AndroidHealthClinic

Schema Belangrijk

Bezoekers in dit topic

b t s

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
10 okt 2006
Berichten
2.000
Waardering
35
Lengte
1m79
Massa
103kg
Vetpercentage
12%
Is een schema Belangrijk en zo ja, waarom?
want ik doe 3 x in de week fitness maar ik heb wel wat vaste dingen maar wissel altijd af ligt er maar net aan wat ik wil
hoe doen jullie dat?

dus graag jullie mening, onderbouwd,,:)
 
Ik druk 10kg meer dan mijn lichaamsgewicht dus ik zit gewoon goed?

Dat is een grapje toch? (Please zeg me dat het een grapje is)
 
85 kg benchen dat vindt ik niet slecht voor een 16 jarige...

schema... is inderdaad best belangrijk naast het feit dat je je progressie kunt zien hou je jezelf ook beter bezig met de verschillende spiergroepen... zo te horen doe je nu maar wat een beetje van dit een beetje van dat een breezer er tussen door en hup weer een beetje van dit.

als je serieus kijkt naar je spieren blijkt dat je verschillende groepen hebt zeg maar voor het gemak grote, middel en kleinen spiergroepen deze zou je moeten trainen in de verhouding 5 : 3 : 1 oefeningen... voor de meeste progressie... maar aan de andere kant je bent 16 jaar dus een beetje in de sportschool de grote jongen uithangen die op de grote machines bezig is, is natuurlijk voor de meisjes ook wel stoer... dus vertel me is wat is je doel?
 
Als je zomaar wat doet heb je kans dat je iets bereiken zult. Maar denk je nu niet dat je meer kans maakt als je een goed gestructureerd trainingsschema volgt ? Danlaat je veel minder aan toeval over. Zoveel kennis van training zul je nog niet hebben op 16-jarige leeftijd, dus dat wordt toch voor de meesten een biceps-borst-5-keer-per-week "schema".

(net als schieten met je ogen dicht.. natuurlijk kun je wat raken, maar met je gogen open heb je gewoon meer kans)
 
gewoon een schema volgen, beste is elke training bij elke oefening even bijhouden of je een rep meer kunt doen of dat het juist wat minder ging. het is heel belangrijk om je progressie in de gaten te houden, en als het nodig is om daarop te anticiperen door een verandering aan te brengen in je schema.
 
Dat is een grapje toch? (Please zeg me dat het een grapje is)

haha ja euhm ik kan wel zwaarder maar waarom zou ik :p ik kan gewoon 85kg 10 keer herhalen en ik ga niet steeds 1 herhaling maken :rolleyes:
 
Ik heb een soort schema in mijn hoofd zitten, het gaat als volgt:
ik begin met borst oefeningen(plat, schuin, fly)

daarna armen, ligt eraan waar ik dus zin in heb biceps of triceps maar meestal als ik biceps doe doe ik ook onderarmen.

dan doe ik rug (doe ik altijd, want mijn schouders staan dus wat verder naar voren moet ik dus corrigeren door veel de trapezius te trainen en onderkant en de latisimus(spelfoutenkunnenvoorkomen) voor de vleugeltjes.

ik doe ook schouders, en de monnikapsspier.

en elke keer als ik er ben doe ik tegenwoordig benen(hele tijd niet gedaan maar zag er niet meer uit :p

Ik doe juist zo MIN mogelijk machines, en veel dumbbells en met de pulley voor mijn rug en biceps, triceps en schuin borst doe ik ook met dumbbells inverband met stang is het blessure gevoeliger. en ik drink geen alcohol (alleen soms :p)

maar ik wil jullie mening gewoon horen, ik zal nu dus ook een schema neer gaan zetten voor 3 keer in de week.
 
Ik heb een soort schema in mijn hoofd zitten, het gaat als volgt:
ik begin met borst oefeningen(plat, schuin, fly)

daarna armen, ligt eraan waar ik dus zin in heb biceps of triceps maar meestal als ik biceps doe doe ik ook onderarmen.

dan doe ik rug (doe ik altijd, want mijn schouders staan dus wat verder naar voren moet ik dus corrigeren door veel de trapezius te trainen en onderkant en de latisimus(spelfoutenkunnenvoorkomen) voor de vleugeltjes.

ik doe ook schouders, en de monnikapsspier.

en elke keer als ik er ben doe ik tegenwoordig benen(hele tijd niet gedaan maar zag er niet meer uit :p

Ik doe juist zo MIN mogelijk machines, en veel dumbbells en met de pulley voor mijn rug en biceps, triceps en schuin borst doe ik ook met dumbbells inverband met stang is het blessure gevoeliger. en ik drink geen alcohol (alleen soms :p)

maar ik wil jullie mening gewoon horen, ik zal nu dus ook een schema neer gaan zetten voor 3 keer in de week.

lol, geloof voor geen zak van je stats. Ik druk 65 kg incline bp en 70 flat bench press. Onmogelijk om zo'n groot verschil te hebben.
 
ik ben helaas nog nooit zwaarder gegaan met schuin :P
vandaar
 
ohja is wel met dumbbells he dus 30 ieder
 
Mijn Schema

op/aanmerkingen graag!

Maandag:
Borst: plat, schuin, fly
Biceps
rug
schouder
nek
benen
kuiten

Woensdag:
borst: schuin, plat, fly
triceps
rug
schouder
nek
benen
kuiten

Vrijdag:
borst: plat, schuin, fly
triceps, biceps (supersettend of apart)
rug
schouder
nek
benen
kuiten

Met de rug bedoel ik de hele rug.
biceps en triceps doe ik met dumbbells niet met machines iig.
(doe weinig machines behalve voor mijn rug)
buik staat er niet bij maar doe ik wel en anders doe ik hem thuis is echt een oefening waar ik niks bij nodig heb en als ik hem in de Gym doe dan met schuin bankje.
 
Weet je zeker dat je geen power lifter wilt worden jerel? Je zou kans maken met je 100 kg bench; evenveel als AlexT. :eek2:

Maar over je schema; met nek bedoel je zeker je traps?
Maar waarom doe je triceps en biceps niet beiden elke training?
 
eu haha nee man powerlifter is niks en als zwemmer moet ik een beetje uithoudingsvermogen hebben he,, met mijn nek bedoel ik monnikapsspier dus traps ja (traps is afkorting van trapezius toch?)
en kun je dat onderbouwen waarom ik dat zou moeten doen met dat van triceps en biceps want ik kan het natuurlijk tegelijk doen maar bedoel je ook supersettent of apart bij elke training?

en wies alexT :P want dies toch 15 ofzo dacht ik laatst gezien te hebben
 
eu haha nee man powerlifter is niks en als zwemmer moet ik een beetje uithoudingsvermogen hebben he,, met mijn nek bedoel ik monnikapsspier dus traps ja (traps is afkorting van trapezius toch?)
en kun je dat onderbouwen waarom ik dat zou moeten doen met dat van triceps en biceps want ik kan het natuurlijk tegelijk doen maar bedoel je ook supersettent of apart bij elke training?

Maandag en vrijdag een bicep training zorgt dat ze tamelijk veel rust krijgen, veel meer dan je triceps, deze hoeveelheid rust is imo wat té veel, je triceps pak je op woensdag en vrijdag, dus na vrijdag 5 dagen om te rusten, ook wat overdreven, na woensdag zijn ze nog niet helemaal klaar voor de training op vrijdag.
3 keer per week pakken net als je andere spiergroepen lijkit me beter.

en wies alexT :P want dies toch 15 ofzo dacht ik laatst gezien te hebben

Da's een monster.
 
okee, dan verander ik dat maar dan haal ik dat supersetten er denk ik tussenuit en pomp ik meer :) ooh volgens mij is dat een jongen van 15 hoor want, maargoed als jij hem een monster vindt :P
 
Waarom supersetten eruit? Tijdbesparend en imo effectief.

AlexT is idd 15, maar leeftijd zegt niks; hij drukt meer dan het overgrote deel van dit forum.
 
Ik denk dat je trainingen aan de lange kant zijn.
Doe je ook squats en deadlifts? Wat zijn je stats daar op?
 
ik zeg niks over bankdrukken, ;)
 
ik doe geen sqauts en dl's weet niet waarom maar ben niet zo geintresseerd daarin..
ik heb het ook nog nooit gedaan om eerlijk te zijn dus mag niks zeggen daarover ook niet met stats heb een keer alleen de stang gedaan.

ooh oke luuc, dan hou ik supersetten er in :)
maar had vraagje jullie zitten er niet mee dat ik elke keer borst doe?
 
Back
Naar boven