XXL Nutrition

Schaamteloze beginnerslog (edit) 4Xpw fullbody/upperlower

Bezoekers in dit topic

Hattori

Cool Novice
Waardering
286
Lengte
1m75
Massa
86kg
Vetpercentage
29%
Oke ik heb er ‘schaamteloos’ bijgezet omdat ik dus maar hele lage gewichten aankan, en omdat ik struggle met sommige oefeningen en geen geld heb voor een PT waag ik hier een poging op een log, ook een beetje voor mezelf natuurlijk, maar alle tips zijn welkom.

Vandaag was pull dag, rug/biceps dus. Ik struggle met deze dag omdat ik zelden mijn rug voel, maar wel mijn biceps heel erg.

Vandaag nam ik even de tijd ervoor om mijn rug te voelen, en heb ik de volgende oefeningen in nog lagere gewicht dan normaal gedaan, met focus op het aanspannen van mijn rug:

Lat pull down
1ste set 8x52 kg (te zwaar om te focussen op rug)
2de set 8x45 kg (voelt beter, laatste reps alleen biceps)
3de set 15x32 kg (goed gewicht om écht de focus te leggen op rugspieren en ze te voelen)
4de set, zelfde als de 3de

Seated cable row
Ging min of meer hetzelfde als de lat pull down
Om toch meer te voelen heb ik na 3 sets nog even de seated row machine gepakt in 32 kg tot tegen het falen aan, puur om mijn rug te voelen of activeren ofzo.

Reverse delt fly’s
30 kg 3 sets gedaan, superlangzaam met vasthouden van het verste strekpunt en aanspannen voor 2/3 seconde

Face pulls (vind ik een lekkere oefening)
(Filmpje erbij gepakt van zo’n youtuber, athlean x.)
3 sets van 18kg, goed aangeknepen spieren op verste punt, voelde wel goed hoe ik mijn spieren op de rug nu gebruikte.
1 set 22 kg met een bankje voor me torso om schonmelen te voorkomen.

Dumbell curls
3 sets 10 reps 12 kg

Hammer curls
3 sets 10 reps 12 kg

Single arm preacher curls
3 sets tot falen 10 kg

hier heb ik in totaal zo’n 1,5 uur over gedaan, de planning was eigenlijk 1 uur kracht en 30 minuten cardio op t eind. Maar de cardio heb ik geskipt om even de tijd te nemen voor rugoefeningen.

Mijn conclusie is dat ik eigenlijk zwakker ben dan ik durf toe te geven, en misschien maar even goed de tijd moet nemen om de oefeningen goed te doen. Vooral seated rows en lat pull down hebben aandacht nodig. Ik voel echt bijna alleen maar biceps en maar een klein beetje rug.
Heb vele filmpjes bekeken en weet nog steeds niet of ik nu wél een beetje mag schommelen of niet.

Belangrijkste is dat ik mijn rugspieren voel en aanspan, begrijp ik dat goed? Dan maakt in de oefening, een beetje een aanloop in de vorm van een schommeling niet uit..? (Ik kom termen tekort.. die moet ik nog leren om me beter te kunnen verwoorden 😅)

En mijn eten vandaag dan, deze app is berekend op iemand die wilt afvallen, dus de percentages zijn standaarden van de app op basis van mijn gewicht. Maar eigenlijk kijk ik er alleen maar naar dat ik genoeg grammen eiwit binnenkrijg= 170 gr
(grammen onder de percentage diagram)

IMG_4120.jpeg

de rest zal later komen als ik wat meer snap wat ik nog meer nodig heb voor de dag, ik probeer iin ieder geval laag uit te komen met de calorieën behoefte vanwege mijn overtollige vet.

Feedback hierop is sowieso welkom! 🙏🏽

Weet niet wat je schema is qua voeding, maar 50 vet totaal is zat. op 58kg BW ~ 130g eiwit en de rest aanvullen met koolhydraten.

Weet niet wat je schema is qua voeding, maar 50 vet totaal is zat. op 58kg BW ~ 130g eiwit en de rest aanvullen met koolhydraten.
Dankje voor je antwoord!

Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb in mijn gewicht.. moet 85kg zijn 😅

Bedoel je met “de rest aanvullen met
Koolhydraten” dat ik aan mijn volledige voedingsbehoefte moet voldoen? Ik bleef er wat onder om af te vallen, maar ik doe ook cardio in mijn trainschema, dus misschien is dat nu dan overbodig..?

