XXL Nutrition

Schadelijke ? Uitvoering Squats (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bouwer

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
11 nov 2002
Berichten
98
Waardering
0
Hoi, ik ben maar ff naar deze afdeling gekomen voor advies over de uitvoering van de squat...

Ik heb ff een kort vraagje, ben al een tijdje aan het squatten en ik vind het redelijk goed gaan. Ik squat met mijn benen wat wijder omdat ik anders niet zo laag kan komen, het lukt mij gewoon niet ook niet zonder gewicht om zo laag (full) te komen. Als ik meer naar achter ga hangen dan zou ik vallen, het lukt gewoon niet met mijn bouw. Wel lukt het op de smith, dan heb ik geen risico en kan ik meer naar achteren met mijn ass, maar vanwege de negatieve berichten over de smith...

Nou komt de vraag, ik buig volgens anderen een beetje ver naar voren bij de squats...Kan dit schadelijk zijn? Ik denk wel dat ik dan meer mijn rug gebruik, voel ook een beetje een pomp in mijn onderrug maar nooit last gehad van pijn of zo, nergens... Behalve de spierpijn dan in mijn benen. Probeer dus wel mijn benen wat wijder te zetten en rug recht te houden.
IS het schadelijk om wat meer naar voren te hangen?

or am I doomed to use the smith???

tnx
 
Je moet zorgen dat de belasting in een rechte lijn naar beneden gaat.. doe je dit niet dan is er altijd een wrijving.. dat kan betekenen dat bij hogere gewichten je uit balans raakt. of dat je lichamelijke schade oploopt..

Techniek is alles.. ga twee maanden gewoon niet zwaar en werk aan je techniek.. je kan je techniek echt wel aanpassen zodat je het wel kan.. en ga niet meer in die smit machine..
 
Wat is er dan mis met squatten op de Smith? Wij hebben namelijk geen squatrek.
 
Ik heb van precies hetzelfde last, vraag volgende week wel ff aan iemand of ie kan kijken of het gewicht zelf in een rechte lijn op en neer gaat.

MAar verder moet ik ook wijd staan en naar voren leunen om zo laag te komen anders worden het halve squats.

Daarnaast ga ik binnenkort ook maar is front squats proberen...
Maar liever normale squats.
 
Jongens, ik heb net een uitgebreid antwoord ingetikt bij de trainingafdeling waarin ik verwijs naar de draad over de sumosquat, wellicht interessant te lezen?
.........................

Ach ik kruispost mijn antwoord even, dat vinden jullie vast niet erg.. toch?

Die hebben we wel, zo'n vaste halter (Smith machine) maar die is, om Spike aan te halen "alleen geschikt als kapstok" Je kunt dan nl. niet het natuurlijke traject maken wat het lichaam moet doorlopen.

We hebben een squatrek en niet zo een met 2 verticale peilers maar een prettiger met een uitloop naar voren die iets omhoog loopt. Als je dan de halter niet meer kunt houden, valt die omlaag naar die uitloop.

Maar beter is gewoon met laag gewicht beginnen, al zit ik na 4 weken (1x/wk oefenen) al op lichaamsgewicht. Anders dan steeds geadviseerd wordt, heb ik de squat pas kunnen doen na 'm wijdbeens te doen, in de zogenaamde westside- of Louie Simmons sT. Spike heeft 'm ergens gepost in de draad over sumosquat (in de PL afdeling natuurlijk). En voor mij met mijn korte achillespezen is ie perfect.. hij scheurt wel bekant de binnendijbeenspier uitelkaar, die je met de hip abductor/adductor machine ook traint. Zo wijd als op de foto doe ik 'm overigens niet!

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Iedere expert raadt het gebruik van een Smith machine af als zijnde gevaarlijker dan een gewone losse squat.
Nog een tip, er ligt vaak een worst omheen bij ons, maar die kun je beter ook niet gebruiken, hooguit een handdoekje en de halter dan op je trapezius leggen.. vreemd genoeg heb ik geen last van nek of schouder (ondanks RSI).

Een squat rek waar je de halter op hoogte legt is uiteraard essentieel. Laatst moest ik voor de goodmorning (rug, hamstrings) vragen of iemand de halter in mijn nek wilde leggen, durfde 'm niet over het hoofd heen te tillen (30 kg).

Espi... veel succes, het valt heel erg mee, al valt het niet mee de techniek goed te doen, kijk anders even op de dork-diva pagina van Krista Smash!

Hier legt ze de achtergrond van de squat uit :
http://www.stumptuous.com/learnsquat.html

en dit is dus de Dork-Diva afdeling.

http://www.stumptuous.com/dorkdiva.html

en je moet dus speciaal hier naar kijken:

Dork:

[Abeelding niet meer beschikbaar]

Diva (met blik omhoog):

[Abeelding niet meer beschikbaar]
 
Hoe zwaarder het gewicht dat je gebruikt hoe rechter op je komt te staan. Het zwaartepunt komt anders te liggen. Daarom gaat squatten bij mij prettiger met 130 dan met 30 kilo.
 
Maar espi hoe wijder je staat hoe minder quadri toch?
Ik sta al vrij breed, maar als ik nog breder ga dan zit ik echttegen sumo style aan en gaat voor mij het het hoofddoel van squat weg: trainen van quadri

Of is die lariekoek :D ???
 
Naja, ik doe ook nog de front squat erna en dat is een oef voor quadriceps en nog eens de leg press... dus die quads komen wel aan bod hoor :D
 
ik wil dus niet en squat 4setjes en dan nogis zware front squat (doch goeie)(loop ik op zeker niet meer :P )

Denk dat ik maar weer ff in gewicht terug ga en verder me techniek ga bewerken :)
 
Originally posted by Kris
Hoe zwaarder het gewicht dat je gebruikt hoe rechter op je komt te staan. Het zwaartepunt komt anders te liggen. Daarom gaat squatten bij mij prettiger met 130 dan met 30 kilo.

Klopt, volgens mij ervaar ik hetzelfde (maar dan niet met die 130 :D )

Ik denk dat het probleem ligt bij die 'diva' sT...

ik zou dat ook graag willen kunnen en ik heb dat ook geprobeerd maar dat kan gewoon bij mij niet. Ik kan, zelfs niet zonder gewicht op die manier zitten...Dus dan bedoel ik zo laag en dan met je voeten PLAT op de grond, mijn broertje kan dit wel. (zoals ze bv in Azie langs de weg zitten, te roken....)

Volgens mij ben ik dus genoodzaakt om een soort tussenvorm te kiezen, de dorkishe gecombineerd met de diva manier (dus niet ZO ver naar voren) en dan ook nog met de benen wat wijder...

maar k zal maar ff dat artikel gaan lezen... (Espi heb ik dus ook te korte achillespezen dan?)
 
't is alsof iedereen te korte achillespezen heeft....

ga toch met een ervaren gewichtheffer of powerlifter trainen en het komt allemaal vanzelf :D
 
ik zou dat ook graag willen kunnen en ik heb dat ook geprobeerd maar dat kan gewoon bij mij niet. Ik kan, zelfs niet zonder gewicht op die manier zitten...Dus dan bedoel ik zo laag en dan met je voeten PLAT op de grond, mijn broertje kan dit wel.

Dat probleem heb ik dus ook, ik kukel gewoon achterover als ik dat doe. Volledig opgelost door breed te gaan zitten. Zo breed als die Powerlifter doet, hoeft nu ook niet, maar gewoon zo breed dat je zonder gewicht redelijk ontspannen kunt 'hurkzitten'.. .

In een andere discussie werd een oefening van karate aangehaald..
Plaatje even sleuren/pleuren:

2002_horse_stance.jpg


Ik nog denken.. ah da's makkelijk zat. OK, ik had nog spierpijn maar na 30 s werd het verdomd ongemakkelijk. De persoon in kwestie kon het nu zo'n 4-5 minuten volhouden.. heet de paardenstand (horse-stance).

Opgeluchte Espi
 
hehe, ik heb 6 jaar paardgereden, misschien dat dit heeft geholpen voor men squat? lol lol
 
Zou best kunnen.. maar eh, je zit dan wel wat ontspannener hoor dan hier op die foto..
Al was ik verbaasd dat paardrijden meer energie vergde dan ik dacht. Althans volgens de webstek van www.caloriesperhour.com die ik eindeloos geraadpleegd heb.

Espi
 
Originally posted by Spike

ga toch met een ervaren gewichtheffer of powerlifter trainen en het komt allemaal vanzelf :D

MJa...you're right, maar er zijn geen powerlifters in mijn gym; ik train namelijk in een studenten-gym waar bijna iedereen gewoon aan 'fitness' doet :(.
En aangezien ik geen zin heb om te veranderen van gym.... (het is zo goedkoop, 100 euro voor een jaar :D )
 
ik betaal ook slechts 100 euro per jaar, neen, zelfs minder !! 99 :D hahhahahaha
en we zijn de sterkste gym van het land.
 
Hoe kan dit eigenllijk Spike? Ik bedoel, je krijgt toch een proffesionele begeleiding ergens??moeten die mensen dan niet betaald worden? Of is dat daar één vriendenclubje? :D
 
Back
Naar boven