MuscleMeat

Schema en rustperiode

Bezoekers in dit topic

Slegers

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Goedemiddag iedereen,

Na een jaartje gestopt geweest te zijn nu al een maandje terug begonnen met fitnessen.Alleen worstel ik nog een beetje met een goed schema. Ik ga (meestal) 5 keer per week fitnessen en doe het zo momenteel:

Maandag: Borst
Dinsdag: Rug
Woensdag: benen
Donderdag: Schouders
Vrijdag: Triceps & biceps

Nu train ik dus m'n grote spiergroepen apart, gewoon omdat dit voor mezelf fijner aanvoelt en omdat ik dan steeds tot het uiterste kan gaan bij deze spiergroep. Wel heb ik dan het probleem dat ik dan bijvoorbeeld donderdag m'n schouders doe, en vrijdag ook m'n triceps, kan dit kwaad? wel kan ik bijvoorbeeld woensdag en donderdag omdraaien op m'n schema maar de dagen dat ik ga komen soms niet aan waardoor ik wel zo moet trainen

Benieuwd naar je Stats Vp% ?
Wat is je trainings(voorgeschiedenis) ?
Hoeveel oefeningen doe je per spiergroep ?
Bemerk je progressie ?
Hoe zit het met je voeding (schema) ?

Moeilijk om er nu iets over te zeggen.

Goedemiddag,

Probeer twee maal in de week je borst en rug te pakken. Bijv. Maandag borst en triceps. Dinsdag Rug en biceps.
Woensdag benen en schouders. 5 dagen in de week train je , dus dat moet lukken. Zo doe ik het ook, en ik zie flink resultaat.

Succes.

Het kan geen kwaad zoals je schema er nu uit ziet, alleen is een splitschema niet bijzonder efficiënt vergeleken met een UB/LB, push/pull of fullbody schema. Op deze schema's zul je veel meer vooruitgang maken omdat spiersynthese maar ~48 uur na de training verhoogd blijft en je dus met een keer in de week borst trainen maar 2/7 dagen groei in deze spier hebt. Ik raad je aan om een goed fullbody schema te kiezen zoals stronglifts, starting strenght of 5x5 icf. Hiermee train je drie keer per week met steeds een rustdag tussendoor. Dit zal je een stuk meer opleveren. Vijf keer in de week gaan zal je echt niet buffer maken.

de regel 48/72uur rust is larikoek tenzij je een top atleet ben en in de middag slaap. Je spieren hebben meer rust nodig maandag borst en dan vrijdag weer,

Dus ik maak geen vooruitgang met maar 48 uur rust? Gek, ik dacht dat mijn lifts toch echt omhoog gingen O.o

• Like
Waarderingen: lennart666
de regel 48/72uur rust is larikoek tenzij je een top atleet ben en in de middag slaap. Je spieren hebben meer rust nodig maandag borst en dan vrijdag weer,
Kan je dat ook onderbouwen of roep je maar wat? Ik ga prima vooruit met elke spiergroep 2 keer per week en sommige soms zelfs 3 keer per week of meer. Elk fullbody schema zou volgens jou dus totale onzin zijn en een aantal mensen hier op het forum die zelfs dagelijks fullbody traint zijn topatleten die overdag slapen. Oke.

Ik rust alleen donderdag en gaat prima hangt af hoe je voeding is en wat je daagelijks doet en hoelang je slaapt voor de rest is het niets speciaal.

Dit baseer ik op uitspraken van een sport fysiotherapeut, ik weet niet precies wat het verhaal erom heen is. Maar een deel herstelt indd binnen 48 uur maar dat andere deel niet heeft iets met molecule en spiervezels te maken etc. Niet in verdiept alleen elk lichaam is anders ik merk dat ik langer herstel nodig heb. Als ik maandag borst train lift ik niet het zelfde gewicht op donderdag ;)

Indd je spieren moeten herstellen waarom denk je dat heel veel sportatleten slapen in de middag of rusten. Iemand die 8a9 uur van huis is voor zijn werk kan dat niet.

Ik ga er niet verder op in....

Wij trainen ook een stuk minder intensief dan de gemiddelde sportatleet nietwaar?

Ik doel op meerdere trainingen per dag, op olympisch niveau, waar didiani het ook over had geloof ik

Als je een spier beschadigd moet deze herstellen dat niveau maakt niet uit voor een spier. Beschadigen en herstellen dat is wat je doet met trainen.

Door training op hoger niveau zal de schade waarschijnlijk meer zijn, of denk je dat drie setjes squats net zo veel schade aanricht als twee keer per dag een paar uur lang snatches oefenen met flink wat kilo's? Om maar olympische lifters als voorbeeld te nemen.

Je kunt prima een andere kijk hebben maar wat jij nu zegt is klinkklare onzin. De enige situatie waarin je iedere spiergroep maar een keer zou willen trainen is als je AAS gebruikt en dus een flink sterker verhoogde eiwitsynthese geniet (of ver gevorderd bent, wat TS niet is). Daar is helemaal niets mis mee, maar dit dan aanraden aan beginners is gewoon dom, want ze zouden veel meer effect bereiken met meerdere keren per week. Met jouw gewicht kan ik mij best voorstellen dat je langer moet herstellen van een training door de hogere intensiteit, maar voor beginners zal dit de eerste jaren nog niet op gaan.

Terug
Naar boven