Ik zal mijn voeding per dag er ook bij noteren 👍🏽

Laatst bewerkt:
85kg en je begint cut op 2000kcals, dat is wel laag. Je begint met 250 kcals minder dan voor he begin. Als dat doet, én trainen val je al af

85kg en je begint cut op 2000kcals, dat is wel laag. Je begint met 250 kcals minder dan voor he begin. Als dat doet, én trainen val je al af
Ik heb best wel een dikke buik die ik liever vroeger dan later kwijt ben 😅 vandaar dat ik misschien een beetje heb overdreven met de cut.

2000 kcal was berekend door de app voor als ik af wou vallen. Dus 2000 aanhouden dagelijks? Of is dat nog te weinig? Of bedoel je 250-2000..?

Ik heb best wel een dikke buik die ik liever vroeger dan later kwijt ben 😅 vandaar dat ik misschien een beetje heb overdreven met de cut.

2000 kcal was berekend door de app voor als ik af wou vallen. Dus 2000 aanhouden dagelijks? Of is dat nog te weinig? Of bedoel je 250-2000..?
Neem aan dat je vooraf geen 2250kcals at, waar je dik van bent geworden ?

Neem aan dat je vooraf geen 2250kcals at, waar je dik van bent geworden ?
Nee, toen hield ik het nog niet bij, maar ik gok dat ik minder at, (sowieso minder vaak) met veel meer ongezonde dingen als pizza, patat en kfc als tussedoortje en bladerdeegbroodjes als ontbijt, chips in de avond etc

Je begint met 250 kcals minder dan voor he begin.
Hoewel je intentie correct mag zijn is dit praktisch gezien vrijwel onuitvoerbaar. Ik denk dat er nog geen twee mensen op de hele wereld bestaan die dik zijn geworden en nu willen beginnen met sporten en afvallen en dit kunnen doen door 250 kcal minder te eten dan ze voorheen deden. Enkel en alleen omdat ze niet het flauwste benul hebben van wat ze voorheen aten.

Nee, toen hield ik het nog niet bij, maar ik gok dat ik minder at, (sowieso minder vaak) met veel meer ongezonde dingen als pizza, patat en kfc als tussedoortje en bladerdeegbroodjes als ontbijt, chips in de avond etc
Hou de 2000kcals maar aan dag of 14. Als je veel en te snel afvalt, kom je in de knoop als je verder wilt zakken dan je BMR. Wat rond de 1650kcals ligt zo uit mijn hoofd

Hoewel je intentie correct mag zijn is dit praktisch gezien vrijwel onuitvoerbaar. Ik denk dat er nog geen twee mensen op de hele wereld bestaan die dik zijn geworden en nu willen beginnen met sporten en afvallen en dit kunnen doen door 250 kcal minder te eten dan ze voorheen deden. Enkel en alleen omdat ze niet het flauwste benul hebben van wat ze voorheen aten.
Daarom is de rest van mijn berichten ook van belang. Reken er maar op dat dit ruim boven de 2000kcals is

Hou de 2000kcals maar aan dag of 14. Als je veel en te snel afvalt, kom je in de knoop als je verder wilt zakken dan je BMR. Wat rond de 1650kcals ligt zo uit mijn hoofd
Ik moest even googlen wat BMR is.. “zakken in BMR” houd in dat ik lager ga zitten in mijn dagelijkse behoefte (wanneer ik ga aftrainen)? En Ik zou uiteindelijk moeten zitten op een stabiele1650 kcal? Begrijp ik dit goed?

Ik moet wel zeggen dat ik nog wel vet wil verliezen, maar ik merk dat ik het wel steeds minder belangrijk ga vinden, t was vooral dat ik sneller verschil in mijn spieren wil zien, en vooral gewoon grote zichtbare spieren wil. (En een opgezette buik heb)
Ik denk niet dat een verschrikkelijk droog lichaam (waar ook mijn wangen van invallen) een good look is voor mij 😅

Ik moest even googlen wat BMR is.. “zakken in BMR” houd in dat ik lager ga zitten in mijn dagelijkse behoefte (wanneer ik ga aftrainen)? En Ik zou uiteindelijk moeten zitten op een stabiele1650 kcal? Begrijp ik dit goed?

Ik moet wel zeggen dat ik nog wel vet wil verliezen, maar ik merk dat ik het wel steeds minder belangrijk ga vinden, t was vooral dat ik sneller verschil in mijn spieren wil zien, en vooral gewoon grote zichtbare spieren wil. (En een opgezette buik heb)
Ik denk niet dat een verschrikkelijk droog lichaam (waar ook mijn wangen van invallen) een good look is voor mij 😅
Maar wel een goede basis om lean massa te bouwen !

Vandaag was legday.

Na wat gelezen te hebben over ascending/descending sets hier
https://fitnessvolt.com/pyramid-training/

Ga ik met meer zelfvertrouwen verder met de descending methode. Tis de komende tijd wel even zoeken en bijhouden van de gewichten die ik pak, maar ik heb geen haast, dus neem mijn tijd om goed te kijken wat er gebeurd.
Na een goede warming up begin ik met;

Sumo Squats
1 60k 8 reps
2 60k 8 reps
3 50k 10 reps
4 40k 12 reps

Single Leg press
1 25k 10 reps
2 18k 12 reps
3 18k 15 reps

Leg extension
1 39k 10 reps
2 32k 12 reps
3 25k 15 reps

Leg curl
1 39k 10 reps
2 32k 12 reps
3 25k 15 reps

Hip Thrusts (eerste keer deze oefening, mijn lichaam kent em nog niet dus rustig en licht begonnen. Ziet er eerlijk gezegd beetje gay uit, maar wel lekkere oefening 😅)
1 zonder gewicht
2 met halterstang 15k
3 “
4 “

Calve raise seated machine
1 107k 12reps
2 100k 15reps
3 93k 20reps

Helaas kom ik hier in tijdnood, ik moet nog 2 buikoefeningen en cardio, dus ik kies vandaag voor cardio (nadeel van ochtendtraining)

(Leg raises)
(Abdominal crunch machine)

Cardio
Treadmill 10km p.u. 20min

Na mijn dagelijkse verplichtingen ga ik na t avond-eten nog even terug om tóch mijn buik ook nog even te doen, dan slaap ik ook weer goed.

En dan mijn eten.. met nodige aanpassingen denk ik dat ik wel oke op weg ben zo.
Normaal naast mijn havermout-ontbijt eet ik 3 gekookte eieren zonder dooier,
maar vandaag een schep eiwitpoeder van de ah door mijn haver geroerd om te proberen, en jezus wat vies… dat doen we niet meer, hij ligt in de prullebak

Anyway

06:00 250gr havermout/melk
met blauwe bessen

07:15 tot 08:45 in de gym

09:00 kant en klare proteine drankje en 3 volkoren boterhammen met 75gr kalkoenfilet en hummus

11:00 300gr magere kwark

12:30 zilvervliesrijst/kip/sperzieboontjes

14:00 500gr magere kwark

16:00 een banaan en kiwi

17:30 250gr gekookte aardappelen 250gr broccoli
En een schnitzel van 300gr (geen bewuste keuze, huisgenoot had gekookt)

20:00 een blik tonijn en daarna nog een banaan ergens op de avond

Dan kom ik hierop uit, ik denk wel oke:

IMG_4125.jpeg

Succes! Een schaamteloze log, en vooral schaamteloos zijn tegenover jezelf, is denk ik het beste wat je kan doen. Gewoon lekker eerlijk zijn: iedereen is ooit moeten beginnen, en soms neem je daarbij eens een te zwaar gewicht, of forceer je jezelf wat, of lees je de gewichten verkeerd, of...of... Hoort er allemaal bij. Maar je bent begonnen en nu doorgaan :thumb:

Ik denk dat, het bovenstaande inwisselen voor normale voeding ook al wel help om vet te verbranden.
Succes :thumb:

Succes! Een schaamteloze log, en vooral schaamteloos zijn tegenover jezelf, is denk ik het beste wat je kan doen. Gewoon lekker eerlijk zijn: iedereen is ooit moeten beginnen, en soms neem je daarbij eens een te zwaar gewicht, of forceer je jezelf wat, of lees je de gewichten verkeerd, of...of... Hoort er allemaal bij. Maar je bent begonnen en nu doorgaan :thumb:
Haha dankje! Zeker waar 😊

erkennen dat ik ben waar ik ben op dit pad zal me zeker beter helpen oriënteren.

Ik pak elke kans die ik krijg om me extra te motiveren, en jou bericht helpt 🙏🏽

Gisteravond ook nog een keertje pumping iron gekeken voor een extra boost vandaag
En een boek besteld die ik ook hier aangeraden kreeg “strength training anatomy” 😁👍🏽

Het is aan

Back
Naar boven