop opsteken, maar die boost die je voelt na en training die je doodmaakt, maakt weer de balans op, om verder te gaan en enlke harder te knallen.

voortbordurend op de opmerkingen over wendler en ervaring.
daarbij zijn hier hele mooie topics te vinden, over wendler 5/3/1, maar mijns inziens, kun je veel harder gainen op splitschema's met isolatieoefeningen op de hoofdspiergroepen. en dat kan ook op 3, 4 of 5 dagen per week. net wat je wilt. je kan talloos en divers blijven combineren.

overal waar je iets lees over wendler, krijg je toch indirect de boodschap dat het meer een rawpower programma is voor de "iets" meer gevorderde trainer.

daarbij, zitten er hier genoeg jongens, waarvan ik eerder advies aan zou nemen dan een gemiddelde overall sportarts.
die sportartsen zijn, mijns inziens, halve diëtisten, en zijn eerder gemoeid zijn met mensen die last hebben van overgewicht en baseren hun kennis vooral op cardio om af te vallen.m aar goed wellicht heb jij een BB arts van herkomst en vergis ik mij.
maar de constatering van rokbe en mc chick zijn niet op niets gebaseert.

veel succes in ieder geval.

Thnx!

Ik heb Robke en McChick erg hoog zitten. Het is ook geenzins mijn bedoeling om eigenwijs hun adviezen en constateringen in de wind te slaan. Op dit moment zit ik in een spagaat... Blijf ik trouw het Starr programma volgen (wat ik liefste wil), ga ik snel progressie boeken (althans, da's de bedoeling) maar tegen medisch advies in...of ga ik voor Wendler en duurt het langer voordat ik op een bepaald krachtniveau kom.

Ik heb al eens de mentaliteit gehad "**** it, no matter what!" en dat heeft mij 5 jaar geleden mijn sportcarrière gekost.

Misschien dat je gelijk hebt en is die sportarts een koekebakkert. Dat moet de komende maanden uitwijzen...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven