AndroidHealthClinic

Scheeftrekkende knieschijf (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PAW

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 jul 2008
Berichten
326
Waardering
15
Lengte
1m82
Massa
84kg
Ik heb al een hele tijd last van mijn knie, vooral bij legpress en squat.
Mij is verteld dat mijn knieschijf scheef trekt bij belasting.
Hebben jullie tips voor hersteloefeningen? Rust helpt zolang ik niets doe, zodra ik weer aan belasting doe heb ik last.
Zie ook mijn post http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/graag-commentaar-op-schema-175569/

Wordt er zo langzamerhand een beetje hopeloos van.
 
http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/patella-femoraal-syndroom-170194/

De scheeftrekkende knieschijf die jij bedoelt wordt patellar tracking genoemd, veelal richting lateraal (naar buiten). Dit wordt ook het ''j sign'' genoemd en is een symptoom wat vaak correleert met het patellofemoraal pijnsyndroom.

Patellofemoraal pijnsyndroom impliceert al dat het centrale kenmerk van het syndroom pijn is: verder blijft de naamgeving uitermate vaag. Niets tot weinig is dan ook bekend over de oorzaak of meest effectieve behandeling van de aandoening. Hoewel er verscheidene tests zijn ontwikkeld voor het PFPS, is de kwaliteit van veel tests onbekend en van veel tests bewezen slecht. Er zijn echter wel veel symptomen bekend die veel mensen met het syndroom lijken te ervaren, bijvoorbeeld pijn bij lopen, hardlopen, traplopen, fietsen, lang staan, lang zitten 'theater sign', squaten en eventueel kortdurende blokkeringsverschijnselen in combinatie met een krakende knieschijf 'crepitus'.

Dientengevolge is het diagnosticeren van het patellofemoraal pijnsyndroom meer een kwestie van het uitsluiten van specifieke aandoeningen waarbij de stelligheid van de diagnose wordt versterkt door o.a. bovenstaande anamnestische gegevens.

Wat men wel weet is dat de volgende tekenen vaak samenhangen samen met het PFPS en zouden dientengevolge aangrijpingspunt voor diagnostiek en behandeling kunnen vormen:

- Zwakke m. vastus medialis
- zwakke heupexorotatoren
- zwakke heupendorotatoren
- verkorte hamstrings/kuiten
- overmatige pronatie voet
- overmatige endorotatie tibia (onderbeen)
- verkort bindweefsel lateraal van de patella/m. tensor fascia latae
- hoogstand/laagstand van de patella
- vergrote hoek tussen de SIAS (spina iliaca anterior superior) en de patella ''Q-hoek'' genoemd. Dit is veelal zichtbaar als x benen.

Op t-nation heb ik verder het volgende gelezen hoewel ik niet weet in hoeverre dit is onderzocht:

Zwakke m. iliopsoas leiden tot compensatoire contractie en verkorting van de m. rectus femoris. Dit bewerkstelligd een hoogstand van de patella, waardoor deze niet goed in haar groeve ligt en de groeve minder diep wordt (ten gevolge van verminderde osteoclastenactiviteit). Dientengevolge zou m. iliopsoastrainingversterking en m. rectus femoris verlenging kunnen bijdragen aan effectieve therapie bij PFPS. Nogmaals in hoeverre dit klopt weet ik verder niet maar het is op zijn minst een logische hypothese. Wat ik wel vermelden moet, is dat ik op mijn stage veel de m. rectus femoris verlenging bij PFPS heb uitgevoerd en de patienten vermelden vermindering van pijnklachten. M. iliopsoastraining heb ik niet toegepast omdat ik toen nog niet wist dat m. iloapsoas kracht zou kunnen bijdragen aan een pijnvrije knie.

Ik wens je veel succes!
 
Laatst bewerkt:
ik heb al weken pijn ...alleen met 99% gestrekt been kunnen lopen...allemaal door me linkerknie....het begon na overbelasting met hardlopen...dit gebeurt me jaarlijks nu ...morgen huisarts bellen want ik loop mank en met pijn op me werk
 
Naar aanleiding van de opmerkingen van Mass bodybuilder heb ik gegoogled. Ik heb nu wat hersteloefeningen verzameld waarmee ik weer langzaam op kan bouwen. Het is zaak om mijn quadriceps (vastus medialis) te versterken. In mijn sportschool kreeg ik de tip om heel wijdbeens te squaten, zo wordt met name de binnen kant van mijn bovenbeen belast.
Misschien ook wat voor jou?
Thanks Mass Bodybuilder, er is weer licht aan de horizon.
 
Back
Naar boven